overstap van ISDN naar Voip?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Beste mensen,

Ik heb al heel wat rondgelezen maar kan op basis daarvan nog geen conclusies trekken.

Opstelling:
- eenmanszaak aan huis
- gecombineerde isdn-2 en internet aansluting van KPN
- 4 nummers in gebruik icm isdn-centrale met analoge apparatuur (2 gebruikt voor dect telefoons)
- een goede bereikbaarheid is superbelangrijk

Probleem:
Deze combinatie levert erg langzaam internet op en voor 70 euro per maand zijn er vast betere alternatieven.

Heb al bij diverse telecomaanbieders op de site gekeken. Daar denken ze dat een klein zakelijke aansluting met 2 lijnen/nummers kan volstaan of moet je zoeken hoeveel lijnen worden geleverd 8)7
Een fritzbox-achtige oplossing heeft helaas maar 2 analoge aansluitingen.

Ben dus op zoek naar (pasklare) oplossing waarmee mijn opstelling na ruim 15 jaar weer eens een upgrade krijgt kwa abonnement en hardware.
Wie heeft deze stap al gezet of heeft hiervoor een oplossingsrichting in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Als ik mijn persoonlijk advies mag geven.

Neem een glasvezelverbinding (ik raadt XS4All aan vanwege het feit dat je veel zelf mag instellen)
is dit niet beschikbaar dan kabel, maar laat je modem in bridge zetten, en neem een semi-pro router zoals een pfSense box of een Mikrotik

Neem een VoIP centrale, en nieuwe telefoons... als je het toch upgradet, doe dan alles.

Zoek naar een zakelijke VoIP Provider, XS4All zal dit vast ook kunnen leveren maar dat wordt een duur grapje volgensmij.

Dat zou het moeten doen.
NB. Een VoIP centrale kan softwarematig zijn (Asterisk bijvoorbeeld) of een hardwarematige, zoals een Digium centrale.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:08

Fiber

Beaches are for storming.

Inderdaad. Check even hier wat de mogelijkheden zijn...: https://reggefiber.glasvezel-vergelijken.nl/

[ Voor 44% gewijzigd door Fiber op 16-02-2014 17:50 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik hoop dat we hier snel glasvezel krijgen maar dat is hier nog niet.
Heb wel kabel van UPC maar dat is een priveaansluiting (en ook mijn backup).

Moet het dus helaas (nog even) met de kpn-huisaansluiting doen.

Om er even in te komen (en me stap voor stap in te lezen) eerst mijn vragen over 1 onderdeel, het modem:
- je hebt het dan over het modem wat de ISP levert?
- wat houdt in deze context de modem "in bridge zetten" in?
- je schrijft "laat je modem in bridge zetten", moet de ISP dat altijd voor je doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Niet verkeerd bedoeld, maar je vragen doen lijken alsof je niet echt weet waar je mee bezig bent?
Is dat zo? Dan zou ik even een professioneel bedrijf bellen om je telefonie te regelen

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Heb ooit informatica gestudeerd en afgerond :o
Ben thuis nooit verder gekomen dan het leggen van isdn- of netwerkbekabeling en een paar stekkertjes er op knijpen. Ook een router instellen of een telefooncentrale programmeren lukt me nog wel. O ja, vroeger veel geprogrammeerd en recent nog een website gebouwd ;)

Maar nog nooit mij verdiept in de hedendaagse telefooninfrastructuur.
Weet wel dat telefoonverkeer niet meer analoog is :+
Ben leergiering dus ik moet een eind kunnen komen.
Als het min of meer plug en play is kan ik veel dingen zelf. Als het te ingewikkeld wordt, besteed ik de omschakeling liever uit.
Probeer iig wel te snappen wat er moet gebeuren.

Ben helemaal klaar met KPN. Liegende medewerkers aan de telefoon, niet nagekomen afspraken en opdringerige verkopers. :X
Heb al heel wat met ze beleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik heb toevallig een paar vergelijkbare trajecten lopen.

