Schadevergoeding voor gebrekkige reparatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 15:26

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Mijn MacBook Pro Retina is kortgeleden gerepareerd door de verkopende Apple Premium Reseller (het display werd vervangen i.v.m. dode pixels). Nu blijkt dat de reparatie niet goed is uitgevoerd: het nieuwe scherm doet het de helft van de tijd niet. De MacBook moet dus weer gerepareerd worden.

Tijdens de reparatieperiode heb ik een leen-MacBook gekregen (een model uit 2010). Deze bleek echter te langzaam om normaal op te werken. (Te traag om VM's op te draaien die nodig zijn voor development, en ik kan ook mijn grote scherm niet aansluiten.) Nu heb ik geen zin om tijdens de volgende reparatie weer een stuk minder productief te kunnen zijn (zeker gezien drukte met studie en werk).

Ik vind het onredelijk dat ik de duurste MacBook heb gekocht (adviesprijs destijds > € 2800), maar door deze gebrekkige reparatie weer een tijd lang op zo'n oude laptop moet werken. Liefst zou ik daarom tijdens de reparatieperiode een gelijkwaardige MacBook huren en de kosten hiervan vergoed krijgen.

BW 7:21 gaat over de plicht van de verkoper om het product te herstellen. Hier staat volgens mij weinig interessants in. In BW 7:24 wordt echter gesproken over schadevergoedingen. Ik probeer te bepalen of dit van toepassing is op deze situatie, en hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen.

In lid 2 van BW 7:24 worden tekortkomingen zoals bedoeld in afd. 3 van titel 3 van BW 6 uitgesloten. Ik heb deze artikelen doorgenomen en volgens mij is dit niet van toepassing, omdat de huidige schade is toegebracht door de verkoper tijdens de reparatie (en niet zomaar is ontstaan, zoals de oorspronkelijke schade voor de eerste reparatie).

Vervolgens zijn volgens lid 1 afd. 9 en afd. 10 van titel 1 van BW 6 van toepassing. Ik twijfel hierbij een beetje of de tekortkoming toegerekend kan worden aan de verkoper (BW 6:75). Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

Als de tekortkoming toegerekend kan worden, heb ik volgens BW 6:95 en 6:96 o.a. recht op vergoeding van "redelijke kosten ter voorkoming of beperking van schade die als gevolg van de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid berust, mocht worden verwacht". Het lijkt mij dat het huren van een gelijkwaardige laptop (en wellicht ook de tijd die ik bezig ben met het inrichten daarvan?) hieronder valt (met inachtneming van BW 6:98).

Ik ben benieuwd of jullie het met mijn redenering eens zijn, of dat er nog ergens een zwak punt in zit :)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Heb je het apparaat zakelijk of prive gekocht?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat zou er gebeurd zijn als je laptop gestolen was? Als het zakelijk is, dan zul je zelf ook een noodplan moeten hebben en niet compleet afhankelijk kunnen zijn van 1 laptop. Het komt nu over alsof je een zakelijk risico dat jij neemt, wilt afwentelen op de reparateur/leverancier.

Als het om particulier gaat, dan zal het aantonen van schade erg moeizaam zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
3x3 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:17:
Heb je het apparaat zakelijk of prive gekocht?
Het is een vreemde situatie, maar ik zou beide opties kunnen beargumenteren. Dus we kunnen uitgaan van het meest gunstige geval :)
gambieter schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:19:
Wat zou er gebeurd zijn als je laptop gestolen was? Als het zakelijk is, dan zul je zelf ook een noodplan moeten hebben en niet compleet afhankelijk kunnen zijn van 1 laptop. Het komt nu over alsof je een zakelijk risico dat jij neemt, wilt afwentelen op de reparateur/leverancier.

Voor diefstal heb ik een eigen afweging gemaakt op basis van de kosten (van een verzekering/noodplan) en de risico's. Het lijkt me toch onrealistisch dat ik bij het ter reparatie aanbieden van mijn laptop ervan uit moet gaan dat de reparateur 'm nog erger kapot kan maken dan 'ie al was? (Mijn punt is dus ook niet dat de laptop gebrekkig is — dat moet gewoon hersteld worden — maar dat zij mijn laptop erger kapot hebben gemaakt.) Eerlijk gezegd vind ik niet dat ik daar een noodplan voor zou moeten hebben.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ulster Seedling schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:25:
Eerlijk gezegd vind ik niet dat ik daar een noodplan voor zou moeten hebben.
Dan is het toch jouw eigen risico? Je neemt namelijk zelf die beslissing om heel erg afhankelijk te zijn van 1 specifiek stuk gereedschap, welke op allerlei manieren kan falen. Maar goed, IANAL. Wat ook gelijk het advies is om mee te gaan praten.

