Grohe regendouche met verlichting?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-10 11:23
Hallo mensen, ik kan dit paneel http://www.grohe.com/nl/2...duct=27865-G364&color=000 overnemen.

Als je op de site van Grohe kijkt, staat er dat er een control box en voedingskabel bijgekocht dient te worden om de verlichting te kunnen laten werken.
Dat was ik eigenlijk niet van plan, dat zou nl. een gat in m`n portemonnee slaan van nog eens 1.000,-

Is er een mogelijkheid de verlichting (en misschien ook de verschillende kleuren) werkend te krijgen met een standaard aan/uit knop?
Natuurlijk heb ik wel de ruimte voor een trafo in het plafond, maar gaat het daarmee zondermeer werken?

Ik weet niet of het van belang is, maar de lampjes zijn 6W, 12V DC

Heeft er iemand wat licht in de duisternis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-10 17:54
Tenzij je batterijvoeding wilt gebruiken, zou ik NOOIT, maar dan ook NOOIT bij een douche zelf
gaan lopen klooien met trafo's. En als je dit toch wilt doen, gebruik dan een trafo die gekeurd is voor
medische toepassingen vwb. isolatie en lekstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReneK schreef op maandag 17 februari 2014 @ 10:00:
Tenzij je batterijvoeding wilt gebruiken, zou ik NOOIT, maar dan ook NOOIT bij een douche zelf
gaan lopen klooien met trafo's. En als je dit toch wilt doen, gebruik dan een trafo die gekeurd is voor
medische toepassingen vwb. isolatie en lekstromen.
Waarom niet? dat doen ze in Zuid Amerika ook;
Afbeeldingslocatie: http://static.skynetblogs.be/media/20886/577_Puno1.jpg
Geen gekut met 12V, gewoon 220V d'r op.

Maar als dat allemaal niet wordt aangelegd door een erkend installateur, mag TS ook z'n inboedelverzekering opzeggen, want bij brand gaat die niet uitkeren.

Een elektrische transformator voor natte ruimtes, zoals deze? http://www.conrad.nl/ce/n...tot-60-VA-PR60-Zwart-IP65

Zou er zelf niet aan beginnen.

@hieronder, afhankelijk v/d voorwaarden van TS z'n inboedelverzekering, maar de meesten stellen gepruts in natte ruimtes niet op prijs. En/of de verzekering wel of niet uitkeert als er een stekkertje aan zit... IANAL.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2014 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Doe brandplek ook :X
Anyway, als je met een trafo en stekker naar een stopcontact gaat is er geen reden waarom dat onveilig zou zijn. Het maakt dan ook geen deel uit van je installatie. Je brandverzekering heeft niks te maken met randapparatuur die je aansluit.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
De trafo komt in een verlaagd plafond op ongeveer 5mtr van de doucheruimte dus dat lukt wel.
IP6 trafo`s kunnen best wat hebben toch?
De doucheruimte heeft ook een goed afzuiging en de badkamer zelf is een open ruimte die aansluit op de slaapkamer.
Vocht wil ik sowieso niet hebben dus.

Maar waar het om gaat eigenlijk; Kunnen in de lampjes zelf ook iets van elektronica zitten waardoor het niet zou werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

Meestal zijn die lampjes gewoon LEDs met een voorschakelweerstand zodat je er gelijk 12V in kan stoppen.

Gekke suggestie, maar je kan de trafo ook in de slaapkamer hangen als er een aansluiting zit tussen badkamer en slaapkamer. Dan kun je alleen de laagspanning naar de badkamer toe trekken en die verbinding waterdicht afkitten.

Gebruik vooral wel een gescheiden trafo (dus geen schakelende voeding) en zorg dat alles goed is geaard.

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 17-02-2014 13:05 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Zo gek is die suggestie niet :-)
Ik had zelf al een beetje hetzelfde idee nl.

