Toon posts:

Videokaart dilemma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Momenteel zit ik met een dilemma m.b.t. de aanschaf van een nieuwe GPU.

De twijfel zit momenteel tussen de:
MSI R9 290 Gaming OC 4GB @ € 388,99
XFX R9 290 Double Dissipation 4GB @ € 408,90
MSI R9 290x Gaming OC 4GB @ € 516,50
XFX R9 290x Double Dissipation 4GB @ € 519,99

MSI GTX 780 Gaming OC 3GB @ € 449,50
MSI GTX 780 Lightning 3GB @ € 511,50
Gigabyte GTX 780 OC Rev 2.0 3GB @ 462,50
Gigabyte GTX GHz 3GB @ 512,50

De rest van mijn setup:
- i5-4670k
- 8GB G.Skill Ripjaws @ 1333Mhz (Andere 8GB uitgeleend)
- 120GB 840 EVO SSD
- 3TB Hitachi 7200 RPM HDD
- Corsair Professional Series HX850W Gold Certified (Deze zal geupgrade worden indien nodig voor SLi/CF)
- GTX 760 2GB (Tijdelijke GPU van een vriend totdat ik mijn eigen heb)

Wat wil ik hiermee doen:
- Momenteel zit ik vast op 1080@60 vanwege ruimtegebrek, ik heb echter nog 2 andere 1080@60 schermen momenteel in de doos zitten totdat ik mijn nieuwe bureau krijg (+/- 1 maand). Dit gaat dus uitgebreid worden naar een triple monitor setup. Als de markt een beetje opschiet wil ik deze setup gaan vervangen door een 21:9 scherm (Iets minder real estate maar geen bezels, dus betere immersion denk ik zo)
- Games spelen op 1080p op hoogste opties, en zodra triple monitor aanstaat op iets mindere resolutie zolang ik maar boven de 60FPS blijf.
- Games welke ik speel: Hitman Absolution, Crysis 3, Metro: Last Light, Battlefield 4 (meeste van de tijd), Skyrim (zwaar gemod met ENB etc) en Tomb Raider. Af en toe Planetside 2 en tussendoor Hearthstone en League of Legends.

Waarom de twijfel tussen deze kaarten:
1. Prijs. De 290 heeft een zeer sterke prijs/kwaliteits verhouding in mijn ogen, vooral tegenover de 780. In artificial benchmarks komen de 290's in meeste gevallen gelijk aan een GTX 780. De 290x zit meer tussen de 780 en de 780Ti in. Ik ben er een tiental, als het al niet meer is, sites afgegaan met benchmarks, vandaar deze conclusie. Is de verhoging in prijs de verbetering in FPS waard?

2. VRAM. Zoals vermeld kunnen games al meer dan 2GB utiliseren, vooral Skyrim met een paar leuke mods zorgt al snel voor een load van over 3GB. Dan lijkt de 4GB van de 290(x) een stuk aantrekkelijker, aangezien ik Skyrim vooral speel naast BF4 vanwege de massieve user-content.

3. Bit bus. Dit is hetgene waar ik me een beetje zorgen om maak. De 290 en 290x hebben een 512bit busom ervoor te zorgen dat de 4GB daadwerkelijk aangesproken kan worden. De 780 heeft "maar" een 356bit bus. Kan dit voor een bottleneck zorgen?

4. Unlocking. De XFX 290 kan in meeste gevallen unlocked worden naar een 290x. Echter zal er een goede reden zijn waarom deze gedownclocked is naar een 290 en weet ik niet zeker of het op langere duur een negatief effect kan hebben op de kaart. Indien dat het geval is, betaal ik liever net iets meer om er zeker van te zijn dat de kaart op 290x niveau kan blijven draaien.

