HTPC vernieuwen

Pagina: 1
Acties:

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Beste Tweakers ik wil graag mijn HTPC vernieuwen, ik dacht dat ik een nieuwere HTPC had maar het bleek een heel oud moederbord te zijn waar nog SD ram in moest. Het was een CPU on board en er moest een AGP kaart in. Dus dat gaat hem niet meer worden.

Wat wil ik bereiken

Een stabiele HTPC waar ik fatsoenlijk film op kan kijken, ik hoef er niet op te gamen. Ik heb mijn geluid via USB lopen dus een 1.7 geluidsaansluiting heb ik niet nodig. Ik wil ook dat hij snel opstart.

Wat mag het gaan kosten?

€450 max

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Ik heb een paar voorkeuren.

- Er moet een print poort opzitten omdat ik nog een oude printer heb staan waar ik destijds te veel toners voor gekocht heb. Deze wil ik graag opmaken voordat ik de printer buiten de deur doe. Via virtual machine kan ik deze printer laten werken. Maar ik moet wel een print poort hebben, een kasje voor netwerk printen is geen optie want dat heb ik al geprobeerd. Ik heb een stripje waar een printpoort opzit die je moet aansluiten aan het moederbord. (uit een oude pentium 1) Dus de poort hoeft er niet per see op te zitten.

- Er moet een PATA opzitten omdat ik nog een HDD en een DVD brander heb die op Pata werken. Als het niet te veel kost mag er een Pata adaptor aan.

- Ik wil XMBC stabiel kunnen draaien.

De kast moet 2HDD's aankunnen en een SSD, en de kast moet een mATX zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.

Dit is wat ik al heb,
  • - HDD spinpoint van Samsung 1 TB
  • - een DVD brander Pata van Plextor
  • - Een andere HDD van 160 GB Pata
  • - 2x hele oude cooler master koelers
  • - Lian Li Lian Li PT-FN01
  • - Een 3 pins fan splitter
  • - Het IBM geheugen heb ik al binnen
Dit zijn de nieuwe onderdelen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 49,96€ 49,96
1Gigabyte GA-F2A85XM-HD3€ 59,98€ 59,98
1Silverstone Milo ML04€ 67,-€ 67,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,95€ 22,95
2Cooler Master Slim 2000RPM, 80mm€ 3,51€ 7,02
1IBM 90Y3148€ 24,15€ 24,15
1be quiet! System Power 7 350W€ 37,28€ 37,28
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 44,-€ 44,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 342,29

• Ik kies voor een AMD A8 omdat hij 3D beelden kan weergeven en verder een goede processor is.

• Ik heb gekozen voor de Gigabyte omdat hij PTT ondersteund om zo mijn printer op te maken. Verder is Gigabyte een goed merk. Een asrock kan ook een goed alternatief zijn maar ik vind dat gigabyte net wat betre features heeft.

• Deze videokaart is een richtlijn. Ik wil absoluut geen onboad video. Maar voor de videokaartkijk ik gewoon op V&A.

• Ik heb gekozen voor de MIlo van SIlverstone omdat deze relatief positieve reviews heeft. En goede koelprestaties. Stockkoeler kan wel moeilijk worden, maar ik ga alle fans installeren.

• Ik heb gekozen voor de 80mm fans van cooler master omdat ze relatief goed koelen, ik heb er 2 genomen omdat ik hier thuis nog 2 hele oude koelers heb van cooler master. (+/-1999 maar wel 3 pins) Je kan in totaal 4 80 mm fans op de kast doen.

• Ik heb gekozen voor het IBM geheugen omdat ik deze simpel weg al besteld zijn door iemand die ik ken. hij heeft er 1 teveel besteld en die kan mooi in de HTPC. Ik heb gekozen voor 4 gb omdat ik altijd nog kan upgraden naar 6 of 8 gb als dat nodig is.

• Ik heb gekozen voor een bequit omdat ik niet meer dan 350 watt ga trekken en hij relatief stil is en het gewoon een goed merk is.