Is dit een gescheiden trafo? Ik weet nl. niet wat het verschil is...

http://www.ledplanet.nl/TR30IP67

Er komt volgens mij dus ook nog een controller bij om kleuren aan te kunnen sturen.
Ik ga er sowieso iemand bijhalen die er verstand van heeft, ik ben nu alleen aan het kijken of het kan en wat ik er voor nodig heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Dit zou dan de controller zijn?

http://www.ledplanet.nl/SR-2805RGB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32
Nee volgens mij is dat een onderdeel voor een RF systeem. De LED Driver die je aanhaalt is volgens mij ook geen trafo gewoon schakelende voeding. Ik denk dat je de LEDs niet zonder meer werkend gaat krijgen, wanneer er kleuren in het spel komen zal er toch een RGB controller voor moeten. Een trafo is niet echt gestabiliseerd, eerder denk ik aan een scheertrafo met erachter een LED Driver. Maar zonder schema's verder van de Grohe controller (welke 12VDC is en niet de LEDs zelf volgens mij) of de regendouche wordt het wel een beetje gissen vrees ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
De LEDS zelf zijn 12VDC volgens de specs.
Even voor de duidelijkheid; Een controller gebruik je als besturing en een trafo voor de omschakeling van 220 naar 12V?
Ik snap niet helemaal waar de moeilijkheid `m nou in zit.
Er komen 2 kabels vanuit de douche.
Die sluit ik aan op de controller en de controller sluit ik aan op de trafo.
Of is dat te simpel gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wanneer je het zeker weet dat de LEDs 12VDC zijn zou je het kunnen doen op jouw manier. Maar je moet wel zeker weten dat die controller (die gevoed wordt door 12VDC) ook daadwerkelijk de douchekop voedt met 12VDC. Meestal is dit minder namelijk. Dat er staat licht 12V zegt niet zoveel, tussen de controller en de douchekop zou het een andere spanning kunnen zijn. Met wat soldeerwerk en een universele 12V RGB controller (eventueel RF zoals in je link alleen dan heb je nog de controller erbij nodig, dit is alleen de knop volgens mij) zou het dan moeten kunnen.

Of zoiets: http://www.ledplanet.nl/RGBT

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 17-02-2014 21:20 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Dat staat in ieder geval wel in de pdf op de site van Grohe.
Ik kan ook de "officiele" voedingskabel van Grohe kopen, daar zit de trafo/adapter al bij in.
Die voedt dan dus de controller? De controller, mits dus zeker 12VDC, bedient dan de lampen.
Klopt?

Maakt het ampere nog iets uit trouwens?

[ Voor 7% gewijzigd door Tooooony op 17-02-2014 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ja, maar 4 lampjes van 6W? 12VDC 4A of meer zou prima moeten zijn. Voor de controller te voeden kun je gewoon een normale gestabiliseerde universele voeding pakken van bijv. Voltcraft. Denk dat die Grohe voeding beetje overpriced is en onnodig aangezien je de Grohe controller niet gebruikt.

Enige wat ik wel vreemd vind, de voedingskabel en control box kosten samen 1000eur? Voor een simpel RGB controllertje en voedingkje is dit wel heel duur. Vraag me af of er niet meer inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Ja er zit inderdaad veel meer in. Je zou nog een stoommodule en geluidunits naar de controller kunnen brengen.
Met een IOS app en een docking station kun je dan alles bedienen.

Ik heb even een fotootje genomen van de lampjes.

Dat maakt het ingewikkelder of niet?

[ Voor 37% gewijzigd door Tooooony op 18-02-2014 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Ben me ijverig aan het inlezen....
Kan ik ergens achterhalen of de led`s met het DMX protocol overweg kunnen?
Want anders lijkt me een DMX controller verreweg het meest makkelijk.
Daarmee kunnen alle 4 de led`s afzonderlijk aangestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Hier ook nog een wat duidelijkere foto van de led zelf. Er zitten er dus 4 in.

http://www.flickr.com/photos/118049217@N08/12621262833/

Weet iemand raad?
Ik kan er waarschijnlijk toch ook nog altijd een paar nieuwe led`s indraaien of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• architok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-01-2024
De voltages van de leds zijn dus:

- Rood: 2,1V
- Groen: 3,4V
- Blauw: 3,2V

het zijn 1 Watt types (die kunnen normaal gesproken rond de 350mA hebben dacht ik, iemand?)

