Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-06 21:21
Hallo,

Ik moet een plaatje omzetten van een A5 formaat naar een formaatje 300x160cm @ 300DPI

Nu doe ik dit gewoon via Free transform, maar zou geen andere manier weten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen zonder het origineel (ik heb enkel een PDF).

Nu is de afbeelding echter groter dan 30.000 pixels, en daarmee kan ik het bestand enkel opslaan als een TIFF. Met een bestandsgrootte van 2gb.

Als ik de afbeelding verklein betekend dat de daadwerkelijke afmeting ook verkleind, maar ik het met minder dan 30.000 pixels wel kan opslaan in een gangbaar afbeeldingsformaat.

Ik heb het origineel dus niet, en moet een A5 (PDF) opblazen naar een 300x160cm @ 300DPI.

Iemand enig idee hoe ik dit het makkelijks kan doen met als uitvoer een handelbaar bestand? En dan iets waar een drukker wat mee kan (welke photoshop bezit) en zonder verdere kwaliteitsverlies?

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Als je een A5 moet opblazen naar 300x160cm is het kwaliteitsverlies... nogal wat... Wat voor een pdf is het?(pixel of vector als je dat kan inzien (bevat het o.a. foto's?))

Voor opmerkingen over het formaat en de noodzaak van 300 dpi. Waar gaat de afbeelding voor gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Gimp kan misschien pdf openen.
Of anders natuurlijk Photoshop, CS2 is min of meer legaal te downloaden.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 62011 op 17-02-2014 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:32
Goed dit heeft dus geen enkele zin zo natuurlijk he. Immers met Free transform worden er geen details bij gedacht en wordt de plaat natuurlijk onscherper.. Dan zou stap voor stap via image size beter werken.... Mocht je het toch willen opslaan is een flat tiff met lzw compressie prima, of met lagen als psb. Hoedanook wordt het groot.

Verder moet je je maar even inlezen over resolutie. Groot hoef je niet te printen op 300dpi, tenzij je er met je neus op Wilt zitten. Maar dan is bijvoorbeeld een 6x6 camera interessant. Mocht je nou echt wat moeten vergroten dan kan je bjjvoorbeeld 'perfect resize 7' gebruiken, deze voorkomt onscherpe randen dmv vectors

Of gaat het al om een vectorbased plaatje? Want dan kan je hem gewoon naar je printer toe sturen vanuit een vectorbased programma zoals illustrator

[ Voor 6% gewijzigd door analogworm op 17-02-2014 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-06 21:21
Het is text met een logo over een foto. Voor zover ik kan zien in de PDF is de tekst wel altijd scherp, hoever je dan ook inzoomed. De afbeelding wordt hoe dan ook vager.

Het 'voordeel' is dat de toepassing een soort spandoek op een bouwhek wordt, deze staan langs de rijbaan dus je zit er sowieso niet met je neus boven op. Dus of je nou een A5 op 30cm afstand bekijkt of een spandoek van 3 meter breed op 10 meter afstand, dat details verlies ga je dan toch niet zien.

Ik zit meer met het opslaan van het bestand. Tiff is de enige oplossing zo lijkt (in photoshop), maar dan krijg je dus een mega afbeelding in bestandsgrootte. Als het niet anders kan dan is dat maar zo.

De 300DPI eis komt van de drukker, maar ik ben maar de 'handige jongen met photoshop'... dus ik doe maar wat me gevraagd wordt. (Is overigens niks officieels waarbij ik maar veel tijd moet gaan steken om mijn klant tevreden te stellen, is intern op het bedrijf iets).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-06 10:12
300DPI voor een spandoek is waanzin, 150 zou voldoende moeten zijn...
Je zou nog kunnen proberen om het bestand dat je in Photoshop gemaakt hebt te importeren in Indesign en van daaruit opslaan naar PDF (mits je deze hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:53

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

geen photoshop gebruiken.. photoshop is een pixelbased fototool, maar bv niet geschikt voor vectorvormen en het zou onzin zijn bv teksten in die PDF eerst om te zetten naar pixels en ze daarna te priten, dat zou ook een groot kwaliteitsverlies betekenen.

als het domweg gaat om een bestande PDF die nu op A5 (14,9x21cm) staat en die op te blazen naar A3, kun je gewoon je bestaande printdriver benutten en deze PDF domweg te printen naar een nieuw gewenst formaat en deze printopdracht op te slaan in een nieuw PDF-file.
eventueel kun je hiervoor Cute PDF gebruiken: http://www.cutepdf.com/products/cutepdf/writer.asp

mocht je dingen willen aanpassen, zou ik eerder denken aan bv een tool als Illustrator of Freehand

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als het op A5 past op 600 dpi, hoef je op een spandoek helemaal niet meer pixels te hebben. 60 dpi is dus zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens mij is de meest effectieve oplossing gewoon die PDF naar de drukker sturen en hen het daarmee laten oplossen. Tenzij de drukker in kwestie een prutser is (of een of andere online toko die niet de service biedt om niet-standaard input te verwerken) gaat dat altijd beter worden dan wanneer je zelf nog allerlei conversies gaat doen voor je het opstuurt.

Of neem in elk geval gewoon even contact op met de drukker, leg uit wat je aan materiaal hebt en hoe je dat het beste kan aanleveren voor de gewenste drukopdracht. Als die drukker dan niets zinnigers te zeggen heeft dan dat het 300dpi moet zijn, dan zou ik een andere drukker gaan zoeken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unglaublich
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 21:26
Gebruik Illustrator voor dit soort taken. Importeer de PDF, kies als artboard een 300 x 160cm vlak en maak je helemaal niet druk over DPI's. Dat regelt de drukker/je printer voor je.
Pagina: 1