Upgradeset voor mijn verouderde systeem

Pagina: 1
Acties:

• rdsldr75
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-10-2023
Beste medetweakers,

Dit is mijn eerste post als member hier. Hoor het graag als ik nog wat vergeten ben te vermelden! Heb mezelf de afgelopen weken al aardig ingelezen en wilde nog wel even jullie kijk op mijn beslissingen.

Mijn 5 jaar oude systeem begint nu wel echt te oud te worden en het ik vind het tijd voor een upgrade. Een compleet nieuw systeem zit er budgettechnisch niet in aangezien ik toch wel weer dezelfde periode (5 jaar dus) wil kunnen volhouden met dit "nieuwe"systeem. Dan is een compleet nieuw systeem simpelweg te duur voor mijn eisen.

Ten eerste, wat wil ik er mee doen?
Natuurlijk de standaardzaken, zoals office en internet. Verder game ik nog wel redelijk wat. Wil dus graag een goede videokaart en processor. Zal deze zo ook nog onderbouwen :*) Bf4, Skyrim met mods en dergelijke moeten stabiel en op hoge settings kunnen draaien. Mijn beeldscherm geeft 1080p weer.

Ten tweede, wat mag het kosten?

Onderstaand totaal, dus net iets over 700 kan nog.

Heb ik nog voorkeuren?
Ben niet merkgebonden, wel geldgebonden ;) Moet natuurlijk kwalitatief ook goed zijn.

Systeem & omgeving:
Eerst de omgeving: Niks spannends hier, gewoon thuis. Wil natuurlijk onderdelen meenemen van het vorig systeem dus deze staan hieronder:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB€ 0,-€ 0,-
1Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case€ 88,45€ 88,45
1Zalman ZM600-HP€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 88,45

De Voeding
De voeding is, voor zover ik weet en voor zover ik erover gelezen heb, nog goed genoeg om mee te gaan naar het nieuwe systeem. Als dit echt niet mogelijk is vanwege kwaliteit of aansluitingen dan hoor ik dit graag. (Heb het zelf uiteraard gecheckt maar soms lees je nog wel eens ergens overheen). Heeft de 8 en 6 pins PCI-E aansluitingen die nodig zijn voor de beoogde videokaart.

HDD
Functioneert nog prima, heb hem nog nagekeken met Crystal Disk en gaf een reallocated waarde van 14.
Zal hiervast ook vermelden dat een SSD de volgende aankoop is. Weet dat het een grote meerwaarde biedt t.o.v. alleen een HDD dus deze gaat er ook zeker nog komen.

Case
Kan er alles in kwijt en ziet er nog steeds goed uit.

Dus nu dan tijd voor de upgradeset:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,-€ 189,-
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 84,98€ 84,98
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 382,04€ 382,04
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,90€ 65,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 721,92

Overclock
Ja, maar pas als het systeem weer begint te verouderen. Vandaar dat ik ervoor kies om nu ook nog geen processorkoeler erbij heb zitten. Neem over een tijd graag de moeite om de processorkoeler te verwisselen met een andere (lees: betere) koeler.

Processor:
Werk nu nog met een E8400 duo core 8) . Heb voor de i5 4670K gekozen omdat de focus ligt op gaming en dus voor Intel ga en niet voor AMD. Rendering en modelleren doe ik niet aan dus deze lijkt mij het meest geschikt.

Moederbord:
Ben dus wel van plan om te overclocken, vandaar de Z87. Ben niet van plan om nog over te stappen op SLI of een ander dual card systeem dus vandaar deze keus.

Videokaart:
Hier heb ik gekozen voor de R9 290 van MSI. Ondanks het gebrek aan informatie over deze kaart is hij relatief goedkoop en schijnt ook redelijk stil te zijn. De koelste is hij niet maar hoef hem ook niet over de kop te clocken. Ook door het feit dat ik op 1080p speel met maar één beeldscherm lijkt me de hitte niet echt een belemmerende factor.

Geheugen:
Goede reviews en genoeg om weer even mee vooruit te kunnen.

Hoor graag van jullie wat jullie ervan vinden en commentaar op mijn post is ook welkom. Alvast bedankt!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Als je voeding al 5 jaar oud of ouder is zou ik hem voor de zekerheid vervangen, er zitten een aantal componenten in die niet van al te beste kwaliteit zijn.

De rest van je serup ziet er OK uit, misschien nog een cpu koelertje erbij.
Ik denk ook dat de gigabyte en sapphire R9 290's een iets betere koeler hebben.

• rdsldr75
Dank je wel voor je reactie, de processorkoeler gaat later komen(zie boven)
Wat zijn evt. risico's als ik deze voeding erin laat? Ben hier niet echt in thuis nl.;)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:06

D4NG3R

kiwi

:)

rdsldr75 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 12:40:
Wat zijn evt. risico's als ik deze voeding erin laat? Ben hier niet echt in thuis nl.;)
Afbeeldingslocatie: http://www.donttellmetheending.com/wp-content/uploads/2008/01/img_6419.jpg
Een extreem welistwaar. Maar de kans dat wanneer je voeding het opgeeft er andere componenten kapot gaan is redelijk groot.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• rdsldr75
Oke, misschien dan toch maar iets om rekening mee te houden :p
Zal me ondertussen even wat meer inlezen voor een nieuwe voeding, als iemand zich geroepen voelt om advies te geven betreffende een nieuwe passende voeding: Graag!

[ Voor 57% gewijzigd door rdsldr75 op 17-02-2014 13:21 ]

• rdsldr75
Dan zou ik dus hierop uitkomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,50€ 198,50
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 84,98€ 84,98
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 382,04€ 382,04
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,90€ 65,90
1Seasonic M12II 620W€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 792,42

Is deze voeding goed genoeg om evt. mee te overclocken? Of is het overkill?

