Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HP Server: Primary partitie groter dan 2GB in W2008 R2

Pagina: 1
Acties:

• 77slevin
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-09 13:08
Ik heb hier een klant die een HP server, een HP ML310e Gen8, aangekocht heeft en 2 HD's van 4TB die in een RAID 1 opstelling moet geconfigureerd worden. Als ik de HP Provisioning Tools gebruik maakt hij van de geformateerde partitie een MBR partitie, waardoor ik niet meer dan 2TB kan gebruiken. :(

Volgens verschillende google searches zou ik voor de installatie van Windows 2008 R2 een GPT partitie moeten maken waardoor de 2TB beperking van MBR niet speelt. Ik vind echter nergens hoe ik dit moet doen met een niet EFI bios server. Althans ik denk toch dat de HP server nog geen EFI heeft.

Kan iemand een licht schijnen op de situatie?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 20:44

_Arthur

blub

Misschien handig om je OS partitie kleiner te maken en een GPT data-partitie te maken die wel groot is?

• 77slevin
De eigenlijke OS installatie mag volgens de klant op 100GB en dat lukt perfect, nadien alle overige HD ruimte aanspreken is wat niet lukt. Ik kan niet voorbij 2TB, en laat 1700GB onbenut, onformateerbaar.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Maak je alle partities tegelijk aan? Zo ja, probeer eens de OS partitie te maken, OS te installeren en dan de overige partities vanuit het OS te maken.

• 77slevin
Nee, de OS partitie maak ik bij het installeren van het OS en laat het overige onbenut om dan later de rest na installatie aan te maken. Hij wil niet voorbij de 2TB gaan als MBR. de overige 1700GB is niet formateerbaar, selekteerbaar of om te zetten naar GPT. De foutmelding zegt dat er al een MBR partitie bestaat met het OS op en om om te zetten naar GPT moet de volledige schijf leeg zijn. Voor zover ik kan vinden zou de omzetting naar GPT moeten gebeuren voor de initieele installatie maar ik vind nergens hoe ik dit practisch moet doen.

• Dennism
Hmmjah,

Dat zou een probleem kunnen zijn idd. Moet zeggen dat ik dit nog niet eerder bij de hand gehad heb omdat ik eigenlijk altijd installeer met een kleine OS Array (2x 136GB SAS oid Raid 1), en dan daarnaast de overige storage.

Maar heb je nu met de Array Configurator Utility 1 of 2 Logical drives gemaakt. Ik zou booten van de smartstart, 2 Logical drives maken (1x 100GB oid, of wat je nodig hebt voor OS) en dan de 2de de rest van de ruimte als dat mogelijk is. Dan OS installeren op de 100GB Drive en dan de 2de drive GPT initialiseren als dit mogelijk is met de controller in deze server.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 17-02-2014 15:07 ]

• 77slevin
Tja, ik heb deze discussie gehad met een eerdere klant. Uiteindelijk heb ik aangeraden om 2 kleine HD's (als MBR) bij te kopen en deze voor het OS te gebruiken en de 2x 4TB voor data te houden (Op die manier kunnen de grote disks perfect in GPT gezet worden).
De klant bleef beweren dat het moet mogelijk zijn en dat het aan mijn kunnen lag, niet aan de server.

Ik probeer nog eens wat je hier aanbeveelt, maar had begrepen dat je maar 1 logical drive kan aanmaken waarin je dan je partities aanmaakt??

• Dennism
Volgens mij kan je er meer maken, maar ik kan het mis hebben dat dit alleen mogelijk is bij 3 of meer schijven daar ik meestal met DL380's e.d. werk met 6 tot 8 schijven, maar ik weet ook niet welke controller deze server gebruikt.

Mocht dat niet willen dan zit er denk ik niets anders op dan of compleet uitzoeken of de server alle benodigde UEFI componenten heeft, en deze aanzetten, of inderdaad een 2de kleinere array bij te plaatsen met disks voor MBR.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 17-02-2014 15:33 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Stap 1 is de UEFI boot aanzetten. Anders kan hij niet eens opstarten van een GPT partitie.

while (! ( succeed = try ()));

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:25
Behalve dat de server die genoemd wordt voor zover ik kan zien geen UEFI heeft maar gewoon een BIOS.

Quick specs:
https://ssl.www8.hp.com/u...ml?oid=5249594#!tab=specs
Detailed specs:
http://h18000.www1.hp.com...ica&type=html&docid=14339
ROM based setup guide (gen 8 servers):
http://h20628.www2.hp.com...t/emr_na-c00191707-17.pdf
Driver pagina:
Microsoft Windows Server 2008 R2 downloads for HP ProLiant ML310e Gen8 Server (waar ook nergens iets over UEFI/EFI te vinden is).

