2TB SSHD of 256GB SSD als gaming drive

Pagina: 1
Acties:

• Neglacio
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-02 18:04
Hey,
Ik heb onlangs een nieuwe pc besteld, de eerste in jaren en gebruik deze vooral voor het dagelijks rondje gamen, en het levensnoodzakelijke surfen.
Af en toe programmeer ik wat voor de lol, maar dat beperkt zich tot een avondje per 3 maand ofzo.
Voor het gamen is het dus wel leuk dat je een SSD hebt. Daarom heb ik een 256GB Samsung 840EVO SSD erbij geplaatst, naast 3x 2TB schijven. Load screens worden beperkt tot een minimum. Dit heb ik zelfs al weten te verbeteren door gebruik te maken van disk cache software zoals Primocache die gebruik maken van RAM als cache. Snelheidsboosts van 50% tot 100% extra zijn niet abnormaal bij het laden, bovenop de snelheid van een SSD.
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 840 EVO 250GB€ 138,04€ 138,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 138,04

Nu loop ik tegen een probleem aan die ik al van ver had moeten voelen aankomen. De 256GB schijf geraakt propvol, ik heb momenteel nog maar een goeie 40GB over, en ik heb al enkele oudere spellen moeten verhuizen naar de dataschijvern. Ik verwijder liever niks, ik ben nogal gehecht aan een uitgebreide collectie die direct klaar staat voor elke mood.
Daarom ben ik beginnen zoeken naar oplossingen, ik ben maar op 2 mogelijke aankopen gestuit om mijn games van te draaien: oftewel nog een extra 256GB SSD oftewel een Seagate 2TB SSHD.
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate ST2000DX001, 2TB€ 96,94€ 96,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 96,94

Zoals jullie kunnen zien is de SSHD ruim €40 goedkoper, en toch 8x zo ruim. Level load times zitten ergens tussen een high-end HDD en standaard SSD in NADAT de caching is gebeurd. Zonder caching en voor ander gebruik blijkt hij on par te scoren met andere goedkopere "high/mid end" schijven zoals WD Black en Seagate's eigen Barracuda.

De keuze voor de juiste schijf is dus een gewichtsoefening. Als ik me een extra 256GB schijf aanschaf dan verlies ik nog wat extra geld, en zit ik waarschijnlijk binnen een jaar, misschien twee, weer met een volle schijf. Daarna kan ik natuurlijk wel kijken wat nieuws er in de wereld is.
De 2TB SSHD lijkt nogal goed te presteren, en geeft me genoeg ruimte om nog talloze jaren als gaming drive mee te gaan. En het is een potentiële dataschijf bij plaatsgebrek daar, 4TB van de 6TB in totaal zijn al gevuld. De goedkopere prijs verantwoordt het dat ik alsnog binnen 2-3 jaar naar snellere/grotere alternatieven kan zoeken. De schijf kan ik alsnog doorspelen aan vrienden die iets minder kicken op loadscreens van 20s ipv 30s :D , of zelf verder gebruiken voor oudere, minder intensieve spellen.

Het lijkt mij bijna voor de hand dat ik voor een SSHD moet gaan, maar ik wil mij geen kat in een zak halen, en zoek nog naar bezwaren hier tegen. Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien of niet?
Ik zou het me ergens volgende maand aanschaffen (already awaiting paycheck >:) ), misschien zijn er producten in de nabije toekomst die mijn hele redenering omver zou werpen?

PS: Ik moet me ook nog een paar SATA poortjes bijhalen, aangezien de 6 op mijn MB al reeds bezet zijn. Ik zou er eigenlijk nog eens 3 à 4 extra willen, niet voor RAID. Momenteel heb ik 1x SSD, 1x DVD-drive, 2x hotswap-bay, en 2x interne data-drive. De hotswap-drive verhuis ik dan ook direct naar binnen, samen met een USB drive die toch altijd blijft liggen. Bij Alternate, mijn vaste stek, hebben ze enkel deze vanaf 4 poorten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Highpoint Rocket 640L€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 55,50

