Stereoversterker van vroeger of 5.1 op zuilen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvanderlug
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-01-2023
Goedenavond

Dit weekend heb ik nieuwe zuil speakers gekocht. Nu zit ik te denken om terug te gaan naar stereo geluid omdat ik veel muziek luister. Mijn vraag is of de stereo versterkers van vroeger beter KAN gaan klinken als de stereo stand die standaard op een 5.1 receiver zit. Ik heb wel eens gehoord dat de versterkers van vroeger beter kunnen gaan klinken op goede zuil speakers? Voller?

En is het dan nog aan te raden om een Sub er tussen te doen? Deze aansluiting zit op de moderne stereo versterkers.

Overigens heb ik de klipsch f2 gekocht en er zit nu een Yamaha rx v 659 tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dat kan ja, was je van plan je Yahama te verkopen dan? Gebruik je geen HDMI etc?

Simpel bekeken moet er een hele boel functionaliteit in een moderne receiver gepropt worden voor minimale kosten. Kijk je naar een simpele analoge stereo versterker in dezelfde prijsklasse dan zitten alle kosten in de voeding en versterker modules.

Dat gezegd hebbende, je speakers zijn volgens mij niet de meest veeleisende dus je huidige receiver zou ze prima moeten kunnen aansturen. Zou alleen de wisseltruc doen als je echt niks van de features in de Yamaha gebruikt en je een mooie zware stereo amp kunt scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:08

Audione0

Strijdt der titanen

wagenveld schreef op maandag 17 februari 2014 @ 00:48:

Simpel bekeken moet er een hele boel functionaliteit in een moderne receiver gepropt worden voor minimale kosten. Kijk je naar een simpele analoge stereo versterker in dezelfde prijsklasse dan zitten alle kosten in de voeding en versterker modules.
Mooi gezegd :)
Wat ik mij meteen afvraag is, zijn er dan geen goede 5.1 of 7.1 merken die alle functionaliteiten van de receiver hebben gegooid en zich alleen richten op de versterkende en hardware delen die aan een prijs van 5 a 600 euro zitten?

Als je bijvoorbeeld een denon, marantz (uit dezelfde stal als denon) pak zitten hier allerlei toeters en bellen op voor zo rond de 5 a 600 euro waar "ik" als klant niet echt op zit te wachten.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:28

FeaR

In GoT we trust

Audione0 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 05:54:
[...]
Als je bijvoorbeeld een denon, marantz (uit dezelfde stal als denon) pak zitten hier allerlei toeters en bellen op voor zo rond de 5 a 600 euro waar "ik" als klant niet echt op zit te wachten.
Dat is niet alleen met receivers zo. Ga maar eens een TV kopen uit het hogere segment omdat je goed beeld wilt, dan krijg je dingen als 3D en SMART-TV er meteen bij.

Over dit onderwerp is overigens al genoeg geschreven en de meningen zijn verdeeld: een receiver in (Pure) Direct - of hoe de mode per merk kan heten - klinkt volgens sommigen gelijk aan een stereoversterker, anderen horen verschil en weer anderen zweren juist bij een surround receiver aangezien je dan dingen als Audyssey/YPAO/MCACC/ARC hebt.

Betreffende de subwoofer vind ik het een beetje dubbel. Ik ken sowieso maar weinig stereo-versterkers met een subwoofer Pre-Out. En mocht deze er al zijn dan doe je toch weer aan een stukje processing die je juist niet zou willen hebben. Sluit dan de subwoofer High Level aan (indien de subwoofer dat ondersteunt).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:49

4POX

Everybody is wired

Zoals de verkoper het mooi uitlegde. Elk kanaal bouwen kost geld. Dus als je voor 600 euro nou 7 kanelen of 2 kanelen hebt kun je zelf de rekensom maken wat een kanaal kost. Daarnaast het een verdeelsleutel. Hoeveel kanalen hangt er aan de voeding.

Jaren geleden een luistertest gedaan tussen een 6.1 Yamaha en een 2.0 Onkyo. De Onkyo won met 2.0 analoog signalen. De Yamaha won als er een puur digitaal signaal werkt verwerkt.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvanderlug
Super goede uitleg! Dankje.

Ik kan dus inderdaad stellen dat de oude versterkers beter zijn. Wat zijn bijvoorbeeld goede modellen? Het moet er ook niet te ouderwets uit zien. En de stereo versterkers van nu, zijn die ook goed?

