Lange opstarttijd pc met SSD

Pagina: 1
Acties:

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:51
Hallo,

Ik heb een pc globaal opgebouwd uit de volgende onderdelen:
- i5 3570K
- Asrock Z77 extreme 4
- 8 GB G-skill 2133 ram
en een Samsung SSD EVO 250gb waar Win7 64bit op staat

Nu duurt een koude start ongeveer 30 seconden. Dat is in mijn optiek wat traag. Ik heb zeker weten de SSD middels een Sata600 kabel aangesloten op een snelle sata-poort op het mobo.

Kan de opstarttijd realistisch zijn of is er nog wat te checken/tweaken om dit te verkorten?

Ik hoor het graag!

Verwijderd

Wat heb je zelf al opgezocht en/of uitgeprobeerd omtrent het versnellen van de boottijd?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Is die 30 seconden gemeten vanaf het aanzetten van je pc, of vanaf het moment dat windows daadwerkelijk begint met opstarten?

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:21
Mijn oude computer met XP en gewone harde schijf had ik volgens mij al binnen de 30 seconden up and running, dus gok wel dat er iets niet helemaal lekker zit.

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
ik heb ditzelfde bord, en hoewel ik het niet getimed heb, vind ik het ook relatief lang duren.
de POST (power on self test van de bios) duurt bij dit bord vrij lang.
je kan deze in de biosUEFI op fast boot zetten als hij dat nog niet staat, maar very fast boot kan alleen met windows 8 (zover ik weet).

je kan eens kijken of dit wat helpt.
we hebben hier een vergelijkbare pc met een MSI z77 g43 bordje erin, die start een stuk sneller op, omdat de POST een fractie van de tijd inneemt van de Asrock.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Met die config zou je met een verse installatie op een boottime uit moeten kunnen komen van ~10 sec. (incl. inloggen). Ik heb hier een Samsung 840 (non EVO) in een oude Dell D820 SATA300 met 4GB / Win 8.1 gezet en daar duurt 't volledig inloggen incl. password invoeren nét 15 seconden. Die combi draait al weer ruim een half jaar zo.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-12 17:40
Bios in AHCI en de intel SRT drivers geinstalleerd?

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-12 23:39
Staat AHCI aan in je BIOS?
Herkent W7 je disk als SSD? M.a.w. is het systeem overgegaan op de juiste instellingen voor een SSD?
Je kan dat "afdwingen" door de Windows Prestatie Index nogmaals te laten draaien via Deze computer, Eigenschappen.
Goede instellingen zie je als je Defragmentatie opstart. Als er "Optimalisatie" staat bij je disk is het ok.

Mijn oude laptoppie met C2D T9400 met Samsung 830 SSD start op in 12 seconden (W8.1 x64)

Verwijderd

Mijn ouders hebben ook een PC met een ASRock Z77 Extreme4 moederbord, een Intel Core i5 CPU en een Samsung 830 SSD 128GB. Bij deze PC duurt het opstarten ook langer dan verwacht. Er staat Windows 8 op met Fast Boot aan.

Ik heb een aantal maanden geleden uitgezocht waar dit door kwam. Het kwam door 2 normale HDD's en de DVD brander die al aantal jaar oud zijn. Als ik alles los gooi (HDD's, DVD brander) behalve de SSD, dan gaat het opstarten wel super snel (8 seconden had ik toen gemeten).

Ook heb ik een tijdje het probleem gehad dat de DVD brander led ging knipperen als Windows ( met 7 én 8 ) begon met booten. Dit heb ik opgelost door de Intel SRT drivers te installeren.

De opstart tijd zit nu net onder de 20 seconden. Dat vind ik altijd nog zeer netjes, als je vergelijkt met een normale HDD.

Zelf heb ik een ASRock Z87 Extreme4, hierbij heb ik precies hetzelfde (koude start duurt 23 seconden, maar mijn schijven zijn ook een aantal jaar oud. Een maat van mij heeft ook de ASRock Z87 Extreme4, maar dan met een nieuwe SSD en HDD (hier duurt het maar 13 seconden).

