SSD vs mSATA

Pagina: 1
Acties:

• freddy0519
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-01 21:28

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een uitbreiding voor mijn laptop voor school. Ik heb momenteel een HP ZBook 15
(specs: http://www8.hp.com/be/nl/...ml?oid=5446732#!tab=specs)

Ik heb maar 1 HDD van 320 GB en doordat ik Toegepaste Informatica studeer, geraakt die schijf nogal snel vol (virtuele machine's etc). Dus zou ik graag mijn bestaande opslag upgraden.

Ik heb wel al een soort van SSD-caching mSATA zitten van 30 GB die mijn HDD versnelt. Nu twijfel ik of ik die mSATA-schijf zou upgraden naar een versie van 256 GB en daarop mijn OS installeer, of ik koop een HDD-caddy (via: http://hddcaddy.com/en/hp...orkstation-hdd-caddy.html ) en een aparte SSD (Samsung EVO van 250 GB).

Als ik met zo'n caddy zou werken, dan zou ik die mSATA met rust laten en de HDD laten blijven versnellen.

Zijn er merkwaardige verschillen tussen beide soorten SSD-technologie, of lopen ze gelijk? En zal de SSD via die HDD-caddy optimaal gebruikt worden zonder snelheidsverlies?

Graag wat aankoopadvies :)

[ Voor 9% gewijzigd door freddy0519 op 17-02-2014 09:39 ]

Al doende leert men, al draaiende keert men.

• Arniebomba
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-02-2025
Het ontloopt elkaar niet zo. In synthetische benchmarks zijn er marginale verschillen. In real world testen zijn die gewoon niet merkbaar. Je praat dan bv over transfer verschillen van 1 seconden.
Als ik je een advies zou mogen geven is het nemen van een mSATA. Zodoende kun je je HDD slot leeg houden voor een 2,5" HDD voor de opslag.
Ga dan voor de Samsung EVO. Top controller en waar voor je geld.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:14
Ik weet niet of dat zomaar kan. Ik heb elders gelezen op GoT dat een Asus EEE ook een disk en mSATA combineert tot 1 disk, een soort van SSHD. Zomaar verwijderen van de mSATA en vervangen door een grotere zou kunnen dat dat niet werkt.

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Hier werkt dit met de Intel Rapid Storage Technologie. Een soort van RAID-controller die ingesteld kan worden. Standaard staat dit op 'versnellen', maar je kan ook instellen dat de mSATA als aparte schijf kan gezien worden. Dus denk ik wel dat dit mogelijk is..

Verwijderd

RST = RAID inderdaad; het gebruiken van een SSD om een hardeschijf te versnellen is Intel SRT - Smart Response Technology. Dat kan met elke SSD; ook een SSD in een mSATA slot; voor de computer is dat een normale SSD op een normale SATA poort. mSATA is echter niet altijd SATA/600; let hierop!

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 18:03:
RST = RAID inderdaad; het gebruiken van een SSD om een hardeschijf te versnellen is Intel SRT - Smart Response Technology. Dat kan met elke SSD; ook een SSD in een mSATA slot; voor de computer is dat een normale SSD op een normale SATA poort. mSATA is echter niet altijd SATA/600; let hierop!
Heb je enig idee hoe ik dit kan controleren? Ik vind dit niet direct terug op de website van HP en als ik mijn laptop open doe, dan kan ik enkel zien dat er een Lite-On mSATA in zit, maar als je zou opzoeken of die SATA/600 ondersteund weten we hier nog steeds niets mee, want de poort kan alles bottlenecken zodat hij op SATA II loopt.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het rare is, dat het vrijwel niets uitmaakt of de poort sata300 of sata600 is. Als het sata300 is, zal het dus niet bottlenecken.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:14
Reepje schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:37:
Het rare is, dat het vrijwel niets uitmaakt of de poort sata300 of sata600 is. Als het sata300 is, zal het dus niet bottlenecken.
Seriële snelheden natuurlijk wel, maar als je deze disk puur voor opstarten van OS gebruikt, dan worden er veelal kleine bestanden gelezen en merk je weinig verschil tussen beide SATA snelheden.

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Hmm ik heb gezien dat de harde schijf op een SATA II poort zit en de DVD op een SATA I poort. Dan zou ik de huidige hdd met die caddy naar de dvd op SATA I en de dvd er uit zetten, versnellen met de mSATA cache SSD die er al in zit. En dan op de legen SATA II zou ik dan een SSD inpluggen, weliswaar met een bottleneck want de bandbreedte van een SATA II zit op maximaal 300 MB/S dacht ik ?

[ Voor 3% gewijzigd door freddy0519 op 18-02-2014 12:58 ]

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

Topicstarter
Ik heb intussen de EVO en zo'n caddy in mijn laptop gestoken en blijkbaar was de sata poort toch een III, dus is de SSD zeer snel en boot mijn laptop in 9 seconden vanaf de knop :) Zeker geen spijt van mijn aankoop!

Pagina: 1