Ratelende harddisk

Pagina: 1
Acties:

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04-2025
Beste mensen,

in 2012 heb ik zelf een pc gebouwd, zonder problemen. Snel opstarten en deed alles naar behoren. Nu wordt ie de laatste tijd (doe wel regelmatig clean install Windows) toch wat langzamer m.i. Ik heb de kast ook 1x per 2 a 3 maanden even open en maak dan de fans schoon en zorg dat ie stofvrij is.

Er staat weinig software op en ook bij opstarten geen 'randprocessen'. Maar toch is mijn pc de eerste paar minuten stevig aan't ratelen na het opstarten. Ook bij meerdere opdrachten tegelijk moet ie even z'n best doen. Ik weet dat 2012 voor computer begrippen alweer lang geleden is, maar volgens mij moet mijn systeem nog redelijk in orde zijn:

- Asus mobo Z77-M pro
- kast: CM 690 II
- processor: I5 3550K
- voeding: Corsair CS550M
- Geheugen: Corsair vengeance 8 GB
- HDD: WD black 1 TB 7200rpm
- Saphhire Radeon 7770 GHZ edition

Er zijn 2 opties m.i.:

- De HDD ratelt volgens mij meer dan deze deed: kan het zijn dat deze aan z'n einde komt? is er een manier waarop ik daar een check op kan uitvoeren?
- ik ben nu zo gewend aan ipad gebruik etc. dat mijn pc relatief langzaam lijkt.

ik weet dat een logisch antwoord nu is: SSD plaatsen, dat ga ik in de toekomst ook nog wel doen, maar eigenlijk is mijn pc op dit moment vooral een download machine, dus ik wil eigenlijk nog even wachten met SSD, heb ook even andere budget prioriteiten.

Ben benieuwd naar jullie suggesties!

Verwijderd

Smithkj schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:45:
is er een manier waarop ik daar een check op kan uitvoeren?
http://support.wd.com/pro...groupid=613&sid=3&lang=en

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2014 09:48 ]

• Smithkj
Thanks! Dat ga ik even proberen als ik thuis ben. Ik laat wel even weten wat de uitkomst is.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-01 21:00
Misschien gedefragmenteerd? Anders even de SMART-waardes in de gaten houden.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

heuveltje

KoelkastFilosoof

Een hd gaat altijd meer "rammelen" naarmate je windows ouder word.
Dus dat kan best wel eens normaal zijn, maar dat is altijd lastig te zeggen zonder preciese getallen van voorheen en nu.

JE specs zijn nog prima, en zouden niet het probleem moeten zijn. Wel kun je het rammelen vermijden (en je pc een stuk sneller laten voelen en zeker opstarten) door een ssd er in te zetten. Maar of het je dat waard is moet je zelf bepalen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

heuveltje schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:10:
Dus dat kan best wel eens normaal zijn, maar dat is altijd lastig te zeggen zonder preciese getallen van voorheen en nu.
-O- Dus als TS Linux had geinstalleerd, had ie geen last van een ratelende HDD?

Mijn HDD's ratelen helemaal niet, maar ik gebruik wel Windows die ouder wordt. Care to explain?

En dat een SSD niet ratelt en over het algemeen sneller is... :/

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:17:
[...]

-O- Dus als TS Linux had geinstalleerd, had ie geen last van een ratelende HDD?

Mijn HDD's ratelen helemaal niet, maar ik gebruik wel Windows die ouder wordt. Care to explain?
So, met je sarcastische voet uit bed gestapt ofzo ?

HD's ratelen onder het zoeken, de een wat luider dan de ander. Maar alle hd's ratelen.
Afhankelijk van hoe stil het is, hoe geluidsdempend je kast is, en hoeveel concerten je bezocht hebt, hoor je dat wel of niet. Dat jij het niet hoort is fijn voor je, of klote voor je. net hoe je het bekijkt

Windows laad veel kleine bestanden in, tijdens en na het inloggen (net als linux neem ik aan.)
Hoe ouder windows hoe meer bestanden hij inlaad, hoe langer het de hd blijft rammelen

Dat wou je tegenspreken dan :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
heuveltje schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:10:

JE specs zijn nog prima, en zouden niet het probleem moeten zijn. Wel kun je het rammelen vermijden (en je pc een stuk sneller laten voelen en zeker opstarten) door een ssd er in te zetten. Maar of het je dat waard is moet je zelf bepalen
Denk dat het beter is dat jij blijft lurken en mensen niet van advies voorziet. Zelf doe ik dat ook. Zo lees ik veel berichten, typ soms een stukje als reactie en lees het dan nog eens door. Daarna denk ik: Help ik hiermee mensen? Maak ik mensen hiermee vrolijk?