XS4ALL heeft hele redelijke opties voor een laag bedrag, alternatief is dat je een compleet andere partij je VoiP laat doen. Zaak is dan om een zo snel mogelijke internetverbinding te regelen en goede apparatuur te nemen om dat te beheren. pfSense is zoals eerder genoemd een goeie optie als je er goede hardware bij neemt. Zelf VoIP toestellen nemen en configureren is ook niet zo lastig. Enige wat je dan nog moet doen is een VoIP provider kiezen en het juiste aantal spraakkanalen bepalen. (2 nummers nodig maar wel 2x in en 2x uitbellen is bijv. gewoon 4 kanalen, 4 nummers die allemaal tegelijk gebeld moeten worden is 4 kanalen, maar 4 nummers die alle vier tegelijk moeten kunnen bellen en gebeld moeten kunnen worden is 8 kanalen, en zo gaat het nog wel even door.

Heb je trouwens nog andere apparatuur die een analoge lijn verwacht, zoals een Alarm, Fax, of PIN apparaat?

Oh, en laat je lijn omzetten naar Annex A, scheelt weer een klein beetje bandbreedte als je ADSL of VDSL neemt.

[ Voor 5% gewijzigd door johnkeates op 17-02-2014 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:05
Ik had tot een jaar geleden hetzelfde probleem. eigen bedrijf, ISDN2 (duur!) en wel alle nummers in gebruik. ADSL lijntje met xs4all.

Ben op ziggo zakelijk (want SLA) overgestapt (alleen internet) met 8 eigen IP nummers en 40/4Mb/s down/up. Verder heb ik (gevirtualiseert onder Hyper-V) een Asterisk centrale (AskteriskNow) die me met prima en goedkope voip provider CheapConnect verbind waar ik alle 4 mijn nummers naar heb laten porteren (viel reuze mee).

CheapConnect geeft je de mogelijkheid een hele trunk af te nemen (maar 4 aparte nummers kan ook hoor). Asterisk is niet al te ingewikkeld, maar er zijn ook windows alternatieven die Voip doen, wel zelf even een paar voip toestellen aanschaffen, ik heb een paar linksys ene een paar siemens toestellen gekocht.

Loopt hier inmiddels al een hele poos als een trein, en veel goedkoper & sneller dan wat ik had (en ook nog eens meer mogelijkheden)

[ Voor 20% gewijzigd door Frost_Azimov op 17-02-2014 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Het enige analoge apparaat wat ik nog regelmatig gebruik is de fax.

Stel ik kies voor XS4all, dan wordt xs4all niet perse mijn voip provider?
Betekent dat dan dat XS4all de verbinding overneemt van KPN en
de voip providers de nummers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Zoals gezegd: Neem een zo snel mogelijke verbinding. Neem dan UPC zoals je zei dat bij jou beschikbaar is.
En verder moet je een degelijke VoIP partij uitzoeken om je telefonie bij te regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:52

Speedmaster

Make my day...

Hou even rekening met de aparte opzegtermijn die KPN hanteert voor zakelijk ISDN.
Hier gelden andere contract voorwaarde voor beëindiging dan bij een consumenten overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dus schematisch

modem -> router -> voip centrale
bridge? bv pfSense box of een Mikrotik bv Asterisk of een hardwarematige Digium

Zo'n fritzbox is dus waarschijnlijk modem+router+voip centrale in 1 en een vereenvoudige versie van bovenstaande 3 componenten.

Wat is eigenlijk de aanbevolen bandbreedte voor mijn 4 a 6 kanalen spraak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-10 15:42
Ik weet niet hoeveel gesprekken je tegelijk verwacht te voeren, maar de meeste Fritzboxen hebben ISDN2 BRI aansluiting. Daar kan je al je apparatuur op aansluiten. Je 4 telefoonummers kan je migreren naar bijvoorbeeld Budgetphone en dan deze allemaal in de Fritzbox registreren.
Je kan dan maximaal 2 gesprekken tegelijk voeren. Als je er een tweede fritzbox bij zet (2 nummers op de ene 2 en 2 nummers op de andere) kan je er 4 tegelijk voeren.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoUNaS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-02-2022
In plaats van een eigen VoIP centrale op te zetten en te beheren zou je ook kunnen kijken naar hosted VoIP. Dan heb je een VoIP-centrale in de cloud die je via een webinterface kan beheren. Je betaald dan per toestel (SIP account) een bedrag plus de belkosten. Het enige waar je dan zelf voor moet zorgen is een stabiele internetverbinding met voldoende bandbreedte. Soms kunnen deze providers dit zelf ook leveren waardoor je een totaalpakket afneemt.