Hoe je het geheel aan de praat zou moeten krijgen hangt er o.a. vanaf of er een controller of voorschakel weerstand in de douchekop zelf zit, of niet.
Dat zou je eerst uit moeten zoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door architok op 18-02-2014 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Omdat de originele controlbox van Grohe zo onbeschoft duur is, verwacht ik dat daar die dingen inzitten, maar dat is een longshot....

Mocht het zo zijn, welke obstakels levert dit dan op?
Deze kan ik er dan niet zondermeer voorzetten?
http://www.solidapollo.co..._DMX-RGB-W_Controller.pdf

(in combinatie met een goede voeding natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• architok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-01-2024
die DMX controller gaat enkel werken als er in de douchekop elektronica zit die met het DMX protocol overweg kan, heb je een reden om te denken dat dat zo is, of was DMX gewoon een gok?

een paar denkbare situaties:

1. Controller + eventuele voorschakel weerstanden zijn aanwezig in de douchekop zelf: Wordt lastig je zal in dit geval moeten achterhalen naar welk protocol de controller in de douchekop luistert, en wat de signaal niveau's zijn e.g. 0V-5V 0V-3,3V etc

2. In de douchekop zit enkel de LEDs + bijbehorende voorschakel weerstanden: afhankelijk van de waarde van die weerstanden kan je er gewoon de gespecificeerde spanning op aansluiten. 12V?

3. In de douche kop zit niets anders dan alleen LEDs: je kan met behulp van de LED specificaties en de spanning die je er op wil aansluiten uitrekenen wat voor voorschakel weerstanden er tussen moeten.

Hoeveel kabels zitten er aan die douchekop?
Normaal zou ik zeggen, maak het ding open, maar aangezien dit ding in een natte ruimte gebruikt gaat worden lijkt mij dat ook geen goed plan.

[ Voor 8% gewijzigd door architok op 18-02-2014 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
DMX is een gedeeltelijke gok. Met de originele control box en bijbehorend bedieningspaneel kun je elke lamp afzonderlijk bedienen. Ook zitten er dan kleurenloops in die zelf geprogrammeerd kunnen worden. Dit lijkt me iets voor een DMX protocol of klopt dat niet?

Als ik de manual lees van zowel de control box (http://www.grohe.com/nl/2...duct=36358-G364&color=000)

Als ook de losse voeding (http://www.grohe.com/nl/2...duct=42429-G364&color=000)

Dan lijkt er te staan dat ook alleen een losse voeding voldoende is om de lichten te laten werken. Je kunt ze dan alleen niet aanpassen of zo.

Van een duitse internetwinkel kreeg ik deze reactie ook. Alleen een voeding zou voldoende zijn om een automatische loop van de leds te starten.
Bij Grohe zelf (Zoetermeer) zeggen ze dat de control box en voeding essentieel is. Wat zouden ze anders moeten zeggen.....

Hij ligt nu op de grond en kan dus getest worden. Hoe kan ik een en testje starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nee volgens mij heeft DMX hier niets mee te maken. Dat er dingen geprogrammeerd kunnen worden staat volledig los van dit busprotocol.

Architok's derde situatie lijkt me van toepassing als ik zo naar het doosje kijk, maar je moet echt de hele situatie schetsen, wat zitten er voor stekkers aan dit kastje? Waar zit dit kastje aan? Is dit het enige kastje of zijn er 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-10 11:40

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Vergeet DMX, dat lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk vanuit het oogpunt van de ontwikkelaar van het systeem. DMX gebruik je op het podium, niet in een douchekabine. Als er naast die leds, waarvan je het fototje hebt gepost niets meer in die douchekop zit dan zijn het waarschijnlijk alleen leds.

Openmaken zou prima moeten kunnen; het is laagspanning dus gevaarlijk is het niet. Je loopt alleen het risico dat als je het niet netjes dicht krijgt er water in komt het het stuk gaat.
Als je een mooie RGB led controller kunt vinden die 4 van die 1+1+1W RGB leds aan kan sturen dan ben je klaar. Je hebt een stroomgestuurde leddriver nodig en die kun je dan zo instellen dat je per led 200-300mA krijgt, afhankelijk van hoeveel licht je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Maar dit gaat toch niet goed? RGB controllers sturen uit met 12VDC volgens mij. Voorschakelweerstand benodigd dus.