Het is wel handig voor de discussie als je aangeeft of het particulier of zakelijk is. Uitgaan van het meest gunstige geval voor jou is niet zo handig voor een discussie.

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 17-02-2014 16:36 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:25
Voor diefstal heb ik een eigen afweging gemaakt op basis van de kosten (van een verzekering/noodplan) en de risico's.
heel mooi. Is een onderdeel van Risco management.
Het lijkt me toch onrealistisch dat ik bij het ter reparatie aanbieden van mijn laptop ervan uit moet gaan dat de reparateur 'm nog erger kapot kan maken dan 'ie al was? (Mijn punt is dus ook niet dat de laptop gebrekkig is — dat moet gewoon hersteld worden — maar dat zij mijn laptop erger kapot hebben gemaakt.)
Als een onderdeel defect is, kan er daarna van alles verkeerd gaat. En zo te zien heb je gewoon pech, en heb je een defect scherm gekregen. Dat is niet je laptop verder kapot maken, dat is gewoon patch hebben.
Eerlijk gezegd vind ik niet dat ik daar een noodplan voor zou moeten hebben.
Dat is dan een risico wat jij neemt. Als jij van iets afhankelijk hebt, moet je rekening houden met bepaalde dingen.
Dit is gewoon een garantie claim, je kan de discussie eventueel voeren met verkoper over een beter leen laptop. Ik denk dat je hier wel een mogelijkheid heb.

Daarbij consument vs zakelijk maakt hier nog een hoop verschil in.

Om een schade vergoeding te claimen, zal je toch moeten bewijzen dat je schade hebt gelopen. Waarbij het denk ik erg lastig is om als consument "schade" te hebben. Als bedrijf, is dit gemakkelijker te doen, maar dan heb je veel minder rechten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:20

Sorcerer8472

Mens sana?

Zakelijk bieden ze oplossingen om te zorgen voor snelle vervanging e.d. Maar daar betaal je dan ook voor.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

[...]Het is een vreemde situatie, maar ik zou beide opties kunnen beargumenteren. Dus we kunnen uitgaan van het meest gunstige geval :)[...]
Hoe heb je dat ding gekocht, B2B or B2C scheelt een hoop mbt tot rechten en plichten.

Je zegt beide opties zijn mogelijk, dat lijkt me niet, is het b2b of b2c ? En anders, hoe is dat ding besteld etc.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Emmeau schreef op maandag 17 februari 2014 @ 17:49:
[...]

Hoe heb je dat ding gekocht, B2B or B2C scheelt een hoop mbt tot rechten en plichten.

Je zegt beide opties zijn mogelijk, dat lijkt me niet, is het b2b of b2c ? En anders, hoe is dat ding besteld etc.
Gewoon in de winkel. De factuur bevat mijn bedrijfsnaam (eenmanszaak) maar is onder een regeling voor particulieren gekocht. Vandaar dat ik aangaf dat ik beide gevallen hard kan maken.

Verder dank voor alle reacties! Als ik het zo lees ben ik bang dat ik toch tevreden moet zijn met wat ze te bieden zullen hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ulster Seedling schreef op maandag 17 februari 2014 @ 17:52:
Gewoon in de winkel. De factuur bevat mijn bedrijfsnaam (eenmanszaak) maar is onder een regeling voor particulieren gekocht. Vandaar dat ik aangaf dat ik beide gevallen hard kan maken.
Zo simpel zal het niet liggen ;)
Verder dank voor alle reacties! Als ik het zo lees ben ik bang dat ik toch tevreden moet zijn met wat ze te bieden zullen hebben…
Je kunt natuurlijk altijd met ze in overleg gaan en aangeven dat de vervangende machine niet voldoet. Met wetsartikelen en eisen gaan gooien zal echter niet erg productief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 17 februari 2014 @ 17:59:
[...]

Zo simpel zal het niet liggen ;)

[...]

