Upgrade PC - SSD vraag

Pagina: 1
Acties:

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-02 00:33

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit met een afweging waar ik graag wat advies over zou willen. Mijn huidige PC wordt maar trager en trager en nu zit ik al tijden te dubben over de bekende HDD naar SSD-upgrade. Ik zou dan voor een 250gb versie gaan van Samsung EVO of Crucial. Helaas blijkt mijn moederboard niet over SATA600 te beschikken. Wel over eSATA maar daar heb ik geloof ik niets aan. Klopt het dan dat ik tevens een nieuwe moederboard moet aanschaffen?

Als ik dan toch een nieuw moederboard aan moet schaffen, is het dan niet verstandig om direct de E8800 duo core in te wisselen voor een i5? Wellicht direct mijn memory upgraden van 4GB naar 8GB? Wat is slim? Ik wil namelijk niet een SSD + moederboard aanschaffen en dan over een jaar erachter komen dat mijn processor en memory het niet meer trekken...

Huidige opstelling:
E8400 3.0Ghz
4GB intern geheugen
Asrock P45 TurboTwins2000 Mobo
Ati Radeon HD4870

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:13
Jouw moederbord heeft volgens de specs 6x Sata 300 poorten. Een SSD schijf kun je hierop dus aansluiten.

Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe snel de doorvoer snelheden van Sata 300 zijn. Wel weet ik dat met mijn SSD ik het verschil tussen 300 of 600 nauwelijks merk. Het gaat sowieso dus een behoorlijke upgrade worden.

Je kunt dan later alsnog je moederbord/geheugen/processor vervangen.

• benurk!
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-02 15:59
Mijn laptop had ook alleen een s-ata 300 aansluiting, gewoon een SSD ingedaan en haalde flinke snelheden.
Je kunt helaas niet de volledige snelheid benutten, maar een prestatiewinst is het sowieso.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Als ik jou was zou ik dan voor de 240GB M500 gaan. De samsung 840 evo voegt voor het geld dat je extra betaalt eigenlijk niets toe. (zeker niet met sata300) Bovendien is de m500 beveiligd met powercapitors tegen dataverlies bij stroomuitval.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:06

P_Tingen

omdat het KAN

Een SSD op Sata-300 is in de praktijk net zo snel als een op Sata-600. Op TomsHardware is een test gedaan met SSD schijven op Sata300. De uitkomsten zijn verrassend.

16. Even With SATA 3Gb/s, An SSD Makes Sense

If you go by the synthetic benchmarks most reviewers like to run (stuff like AS-SSD, CrystalDiskMark, PCMark 7, and Iometer), then a 6 Gb/s SATA connection appears imperative for getting the most out of today's drives. In certain cases where you're pushing a ton of data sequentially, that's absolutely the case. However, those same tests aren't very good at conveying the "feel" of a machine recently upgraded from conventional to solid-state storage. Moreover, they make it look like you really need a modern platform to take advantage of a modern SSD. Our real-world metrics demonstrate that those theoretical differences aren't always practical, though. In most cases, a SATA 3Gb/s-attached Samsung 840 Pro is almost as fast as the same drive connected to a 6 Gb/s link.
[...]
The real key is getting an SSD into your machine. Just have a look at what happens when our 840 Pro goes up against the fastest desktop hard drive we've ever benchmarked, Western Digital's ValociRaptor. The disk didn't stand a chance in any of our synthetic or real-world tests.

Lees meer op tomshardware.com

[ Voor 11% gewijzigd door P_Tingen op 18-02-2014 08:28 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-02 20:26
Ik zou lekker in schijfjes upgraden, meer bepaald in deze volgorde:
1. SSD
2. Mobo + CPU (indien je DDR3-geheugen hebt toch, anders moet dat ook ineens)
3. RAM
4. GPU

Als je nog vragen hebt of nog wat advies wil, vraag maar raak :-)

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Mijn huidige PC wordt maar trager en trager en nu zit ik al tijden te dubben over de bekende HDD naar SSD-upgrade
De belangrijkste vraag die mijn voorgangers nog niet hebben gesteld is: Wat word er trager en trager?

• batsenbv.
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-02 18:10
init6 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:17:
[...]

De belangrijkste vraag die mijn voorgangers nog niet hebben gesteld is: Wat word er trager en trager?
Inderdaad, in mijn ogen kan je wel een SSD installeren op een oude computer maar hierna krijgt TS waarschijnlijk last van een trage processor. Misschien is het verstandig om even door te sparen en dan een grote upgrade uit te voeren waardoor alles in een keer sneller werkt.

Verwijderd

SSD en schone install. Schone install helpt natuurlijk ook al :). Maar na het installeren van een SSD dan zal je PC weer heel snel aanvoelen. Zijn processor behaalt zo'n 2100 Passmark punten wat meer dan genoeg is voor het simpele werk.

Ik zou gaan voor een 240GB versie van de Crucial M500.

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-02 00:33

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot zover. Het feit dat ik dus Sata300 kan combineren met een sata600 SSD is al heel informatief.

Wat wordt er trager? Het is naast het werken met Photoshop en wat andere videoprogramma's vooral een game PC. Hoewel ik de nieuwste BF4 games niet perse hoef te spelen zou ik toch graag een beetje mee komen met de minder zware games. Een nieuwe videokaart is dan uiteraard een goeie oplossing echter ook een dure. In mijn optiek is een SSD dan een quickfix en nog een betaalbare ook. Feit is tevens dat mijn huidige HDD minimaal 5 jaar oud is en ik vermoed dat hij de bottleneck is bij de vele vastlopers die ik krijg. (soms wel 2x op een avond, maakt niet uit wat ik doe, gamen, tekst verwerken, muziek luisteren, film kijken) Total freeze waarbij reset de enige optie is.

Een schone install doe ik eens per jaar (give or take). Ik merk gewoon een significant snelheidsverschil en ik hou van opruimen / schone lei.

Hoe het er nu voor staat (post van P tingen was een over-de-streep-trekker) lijkt mij inderdaad een M500 de beste oplossing. De post van Aertsvijand is dan ongeveer het plan. Stapsgewijs de boel upgraden ten beginne met een SSD. Ik heb trouwens inderdaad DD3 geheugen, dus dat wordt vervangen? (2x 2gb dual)

1. SSD
2. Mobo + CPU (indien je DDR3-geheugen hebt toch, anders moet dat ook ineens)
3. RAM
4. GPU

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Verwijderd

Voor betere gameprestaties heb je toch echt een nieuwe CPU en GPU nodig. Beide zijn gewoon niet meer snel genoeg. De SSD zal er wel voor zorgen dat het overall gevoel van snelheid hoger ligt omdat programma's sneller starten en alles direct op je scherm staat.
Pagina: 1