Momenteel werk ik op kantoor met een drie jaar oude Samsung-laptop (i3) die het allemaal niet meer aan kan. Ik vind het prettig om veel appliaties tegelijkertijd draaiende te houden en alhoewel hier met enige regelmaat programma's uit de CS4-suite tussen zitten, heeft m'n huidige laptop het tegenwoordig al zwaar als er meerdere browsers openstaan (10+ tabs), Outlook draait en er een spreadsheet openstaat.
Gebruik:
Ik ben dus in elk geval op zoek naar een laptop die geen vertraging oploopt bij multitasking, of wanneer programma's gedurende lange tijd open blijven staan. Verder start ik m'n systeem niet regelmatig opnieuw op.
De programma's waar ik veel mee werk:
Fysieke wensen:
De laptop staat voornamelijk op één locatie en hoeft daarom niet heel licht te zijn. Staat tevens aangesloten op een externe monitor + keyboard, maar ik vind het wel prettig als het scherm minimaal 15" is (gebruik het als uitgebreid bureaublad). Omdat hij continu op netstroom is aangesloten is accuduur verder niet zo'n groot issue.
Het budget budget loopt tot € 2.000.
Eigen suggesties
Met bovengestelde wensen kwam ik zelf al snel bij een Macbook Pro uit, Apple staat echter niet bij de voorkeursfabrikanten. Waarom? Ik zie op tegen de overgang van Windows naar OSX, aangezien ik tot op heden altijd met Windows heb gewerkt en de keren dat ik met met OSX werkte dit als contra-intuïtief ervaarde. Ik hoor van veel mensen dat ze - eenmaal overgegaan - niet meer anders willen dan Apple, maar gezien de rest van het kantoor Windows-georiënteerd is, twijfel ik nog. Puur op specs en uiterlijk zou ik namelijk meteen voor een Apple gaan, maar toch houdt iets me tegen. Ik hoop hier dan ook advies te krijgen over de praktische bezwaren van een overstap. Stiekem hoop ik overgehaald te kunnen worden naar de Mac-side
Bij voorbaat dank voor de moeite van het lezen en plaatsen van eventuele suggesties, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
Gebruik:
Ik ben dus in elk geval op zoek naar een laptop die geen vertraging oploopt bij multitasking, of wanneer programma's gedurende lange tijd open blijven staan. Verder start ik m'n systeem niet regelmatig opnieuw op.
De programma's waar ik veel mee werk:
- Office Suite (Outlook / Excel / Word)
- Adobe CS6 Suite (Photoshop / InDesign / Illustrator), vaak met meerdere documenten tegelijk
- Chrome, meerdere tabs tegelijk
Fysieke wensen:
De laptop staat voornamelijk op één locatie en hoeft daarom niet heel licht te zijn. Staat tevens aangesloten op een externe monitor + keyboard, maar ik vind het wel prettig als het scherm minimaal 15" is (gebruik het als uitgebreid bureaublad). Omdat hij continu op netstroom is aangesloten is accuduur verder niet zo'n groot issue.
- Qua toetsenbord vind ik het prettig als er ruimte zit tussen de toetsen en een geïntegreed numpad heeft ook de voorkeur (geen harde eis).
- Ik heb weinig kaas gegeten van videokaarten of processoren, Ik weet wel dat ik geen i3 meer wil
Of een i7 nodig is vraag ik me af, ik hoop hierover input te krijgen van jullie...
- Een SSD lijkt me verder een prettige toevoeging.
- Wat betreft de fabrikant gaat de voorkeur uit naar Dell of Sony, daar heb ik goede ervaringen mee. Acer en ASUS spreken me niet zo aan, al is dat meer op gevoel gebaseerd.
Het budget budget loopt tot € 2.000.
Eigen suggesties
Met bovengestelde wensen kwam ik zelf al snel bij een Macbook Pro uit, Apple staat echter niet bij de voorkeursfabrikanten. Waarom? Ik zie op tegen de overgang van Windows naar OSX, aangezien ik tot op heden altijd met Windows heb gewerkt en de keren dat ik met met OSX werkte dit als contra-intuïtief ervaarde. Ik hoor van veel mensen dat ze - eenmaal overgegaan - niet meer anders willen dan Apple, maar gezien de rest van het kantoor Windows-georiënteerd is, twijfel ik nog. Puur op specs en uiterlijk zou ik namelijk meteen voor een Apple gaan, maar toch houdt iets me tegen. Ik hoop hier dan ook advies te krijgen over de praktische bezwaren van een overstap. Stiekem hoop ik overgehaald te kunnen worden naar de Mac-side
- Bij Dell kwam ik uit op de XPS 15 (http://www.dell.com/nl/p/...9505&model_id=xps-15-9530), die ziet er zo op het eerste oog prima uit. Heeft bovendien 16GB aan geheugen, maar is dat nodig? Baat het niet, dan schaadt het niet; dat was mijn instelling
- Bij Sony hebben ze ook wel interessante modellen, maar geen in combinatie i7 + 15" scherm.
- De meest recente Tweakers BBG met laptops voor grafici kwam uit bij de Acer Aspire V7 (reviews: Laptop Best Buy Guide: oktober 2013), maar gezien mijn hogere budget denk ik dat er wel iets beters te krijgen moet zijn. Het scherm heeft hierin geen leidende rol, maar een realistische kleurweergave is zeker een prettige bijkomstigheid.
Bij voorbaat dank voor de moeite van het lezen en plaatsen van eventuele suggesties, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!