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik denk dat ook jouw boottimes wel eens beter zouden kunnen als je je SSD als primary boot zou gaan zetten. Bootmenu om andere opstartmogelijkheden te kunnen benaderen is achter een "F12/F10" optie tijdens het bootlogo vaak wel zichtbaar te krijgen en normaliter dus ook niet noodzakelijk.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• BvZwolle
Ik heb SRT geinstalleerd, maar die herkend de SSD niet.

Windows doet dat wel, want hij staat als ssd in de lijst met schijven in schijfbeheer.

AHCI is geactiveerd in UEFI en RST (Rapid Start technology) ook.

Volgens mij staat de SSD al als primary boot, maar ik ga dat nu bekijken.. Die staat als primair.

Iemand anders nog ideeën?

[ Voor 113% gewijzigd door BvZwolle op 21-02-2014 15:31 ]

• BvZwolle
UP! (mag dat?)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Op welke sata aansluiting zit die, zorg ervoor dat de ssd op de intel poort zit, niet de asmedia aansluiting.

Verder is je opstarttijd niet waanzinnig slecht, je moet tellen vanaf dat het windows logo komt, hoe lang de uefi erover doet om op te starten, daar heeft de ssd niets mee van te doen.

Verwijderd

Zijn alle drivers up to date http://www.asrock.com/mb/...4/?cat=Download&os=Win764

Zoja , dan moet je proberen in de bios zoveel mogelijk uit schakelen wat mogelijk is , bv van 8 usb poorten maar 4 aanzetten . floppy disk disablen en stil opstarten veranderen naar snel opstarten .Voor snelle boottijden zoals 5 seconden moet je services uitschakelen die niet nodig zijn . Een ssd kan veel sneller booten als 1 seconden ,meeste zijn 4 k reads .Het is wachten op windows flash os edition met compatible snelle hardware :)

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Waarom heeft nog niemand een ssd benchmark aangeraden? Bijvoobeeld http://www.majorgeeks.com...ils/as_ssd_benchmark.html

Ik ben namelijk wel benieuwd wat de leessnelheden zijn.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:21
Wat zijn dan de gemiddelden/standaarden voor die waardes?

Zelf kom ik uit op
http://s2.postimg.org/9f7z95721/SSD.jpg
... en er is blijkbaar iets verkeerd met mijn SATA-controller.

@onder
Inderdaad :D

[ Voor 10% gewijzigd door NeutraleTeun op 23-02-2014 21:23 ]

• Reepje
  • Niet online
Er is niets verkeerd met je controller, maar je hebt hem niet op ahci staan. Als dat tenminste je eigen benchmark is, want de gebenchte ssd is een crucial, niet een samsung.

edit, oh ik zie al is een andere gast die zijn bench gaat zitten posten. Lekker handig :X

[ Voor 21% gewijzigd door Reepje op 23-02-2014 21:02 ]

• BvZwolle
Reepje schreef op zondag 23 februari 2014 @ 11:05:
Op welke sata aansluiting zit die, zorg ervoor dat de ssd op de intel poort zit, niet de asmedia aansluiting.

Verder is je opstarttijd niet waanzinnig slecht, je moet tellen vanaf dat het windows logo komt, hoe lang de uefi erover doet om op te starten, daar heeft de ssd niets mee van te doen.
Hoe bedoel je: asmedia?

Ik heb de ssd op een Sata3 aansluiting van het moederbord met een sata600 kabel.
Alles is volgens mij up to date.

Helaas krijg ik RST nog steeds geen ssd te zien.

Hier de scores:
http://s32.photobucket.com/user/bvzwolle/library/SSD

Ik hoor graag nog meer tips of bevindingen! _/-\o_

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 12:32
Even om het een en ander duidelijk te hebben, ik neem aan dat we het hier hebben over een schone install van windows? Dus de ssd is niet overgenomen inclusief windows install?

