Welke platenspeler kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 559358

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben volledig nieuw in de wondere wereld van de ouderwetse platenspeler. Ik heb er nog nooit één gehad, máár ik wil er wel graag één. Mijn budget is flexibel: ergens tussen de 50 en 250 euro.

Vraag 1: als ik een 2e hands model koop (retro vind ik wel leuk. Geen bezwaren tegen seventies oranje), welke zou je aanbevelen?

Vraag 2: als ik een nieuwe zou kopen, welke zou je aanbevelen?

Wellicht dat dit nogal algemeen is, maar doe een poging :*)

ps. plaatjes zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

En wat heb je zelf al gevonden?

p.s. plaatjes zijn welkom.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 17-02-2014 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-05 20:40
Ik heb thuis een dual cs701 staan.
Prachtige klassieke speler en ik heb deze ook als investering gekocht.

Ik heb deze weten te scoren voor iets meer als 200 euro :)

Maar inderdaad, iets meer info is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:58

kraats

Ik rol

Als ik jou was zou ik eens flink gaan lezen in Het Grote Vinyl Topic Ik denk dat je daar veel ervaringen vandaan kunt halen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Er staat een zo op het oog nette TD165 (Thorens) op Marktplaats voor 175 euro. Als je daar nog wat van af kunt kletsen is dat geen verkeerde denk ik. Heel misschien een nieuwe riem (vaak niet echt nodig), voor drie tientjes een AT95e element eronder en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 14:16
Het is een tikje afhankelijk van wat je er precies mee wilt gaan doen. Gaat het om een hi-fi speler? Of gaat het om wat we noemen draaitafels, dus voor DJ-gebuik?
Indien het om draaitafels gaat kom je in de regel al heel snel uit bij de al jaren geldende standaard van de Technics SL1200 tafels, of tafels met vergelijkbare systemen.
Grofweg kan je de spelers opdelen in 2 groepen. Direct Drive en Belt Drive. Bij de Direct Drive tafels zit de motor direct gekoppeld op het draaiplateau. Bij Belt Drive zit hier een snaar tussen om de overbrenging te realiseren. Alle2 heeft voor en nadelen. Bij directdrive heb je wat meer kracht en zal je speler sneller op RPM zijn, maar is de kans aanwezig op trillingen doordat de motor direct erop gekoppeld zit. Bij Belt Drive is er vrijwel geen sprake van trillengen, maar is weer wat minder kracht beschikbaar. Meestal kies je voor DJ-doeleinden voor direct-drive (ivm kracht) en voor hifi voor belt-drive (ivm trillingen).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het gaat me vooral om thuis een plaatje te kunnen draaien. Geen DJ spul. Die TD165 Thorens ziet er wel nice uit ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Anoniem: 559358 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 13:01:
Het gaat me vooral om thuis een plaatje te kunnen draaien. Geen DJ spul. Die TD165 Thorens ziet er wel nice uit ja.
Bedenk je wel dat er nog van alles loos kan zijn he. Bijvoorbeeld de bedrading intern, de vering, toerenomschakeling, de armlift... allemaal zaken om op te letten (en die je zelf kan oplossen al naar gelang je eigen handigheid) en die eventueel weer geld kunnen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 14:16
Anoniem: 559358 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 13:01:
In dat geval zou ik dus voor een belt-drive of eventueel een direct drive waarbij de platter als rotor functioneert (maar dit kom je maar heel weinig tegen; belt-drive lijkt mij de logische keuze dus).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kraats schreef op maandag 17 februari 2014 @ 10:38:
Als ik jou was zou ik eens flink gaan lezen in Het Grote Vinyl Topic Ik denk dat je daar veel ervaringen vandaan kunt halen
Thanks voor de tip

Weet iemand of Philips wat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-06 09:03

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> CEA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anoniem: 559358 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 13:41:
[...]

Thanks voor de tip

Weet iemand of Philips wat is?
Philips heeft goed spul, maar ook prutspul gemaakt.
Zoek op MP iets wat bij je budget past, en kom dan met merk en types terug. Doe ook zeker je licht op in het al genoemde Vinyl topic, dit ivm evt keuze van een goed element.
En last but not least: weet je of je versterker een aansluiting voor een niet- voorversterkte platenspeler heeft of niet?ZO nee, zul je ook een voorversterker moeten kopen namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1