Het doosje zit bovenop de (inbouw) douchekop dus snel zal er geen water inkomen, misschien hooguit wat damp. Je kan hem altijd nog kitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Het is donker in m`n badkamer....
De hele unit meet 50x50cm en weegt ongeveer 100kg ;-)
Er zitten dus 4 behuizingen voor de lampen op de unit.
2 daarvan worden doorgelust naar 2 anderen en uiteindelijk dienen dus 2 kabels aangesloten te worden.
De stekkers op deze 2 kabels bevatten volgens mij 3 pinnetjes voor de RGB en eentje voor de voeding.

Misschien een rare vraag, maar hoe zien voorschakelweerstanden er uit en een stroomgestuurde led-driver?
Ik zit te googlen nu, maar dan zie je zo veel verschillende zaken....

Hier ook nog wat foto`s van de hele unit.
Als dat ding vast tegen het plafond zit ben ik niet heel bang voor water of damp, ik kan dus proberen om een behuizing los te schroeven.
Dan wel morgen, het is nu te donker daar...

http://farm4.staticflickr...39868805_f35bb1d945_m.jpg
http://farm8.staticflickr...39868855_323897c37c_m.jpg
http://farm6.staticflickr...40000213_57cc1a3797_m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-10 16:10

Midas.e

Is handig met dinges

je kan even bellen met SaniDump om te zien of die misschien de controlunit kan leveren voor een lagere prijs.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Thanks, maar die dingen worden alleen op bestelling geleverd. Er zijn niet zo veel mensen die een douchekop van 50x50cm in hun douche hangen blijkbaar....
Daarbij komt, Sanidump is net zoiets als de Keukenconcurrent, grote oplichters!
Het lijkt allemaal leuk en interessant, maar uiteindelijk wordt je uitgekleed waar je bij staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Hmmmmm, hier kun je dus uitrekenen wat je aan weerstandjes nodig zou hebben;

http://www.okaphone.nl/led/

Kan iemand eens proberen? Ik kom er niet helemaal uit. Ik mis de mA en Volts of niet?

Waar zou ik die ertussen moeten gaan knutselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-10 11:40

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Jim423 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 19:24:
Maar dit gaat toch niet goed? RGB controllers sturen uit met 12VDC volgens mij. Voorschakelweerstand benodigd dus.
Een simpele el cheapo 12V voeding/ledcontroller zal inderdaad niet goed gaan. Daarom zeg ik "en mooie RGB led controller [...] die 4 van die 1+1+1W RGB leds aan kan sturen". Ik bedoel een stroomgestuurde ledcontroller. Een die de stroom regelt en geen vaste spanning uitstuurt. Daar is geen sprake van een voorschakelweerstand. Dan kun je de leds per kleur in serie zetten, de controller instellen op de gewenste stroom en gaat alles goed. Bij voorkeur niet parallel, omdat de stroom zich dan misschien niet evenredig verdeelt vanwege de variatie in de leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Kijk, now we`re talking!
Goed advies.
Als ik nu de juiste ga zoeken en hier laat zien, kun jij dan aangeven of het een juiste zou kunnen zijn?
Garantie tot aan de deur natuurlijk ;-)

• Tooooony
Welnu, ik heb het als volgt bij elkaar gezocht;

De voeding; http://www.ledlampendirec...12v-3-3a-max-40-watt.html

De controller: http://www.solidapollo.co...-wall-rgb-controller.html

Ik heb even gekeken of ik bij de led`s zelf kon, maar dat gaat niet. Ze zitten in een aluminium behuizing die niet open te schroeven is.
Als ik eerst de voeding een keer aansluit en kijk wat er gebeurt, is dat een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-10 17:03

ThaHandy

Discovery Channel

Wil je het simpel houden, gebruikt voorschakelweerstanden. (Gezien de forward-voltage op de foto zullen deze wel nodig zijn. Om zeker te zijn moet je 'm slopen :P )
Neem voor Groen en Blauw 33 Ohm 5W en voor Rood 27 Ohm 5W weerstanden en sluit deze in serie op 12V voor ieder kleur.
Dan kan je elke 12v RGB dimmer gebruikten die je wilt. :)

[ Voor 6% gewijzigd door ThaHandy op 21-02-2014 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Dus dan wordt het als volgt?