Je kunt natuurlijk altijd met ze in overleg gaan en aangeven dat de vervangende machine niet voldoet. Met wetsartikelen en eisen gaan gooien zal echter niet erg productief zijn.
Dat was ik sowieso van plan. Ik wilde dit in eerste instantie even uitzoeken om te bepalen wat mijn positie is. Helaas is het nog een beetje lastig om in contact te komen (ze nemen de hele dag al niet op). Nou ja, morgen maar weer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
gambieter schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:19:

Als de laptop gestolen word koop je simpelweg een nieuwe.

Echter ook als je voor de 2de keer naar de reparateur gaat lijkt het mij niet dat je voor de time being een nieuwe gaat kopen.

Noodplan zal dan zijn dat je backups hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik vind het al heel wat dat ze je een leen-MacBook aanbieden.

Misschien kan de leverancier jouw koop ook op twee manieren uitleggen: als jij hem particulier hebt gekocht kan hij je wel garantie verlenen, maar heb je logischerwijs ook 0 schade, want een particulier die zin laptop even niet kan gebruiken heeft helaas pech. Als je hem zakelijk hebt gekocht heb je wel schade, maar wellicht geen garantie meer, omdat het een heel ander soort overeenkomst betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:53
Beste Ulster,

Ik wil graag aanraden: bezint eer ge begint. Vraag je eens af: is het dit allemaal wel waard?

Wat had je zelf in gedachte? Hoe hoog mag de schadeclaim zijn - dat wil zeggen, wat is de (aantoonbare) schade, en welk deel daarvan wil je graag vergoedt hebben? Is dat het hele bedrag, of moet je toch tot aftrek komen omdat je een leenlaptop kreeg?

Dan: hoeveel tijd denk je kwijt te zijn aan het indienen van de claim? Die tijd gaat geen onderdeel kunnen zijn, dus wat kost dat eigenlijk?

Vervlogens: choose your battles wisely. Vragen staat natuurlijk vrij; maar wat is de kans dat je claim ook wordt gehonoreerd? Wat ga je doen als je claim niet wordt gehonoreerd? En wat kost dat, precies?

Ik zou zeggen: trek B (en eventueel C2) van A af, en vermenigvuldig met C1. Als je boven de € 100 uitkomt, denk ik dat het de moeite van het proberen waard is. Bedenk wel dat A nooit hoger zal zijn dan € 2.800, maar daar waarschijnlijk een fractie van is.

Als je het mij vraagt denk ik dat je kans niet zo gek groot is. Tenzij ergens op papier is vastgelegd wat je mag verwachten van het product of de reparatie (zoals gegarandeerde werkingsdagen per jaar of, minder sterk, MTBF), en in de B2B voorwaarden van Apple hier geen bepaling over is opgenomen (wat me sterkt lijkt) - acht ik kans dat je iets kunt halen echt nul, anders dan wellicht een doucheurtje of kleine coulance. Leuk om te proberen, maar daar hoef je geen juridische acrobatiek voor te tonen. Als ik de marges op dit soort producten ken, wordt ook dat trouwens nog lastig...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Dank voor alle reacties weer! Ik was (inderdaad) een beetje geërgerd toen ik dit topic opende. Het is me duidelijk dat de juridische weg niet de juiste is en dat deze geen uitkomst zal bieden. Hopelijk kan ik de winkel morgen wel telefonisch te pakken krijgen om te overleggen wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 08:48
Als je zakelijk koopt (en dat heb je gedaan) dan kun je alleen een schadevergoeding claimen als dat is opgenomen in de koopovereenkomst lijkt mij.

Als je "voor een dubbeltje op eerste rang" hebt willen zitten met je aankoop -> accepteer de situatie en probeer in overleg iets te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Bij een zakelijke aankoop voorzie je gewoon een backup plan.

Vergeet ook niet dat garantie en bescherming volledig anders zijn bij een zakelijke aankoop.
Particulier is minstens 2 jaar, bij zakelijk is het gewoon wat overeengekomen is - vaak zal dat dan gewoon de apple fabrieksgarantie van 1 jaar zijn.

Wil je extra service => deftige vervanglaptop.
Dan moet je dat onderhandelen in je service contract.

Maar een vergoeding gaan claimen voor een verkoper die zijn best doet:
- reparatie binnen redelijke termijn van 5 weken, het kan korter, maar het kan evengoed dubbel zo lang zijn.
- stelt je een vervanglaptop ter beschikking, dus je kan eigenlijk al voort.

Is nogal kort door de bocht, heel kort zelfs.

Uiteindelijk is dat iets waar je mee rekening had moeten houden bij de aankoop door; hetzij een kortere hersteltijd op te nemen in je verkoopsovereenkomst of door een beter service contract te gaan afsluiten of door een ander optie ...