8 van de 10 keer gooi ik mijn stukje text weg omdat het niets toevoegt. Mijn suggestie aan jou is: Doe hetzelfde.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heb je de harde schijven op de goede SATA-poorten aangesloten?

Het klinkt misschien gek, maar mijn HDD ging ratelen als ik deze op een 6G aansloot.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-01 03:29

Verwijderd

heuveltje schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:45:
So, met je sarcastische voet uit bed gestapt ofzo ?

HD's ratelen onder het zoeken, de een wat luider dan de ander. Maar alle hd's ratelen.
Afhankelijk van hoe stil het is, hoe geluidsdempend je kast is, en hoeveel concerten je bezocht hebt, hoor je dat wel of niet. Dat jij het niet hoort is fijn voor je, of klote voor je. net hoe je het bekijkt

Windows laad veel kleine bestanden in, tijdens en na het inloggen (net als linux neem ik aan.)
Hoe ouder windows hoe meer bestanden hij inlaad, hoe langer het de hd blijft rammelen

Dat wou je tegenspreken dan :?
Sarcasme maakt deel uit van mijn persoonlijkheid. Problemen daarmee?

Dat jouw HDD's ratelen is fijn voor jou, maar die van mij ratelen niet. Ook niet met open kast en met m'n gehoor is niks mis.

En inderdaad wat init6 zegt, vind je het leuk om offtopic verhaaltjes in topics te knallen ofzo? want NIKS aan jouw verhaal is relevant voor het probleem van TS.

Als kers op de slagroom aandragen dat een SSD sneller en geluidsloos is, maar dat de aanschaf hiervan aan TS is. Wat heeft TS daar nou weer aan? Daar gaat z'n vraag toch helemaal niet over?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:55:
[...]

En inderdaad wat init6 zegt, vind je het leuk om offtopic verhaaltjes in topics te knallen ofzo? want NIKS aan jouw verhaal is relevant voor het probleem van TS.
Leuk andere mensen trashen maar heuveltje heeft wel degelijk een punt. Dat een hardeschijf ineens langer beginnen te rattelen hoeft geen teken van een kapotte schijf te zijn. Dat kan ook een veroorzaakt worden door een vervuilde installatie. En dat was dus wel een vraag van de TS:
Smithkj schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:45:

- De HDD ratelt volgens mij meer dan deze deed: kan het zijn dat deze aan z'n einde komt? is er een manier waarop ik daar een check op kan uitvoeren?
@TS: Meer ratelen hoeft dus geen slecht teken te zijn. Nieuwe geluiden, daar moet je voor oppassen... 8)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

ChojinZ schreef op maandag 17 februari 2014 @ 12:14:
[...]
Leuk andere mensen trashen maar heuveltje heeft wel degelijk een punt. Dat een hardeschijf ineens langer beginnen te rattelen hoeft geen teken van een kapotte schijf te zijn. Dat kan ook een veroorzaakt worden door een vervuilde installatie. En dat was dus wel een vraag van de TS:
[...]
En wat zegt heuveltje daarop?
Ja, het kan, maar lastig te zeggen.

Met het tooltje v/d fabrikant en/of SMART waardes is het helemaal niet meer lastig te zeggen.
@TS: Meer ratelen hoeft dus geen slecht teken te zijn. Nieuwe geluiden, daar moet je voor oppassen...
Volgens heuveltje is dat normaal;
Laten we nou even wachten tot TS WDC Data Lifeguard Diagnostic heeft gedraaid.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2014 12:28 ]

• Smithkj
Dank voor al jullie reacties. alle suggesties zijn uiteraard van harte welkom. 't is uiteraard niet mjn bedoeling om verdeeldheid op de maandag te veroorzaken :)
ik ga zsm de tool even laten draaien op m'n pc.

De verouderde Windows installatie denk ik niet dat 't is. omdat ik die vorige week volledig clean heb geïnstalleerd, alhoewel er ook een partitie behouden is gebleven. zou kunnen zijn dat ie daar moeite heeft uiteraard.

Wordt vervolgd!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 12:26:
[...]

En wat zegt heuveltje daarop?

[...]

Ja, het kan, maar lastig te zeggen.

Met het tooltje v/d fabrikant en/of SMART waardes is het helemaal niet meer lastig te zeggen.

[...]

Volgens heuveltje is dat normaal;

[...]