Nergens hier wordt gesproken over UEFI/EFI dus:
77slevin schreef op maandag 17 februari 2014 @ 15:16:
Tja, ik heb deze discussie gehad met een eerdere klant. Uiteindelijk heb ik aangeraden om 2 kleine HD's (als MBR) bij te kopen en deze voor het OS te gebruiken en de 2x 4TB voor data te houden (Op die manier kunnen de grote disks perfect in GPT gezet worden).
De klant bleef beweren dat het moet mogelijk zijn en dat het aan mijn kunnen lag, niet aan de server.

Ik probeer nog eens wat je hier aanbeveelt, maar had begrepen dat je maar 1 logical drive kan aanmaken waarin je dan je partities aanmaakt??
Klopt gewoon. Dus je moet je klant maar overtuigen dat jij gelijk heeft en hij niet PUNT nergens wordt gesproken over UEFI/EFI dus het is met deze server niet mogelijk om van GPT te booten.

Edit:
Maar met onder mij je zou 2 logical drives moeten kunnen aanmaken op de raid controller (heeft niet vaak HP raid controllers in handen gehad en waar die ze in handen heeft gehad was er geen logical drive van over de 2TB).

[ Voor 23% gewijzigd door Starke op 17-02-2014 20:05 . Reden: extra info op post onder mij, niet nagedacht over raid controllers in de server ]

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 22:32
77slevin schreef op maandag 17 februari 2014 @ 15:16:

Ik moet de klant gelijk geven op het punt dat het moet kunnen, ik kan/ga geen oordeel vellen over je kunnen. ;)

Ik zie in dit topic verschillende zaken en termen door elkaar gehaald worden, dus een snelle 101 wat betreft raidcontrollers.

In tegenstelling tot je pc of laptop waarin het OS in de meeste gevallen direct communiceert met het opslagmedium, zal het besturingssysteem op computer die voorzien is van raidcontroller niet direct communiceren met het opslagmedium, sterker nog het besturingssysteem heeft geen idee wat voor opslagmedium er gebruikt wordt hij ziet alleen die raidcontroller en de schijven die de raidcontroller aanbied. De raidcontroller vormt dus een extra laag tussen OS en opslagmedium, dit heb je ook nodig om dingen zoals raid te kunnen doen.

Tot op heden ben ik nog geen raidcontroller tegengekomen die geen mogelijkheid kent om een raidset in meerdere (in HP termen) logical drives op te delen en de raidcontoller zal vervolgens elke logical drive aan het OS presenteren als een fysieke schijf. Vervolgens kan je elke logical drive een MBR of GPT indeling geven, 1 of meerdere partities aanmaken en deze partities gaan formatteren met bv NTFS.

Volgens de HP site is deze server voorzien van B120i of P420 controller en beide ondersteunen volgens de specs meerdere logical volumes.

Om te bouwen wat de klant wil zal je helaas opnieuw moeten beginnen (of image maken met image software en deze na de aanpassing terugzetten), ofwel de smart start booten en in de array configuration tool de huidige enkele logical drive verwijderen en vervolgens twee logical drives aanmaken. Daarna kan je de installatie opnieuw uitvoeren (of het image terugzetten).

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Squaddie, weet je 100% zeker dat je 2 harde schijven die je in RAID1 zou zetten kan opdelen vanuit de RAID controller naar meerdere logische stations? Ik denk 't namelijk niet. Wat je er wel mee kan, is meerdere schijven presenteren als een enkele. Bijvoorbeeld met RAID0, maar het kan ook met 10, 5 en 6. Het OS ziet dan maar 1 schrijf waar het mee moet werken.

Dan zie ik een paar misvattingen over MBR en GPT. Een schijf heeft de MBR of GPT partitieindeling. Je kan dus niet zeggen "deze partitie van 100 GB is MBR, de overige 3800 GB is GPT". En MBR heeft gewoon de beperking om niet met partities overweg te kunnen die groter zijn dan 2 TB. Als je een 4 TB schijf hebt en je moet ervan kunnen opstarten, moet je 'm in 2x 2TB delen, of in meerdere kleine stukken, zoals 200 GB, 1,9 TB en nog een 1,9 TB.
Zie ook Wikipedia over MBR:
Since partitioning information is stored in the MBR partition table using a beginning block address and a length, it may in theory be possible to define partitions in such a way that the allocated space for a disk with 512-byte sectors gives a total size approaching 4 TB, if all but one partition are located below the 2 TB limit and the last one is assigned as starting at or close to block 232−1 and specify the size as up to 232−1, thereby defining a partition which requires 33 rather than 32 bits for the sector address to be accessed. However, in practice, only certain LBA-48 enabled operating systems, including Linux, FreeBSD and Windows 7[18] that use 64-bit sector addresses internally actually support this. Due to code space constraints and the nature of the MBR partition table to only support 32 bits, boot sectors, even if enabled to support LBA-48 rather than LBA-28, often use 32-bit calculations, unless they are specifically designed to support the full address range of LBA-48 or are intended to run on 64-bit platforms only. Any boot code or operating system using 32-bit sector addresses internally would cause addresses to wrap around accessing this partition and thereby result in serious data corruption over all partitions.
Voor wat betreft de klant. Hij heeft wel degelijk gelijk. De oplossing hiervoor is een Dynamische schijf maken. Dit kan pas NA installatie. Met een dynamische schijf ben je veel flexibeler en zit je niet vast aan de beperking van MBR, omdat het bovenop MBR ligt. Echter zijn er ook aardig wat nadelen aan dynamische schijven. De eerste is het kunnen uitlezen van een andere Windows omgeving. Als je OS is gecrasht, kan je moeite hebben om de data te herstellen. Dat is iig mijn ervaring en moet er gelijk bij zeggen dat ik niet veel met dynamische schijven heb gewerkt.