SIDE NOTE: Ik ben niet echt geinteresseerd in een "goedkopere SLi setup" die deze single GPU's kan verbeteren. Daarnaast is een 780Ti helaas net buiten een realistisch budget voor mij momenteel (600+ Euro voor aftermarket) en voor SLi mogelijkheden in de toekomst.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Ik denk dat de 290(x) de beste keuze is door het vram. Vooral op die hoge resolutie (5750*1080 uit mijn hoofd) is 4GB een must.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Punt 4 is al lang niet meer het geval.
Ik zou niet voor de xfx of de msi gaan maar voor de sapphire. Dat is de beste kaart. Als de kleuren je niet aanstaan is er altijd nog de iets mindere gigabyte.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 13:58
Pataar schreef op maandag 17 februari 2014 @ 12:03:
Ik denk dat de 290(x) de beste keuze is door het vram. Vooral op die hoge resolutie (5750*1080 uit mijn hoofd) is 4GB een must.
Doe maar 2 stuks. BF4 met minimaal 60fps en die resolutie gaat een enkele nooit trekken. Tenzij je alles op low zet. :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
@ Pataar. Bedankt voor je inbreng. Was inderdaad al bang dat de 3GB tekort ging schieten.
@ Frozen, kan de 290 niet meer unlocked worden? Of bedoel je dat de unlock niks slechts meer kan doen. Tevens, waarom is de Sapphire beter dan de MSI?
@ Chojinz, Het zou je nog verbazen :)

Tevens wil ik aangeven dat Mantle en Freesync natuurlijk ook nog eraan komen, zonder extra hardware vereisten (monitoren) tegenover G-sync (€ 400+ Monitor alleen al)

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Kansen zijn kleiner geworden. Je kan t nog steeds proberen maar de kans dat het je lukt is klein.
De sapphire trix heeft de beste koeler op dit moment.

• Vincent227
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-02 19:45
Ik adviseer je ook de sapphire tri-x, mede omdat deze een betere koeler heeft :)

[ Voor 11% gewijzigd door Vincent227 op 17-02-2014 13:39 ]

Mijn PC configuratie

Verwijderd

Topicstarter
Oke, redelijk duidelijk, de GTX 780 valt dan sowieso af. Het wordt dus de 290/290x van Sapphire. Heb inderdaad goede reviews gelezen over de koeler. Hij lijkt iets beter te zijn dan de Windforce 3 die op de Gigabyte zit.

Dan is de laatste kwestie nog: De 290 of de 290x? Is het verschil de 120 euro extra waard? Vooral gekeken naar de toekomst met mogelijk een CF setje

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:39
de powercolor kan nog wel naar een x versie geflashed worden

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-02 14:02
Ik raad je aan om de 290 te halen, de 25% extra kosten leveren geen 25% extra prestaties op, en dan kan je alvast beginnen met sparen voor een eventuele upgrade

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:13
Ik zou ook een 290 tri-x aanraden, 290x is het niet waard qua prijs/prestatie.
XFX kan ik je sowieso afraden, hun koelers zijn brak

Gtx780(ti) is hier inderdaad een mindere keuze vanwege het Vram

[ Voor 16% gewijzigd door !mark op 17-02-2014 17:55 ]

Verwijderd

Setje 290's zou ik voor kiezen en anders 2 gtx780's vanwege physx (dan maar minder AA)

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Physx lijkt me onzin. Het is een van de vele gimmicks die nvidia heeft.
Ik wil gewoon raw power.
Btw happy bday.

Verwijderd

Physx is niet voor iedereen onzin, zeker niet voor diegene die metro LL, Borderlands en Planet Side 2 spelen en daar bij graag alle visuele effecten wil zien en daar hoort physx ook bij. Dat is mijn redenen ook dat ik voor nu nog bij nvidia kaarten blijf, nood gewongen zeg maar ;(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2014 18:28 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Erg uitgebreide, onderbouwde topicstart :)

Toch blijft dit een aankoopadviesvraag en daarvoor geldt:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• Barturion
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-02 16:47
Frozen schreef op maandag 17 februari 2014 @ 13:34:
Kansen zijn kleiner geworden. Je kan t nog steeds proberen maar de kans dat het je lukt is klein.
De sapphire trix heeft de beste koeler op dit moment.
Hoi Frozen.
Mag ik vragen hoe je erbij komt dat de tri-x de beste cooling heeft.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 17 februari 2014 @ 22:54:
Erg uitgebreide, onderbouwde topicstart :)

Toch blijft dit een aankoopadviesvraag en daarvoor geldt:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move VB -> CAA
Mijn excuses, ik dacht dat ik juist hier goed zat met deze post. Bedankt voor het correct plaatsen!
ChojinZ schreef op maandag 17 februari 2014 @ 12:20:
[...]