Laten we nou even wachten tot TS WDC Data Lifeguard Diagnostic heeft gedraaid.
Wat is nu je punt? :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Smithkj
Hierbij afbeelding van de quick test:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/11cdqty.png

Zegt eigenlijk niets. Had ik de uitgebreide test moeten uitvoeren?

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:39

auto660

1991 240 GL Brick

Ik wil de heren in strijd niet onderbreken maar... Download nu een de HDTune trial versie en kijk dan eens naar die smart data. Want een smart data zegt meer dan duizend geluidjes :+

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-01 13:19

Bolletje

Moderator Harde Waren
Beter op zijn plek in Opslagtechnologie (OT). :)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het langzaam worden zit juist in het feit dat je regelmatig je PC her installeert. Na verloop van tijd zal Windows 7 namelijk steeds beter worden met zijn prefetchen en door regelmatige defragmentatie zal het alleen maar beter worden. De meest stabiele Windows 7 systemen draaien meer dan 2 jaar zonder enig probleem, alleen af en toe CC Cleaner er over heen doet wonderen.

Maar als ik je config bekijk dan kan je beter even met hdtune of iets dergelijks je SMART waarden uitlezen en kan je zien wat er mis is.

En ja, een SSD is sneller, maar jouw systeem zou ook redelijk snel moeten zijn in de huidige configuratie en snel moeten reageren. Toevallig niet te veel tooltjes die auto updaten zoals van Apple, Java, Adobe et cetera welke op de achtergrond draaien???

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Post een screenshot van CrystalDiskInfo. Als je andere tests gaat uitvoeren kan dat de SMART gegevens beïnvloeden en zo kan er 'bewijs' verloren gaan. Ik raad dus aan dat je z.s.m. de SMART-gegevens veiligstelt.

• Smithkj
Dank voor jullie reacties (en verplaatsen :)).

Ik heb gisteren HD-tune geïnstalleerd, helaas nog geen tijd gehad om een volledige scan te doen. wél de volgende SMART (dit zijn toch de SMARTwaarden?) waarden, wellicht kan iemand die voor mij interpreteren?

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/33ayop4.png

Opstartprogrammaatjes is nog wel een goeie om even te checken, als 't goed is heb ik weinig lopen. Maar wel laatst Adobe geïnstalleerd.

Verwijderd

Dat ziet er verder prima uit.

Misschien is de suggestie van heuveltje nog niet zo gek; dat de geluiden die jij hoort gewoon 'seekgeluiden' zijn door een gefragmenteerde hardeschijf. In dat geval zijn de geluiden geen probleem maar een symptoon van fragmentatie, en zeker niet de schuld van de hardeschijf zelf.

Je kunt eventueel nog een geluidsfragment opnemen als je nog twijfelt.

• Smithkj
Ik heb nog wat opstart processen en programma's uitgeschakeld. Ik zal 'm wel een keer defragmenteren. Als 't geluid erger wordt dan zal ik 't opnemen, maar ik geloof dat de boel wel stabiel is dan. Weet ik in ieder geval dat 't niet aan m'n HDD - hardwarematig ligt!

dank voor jullie support!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
-Doe eens een snelheidstest van je hd.
-Virusscanner die loopt tijdens opstarten, spyware scanner misschien.
-Indexering van windows.
-Kijk goed wat er opstart, en wat na het booten van windows opstart.
-Zoek met google op windows 7 optimaliseren(windows 7 optimize), hier niet alle software installeren die geadviseerd wordt, maar wat je met de hand kunt doen is meestal ok.
-Defragmenteren helpt een beetje, maar zal niet veel zijn. Beste is windows op een aparte partitie zetten, en je data/documenten op een andere partitie zetten, dan na installatie 1x defragmenteren, dan hoef je dit niet meer te doen, omdat windows niet zo snel zal wijzigen. Bespaard tijd, slijtage hd, en hd blijft snel werken.

-En natuurlijk de hele pc testen.
Zijn alle instellingen op snelheid in de bios bijv., kontroleer de gehele bios.
Loopt al je hardware op snelheid?

[ Voor 13% gewijzigd door jan99999 op 18-02-2014 19:12 ]

Verwijderd

Heb je niet een ander schijfje om erbij te zetten om je pagefile en map documenten op te zetten zodat je een gedeelde load krijgt .Een keer defragmenteren kan geen kwaad , met een langzame schijf krijg je een speedbump als windows gedefragmenteerd is en je runt de optimizer erover . Zo heette defragmenteren in w98 omdat de intel application launch accelerator deel uit maakt van defragmenteren :)
Pagina: 1