Photoshop/Lightroom PC (+/- 400 euro)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rahuijsman
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:02
Voor een vriendin ben ik bezig een nieuwe computer in elkaar te zetten.

•Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc gaat hoofdzakelijk gebruikt worden voor fotobewerking in Photoshop en Lightroom. Verder zo af en toe een facebook spelletje en wat oudere games zoals The Sims. Maar de hoofdzaak is dus fotobewerking.

•Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is zo rond de € 400 - € 450

•Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een CPU (i5 4570) heb ik al en de behuizing ligt ook al vast. Eventueel heb ik nog een HD liggen voor deze computer, echter als het budget het toe laat plaats ik liever een SSD. Verder heb ik nog een GPU (Asus 9600GT) liggen die ik erin wil plaatsen als de GPU van de processor niet voldoende is.
Verder is er al randapparatuur zoals toetsenbord, muis en monitor (Samsung 206BW) Deze monitor wordt op termijn vervangen door een grotere FullHD monitor.

•Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De processor heb ik al, dus het gaat vooral om een moederbord, geheugen en voeding. Verder zijn eventuele opties om een SSD te plaatsen en eventueel een andere videokaart alhoewel het budget dit laatste niet toe laat. Een OS heb ik nog liggen, dus dit hoeft niet mee te worden genomen in de prijs.

•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Qua moederbord liever een Asus of Gigabyte, maar dat is meer op gevoel. Of levert een ASRock tegenwoordig ook goede kwaliteit.

•Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Tsja, laag energieverbruik is altijd mooi meegenomen.

•Ga je overklokken?
Is niet de planning, ook niet omdat het een non-K CPU is.

Omdat de kast dus al vaststaat, moet er een m-ATX moederbord geplaatst worden. Verder heb ik dus al een i5 4570, dus dan moet er gekozen worden voor een Z87, H87 of B85 chipset. Vanwege de meerdere USB 3 aansluitingen en ik niet van plan ben te gaan overklokken, heb ik gekozen voor ene H87 chipset. Vanwege toekomstige geheugen uitbreiding, wil ik minimaal 4 geheugen repen kunnen plaatsen.

Ik ben tot het volgende lijstje gekomen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 168,30€ 168,30
1ASRock H87M Pro4€ 65,80€ 65,80
1Silverstone Precision PS08 White€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,90€ 65,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,27€ 32,27
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,17

Ik heb zelf nog enkele vragen bij dit lijstje:
- Moederbord, ik heb nu voor een ASRock gekozen, maar is de kwaliteit hiervan voldoende, of kan ik beter Asus, MSI of Gigabyte nemen. Ik zat nog te twijfelen om niet een van de volgende te nemen, aangezien een Z87 maar 15 euro duurder is. En de Asus is maar 8 euro duurder.

1Asus H87M-E (C2)€ 73,95€ 73,95
1MSI Z87M-G43€ 82,05€ 82,05

- Deze voeding wordt regelmatig aangeraden in andere builds, dus vandaar dat ik deze gekozen heb, maar is dit een goede voeding, of kan ik beter een andere nemen. Deze heeft volgens mij geen PCIe aansluiting, terwijl de eventuele videokaart dit wel nodig heeft. Is de volgende dan een betere keuze?

1be quiet! System Power 7 400W€ 40,-€ 40,-

- Ook twijfelde ik nog over het geheugen. Denk dat het wel handig is om er 2 balkjes van 4 Gb in te zetten, maar is dit geheugen goed of kan ik beter het volgende geheugen plaatsen?

1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,90€ 65,90

- SSD, is een M500 goed genoeg of is een Samsung Evo 840 het extra geld waard?

1Samsung 840 EVO 120GB€ 72,90€ 72,90

Ik hoor graag of mijn voorstel goed genoeg is, of dat ik toch nog wat andere keuzes moet maken.
En alvast bedankt voor tips/suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 00:03

iChaos

It's Lupus.

De 9600GT is een kaart die, als ik de pricewatch even bekijk, al 5 jaar oud is. Dat wil je niet, zeker niet als je wel een i5 koopt. Ben zelf ook op zoek naar een nieuwe PC voor Photoshopwerk, maar een i5 en een 9600GT: dan is het systeem wel uit evenwicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Volgens mij is de iGPU van de i5 al even snel, zoniet sneller dan een 9600GT, dus die hoef je er niet in te gaan installeren.