[ Voor 187% gewijzigd door rdsldr75 op 17-02-2014 16:13 ]

• rdsldr75
Iemand?:p

Verwijderd

Super keuze, vooral die Processor (omdat die heb ik ook) want die kun je gemakkelijk overclocken --> Nog snellere Cpu :P

Ik zou voor de zekerheid een voeding van 850 nemen, maar je kunt vgm ook gewoon zonder problemen een van 750 nemen ;).

Corsair RM850 : pricewatch: Corsair RM850
Corsair CX750M: pricewatch: Corsair CX750M

Prijsverschil Ca. 50 Euro

• rdsldr75
Bedankt voor je reactie! Ga hem zeker meenemen in mijn beslissing ;)

• mitsumark
  • Nu online
850W voor een enkele GPU 8)7

Verwijderd

Ik heb m zelf ook op een ASUS GeForce® GTX 770 DirectCU II en hij is ongelooflijk stil (De voeding natuurlijk). Omdat als hij "Weinig" stroom gebruikt, gaan de fans niet draaien (Corsair RM850).

Afbeeldingslocatie: http://cwsmgmt.corsair.com/media/cms/psu_charts/RM850-FAN-NOISE.png

Hier zie je: als je de voeding niet op 100% van zijn vermogen gebruikt, is hij heel erg stil. En je hebt nog de mogelijkheid om je GPU in Crossfire te laten draaien (2stuks). d:)b

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, ik hoor mijn Seasonic M12 520w ook niet als mijn pc idlet, en anders maakt mijn videokaart wel meer geluid... Of bij een cpu-stresstest mijn cpukoeler.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Daar heb je ook weer gelijk. Maar daar is een Forum voor, iedereen geeft zijn eigen mening :)

• rdsldr75
Geluid is voor mij niet echt een grote issue, heb ook geen ambitie om dual te draaien dus wat is dan aan te raden qua wattage? Zat recommended zonder OC op 468 bij pcpartpicker.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een XFX Pro 550w of een Seasonic S12 520w zullen prima zijn.

Verwijderd

Ik heb even gekeken op CoolBlue en daar raden ze een voeding van minimaal 600 aan voor de MSI Radeon R9 290 Gaming 4G, of dat klopt weet ik niet precies. Maar zeker is zeker :P

Link: http://www.videokaartshop...67983.3.1.utmcsr=(direct)|utmccn=(direct)|utmcmd=(none)&__utmv=-&__utmk=24074938

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

600w is nodig als je een matige voeding hebt, die voedingen die ik aanraad zijn uitstekende voedingen, die deze setup ook zeker moet draaien.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:54

Quad

Doof

Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:02:
Ik heb even gekeken op CoolBlue en daar raden ze een voeding van minimaal 600 aan voor de MSI Radeon R9 290 Gaming 4G, of dat klopt weet ik niet precies. Maar zeker is zeker :P

Link: http://www.videokaartshop...67983.3.1.utmcsr=(direct)|utmccn=(direct)|utmcmd=(none)&__utmv=-&__utmk=24074938
VasZaitsev schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:00:
Een XFX Pro 550w of een Seasonic S12 520w zullen prima zijn.
Is voldoende. Hebben beide de benodigde PCI-e connectoren, kan je nog een flinke OC op je CPU en GPU toepassen mee ook.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Oke dat wist ik dus niet zeker, dus nu kun je zelf uitkiezen voor welke je gaat :P

Er bestaat ook een 650W bij de serie van Corsair (met nog steeds de "Zero RPM Fan Mode" technologie van corsair ;) )

Link: pricewatch: Corsair RM650

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Leg eens uit waarom je 50 euro meer moet betalen voor een voeding die niet bepaald merkbaar stiller zal zijn, gezien Seasonic voedingen al vrij stil zijn? In mijn Fractal R4 kast hoor ik mijn voeding nooit.

pricewatch: Seasonic Platinum Series 520 Watt Fanless is nog beter en altijd onhoorbaar.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:54

Quad

Doof

Van de week een Seasonic 360W Gold in de PC van mijn ouders gezet, aangezien de huidge hardware verouderd is en de nieuwe hardware eind dit jaar begin volgend jaar erin komt moet deze voeding zeker 5 jaar mee, hij is stil en heeft een hoge betrouwbaarheidsscore daarom deze gekozen boven bijvoorbeeld een Corsair CX430(M).

Ik heb meerdere systemen gebouwd met XFX en Seasonic voedingen maar deze zijn veel stiller in gebruik merk ik dan een Corsair, de BeQuiet PSU's zijn ook wel OK maar die gebruik ik niet veel.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

De Fractal R4 is een Silence optimised case, dus daar is ook de bedoeling dat je niks van de voeding hoort.

Maar zoals jullie al hebben gezien ben ik uiterst tevreden met mijn voeding en ik probeer mensen te helpen om mijn mening te geven over de RM serie van corsair. En daarmee wil ik niet zeggen dat de voedingen van Seasonic slecht zijn, alleen heb ik daar geen ervaring mee.

• mitsumark
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:28:
En je hebt nog de mogelijkheid om je GPU in Crossfire te laten draaien (2stuks). d:)b
Maar dan 'moet' er ook een ander moederbord bij.

Verwijderd

Maar dan 'moet' er ook een ander moederbord bij.
Dat klopt, daar heb ik nog niet over na gedacht. Dus dan zal het toch een RM 650/Seasonic worden.
Pagina: 1