Carpe Diem

• BvZwolle
muppet99 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:46:
Even om het een en ander duidelijk te hebben, ik neem aan dat we het hier hebben over een schone install van windows? Dus de ssd is niet overgenomen inclusief windows install?
Correct!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-12 20:47

Baggeraar

Wat een gebagger..

This motherboard adopts Intel® Z77 chipset that supports Serial ATA3 (SATA3) hard
disks and RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10, Intel Rapid Storage and Intel
Smart Response Technology) functions for SATA3_0 and SATA3_1 connectors.
ASMedia ASM1061 chipset supports Serial ATA3 (SATA3) hard disks for SATA3_A0
and SATA3_A1 connectors

Uit de manual: ftp://europe.asrock.com/manual/Z77%20Extreme4.pdf

Graag dus even nakijken op welke connector die ssd nu precies aangesloten zit.

• ValHallen
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

ValHallen

Fryslân Boppe!

Als ik alle post zo lees, dan zou ik inderdaad ook gaan kijken op welke poort je nu de SSD aangesloten hebt. Het lijkt er namelijk erg op dat het aangesloten is op de ASMedia controller.

Anders zou RST namelijk de SSD ook wel vinden.

Intel i7-12700KF/Giga-Byte B760I Aorus Pro DDR4/MSI Geforce 1080Ti 11Gb/Corsair 2x16.384MB DDR4-3200/Samsung SSD 980 Pro 1 Tb/Crucial MX500 1 Tb/Seagate 1 Tb
.Gertjan.: Er is maar een goede Mac en dat is die gele M langs de snelweg :D

• Reepje
  • Niet online
Inderdaad, hij heeft hem op poort 3 zegt hij zelf: dat is de asmedia poort.
Zet de ssd op poort 0, de hd op poort 1. Instaleer dan pas windows.

• BvZwolle
De kast even opengemaakt en ik heb de ssd op nummer 11 aangesloten. ( http://s32.photobucket.co...mobo_zps06f3242e.png.html )
Dus als ik het goed begrijp is dat de juiste poort. Klopt dat?

Bijgewerkt: kak, ik zie dat op de screenshot net de nummers weggevallen zijn. Ter verduidelijking: de satakabel zit op SATA3_A0_A1 GREY....

[ Voor 25% gewijzigd door BvZwolle op 24-02-2014 19:38 ]

• SpiriTNL
  • Laatst online: 15:07
Voor zover ik kan zien zijn de A0 en A1 van de ASmedia controller.
Dit is een losse controller en meestal is het advies om deze niet als opstart te gaan gebruiken.

De Sata3_0 en Sata3_1 zijn van de intel en mijn advies is om deze te gebruiken als opstart.
De ASmedia kan je wel gebruiken voor opslag of dergelijke.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor Windows 7 is dit toch helemaal niet zo vreemd ?

Windows 8 kan binnen 10 sec booten omdat het UEFI/BIOS gedeelte heel erg snel gaat. Zelfs nadat ik mijn BIOS maximaal getweaked heb om sneller te booten zit ik nog wel op 25 sec. Windows 7 gaat gewoon niet zo hard.

Edit.

Zie onderstaande filmpje van mijn PC.
YouTube: My custom watercooled PC. Overview and boot.

Sneller dan dit kan ik het niet laten gaan. Dit met een M500 480GB SSD en overgeklokte i7.

[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 24-02-2014 20:14 ]

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Als ik de benchmark zo zie dan lijkt er niets aan de hand te zijn, zijn erg mooie scores. Het is al een aantal keer gevraagd, maar we hebben daar nog geen antwoord op gekregen: zijn die 30 seconden geteld vanaf het moment dat je de PC aanzet, of geteld vanaf het moment dat het Windows logo te zien is?