Op de vraag of ik HDMI gebruik, nee alleen voor me decoder naar tv.

Ik vind dat mijn Yamaha die ik nu heb een beetje tegen houdt. De bassen zijn soms minder en klinkt minder vol. Ik hoor iedereen op internet dat deze speakers zulke mooie strakke bassen geeft? Ik denk dat ik dit ga merken met een stereo versterker.

Overigens zou ik 5.1 voor 1 ding kunnen gaan missen.... Concerten op blu-ray dvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:28

FeaR

In GoT we trust

4POX schreef op maandag 17 februari 2014 @ 08:09:
Zoals de verkoper het mooi uitlegde. Elk kanaal bouwen kost geld. Dus als je voor 600 euro nou 7 kanelen of 2 kanelen hebt kun je zelf de rekensom maken wat een kanaal kost.
Volgens mij gaat dat niet zo zwart-wit op.
robertvanderlug schreef op maandag 17 februari 2014 @ 08:23:
Wat zijn bijvoorbeeld goede modellen? Het moet er ook niet te ouderwets uit zien. En de stereo versterkers van nu, zijn die ook goed?
In het verleden zijn tal je van je topics gesloten omdat er gebrek aan eigen inzet was, doe eens wat met dat commentaar!

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

In versterkertechniek is zoveel ontwikkeling geweest, dat terug naar 2.0 en de "Euro per kanaal" verhoudingen niet echt hout snijden. Daarnaast worden voor het gemak ook de extreme voordelen van hoge oplages en veel efficiënter produceren genegeerd.

Een oude versterker kan best beter zijn, maar het is denk ik vooral nostalgie wat je koopt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvanderlug
Oké ik denk inderdaad dat ik het ga proberen. Denk dat ik voor een marantz ga. Vroeger ook gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En daarbij, een "oude" versterker heeft ook meestal last van ouderdomskwaaltjes:
Krakende potmeters, versleten condensatoren, slechte schakelaars.

Persoonlijk ruil ik happily het eventuele verlies van kwaliteit in tegen aansluitmogelijkheid en bijvoorbeeld een afstandsbediening.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvanderlug
teacher schreef op maandag 17 februari 2014 @ 08:59:
En daarbij, een "oude" versterker heeft ook meestal last van ouderdomskwaaltjes:
Krakende potmeters, versleten condensatoren, slechte schakelaars.

Persoonlijk ruil ik happily het eventuele verlies van kwaliteit in tegen aansluitmogelijkheid en bijvoorbeeld een afstandsbediening.
Ja ik wil uiteraard wel een afstandsbediening en een niet te oude stereo versterker. Hoef geen gekraak haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Er van uit gaande dat je zuilen goed zijn, kijk dan eerst kritisch naar de aansluitingen (niet omgepoold?) en denk ook aan de akoestiek van je ruimte. Wellicht is het probleem te verminderen door de zuilen op een andere plek neer te zettten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvanderlug
teacher schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:05:
Er van uit gaande dat je zuilen goed zijn, kijk dan eerst kritisch naar de aansluitingen (niet omgepoold?) en denk ook aan de akoestiek van je ruimte. Wellicht is het probleem te verminderen door de zuilen op een andere plek neer te zettten?
Hoe bedoel je omgepoold? Ik heb de speakers ergens anders geprobeerd in huis. Ik vind de plek waar ze nu staan het mooist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Stel, je hebt 1 speaker correct aangesloten (+ van de versterker op de + van de speaker, etc) maar bij de ander heb je niet goed opgelet (dus, + van de versterker op de - van de speaker) kunnen de geluidsgolven elkaar uitdoven. Met als gevolg dat je bijvoorbeeld basweergave mist.

En schuif eens een beetje heen en weer met de zuilen, soms maakt 10 cm naar voren al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertvanderlug
teacher schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:45:
Stel, je hebt 1 speaker correct aangesloten (+ van de versterker op de + van de speaker, etc) maar bij de ander heb je niet goed opgelet (dus, + van de versterker op de - van de speaker) kunnen de geluidsgolven elkaar uitdoven. Met als gevolg dat je bijvoorbeeld basweergave mist.

En schuif eens een beetje heen en weer met de zuilen, soms maakt 10 cm naar voren al uit.
Plus en min zitten goed had ik vd week gekeken. Maar is het voor mij sowieso wel zin vol om naar stereo te gaan? Ik luister elke muziek
Pagina: 1