Hier iemand opmerkingen over? ;) Alles is welkom!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:43
Mbt het nieuws onder de zon. Nee niet echt, enkel PCI-E ssd's die met een beetje geluk over een jaartje mainstream worden.
Als jij veel data belangrijker vind dan snelle data zou ik inderdaad voor de sshd gaan. Heb je trouwens al gekeken of Intel srt niet wat voor je is? Zelfde principe als sshd alleen dan combinatie van volwaardige SSD (partitie max 60GB t.o.v. 8GB vd sshd) en een gewone hdd. Volgens mij is dat zeg maar SSHD ++ als het ware.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Neglacio schreef op zondag 16 februari 2014 @ 20:41:
Dit heb ik zelfs al weten te verbeteren door gebruik te maken van disk cache software zoals Primocache die gebruik maken van RAM als cache. Snelheidsboosts van 50% tot 100% extra zijn niet abnormaal bij het laden, bovenop de snelheid van een SSD.
Vraagje hierover: Ik heb een tijdje gewerkt met SuperSpeed, iets soortgelijks waarmee je een hele partitie in je RAM geheugen kon inladen. Ik had het op een systeem met 64 GB RAM. Het werkte echt extreem snel t.o.v. een SSD, maar ik vond de software niet heel betrouwbaar.

Hoe is de betrouwbaarheid van PrimoCache?

• Neglacio
Naar PCIe SSD's heb ik ook al zitten kijken, en zijn waarschijnlijk dé toekomst voor SSD's. Maar tegen dat die prijzen zakken, zijn we ook al weer even verder.

Systemen zoals SRT en PrimoCache's eigen L2 cache implemenatatie waren me nog niet onbekend en had al eens gedacht over volgende opstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 71,95€ 71,95
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 44,98€ 44,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 116,93

Dit is natuurlijk ook veel toekomstgerichter: ik kan later andere disks gaan cachen met nieuwe SRT software of hardware die uitkomt ipv vast te zitten aan dezelfde cache. Mijn Z77 mobo zou het moeten ondersteunen, dus dit lijkt me wel wat. Ik heb spijtig genoeg wel maar 2x SATA III poorten op mijn mobo, eentje sowieso gereserveerd voor de systemdrive.

Intel SRT ga ik nog eens nader onderzoeken. Het lijkt me wel een mooi alternatief. Thx!

@Trommelrem: Ik heb nog geen problemen gezien met Primocache, ik doe ook niet veel schijf-intensieve bewerkingen. Maar het is wel leuk als je systeem snappy aanvoelt. Ik gebruik momenteel 6GB van de 16GB RAM als cache. Als ik een aparte gaming drive heb ga ik ook ongeveer 6GB Primocache gebruiken voor die drive, de system drive ga ik opnieuw cachen met Samsung's eigen RAPID. Ook al is het maar 1GB RAM cache, ik heb meer vertrouwen in Samsung zelf ;)
Wat voor problemen had jij met Superspeed?

[ Voor 7% gewijzigd door Neglacio op 16-02-2014 21:56 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Soms uit het niets een BSOD, waarna er filecorruptie optrad. BSOD's werden opgelost door Superspeed/Supercache gewoonweg uit te schakelen. Vond het jammer, want de performance was echt vele malen hoger dan een snelle SSD.

• Neglacio
Nope, zoiets heb ik nog niet gehad. Je kan gerust eens Primocache uitproberen nu het nog in beta zit en je extended trial keys krijgt. De devs zijn ook heel erg open, met een forum die ze regelmatig zelf checken.

Edit: Ik heb wat zitten rondsnuffelen over SRT, en het lijkt aardig goed te werken. Het voordeel van een grotere cache zie ik wel zitten, maar.. Ik zie de "accelerate" optie nog in mijn Intel Rapid Storage Technology nog niet verschijnen. Moet ik daarvoor eerst een ongepartitioneerde SSD toevoegen? Mijn systeem staat alleszins in RAID ingesteld, en ik heb een Z77 mobo, dus normaal gezien geschikt.

Edit2: Ik ga toch gewoon een SSHD van Seagate nemen. Ik vertrouw op hun samenwerking met Samsung om een goed algorithme af te leveren. Ze gebruiken (net zoals Turbowrite op de 840EVO's) een deel MLC geheugen als SLC voor de write-cache. En SLC leek mij iets te duur om zomaar te kopen. Icm een vluchtige cache zoals Primocache moet dit wel leuk zijn. Oja, hier wat Benchmarks van Primocache, EN Truecrypt. Primocache is het wel waard als je wat RAM over hebt.
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/36/vvag.png

[ Voor 82% gewijzigd door Neglacio op 18-02-2014 03:55 ]

Pagina: 1