PCI option ROM in Phoenix BIOS flashen

Pagina: 1
Acties:

• stephenskocpol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-08-2025
Beste Tweakers,

Sinds een aantal maanden heb ik een nieuwe laptop met ingebouwde SD-kaart-lezer. Via deze SD-kaartlezer wil ik een SD-kaart kunnen booten. Dit lukt met USB-sticks al wel, maar met SD-kaarten niet omdat de lezer vermoedelijk via PCI is aangesloten op het moederbord. Mijn BIOS heeft geen native ondersteuning hiervoor. Gelukkig is het mogelijk om een Option ROM in te flashen, die het mogelijk maakt vanaf bootable PCI-apparaten te booten.

Ik weet dat PCI flashen gevaarlijk is, daarom wil ik zorgvuldig te werk gaan. Om die reden vraag ik voordat ik mijn laptop gebrickt heb even hier of iemand ervaring heeft met wat ik wil doen.

Een overzichtje:

Wat heb ik?
  • Lenovo thinkpad T440s 20AQ S00600
  • PCI Option ROM maken via Plot Boot Manager
  • Phoenix SecureCore Techonology for ThinkPad. Bios Version: GJET67W (2.17)
Wat heb ik nodig?
  • Een originele ROM voor mijn BIOS is nodig om de PCI Option ROM te maken (denk ik).
  • Een BIOS-flasher om de Option ROM toe te voegen aan mijn BIOS.
  • Andere dingen die ik vergeet?
Vraag om lshw en dmidecode output.

Alvast bedankt voor alle tips!

Groeten,
Stephen

[ Voor 186% gewijzigd door stephenskocpol op 17-02-2014 18:12 . Reden: Ter completering. ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je zeker dat die cardreader bootable is? Ik heb niet zo heel veel ervaring met het bouwen van eigen biossen en dergelijke, maar een PCI Option ROM is eentje die aanwezig moet zijn op je device om bijvoorbeeld een bootable disk te kunnen gebruiken die op dat device is aangesloten.

Het aanroepen van PCI Option ROMs is in principe vrij standaard, dus ik zou er vanuit gaan dat dat gewoon in je bios aanwezig zou moeten zijn (al zou het kunnen dat er het nodige is uitgesloopt in de bios natuurlijk).

• stephenskocpol
Ik zou niet weten waarom een removable storage device ooit níet bootable zou kunnen zijn! Is het mogelijk dat mijn bios PCI ondersteunt maar booten ervanaf niet mogelijk is? Hier een stukje output van mijn dmidecode over de BIOS.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
BIOS Information
        Vendor: LENOVO
        Version: GJET67WW (2.17 )
        Release Date: 12/10/2013
        Address: 0xE0000
        Runtime Size: 128 kB
        ROM Size: 8192 kB
        Characteristics:
                PCI is supported
                PNP is supported
                BIOS is upgradeable
                BIOS shadowing is allowed
                Boot from CD is supported
                Selectable boot is supported
                ACPI is supported
                USB legacy is supported
                BIOS boot specification is supported
                Targeted content distribution is supported
                UEFI is supported
        BIOS Revision: 2.17
        Firmware Revision: 1.9

Er staat dat PCI is supported. Hoezo zie ik dan geen enkele SD-kaart die ik in mijn lezer steek?

[ Voor 4% gewijzigd door stephenskocpol op 17-02-2014 18:15 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

stephenskocpol schreef op maandag 17 februari 2014 @ 18:15:
Ik zou niet weten waarom een removable storage device ooit níet bootable zou kunnen zijn!
Als de controller ervan niet bootable is dan gaat dat niet werken. Ik heb zat controllers gehad die niet bootable waren. Dan kun je doen wat je wilt, maar dan ga je er niet veel mee kunnen.

Dat lijkt mij persoonlijk waarschijnlijker dan dat je bios niet overweg kan met bootable devices.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
PCI is supported wil niet zeggen 'Booting from PCI option ROMs supported', maar gewoon dat je BIOS PCI-apparaten ondersteunt.

• stephenskocpol
Het is me gelukt om te booten vanaf een USB-stick, vanaf een CD op een externe CD-speler, maar het is simpelweg onmogelijk om te booten vanaf een SD-kaart? Dat is echt extreem onpraktisch! :(

Er móet een manier zijn om dit op te lossen. Iemand een idee?

Groeten,
Stephen

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:01
USB - SD Card reader dan? Heeft ook wel eens gewerkt bij mij.

• stephenskocpol
Het moet de interne SD-kaartlezer zijn. Het hele punt dat ik niet genoegen neem met een USB stick is omdat ik wil kunnen booten van een verwijderbaar medium zonder dat ik één of ander uitstekend fallus aan mijn laptop moet hebben hangen.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:01
http://lifehacker.com/5264196/usb-microsdhc-card-reader

Of anders laptop openmaken en dan op de plek waar de sim-kaart (bij veel laptops) er in kan, een micro-sd card reader erin modden?

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Interessant topic. Sommige cardreaders zijn via USB aangesloten. Die kunnen doorgaans wel booten.
Ik ben nog geen enkele PCI cardreader tegengekomen die kan booten. Het moet in theorie mogelijk zijn door een Option ROM te flashen..

Maar heeft de PCI cardreader uberhaupt wel een BIOS? Ik dacht dat een BIOS alleen nodig was om te kunnen booten? Als er bijvoorbeeld geen adresruimte beschikbaar is, dan verschijnt de kaart niet in de POST, maar dan herkent het OS de kaart toch wel?

• stephenskocpol
Bedankt voor alle input. Booten van PCI is dus ongebruikelijk. Ik heb de volgende link gevonden die het volgende beweert: "Create a PCI boot manager option ROM (save in bios)".

Heeft iemand ervaring met Plop Boot Manager? Heeft iemand ervaring met de PCI boot option rom?

Weet iemand waar ik een rom voor mijn BIOS kan vinden? Dit is toch nodig om een option ROM te maken?

Stephen

• Trommelrem
In het 16-bit tijdperk kon je de Option ROM (en BIOS ROM) gewoon downloaden vanuit de bekende A000-FFFF adresruimte. In het 32-bit tijdperk zal alleen de adresruimte zijn veranderd.

• stephenskocpol
Trommelrem, kun je me misschien vertellen hoe ik erachter kan komen op welk adres mijn bios zit? Via dmidecode of zo?

En welke command gebruik ik vervolgens om hem daaruit te downloaden?

• Trommelrem
In het 16-bits tijdperk deed ik dat met de MS-DOS Debugger. De BIOS zat in F000:0000-FFFF. Diverse Option ROM's zaten doorgaans iets eerder.

In het 32-bits tijdperk heb ik er nooit meer wat mee gedaan, dus je zal moeten Googlen wat tegenwoordig de adresruimtes zijn.

• stephenskocpol
Ik bevind me in -voor mij- geheel nieuw terein. Gewapend met Google en wat doorzettingsvermogen zal ik kijken hoe ver ik kom. Bedankt!
Pagina: 1