Of je 300 of 400W nodig hebt, hangt af of je er later nog een aparte GPU in wilt gaan zetten.
Als dat niet van plan bent, is 300W ruim voldoende. Als je er later toch een low tot midrange GPU in wilt installeren, neem je beter de 400W voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Asrock is okee.
8gb is okee.
Ssd zou ik eruit halen en vervangen door sshd (hybride)
Mobo kan imo nog wel goedkoper... een h85 voldoet ook.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Je bedoelt wss B85. ;)
Die heeft idd evenveel USB 3.0 poorten als een H87 bord en kan je bij veel versies ook 4 geheugenlatjes insteken.
bvb: ASRock B85M Pro4

Een SSHD is toch wel wat trager dan een echte SSD, dus als het budget er is, zou ik een SSD+HDD combinatie nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Robbedem op 17-02-2014 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Robbedem schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:09:
Je bedoelt wss B85. ;)
Die heeft idd evenveel USB 3.0 poorten als een H87 bord en kan je bij veel versies ook 4 geheugenlatjes insteken.

Een SSHD is toch wel wat trager dan een echte SSD, dus als het budget er is, zou ik een SSD+HDD combinatie nemen.
Sorry.
Iig ben ik in dit geval voor een sshd. Anders lopen de kosten wel heel erg hoog op. Het verschil gaat de vriendin toch niet merken. Wat niet weet wat niet deert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Heb je de kast al, of weet je zeker dat je hem wil kopen? Ik zou hem namelijk niet kopen omdat de voeding boven zit, en dat is slecht voor je airflow. Als je hem nog niet hebt, neem dan een Cooler Master N300, de beste budget kast imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rahuijsman
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Robbedem schreef op maandag 17 februari 2014 @ 13:47:
Of je 300 of 400W nodig hebt, hangt af of je er later nog een aparte GPU in wilt gaan zetten.
Als dat niet van plan bent, is 300W ruim voldoende. Als je er later toch een low tot midrange GPU in wilt installeren, neem je beter de 400W voeding.
Als een GPU niet noodzakelijk is voor photoshop, dan wacht ik nog even met een nieuwe GPU. De spellen die gespeeld worden kunnen waarschijnlijk gewoon door de iGPU afgehandeld worden.
Robbedem schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:09:
Je bedoelt wss B85. ;)
Volgens de specs heeft die er toch maar 4 ipv de 6 van het H87 bord?
Arthur-M. schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:22:
Heb je de kast al, of weet je zeker dat je hem wil kopen?
De kast was gekozen op kleur. Ze wil perse een witte ;) Maar zal het nog eens overleggen, de kast komt waarschijnlijk toch onder het bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Volgens de specs heeft die er toch maar 4 ipv de 6 van het H87 bord?
Idd, verkeerd gezien. Het ASRock H87M Pro4 bord is idd het goedkoopste bord met 4 USB 3.0 poorten achteraan. Maar even terzijde, heb je wel zoveel USB 3.0 poorten nodig? Want voor een muis en toetsenbord gaat het bijvoorbeeld al helemaal niet uitmaken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rahuijsman
Robbedem schreef op maandag 17 februari 2014 @ 15:04:
Maar even terzijde, heb je wel zoveel USB 3.0 poorten nodig? Want voor een muis en toetsenbord gaat het bijvoorbeeld al helemaal niet uitmaken. ;)
Goed punt, er zitten namelijk ook nog gewoon USB 2.0 poorten op en je hebt gelijk dat dit voor een muis enzo niet uitmaakt. Dit scheelt dan weer iets, waardoor ik er in ieder geval een SSD in ga plaatsen. Nu nog kiezen tussen de M500 en EVO.

Is er een verschil in snelheid met photoshop te merken tussen deze twee? of kan ik gewoon voor de goedkopere M500 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

rahuijsman schreef op maandag 17 februari 2014 @ 22:15:
[...]

Goed punt, er zitten namelijk ook nog gewoon USB 2.0 poorten op en je hebt gelijk dat dit voor een muis enzo niet uitmaakt. Dit scheelt dan weer iets, waardoor ik er in ieder geval een SSD in ga plaatsen. Nu nog kiezen tussen de M500 en EVO.

Is er een verschil in snelheid met photoshop te merken tussen deze twee? of kan ik gewoon voor de goedkopere M500 gaan?
Je zal geen 20 euro aan prijsverschil merken bij deze ssd's ;)

Pagina: 1