Er zijn ook een aantal factoren die ervoor kunnen zorgen dat Windows iets minder snel opstart met een SSD dan je normaal zou verwachten. Denk aan bijvoorbeeld een bootscan van een virusscanner.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• BvZwolle
SpiriTNL schreef op maandag 24 februari 2014 @ 20:09:
Voor zover ik kan zien zijn de A0 en A1 van de ASmedia controller.
Dit is een losse controller en meestal is het advies om deze niet als opstart te gaan gebruiken.

De Sata3_0 en Sata3_1 zijn van de intel en mijn advies is om deze te gebruiken als opstart.
De ASmedia kan je wel gebruiken voor opslag of dergelijke.
Kun je mij uitleggen hoe je dat kunt zien en had ik dat als leek kunnen weten? :+

• Reepje
  • Niet online
BvZwolle schreef op maandag 24 februari 2014 @ 22:30:
[...]

Kun je mij uitleggen hoe je dat kunt zien en had ik dat als leek kunnen weten? :+
Ja, RTFM. Want het minste wat je van iemand verwachten kan is dat die dat doet.

(RTFM = Read the F*cking Manual)

• BvZwolle
Reepje schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 11:11:
[...]

Ja, RTFM. Want het minste wat je van iemand verwachten kan is dat die dat doet.

(RTFM = Read the F*cking Manual)
I did RTFM maar hierin staat niets over verschil in Intel en Asrock Sata-aansluitingen...

• BvZwolle
Mick1990 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 21:24:
Als ik de benchmark zo zie dan lijkt er niets aan de hand te zijn, zijn erg mooie scores. Het is al een aantal keer gevraagd, maar we hebben daar nog geen antwoord op gekregen: zijn die 30 seconden geteld vanaf het moment dat je de PC aanzet, of geteld vanaf het moment dat het Windows logo te zien is?
Sorry, vanaf het moment dat ik de powerknop indruk...

• BvZwolle
PilatuS schreef op maandag 24 februari 2014 @ 20:11:
Voor Windows 7 is dit toch helemaal niet zo vreemd ?

Windows 8 kan binnen 10 sec booten omdat het UEFI/BIOS gedeelte heel erg snel gaat. Zelfs nadat ik mijn BIOS maximaal getweaked heb om sneller te booten zit ik nog wel op 25 sec. Windows 7 gaat gewoon niet zo hard.

Edit.

Zie onderstaande filmpje van mijn PC.
YouTube: My custom watercooled PC. Overview and boot.

Sneller dan dit kan ik het niet laten gaan. Dit met een M500 480GB SSD en overgeklokte i7.
Mooi systeem! Wat me opvalt is dat er bij jou geen BIOS/UEFI scherm te zien is. Bij mij wel en dat duurt een aardige tijd. Is dat misschien te wijzigen bij mij of zit ik daar gewoon aan vast?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:35
BvZwolle schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 12:39:
[...]

Sorry, vanaf het moment dat ik de powerknop indruk...
Lol.... dat had je veel eerder moeten vermelden....

30 seconden is dan niet heel vreemd. Sommige moederborden zijn wat langer bezig met het initialiseren/checken van de hardware waardoor je, voordat windows uberhaubt opstart, soms al 15 seconden bezig bent. Dan blijft er 15 seconden over voor windows en dat is vrij normaal.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
BvZwolle schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 12:42:
[...]

Mooi systeem! Wat me opvalt is dat er bij jou geen BIOS/UEFI scherm te zien is. Bij mij wel en dat duurt een aardige tijd. Is dat misschien te wijzigen bij mij of zit ik daar gewoon aan vast?
Ik heb de BIOS getweaked waardoor het een stuk sneller gaat. Hierdoor boot Windows al tegen de tijd het scherm aan gaat. In de BIOS van mijn Maximus bord is er een hoop in te stellen. Wat ik eigenlijk ingestelt heb is dat er nergens naar gekeken word behalve naar de SSD om te booten. Het heeft geen nut om telkens de 2 HDD's te zien die eerst op toeren moeten komen voordat ze gezien kunnen worden.
Pagina: 1