220 stopcontact ----> Voeding 12V ----> LED RGB Controller ----> Voorschakelweerstanden -----> Van 8 draden (2 voor elke kleur) naar 4 draden (1 voor elke kleur) ----> Lampen met elkaar doorlussen?

Of omgekeerd is het misschien makkelijker;

4 spotjes ---> 2 uitgaande kabels (zie foto`s in dit topic) ----> terugbrengen tot 1 kabel (4 aderig) ----> 4 weerstanden -----> controller -----> voeding ------> 220

Klopt het zo?

[ Voor 30% gewijzigd door Tooooony op 21-02-2014 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Ter aanvulling; Vanuit de originele control box van Grohe vertrekken er 2 kabels naar de 4 led`s.
Het signaal wat ze uitsturen is : DC out 12V 6W per kabel.
Maakt dat nog iets uit?

Hoe groot is het risico als ik met een eigen voeding met bovenstaande gegevens de leds een keer probeer?
Ik wil eens kijken wat er dan gebeurt en hoe fel de leds ongedimd branden.
Als dat meevalt kan er een controller tussen en is het klaar toch?

Weet iemand trouwens hoe die 4 polige waterbestendige connectors heten? ik kan ze niet vinden op Conrad of zo.
Thanks

[ Voor 50% gewijzigd door Tooooony op 22-02-2014 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zou het eerst proberen met 2.1V. Gezien de sticker op de LEDs heb je best kans dat je ze ploft met 12VDC.

• Tooooony
Hoera!
Er is licht uit de lampjes gekomen! Een collega heeft met draadjes en metertjes geëxperimenteerd en ze doen het!
Het blijken dus alleen 4 losse leds te zijn.

De lampen zijn per 2 in serie geschakeld. We kunnen dus de kleuren per 2 naar een driver brengen.
Deze ga ik per kleur ertussen zetten en op de juiste spanning regelen
http://www.lumotech.com/n...e-10-40va-250-1050ma.html

Nu zei m'n collega wel dat de PLUS gezamelijk is. Kan de driver daarmee overweg denk jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Maar hoe wil je het nu precies gaan aansluiten? LED drivers worden dan aan elkaar geknoopt door de common.
Volgens mij is common anode RGB LED driver een beter idee dan een hele stapel LED drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Ja, je hebt gelijk.
Als ik deze op de 2 series zet moet het goedkomen volgens mij.

http://www.conrad.nl/ce/n...s-Voedingsspanning-7-26-V

Een juiste voeding ervoor en het zou moeten werken.

Geen beren meer op de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Er zit zoals al vermeld een 5 polige stekker aan de verlichting.
Ik heb dan R, G, B en een +
Kan die 5e een W (it) zijn of staat het Voltage van die kleur dan ook op de lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 20:54

Ron

zou het de - kunnen zijn?

klinkt misschien heel stom maar je moet je spanning ook terugvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

Meestal voer je + aan en loopt de stroom via de LED weer terug.

Er is kans dat het gewoon een extra spanningslijn is die parallel staat aan de + voedingslijn, omdat die ene draad minder stroom kan voeren.

Wat ook nog kan (maar wat ik niet verwacht) is dat je een + en een - hebt, en de R/G/B lijnen alleen stuurstroom zijn.

Edit: Ik lees net dat het om 4 losse LEDs gaat. Dan heb je heel goed kans dat rood twee keer is uitgevoerd omdat dat een minder zichtbare kleur is :)

[ Voor 18% gewijzigd door Stoney3K op 04-03-2014 21:42 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Echt? Maar hoe zou dat dan moeten met een controller/driver met 3 kanalen (R,G enB)?
Sluit ik dan gewoon de 2 aan op 1 rood?

Deze kan evt. ook nog in 4-kanaals geleverd worden, maar dat is dan niet nodig?

http://www.produktinfo.co...I350_RGB_FUNK_FARBSTR.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als het inderdaad 2x rood is dan kun je gewoon 2 aansluiten op rood. Even opletten met max. vermogen per kanaal.

Pagina: 1