• Een SSD van 60 GB lijkt me voldoende. Daarom heb ik gekozen voor de relatief goedkope Kingston SSD now van 60 GB.
[/list]

Dus dat is het. Wat denken jullie ervan ?

Edit mijn idee van de optaron gaat niet werken.

[ Voor 27% gewijzigd door rickboy333 op 18-02-2014 23:13 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 11:54
Als ik eerlijk ben is het best een heel onlogische build. Waarom niet gewoon een FM2-bordje met A6 APU en 4GB geheugen met SSD erbij en klaar ben je? Je maakt het imho nodeloos ingewikkeld, duur, energie-onzuinig en groot. Kijk eens naar de BBG hierover. Die geeft een prima basis om vanuit te werken.

iRacing Profiel

• rickboy333
Dat is de hele issue, ik moet toch eens die toners er doorheen jassen, want ik heb er €1000 voor betaald. Helaas heb ik geen alternatief, maar weinig borden hebben ondersteuning voor printpoorten. het geheugen heb ik dus al . Maar het liefst wil ik toch een AM3. Het idee is echter om de HTPC later te hergebruiken als download of NAS. Vandaar dat ik geen ITX wil. Ik wil ook geen onboard video omdat ik het later ooit wil upgraden als dat nodig is.

Maar om toch iets logischer te blijven wil ik er een AMD Athlon II X2 280 Tray Als koeler kan ik dan een Scythe Shuriken Rev. B nu ik daar geld voor heb. De FX is ook behoorlijk onlogisch voor maar een HTPC.

Vergeet ook niet dat de videokaart een richtlijn is, ik ga rondneuzen op V&A, dus dat komt wel goed.

[ Voor 5% gewijzigd door rickboy333 op 16-02-2014 18:17 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• Witte8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11-2022
Lukt het niet met een adapter naar usb om je printer op aan te sluiten? Ben je ineens verlost van je beperkte keuze in moederborden .

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Met kroegtijger, wat een zooitje bij elkaar geraapt!
Kan goedkoper, stiller, kleiner en zuiniger. Ga je nou echt een 160GB IDE schijf gebruiken?

- Intel HD video is snel genoeg
- ruimte voor 2,5" en 3,5"
- DC-DC voeding

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 32,80€ 32,80
1ASRock Intel H81 H81M-ITX€ 56,40€ 56,40
1LC-Power LC-1350mi€ 46,90€ 46,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 32,-€ 32,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 228,-

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:45

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Rick, kan je die toners niet meer verkopen; evt. incl. de printer?
Dat maakt je mogelijkheden al wat groter natuurlijk.

Ik begrijp goed dat je oude onderdelen wilt hergebruiken, maar soms is het natuurlijk beter om dingen te verkopen en te vervangen door nieuwere.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• kroegtijger
rickboy333 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 17:58:
Dat is de hele issue, ik moet toch eens die toners er doorheen jassen, want ik heb er €1000 voor betaald. Helaas heb ik geen alternatief, maar weinig borden hebben ondersteuning voor printpoorten. het geheugen heb ik dus al . Maar het liefst wil ik toch een AM3. Het idee is echter om de HTPC later te hergebruiken als download of NAS. Vandaar dat ik geen ITX wil. Ik wil ook geen onboard video omdat ik het later ooit wil upgraden als dat nodig is.
Socket en formfactor zijn niet aan elkaar gebonden. Een ITX-formfactor zegt niets over de socket die op het bord zit.
Wat betreft onboard video kan je deze natuurlijk altijd ook niet gebruiken als je er later alsnog een GPU bij wilt zetten (of in sommige gevallen kan je ze ook samen laten werken).