PS. De meeste Fritzboxen kunnen ook als DECT basisstation dienen waardoor je de looptelefoons draadloos kunt koppelen aan een SIP account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Die fritzboxen zijn wel allemaal heel leuk, maar eerlijkgezegd vind ik niet dat je die zakelijk in moet zetten, ookal werkt het gewoon. Het blijft consumentenspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10 14:23
ShadowAS1 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:49:
Die fritzboxen zijn wel allemaal heel leuk, maar eerlijkgezegd vind ik niet dat je die zakelijk in moet zetten, ookal werkt het gewoon. Het blijft consumentenspul
Als het 'gewoon werkt', maakt het label (consumentenspul/zakelijk) natuurlijk geen bal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Hangt er van af op welk vlak. Qua betrouwbaarheid staat zakelijk spul natuurlijk veel sterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShadowAS1 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:49:
Beetje overkill om een MicroTik o.i.d. te gaan nemen voor 1 persoon imo. Ook redelijk lastig te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Is dit iets?

Snelle UPC verbinding voor het internet.
2 fritzboxen (hartstikke betrouwbaar, vul anders andere hardware in voor de telefonie en fax).

Als alles via UPC werkt, ISDN laten slopen en een simpele ADSL als back-up lijn laten leveren.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Speedmaster schreef op maandag 17 februari 2014 @ 00:48:
Hou even rekening met de aparte opzegtermijn die KPN hanteert voor zakelijk ISDN.
Hier gelden andere contract voorwaarde voor beëindiging dan bij een consumenten overeenkomst.
bedankt voor de waarschuwing
YoUNaS schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:08:
….
PS. De meeste Fritzboxen kunnen ook als DECT basisstation dienen waardoor je de looptelefoons draadloos kunt koppelen aan een SIP account.
daar had ik nog niet aan gedacht
albino71 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 10:11:
Is dit iets?

Snelle UPC verbinding voor het internet.
2 fritzboxen (hartstikke betrouwbaar, vul anders andere hardware in voor de telefonie en fax).

Als alles via UPC werkt, ISDN laten slopen en een simpele ADSL als back-up lijn laten leveren.
dat zou ook nog een optie kunnen zijn
kan zo’n fritzbox gewoon op een poort van de UPC-router (Technicolor TC7200) aangesloten?

Bedankt voor alle bijdrages tot nu toe.

Vind dat je eerst moet kijken naar de ideale situatie.
Begrijp dat dat uit technisch perspectief een speciale router en een voip centrale is.

Ik heb nu ook een modem/router en telefooncentrale in de meterkast.

Zoals gezegd is betrouwbaarheid belangrijk. Apparaten kunnen ook kapot gaan. En heb ik bij een mankement binnen een paar uur een nieuwe up en running?

Mijn gevoel zegt dat ik beter zo weinig mogelijk aparaten neem.
Dat ondanks mijn gebrek aan ervaring bij de overstap alles in een weekend up en running moet zijn.
En dat overstap van ISDN-2 naar een uitgebreide configuratie veel meer uitbreidingsmogelijheden heeft die ik hier aan huis nooit zal benutten.
ShadowAS1 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 10:03:
Hangt er van af op welk vlak. Qua betrouwbaarheid staat zakelijk spul natuurlijk veel sterker
Heb jij slechte ervaring van Fritzbox of staat deze volgens jou slecht aangeschreven?

[ Voor 7% gewijzigd door nokiaan958GB op 17-02-2014 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

nokiaan958GB schreef op maandag 17 februari 2014 @ 20:28:
[...]

bedankt voor de waarschuwing

[...]

daar had ik nog niet aan gedacht

[...]

dat zou ook nog een optie kunnen zijn
kan zo’n fritzbox gewoon op een poort van de UPC-router (Technicolor TC7200) aangesloten?