PS.
Als de factuur je bedrijfsnaam bevat is het gewoon een zakelijk aankoop.
Dat de verkoper je onder een particulier plan schaart kan gewoon een gunstmaatregel zijn van zijn kant uit.

Hell - als je het hard doordrijft en je laptop is hersteld geweest buiten de normale B2B garantie (we gaan er nu ff van uit dat garantie niet expliciet vernoemd is in je verkoopsovereenkomst) dan zou men de herstelling ook nog gewoon kunnen gaan aanrekenen.
En ja, dat kan tot zelfs een paar jaar na datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ulster Seedling schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:16:
BW 7:21 gaat over de plicht van de verkoper om het product te herstellen. Hier staat volgens mij weinig interessants in.
He?? :? Toch wel het meest relevante stukje text in het hele wetboek dacht ik zo...
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
Dan is het nog de vraag of hier sprake is van ernstige overlast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is goed dat je in ieder geval er vanaf bent direct de juridische weg te gaan zoeken - dat gaat ook niet werken namelijk ;)

Zakelijk of Privé is niet iets dat je even kan beargumenteren omdat het via een bepaald plan is gekocht. Je hebt een bedrijfsnaam doorgegeven en zal daarom zéér aannemelijk moeten maken dat het werkelijke gebruik niet zakelijk is. Omdat je de laptop gewoon óók zakelijk gebruikt (en waarschijnlijk de zakelijke voordelen hebt genoten) zal het gewoon als zakelijk gezien worden. Daarmee is een aantal zaken direct minder goed voor je beschermd.

Maar stel dat het wél duidelijk privé was geweest. Had je dan in dit geval een schadevergoeding kunnen eisen?

Die kans is erg klein; ik lees niet wat je eventueel met de winkel overlegd hebt over je eerdere problemen met de performance. Het feit dat een leenlaptop werd aangeboden zal duidelijk bezien worden als een goede poging van de winkel om de overlast te beperken. Je zal daadwerkelijk aannemelijk moeten maken dat de winkel niet zijn best doet - anders val je gewoon terug op de punten waar soms dingen redelijkerwijs van de winkel niet gevergd kunnen worden. Dat er bij de reparatie een fout is gemaakt is daarbij niet valide, daarvoor zal je opzet moeten aantonen.

Zou je dat lukken, dan komt het punt dat een schade ook gewoon aangetoond moet worden. Je kan niet even uit de mouw schudden dat je x% van aankoop terug moet krijgen, maar je zal daadwerkelijk aannemelijk moeten maken dat je schade hebt geleden; wat is je verlies in productiviteit geweest, hoe hard kan je dat maken? Hoe heeft de winkel gereageerd op je klacht over verlies van productiviteit? (Je kan al helemaal geen schade vorderen als je de winkel nooit op de hoogte hebt gebracht van jouw probleem en gevolgschade).

Al met al inderdaad dus even diep ademhalen en de dialoog aangaan. Misschien kunnen ze wel een betere ruillaptop regelen. Is het een optie dat je even met een extern scherm werkt, terwijl ze de onderdelen bestellen en dan de tijd van reparatie zo kort mogelijk houden omdat je hem pas brengt als de onderdelen er zijn en ze er direct tijd voor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Ik heb de winkel inmiddels kunnen bereiken. Tijdens de volgende reparatie krijg ik een andere leenlaptop die in ieder geval op mijn display kan worden aangesloten, dus dat scheelt :)

Nogmaals dank voor alle reacties!
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:16:
[...]

He?? :? Toch wel het meest relevante stukje text in het hele wetboek dacht ik zo...
Mijn punt was niet dat de laptop gebrekkig is — dat moet inderdaad gewoon hersteld worden volgens dat artikel — maar dat mijn laptop erger kapot is geraakt tijdens de reparatie.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:36:
Is het een optie dat je even met een extern scherm werkt, terwijl ze de onderdelen bestellen en dan de tijd van reparatie zo kort mogelijk houden omdat je hem pas brengt als de onderdelen er zijn en ze er direct tijd voor hebben?
Helaas geeft de winkel geen eigen technische dienst, dus hij moet sowieso weg. Ook Apple doet helaas geen reparaties op afspraak (anders was een ritje Amsterdam nog te overwegen geweest).

[ Voor 30% gewijzigd door Ulster Seedling op 18-02-2014 13:41 ]

Pagina: 1