Doe maar 2 stuks. BF4 met minimaal 60fps en die resolutie gaat een enkele nooit trekken. Tenzij je alles op low zet. :+
http://www.hardwareheaven...review-battlefield-4.html

Staat een triple monitor bench bij :) Even ter aanvulling.
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 18:26:
Physx is niet voor iedereen onzin, zeker niet voor diegene die metro LL, Borderlands en Planet Side 2 spelen en daar bij graag alle visuele effecten wil zien en daar hoort physx ook bij. Dat is mijn redenen ook dat ik voor nu nog bij nvidia kaarten blijf, nood gewongen zeg maar ;(
PhysX is inderdaad een leuke additie, maar ik ben bang dat het te veel GPU power gaat vreten op hoge resoluties, vandaar dat ik het er wel bij zou willen hebben, maar ik heb nog een oude 560Ti liggen die ik eventueel als dedicated PhysX kaart zou kunnen gebruiken met een kleine driver hack, zou ik het echt missen

Verwijderd

Topicstarter
Barturion schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:03:
[...]

Hoi Frozen.
Mag ik vragen hoe je erbij komt dat de tri-x de beste cooling heeft.
Ik zal deze even beantwoorden. Ik heb nu meerdere benchmarks gelezen over de Tri-X koeler, en het schijnt inderdaad de beste koeler te zijn. Toch een enkele graden koeler dan bijvoorbeeld de DCUII optie.

• Barturion
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-02 16:47
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:07:
[...]

Ik zal deze even beantwoorden. Ik heb nu meerdere benchmarks gelezen over de Tri-X koeler, en het schijnt inderdaad de beste koeler te zijn. Toch een enkele graden koeler dan bijvoorbeeld de DCUII optie.
Dank je iVex. Heb je linkjes naar die benchmarks? Ik kan er vrij weinig over vinden.

• ChojinZ
Told ya so! Voor die setup heb je toch een 2e gpu nodig. Of wil jij op 24 fps gamen? 8)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:32
ChojinZ schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:22:
[...]

Told ya so! Voor die setup heb je toch een 2e gpu nodig. Of wil jij op 24 fps gamen? 8)
Onzin, hij doet gemiddeld 32 fps op de maximale settings, doe je die iets omlaag zit je zo op 50-60fps zonder dat je gelijk helemaal terug moet naar low settings.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:13
ChojinZ schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:22:
[...]

AA wat lager en settings een klein stapje terug werkt ook prima ;)

• ChojinZ
mitsumark schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:02:
[...]

Onzin, hij doet gemiddeld 32 fps op de maximale settings, doe je die iets omlaag zit je zo op 50-60fps zonder dat je gelijk helemaal terug moet naar low settings.
Sinds wanneer gaan we uit van het gemiddelde?
Als je constant een degelijke framerate wil zal je toch echt moeten kijken naar het minimum. Daarnaast geeft de TS aan dat hij minimaal 60 fps wil gaan halen. Ik ben wel benieuwd hoeveel je de graphics dan terug moet schroeven om aan een minimum te komen van 60 FPS op een resolutie 5760*1080. Persoonlijk denk ik dat je er niet komt met even de AA een stapje lager te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, ik moet uitgaan van de minimum aantal frames, echter maakt AA een mega verschil op grote resoluties. Ik ben net bij een vriend geweest en die heeft een triple monitor met een 290x en hij haalt 60-65 fps met High, AA uit en 110% resolution scale. Dit is op DX11. Op Mantle haalde hij nog meer, maar toen ging de kwaliteit helaas wel een stukje achteruit.

Voor de review over de temps:
http://www.tomshardware.c...ase-performance,3710.html

Als je de hele review leest, krijg je een goede indruk erover. Vooral de laatste pagina :)
Pagina: 1