Bedankt voor alle bijdrages tot nu toe.

Vind dat je eerst moet kijken naar de ideale situatie.
Begrijp dat dat uit technisch perspectief een speciale router en een voip centrale is.

Ik heb nu ook een modem/router en telefooncentrale in de meterkast.

Zoals gezegd is betrouwbaarheid belangrijk. Apparaten kunnen ook kapot gaan. En heb ik bij een mankement binnen een paar uur een nieuwe up en running?

Mijn gevoel zegt dat ik beter zo weinig mogelijk aparaten neem.
Dat ondanks mijn gebrek aan ervaring bij de overstap alles in een weekend up en running moet zijn.
En dat overstap van ISDN-2 naar een uitgebreide configuratie veel meer uitbreidingsmogelijheden heeft die ik hier aan huis nooit zal benutten.

[...]

Heb jij slechte ervaring van Fritzbox of staat deze volgens jou slecht aangeschreven?
In tegendeel, ik schrijf ze absoluut niet slecht aan, ik vind gewoon dat je geen consumentenspul voor business moet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 00:26
Ik zou, zoals YoUNaS ook al voorstelde, kijken naar een internet verbinding van bijvoorbeeld UPC in combinatie met hosted VoIP. Wij gebruiken dat hier zakelijk ook op kantoor (6 medewerkers) en dit is een goede combinatie.

UPC Business: 60 Mb/s down, 6 Mb/s up voor € 30,- per maand
VoIP (bijv Verbonden.nl): 1 VoIP user + 4 nummers voor € 13,- per maand.

Stukken goedkoper dan de 70,- die je nu betaalt :)

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Hou wel een backup plan in gedachte. Neem bijvoorbeeld een voip provider die ook gewoon kan doorschakelen naar je mobieltje met een snelle beheerpagina op het web. Ik ben al wat jaren in de weer met VOIP en asterisk, maar soms loopt het toch net even anders dan je gehoopt had. Ik moet toegeven dat ik niet echt aan de zakelijke kant van VOIP gebruikt zit maar wat meer aan de cheapcalls verbindingen, maar ook via de reguliere aanbieders of zelfs lokale SIP accounts (internetaanbieder) heb ik nog wel eens problemen.
(echo, delay, geen druktoets herkenning, vreemde callerid, brute force attacks op je asterisk, goedkope providers die ineens niet meer werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
ShadowAS1 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 10:03:
Bestaat er wat jou betreft ook een categorie "semi-professioneel"?
Is het trouwens ook gebruikelijk er een UPS tussen te zetten?
Flaterik schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:48:
Ik zou, zoals YoUNaS ook al voorstelde, kijken naar een internet verbinding van bijvoorbeeld UPC in combinatie met hosted VoIP. Wij gebruiken dat hier zakelijk ook op kantoor (6 medewerkers) en dit is een goede combinatie.

UPC Business: 60 Mb/s down, 6 Mb/s up voor € 30,- per maand
VoIP (bijv Verbonden.nl): 1 VoIP user + 4 nummers voor € 13,- per maand.
Stukken goedkoper dan de 70,- die je nu betaalt :)
Maar daar komen de belkosten nog wel bovenop ;)
jnr24 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:15:
Hou wel een backup plan in gedachte. Neem bijvoorbeeld een voip provider die ook gewoon kan doorschakelen naar je mobieltje met een snelle beheerpagina op het web. .....
Bedankt voor de tip. Dacht dat dit bij elke provider kon maar dan moet dat wel in je abonnement zitten.

Nogmaals superbedankt allemaal voor de input. Heb me weer voor een aantal termen ingelezen.

Wilde de prive-UPC-aansluting (en LAN) prive houden en de KPN-aansluiting (en 2e LAN) zakelijk houden. Na jullie aandringen denk ik dat ik het anders doe. UPC voor prive-internet en ALLE bellen, KPN-aansluting voor zakelijk internet en backup.

