Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 21:20
Hallo allemaal.

Omdat ik het niet naar mijn zin heb bij mijn huidige werkgever (betaald ronduit slecht, en belooft van alles en nog wat maar puntje bij paaltje komt daar niks van terecht) wil ik ontslag nemen. Ik werk bij een detacheerder en zit op dit moment bij een klant.

Ik heb een ''oproep'' contract en een nogal summier a4tje met daarop wat regels wat ik getekend heb.

Er staat iets in over een proeftijd van 4 weken, maar ik vroeg mij af of dit een proeftijd is die ik heb met de klant? Dus elke keer opnieuw een proeftijd bij een nieuwe klus.. of is dit eenmalig na de eerste keer dat ik ben opgeroepen en aan het werk ben gezet (dan is mijn proeftijd namelijk al verlopen)..

Over een opzegtermijn staat niks vermeld... wel staat er dat ''Zodanige arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege door het verstrijken van de bij de oproep bepaalde of nader overeengekomen duur etc''

Nu heb ik bij de klant waar ik op dit moment zit nooit iets getekend en gezien... wel heeft mijn accountmanager mondeling aan mij vertelt dat ik tot 2015 daar mag werken en een opzegtermijn heb van 2 weken... Mag dit zomaar? en de proeftijd van een maand, is deze al verstreken bij mijn vorige klus (van 5 maanden) of geldt deze ook voor de nieuwe klus weer?

Ik hoor graag jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
wellicht weet je het al, maar toch even: nooit ontslag nemen als je nog geen nieuwe baan hebt..

verder ben je gedetacheerd neem ik aan? dan heb je maar 1 werkgever... degene die jou betaalt... en bij hem heb je een proeftijd... het zou een beetje gek zijn als je bij ieder opdracht een nieuwe proeftijd krijgt...

[ Voor 54% gewijzigd door P.O. Box op 16-02-2014 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
P.O. Box schreef op zondag 16 februari 2014 @ 23:17:
wellicht weet je het al, maar toch even: nooit ontslag nemen als je nog geen nieuwe baan hebt..

verder ben je gedetacheerd neem ik aan? dan heb je maar 1 werkgever... degene die jou betaalt... en bij hem heb je een proeftijd... het zou een beetje gek zijn als je bij ieder opdracht een nieuwe proeftijd krijgt...
ik heb twee werkgevers :) werk ik de avonduren voor een internetbedrijf en kan daar makkelijk van rondkomen (woon nog bij mijn ouders).

Verder wil ik mijzelf vol gaan storten op solliciteren, doe ik op dit moment al en heb dan bijvoorbeeld van de week een assesment wat heel de dag kost etc.. dit is sowieso niet handig met vrijvragen aangezien dit steeds erg kort dag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Staat er geen opzegtermijn in je arbeidsovereenkomst heb je een standaard opzegtermijn van een maand. Daarnaast is het misschien verstandig om je contract door te lezen voor je hem tekent. Snap je niet wat er in je contract staat kan je altijd aan iemand anders vragen of hij kan uitleggen waar je nu voor gaat tekenen. Je eigen arbeidsovereenkomst niet snappen en toch tekenen is wel erg onverstandig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
In mijn contract wordt verwezen naar een personeelshandboek.. daarin staat dat het opzegtermijn in het contract staat xD maar dat staat er dus niet haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Proeftijd heb je bij je vaste werkgever, in dit geval de detacheerder. Bij een klant heb je niet zozeer een proeftijd. Doorgaans kan een klant vrij rap van je af als je niet bevalt.

Als je een nieuwe baan aanneemt en je huidige opzegt heeft de klant daar weinig over te zeggen. Jij gaat bij je baas uit dienst, die moet dan een vervanger regelen. Jij bent in die zin de klant van je baas niets schuldig. Ik heb genoeg collega's die in opdracht zaten zien vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ls789 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 23:36:
In mijn contract wordt verwezen naar een personeelshandboek.. daarin staat dat het opzegtermijn in het contract staat xD maar dat staat er dus niet haha
Als de proeftijd niet vermeld is dan kan je van een maand uitgaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Als je een oproepcontract hebt, is een opzegtermijn irrelevant. Je kunt dan immers je contract opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn, maar per direct niet meer beschikbaar zijn voor werk.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 11:37
In ieder geval geldt, als er niets in het contract staat, de wettelijke opzegtermijn.

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:37
ls789 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 23:22:
[...]
Verder wil ik mijzelf vol gaan storten op solliciteren, doe ik op dit moment al en heb dan bijvoorbeeld van de week een assesment wat heel de dag kost etc.. dit is sowieso niet handig met vrijvragen aangezien dit steeds erg kort dag is.
Dan kan je alsnog beter die assessments wat verder in de toekomst plannen (een beetje toekomstig werkgever heeft daar wel begrip voor) dan ontslag nemen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 20:13
MrAngry schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:40:
[...]

