(center) Speaker opgeblazen?

Pagina: 1
Acties:

• FYi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-02-2022
Nu heb ik onlangs de welbekende ''iBood speakers'' aangeschaft.
Te weten de; Jamo S426 HCS 3 Surround Speakerset
Gezien ik hiervoor een receiver nodig had heb ik gekozen voor de; Denon AVR-X1000

Nu was het dit weekend feest met bijpassend volume echter de volgende dag wou ik een film kijken en merkte ik op dat de Center speaker het heel zacht deed en kraakte.
Neem aan dat dit onder het opblazen van speakers valt want één cone zit ''vast'' :9

Nu heb ik, via MarktPlaats, voor een paar tientjes een nieuwe maar wil dit nu dus graag voorkomen.

Ik hoop op een beter antwoord dan; "moet je het volume maar niet zo hard zetten."
Want naar mijn idee kon het wel harder receiver op 80% o.i.d.
Om te verklaren waarom een center speaker met muziek kapot kan gaan, ik had de ''movie'' modus aan vanwege het soort stereo x2 geluid.

Dus mijn leken vraag; hoe heeft dit kunnen gebeuren en hoe voorkom ik dit in de toekomst?

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 23:50
De stand van de volume knop is geen goede indicatie voor het volume van de luidsprekers. Door het opname volume van de muziek, gevoeligheid van de speakers,de reserve van de versterker enz, enz.

De enigste manier is is goed te luisteren of de muziek niet vervormd, als je dan doorspeelt gaan je speakers stuk. Zonder feest en alcohol is dat zeer goed te horen, maar ''aangeschoten/bezopen'' is het altijd een risico dat je speakers opblaast.

Een punt om dit te voorkomen is om de Bass op 0 te laten staan, en niet verder omhoog te draaien, Lage tonen kosten 3x zoveel vermogen dus vooral dat geeft een extra belasting op de versterker en de speakers.

Vind het wel raar dat je de center speaker hebt opgeblazen en niet je front speakers. Je had waarschijnlijk een soort surround format aangezet. Stereo muziek zou eigenlijk alleen uit je fronts moeten komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Roderiktweaker op 17-02-2014 17:14 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien trok je versterker het gewoon niet en is hij enorm gaan clippen. Dat is ook niet bepaald gezond voor je speakers.
Edit : En daarbij zijn dit geen speakers om een feest mee te geven. Dan moet je lekker actieve DJ speakers gaan scoren of zo.

[ Voor 34% gewijzigd door DennusB op 17-02-2014 17:15 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 31-12-2021 11:58 ]

Verwijderd

Welke cone zit vast? Als het de tweeter is, dan zou het kunnen zijn dat de versterker ging clippen, en dan de tweeter met hogere harmonischen opblaast.

Als het de woofers zijn, dan denk ik dat je gewoon teveel vermogen naar de center hebt gestuurd. Dus gewoon 'te hard gezet'

Waarom dan de center uitvalt, en niet de rest zou dan wel iets met die movie mode te maken kunnen hebben. Hangt er vanaf wat die modus precies doet. (-> handleiding.)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb je op je reciever de instelling voor de center op small of large staan?

Wise enough to play the fool

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:24

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Waarom muziek afspelen door de center speaker??

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Als in een speaker de cone vastzit dan kunnen er 2 dingen gebeurt zijn:

1. De speaker heeft een te grote uitslag gehad en is uit zijn ophanging geschoten. Dit komt eigenlijk nooit voor door muziek te spelen, maar meestal doordat mensen met de hand de conus te ver bewogen hebben en bij lang niet alle conussen is het fysiek mogelijk om een conus uit zijn ophanging te liften en daarmee klem te zetten. Dit komt zelden voor, maar is vaak eenvoudig op te lossen door de conus weer goed in zijn ophanging te manoeuvreren. Gezien de beschrijving van jou voorval is de kans heel erg klein dat dit bij jou gebeurt is.

2. De spreekspoel in de speaker is uitgezet/opgezwollen. Dit komt meestal doordat de luidspreker over een te lange periode teveel vermogen te verstouwen heeft gekregen, of dat de luidspreker voor langere perioden gelijkstroom voor zijn kiezen heeft gekregen. In beide gevallen wordt de spoel te heet en zwelt deze op en komt dan klem te zitten (de spreekspoel is datgene wat de conus aandrijft/laat bewegen).

Teveel vermogen over een langere periode betekent gewoon dat je te hard gedraaid hebt. Hoe 'hard' een versterker staat maakt in dat geval niet uit. In deze gevallen heeft de versterker meer vermogen dan de luidspreker aankan (de versterker is te 'zwaar') en dat kan zo maar op 80% volume. Als je dan niet met beleid omspringt met de volumeknop, dan krijgt de luidspreker teveel vermogen te verwerken en vervormt de spreekspoel. De luidspreker zou harder uit moeten slaan dan hij fysiek kan en het extra vermogen, dat niet omgezet kan worden in beweging, wordt omgezet in warmte, waardoor de spreekspoel uitzet. Dit noemt men ook wel het fysiek clippen van een luidspreker. Gezien het hoge volume dat je dan vaak produceert, hoor je niet direct dat de luidspreker te hard staat en kapot aan het gaan is.

Daarnaast kan het zo zijn dat je versterker te 'zwak' is voor de luidspreker. In dat geval kan de luidspreker meer vermogen hebben dan een versterker kan leveren. Als je dan richting het maximum van je versterker gaat (en dat kan zo maar bij 80%) dan gaat deze clippen. Dat wil zeggen dat er meer vermogen nodig is dan de versterker kan leveren en een versterker gaat dan gelijkstroom uitsturen (hij clipt op het maximale vermogen dat hij kan leveren). Daar worden spreekspoelen heel snel warm van en gaan ze heel snel van kapot. Dit is de meest voorkomende oorzaak. Door het geproduceerde volume hoor je dit ook niet heel eenvoudig, maar elektronisch clippen (de versterker kan het niet meer aan) is wel duidelijker hoorbaar dan fysiek clippen (de luidspreker kan het niet meer aan).

Je moet dus bepalen welk vermogen je speaker kan hebben en welk vermogen je versterker kan leveren om te bepalen welk scenario zich bij jou voorgedaan heeft. In elk geval heb je te lang, te hard gedraaid.
Ik heb het wat vereenvoudigd uitgelegd, maar ik hoop dat je de essentie van mijn verhaal snapt.

Tenslotte nog een tip: Als je centerspeaker meer dan 1 identieke conus heeft (vaak zijn het 2 dezelfde, met daartussen een tweeter) en 1 van die 2 conussen is vastgelopen, vervang ze dan alle 2, want diegene die het nog wel doet is dan weliswaar niet kapot, maar jofel zal hij ook niet meer zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Killer op 18-02-2014 00:40 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Pagina: 1