Zit nog wat te dubben over de voip-centrale mbt betrouwbaarheid. Bij hosted voip kan de centrale op afstand ook falen. Een centrale on-site kan het ook begeven. Gevoelsmatig schat ik in dat het risico evengroot is. Iemand die een andere mening heeft ? :+
EDIT: ontdek ik tijdens mijn inlezen zonet dat ik Asterisk op mijn Synology 413 kan draaien 8)7
Afbeeldingslocatie: http://arjanwooning.nl/wp-content/uploads/2012/11/Asterisk-VOIP-netwerk-300x183.png
foto met dank aan http://arjanwooning.nl/sy...ion-asterisk-voip-server/

Is dat een goed idee?

[ Voor 27% gewijzigd door nokiaan958GB op 18-02-2014 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

nokiaan958GB schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 20:02:
[...]

Bestaat er wat jou betreft ook een categorie "semi-professioneel"?
Is het trouwens ook gebruikelijk er een UPS tussen te zetten?

[...]

[...]

Bedankt voor de tip. Dacht dat dit bij elke provider kon maar dan moet dat wel in je abonnement zitten.

Nogmaals superbedankt allemaal voor de input. Heb me weer voor een aantal termen ingelezen.

Wilde de prive-UPC-aansluting (en LAN) prive houden en de KPN-aansluiting (en 2e LAN) zakelijk houden. Na jullie aandringen denk ik dat ik het anders doe. UPC voor prive-internet en ALLE bellen, KPN-aansluting voor zakelijk internet en backup.

Zit nog wat te dubben over de voip-centrale mbt betrouwbaarheid. Bij hosted voip kan de centrale op afstand ook falen. Een centrale on-site kan het ook begeven. Gevoelsmatig schat ik in dat het risico evengroot is. Iemand die een andere mening heeft ? :+
EDIT: ontdek ik tijdens mijn inlezen zonet dat ik Asterisk op mijn Synology 413 kan draaien 8)7
[afbeelding]
foto met dank aan http://arjanwooning.nl/sy...ion-asterisk-voip-server/

Is dat een goed idee?
Ziet er prima uit, en tuurlijk is er ook semi-professioneel. Spul zoals MikroTik en Ubiquity...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 00:26
jnr24 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:15:
Hou wel een backup plan in gedachte. Neem bijvoorbeeld een voip provider die ook gewoon kan doorschakelen naar je mobieltje met een snelle beheerpagina op het web.
Dat was voor ons ook een vereiste. Alle gebruikers hebben een 06-nummer gekoppeld dus bij uitval van de internet verbinding zijn alle medewerkers ook nog bereikbaar :)
nokiaan958GB schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 20:02:

[...]

Klopt :) Heb je dat bij ISDN niet?

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Je doet alsof ik geld ga overhouden.
De 70 euro die ik nu betaal is inclusief belkosten (afgekocht voor vast bedrag per maand, gratis bellen naar vast en mobiel) :+

Financieel is niet het belangrijkste.

Als ik voor hetzelfde geld meer mogelijkheden en meer snelheid heb ben ik blij.
En ik hou nu even de keuze aan mezelf voordat KPN het product ISDN uit z'n assortiment verwijdert en overhaast een beslissing moet worden genomen.

Jammer dat jullie geen eenduidige mening hebben over de voip-centrale. :(
Klopt het dat als mijn eigen hardwarematige of softwarematige voip-centrale er uit ligt er geen automatisch fall-back mogelijk is naar een automatische doorschakeling naar onze mobiele telefoons?

[ Voor 27% gewijzigd door nokiaan958GB op 19-02-2014 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
ShadowAS1 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 17:41:
...........
NB. Een VoIP centrale kan softwarematig zijn (Asterisk bijvoorbeeld) of een hardwarematige, zoals een Digium centrale.
Heb nog wat zitten lezen.

Wat had je in gedachten toe je dit schreef mbt een Hardwarematige Digium centrale?

Lees op de site van Digum dat de kleinste cenrale de Digium Switchvox 80 (12gesprekken@30 gebruikers) is. Denk dat je iets anders bedoelde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Best interessante materie dit :+

Heb deze gevonden:
pricewatch: Cisco SRP541W Series Services Ready Platforms
Is dit wat voor mijn kantoor aan huis?
Lijkt op een uitgebreide versie van de Fritsboks. Opties:
- Qos
- Voip