Dan kan je alsnog beter die assessments wat verder in de toekomst plannen (een beetje toekomstig werkgever heeft daar wel begrip voor) dan ontslag nemen.
Vaak genoeg heb je daar weinig te kiezen, zeker als het een assessment van een dag is waar meerdere mensen aan mee zullen doen. Het is jammer als je dat pas kort tevoren weet, maar ook met gesprekken plannen kan het heel goed zijn dat je na de uitslag van je eerste gesprek gevraagd wordt om binnen een week nog een keer langs te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Ja heb indd weinig keus wat betreft de assesments en gesprekken.. Maar goed, morgen assesment en daarna even m'n werkgever bellen over hoe en wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Je huidige werkgever klinkt als een werkgever waar ik heb gewerkt... bah.

Verder, je proeftijd was 1 maand en begint niet bij elke klus opnieuw.
Je accountmanager noemt een opzegtermijn van 2 week? laat hem het zwart op wit aanleveren. Anders is het inderdaad een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:00
Proeftijd is alleen van toepassing bij een nieuwe betrekking (dus in de geval de detacheerder).
Mocht je hier korter zitten dat de proeftijd, dan mag je zonder opgave van reden de arbeidsovereenkomst beëindigen.
De werkgever hoeft dan ook geen opzegtermijn te hanteren. Deze gaat pas lopen NA je proeftijd.

Voor de rest deel ik de mening van andere wel: Zeg nooit op voor je iets anders hebt.

Succes met solliciteren ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:55
Je opzegtermijn hangt af van een aantal zaken.

heb je een contract voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd?

Als je een contract hebt voor onbepaalde tijd, dan kan je werkgever niet eenzijdig je opzegtermijn op 2 weken zetten. Voor bepaalde tijd weet ik het niet, maar laat even weten of het bepaalde of onbepaalde tijd is.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-09 18:34
ls789 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 23:14:
Hallo allemaal.

Omdat ik het niet naar mijn zin heb bij mijn huidige werkgever (betaald ronduit slecht, en belooft van alles en nog wat maar puntje bij paaltje komt daar niks van terecht) wil ik ontslag nemen. Ik werk bij een detacheerder en zit op dit moment bij een klant.

Ik heb een ''oproep'' contract en een nogal summier a4tje met daarop wat regels wat ik getekend heb.

Er staat iets in over een proeftijd van 4 weken, maar ik vroeg mij af of dit een proeftijd is die ik heb met de klant? Dus elke keer opnieuw een proeftijd bij een nieuwe klus.. of is dit eenmalig na de eerste keer dat ik ben opgeroepen en aan het werk ben gezet (dan is mijn proeftijd namelijk al verlopen)..

Over een opzegtermijn staat niks vermeld... wel staat er dat ''Zodanige arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege door het verstrijken van de bij de oproep bepaalde of nader overeengekomen duur etc''

Nu heb ik bij de klant waar ik op dit moment zit nooit iets getekend en gezien... wel heeft mijn accountmanager mondeling aan mij vertelt dat ik tot 2015 daar mag werken en een opzegtermijn heb van 2 weken... Mag dit zomaar? en de proeftijd van een maand, is deze al verstreken bij mijn vorige klus (van 5 maanden) of geldt deze ook voor de nieuwe klus weer?

Ik hoor graag jullie reactie.
Ik ben eigenlijk benieuwd waarom je wilt weten of je wel of niet in je proeftijd zit. Het is hierboven al aangegeven dat je dus niet meer in je proeftijd zit omdat een proeftijd alleen bestaat tussen jou en de detacheerder.

Je vraagt ook: Mag dit zomaar?
Waar doel je nu precies op? Als jij namelijk snel weg wilt dan is het toch positief dat je snel weg kan, toch?

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:28
@TS: wat je schrijft is me niet helemaal duidelijk. Als je gedetacheerd bent, heb je een werkgever (detacheerder) - en een opdrachtgever (het bedrijf waar je geplaatst bent). Het arbeidscontract heb je met je werkgever. Via je werkgever krijg je dan van je opdrachtgever een plaatsingsovereenkomst, of opdracht of iets dergelijks.

Meestal kun je op zeer korte termijn weg bij een opdracht, zeker als daar geen afspraken over zijn gemaakt. Maar dan heb je waarschijnlijk wel een (groot!) probleem met je werkgever, het is waarschijnlijk dat je succesvol ontslagen wordt, waarschijnlijk zonder rechten en ontslagvergoeding.

Maar... het leven van een gedatcheerde is soms snel en onverwachts. Als je het aan mij vraagt is het een goed idee om toch even af te wachten - en aan je accountmanager aan te geven dat er in je huidige opdracht geen goede match is met de opdrachtgever. Gooi voorlopig niet je kont tegen de krib, maar - weet ik veel - vertel dat je ambities groter zijn dan ontplooiing die je binnen je huidige opdracht kan maken. Wie weet heeft hij nog wat anders voor je. Als hij niks van je wilt weten, en je vraagt te blijven zitten waar je zit, moet je uitkijken. Dat betekent namelijk dat jou kansen binnen de arbeidsmarkt wellicht niet zo zijn als dat je denkt/hoopt. Dat is - als je het mij vraagt - 100% reden om vooral te blijven zitten waar je zit!.... tot je elders zelf iets beters hebt gevonden.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Vandaag contact opgenomen met m'n oude werkgever. Geen opzegtermijn en kan per direct weg als ik wil. Ik ga deze week nog netjes afronden bij de klant. Verder ben ik vandaag ook aangenomen Bij capgemini :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:00
Mooi om te horen.

Succes met je vervolg ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789