Maar de beste oplossing is nog wel om 2 kleinere schijven in RAID1 te nemen voor het OS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 22:32
Hero of Time schreef op maandag 17 februari 2014 @ 20:16:
Squaddie, weet je 100% zeker dat je 2 harde schijven die je in RAID1 zou zetten kan opdelen vanuit de RAID controller naar meerdere logische stations? Ik denk 't namelijk niet. Wat je er wel mee kan, is meerdere schijven presenteren als een enkele. Bijvoorbeeld met RAID0, maar het kan ook met 10, 5 en 6. Het OS ziet dan maar 1 schrijf waar het mee moet werken.
Inzet kratje bier? >:) ;)

Op 5:35 wordt de array aangemaakt en ontstaat een array met 820 GB aan unused space. Vervolgens wordt in dit filmpje (helaas) maar een logical drive aangemaakt, maar op 6:02 zie je duidelijk de mogelijkheid om de grootte van de logical drive aan te passen. Als je dus niet alle ruimte toekent aan logical drive 1 kan je meer dan een logical drives aanmaken op een array.

Zie hier een voorbeeld met meerdere logical drives op een array.
Maar de beste oplossing is nog wel om 2 kleinere schijven in RAID1 te nemen voor het OS.
Klopt, dat is wat ik elke klant adviseer, maar goed uiteindelijk is de klant die het besluit neemt.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kan prima. Je hebt meerdere opties.

1. Gebruik MBR wrapper, is onderdeel van de GPT spec

2. Gebruik een chainloader, daar zet je dan MBR+GRUB2 op en die chainload dan de Windows Bootloader van GPT

3. Gebruik meerdere schijven, een MBR+FAT/NTFS met de BCD en winload, een met GPT+NTFS voor Windows

4. Gebruik meerdere partities die je in Windows als RAID0 aan elkaar plakt

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat heb ik aan iets wat ik niet drink? :P
[video]
Op 5:35 wordt de array aangemaakt en ontstaat een array met 820 GB aan unused space. Vervolgens wordt in dit filmpje (helaas) maar een logical drive aangemaakt, maar op 6:02 zie je duidelijk de mogelijkheid om de grootte van de logical drive aan te passen. Als je dus niet alle ruimte toekent aan logical drive 1 kan je meer dan een logical drives aanmaken op een array.

Zie hier een voorbeeld met meerdere logical drives op een array.
Maar, dat is niet met de hardware die de TS heeft. Het is ook nieuwer dan waar ik destijds mee heb gewerkt. M'n meest recente ervaring is Dell en ook daar weet ik 't niet meer 100% zeker hoe of wat omdat 't maar 1x gedaan wordt, en al zeker niet zo specifiek met schijven opdelen in meerdere volumes in een enkele array enzo.
[...]

Klopt, dat is wat ik elke klant adviseer, maar goed uiteindelijk is de klant die het besluit neemt.
Nee, de klant neemt jou als 'professional' aan. Als de klant dingen gaat beslissen, moet de klant het zelf maar gaan doen. Als de klant erop staat om 't op een bepaalde manier te doen en het kan, maar ik raad het ten strenge af, zal ik geen support of wat dan ook geven. De klant is dan verantwoordelijk voor de shit waar 't zelf voor vraagt. Op m'n vorige werk vaak genoeg gezien tussen wat m'n manager wilde en ik adviseerde.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Op DL380 G6s en G7s (volgens mij met de P410 en P420 aan boord) heb ik op fileservers geen enkel probleem om meerdere RAID sets aan te maken (je moet toch iets als je een fileserver moet neerzetten waarbij de kans gewoon groot is dat je boven de 2TB uitkomt), het lijkt mij dat een ML310 dat ook wel moet kunnen aangezien het vaak dezelfde RAID controllers zijn.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Volgens mij heb je voor meerdere logical volumes wel de (vaak) optionele FBWC nodig en de Advanced Smart Array license. Die laatste is tegenwoordig "gratis" en is bij recente firmware-versies default enabled. Voorheen moest je de licentie kopen en inkloppen in de ACU.

TS moet even aangeven welke Raid-controller exact in de server zit, met welke optie (FBWC?) en welke firmware-versie deze uitgerust is.

[ Voor 20% gewijzigd door Question Mark op 18-02-2014 12:53 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1