internet veel trager via router

Pagina: 1
Acties:

• HanslH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-11 06:11
Ik heb bij een kennis een router in het netwerk geplaatst tussen modem en rest netwerk
router: TL-WDR4900
modem ziggo: Cisco EPC3928AD
Het modem fungeert aan de lan zijde als dhcp server voor de router netwerk 10.0.0.x
De router staat aan de wan zijde op automatisch ip adres krijgen en aan de lan zijde als dhcp server netwerk 192.168.178.x
Nu blijkt in de situatie met de router ertussen de snelheid ongeveer 10 x zo langzaam download.
Ik heb alle instellingen afgezocht in beide apparaten qua afknijpen oid maar kwam niks tegen.
Iemand enig idee waaraan dit kan liggen?

nb: ik moest de router plaatsen van de audio winkel van de kennis omdat anders de naim installatie niet zou werken.

[ Voor 9% gewijzigd door HanslH op 17-02-2014 12:33 ]

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe meet je die snelheid? En is dat via een netwerkkabel of via wifi?

Wat is het doel van die tweede router?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• HanslH
Alles via de kabel.
Meting via ziggo speedtest.
Doel : een high end audio winkel (wilbers utrecht) heeft een Naim apparaat geplaatst, een soort audiofiele mediaspeler. Voor zover ik begreep heeft deze behoefte aan een of andere (wifi?)multicast functionaliteit die de Cisco niet ondersteunt waardoor mijn kennis de Naim niet via de ipad kan bedienen.

Hiervoor had de kennis xs4all met een fritzbox. Op advies van de audiowinkel is overgestapt op ziggo: het modem zou te oud zijn waardoor het geluid van internet radio haperde en mijn kennis vond adsl toch al te traag. Ik heb toen nog geprobeerd het fritzbox modem als router in te schakelen tussen de cisco en het netwerk zodat ik niet het hele netwerk opnieuw zou hoeven inrichten. Dat ging prima maar toen was ook al de snelheid lager (toen ongeveer gehalveerd tov situatie direct aan het cisco modem, vaak afwisselend geprobeerd en betrouwbaar met dezelfde verschillen).

[ Voor 3% gewijzigd door HanslH op 17-02-2014 13:16 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ok, dus wifiproblemen kunnen we uitsluiten.

Heb je al uitgesloten of het aan de netwerkkabels ligt? Dus verschillende kabels proberen, checken of de lampjes bij de poortjes de juiste status aangeven, checken of de pc waar je op test de juiste netwerklink heeft (dat zou gbit moeten zijn aannemende dat de PC dat ondersteunt).

Over wat voor Ziggo abonnement hebben we het en welke snelheden haal je met en zonder de router (evt. screenshots).

Alternatief zou kunnen zijn om de router niet als router aan te sluiten, maar enkel als switch en AP, door de DHCP server uit te zetten en de Cisco te verbinden met een LAN poort op de router, ipv de WAN poort. Het is even de vraag of dat die NAIM dan nog goed werkt, maar dat merk je vanzelf (ik kan me haast niet voorstellen van niet).

De router in de DMZ plaatsen zoals in de link hierboven wordt uitgelegd is ook geen gek idee (maar zou voor een simpele download test geen verschil moeten maken lijkt me?).

Je kan als laatste alternatief ook nog de Cisco in bridge mode laten zetten door Ziggo, zodat het puur en alleen nog als modem functioneert. Dan gebruik je dus alleen de TL-WDR4900 als router.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 17-02-2014 13:42 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• HanslH
De DMZ setting kende ik nog niet, ik heb het aangepast en het modem gereset maar het maakt niets uit.
Het exacte abonement weet ik niet, ik pas nu op de kennis zijn praktijk en hij is op vakantie.
Ik haal met een wifi verbinding met de cisco nu 50Mbps down met ziggo speedtest. Met een draadverbinding met de TPLink haal ik ca. 7Mbps. Vreemd genoeg kom ik via wifi op de tplink router ook sneller uit: ca. 40 mbps.
Alle pc's in huis hebben dezelfde lage snelheid via de router en allemaal hebben ze een goed snelheid als het netwerk direct achter de cisco wordt gehangen. Dan zou het aan dat kleine patchkabeltje tussen de router en het modem moeten liggen.. ga ik die nog ff proberen te vervangen.
Die andere opties die je noemt zijn wellicht ook het proberen waard. Bedankt.

• HanslH
Dat van dat patchkabeltje wat ik zeg klopt btw ook niet want dan zou wifi-tplink ook trager zijn

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat het abo is kan je vrij simpel vaststellen door te testen met een PC bedraad direct op de Cisco. De snelheid die je dan haalt zou overeen moeten komen met de max. snelheid van een van de drie pakketten die Ziggo aanbiedt (20/60/150 Mbps down).

Als een PC met een kabel direct op de Cisco veel sneller is dan wanneer je diezelfde kabel in de TP-Link prikt, terwijl je via wifi op de TPLink wel gewoon vergelijkbare snelheden haalt, dan lijkt er maar 1 conclusie mogelijk: een gare switch in de TPLink.

Even voor de volledigheid: zijn er nog andere onderdelen (switches of zo?) in het spel?

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-11 13:11
Beste TS, het lijkt erop dat er een probleem is met die TPLink. Je zou eens kunnen kijken bij de release notes van nieuwere software versies of die melding maken van een bug. Indien de software van de TPLink oud is zou je de laatste release kunnen flashen in de TPLink. Het kan ook wezen dat de interne switch gaar is, indien meerdere poorten probeer eens een andere.

Good Luck >:)

Wat je nog meer verteld is het volgende :
- Snelheid achter via de modem 50 Mbit/s,
- Snelheid achter TPlink 7 Mbit/s,
- Snelheid Wifi achter TPlink 40 Mbit/s.
Pagina: 1