Voor wat betreft je toners kan je natuurlijk gewoon een jetdirect uit de V&A halen en je printer dus op het netwerk zetten. Een bord met parallelle poort vinden beperkt je keuze dermate veel dat het imho niet echt handig is om je eisen daarop te baseren.
Maar om toch iets logischer te blijven wil ik er een AMD Athlon II X2 280 Tray Als koeler kan ik dan een Scythe Shuriken Rev. B nu ik daar geld voor heb. De FX is ook behoorlijk onlogisch voor maar een HTPC.

Vergeet ook niet dat de videokaart een richtlijn is, ik ga rondneuzen op V&A, dus dat komt wel goed.
Als ik eerlijk ben zie ik ook in de CPU-keuze niet echt de logica, maar het is al meer in de richting dan de FX die je eerst had gekozen.

iRacing Profiel

• rickboy333
Het kan stiller zuiniger enzo, het liefst had ik ook een FM2 bordje uit de BBG gehaald. Dus dat is het probleem waar ik mee zit en daarom heb ik een forum post aangemaakt.

Een jetdirect enzo werkt niet. Ik heb het al geprobeerd maar het wil niet werken. Een USB adapter klinkt interessant, maar die printer van mij is betaald in Guldens en dat zegt al genoeg. Ik ben destijds slecht geadviseerd op een andere forum die zei dat Print Parallel nog 10 jaar werd ondersteund door moederbord bedrijven, en hadden daar een bron van, nou het klopte voor geen kant.

over die 160 GB HDD, die kan ik niet overzetten. Die HTPC was mijn laatste Pata machine. En die bestanden moet ik echt hebben. De Deluxe 4 die ik heb is de PATA van kapot (daar wist ik van toen ik hem kocht) Het enige wat ik nog heb is een Promise ultra ATA 66 Maar dit ding is middeleeuws oud en werkt hij met een beetje geluk nog onder XP, maar ik heb geen legale versie van Win XP meer. Het kan goed zijn dat een van mijn systemen deze Promise kaart niet pakt. Dus dat is op zijn zachts gezegd lastig.

Dat de onboad GPU gewoon normaal samenwerkt met een videokaart wist ik niet. Ik dacht dat dit juist elkaar tegenwerkte waarmee de weg naar FM2 is geopend. Maar daar zit nergens PATA op, dus moet ik een manier verzinnen om die Promise aan het werk te krijgen of gewoon een nieuwe PATA adapter.

Ik wil geen ITX omdat ik dat voor later niet handig vind, niet om het socket. Ik wil mijn HTPC altijd nog kunnen inzetten als bijvoorbeeld reserve PC, of later toch upgraden zodat ik er op kan gamen, steambox van maken ect.

Dus dan kan ik een Gigabyte GA-F2A85XM-HD3 met een AMD A8-5600K en als PATA controller een
leuk PATA/SATA kaartje

[ Voor 7% gewijzigd door rickboy333 op 17-02-2014 20:19 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een hoarder noemen we dat ;)
Ieder z'n ding natuurlijk, ik denk bij HTPC toch wel aan stil, klein en zuinig.

Waarom haal je niet zo'n USB dingetje voor je IDE schijf:
http://dx.com/p/usb-sata-ide-cable-set-474

Je beseft dat oude schijven meer lawaai maken en sowieso niet het eeuwige leven hebben? Even je data eraf trekken en weg ermee toch? Zelfde geldt voor fans overigens, die wil je liever nieuw hebben (of helemaal niet natuurlijk) vanwege slijtage geluid.

Volgens mij moet het al raar lopen als dit ook niet zou werken overigens:
http://dx.com/p/usb-2-0-t...adapter-cable-100cm-23202

En anders gooi je het hele zooitje toch lekker bij de kringloop. Zie het als therapeutisch :P

• kroegtijger
rickboy333 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 19:42:
Het kan stiller zuiniger enzo, het liefst had ik ook een FM2 bordje uit de BBG gehaald. Dus dat is het probleem waar ik mee zit en daarom heb ik een forum post aangemaakt.

Een jetdirect enzo werkt niet. Ik heb het al geprobeerd maar het wil niet werken. Een USB adapter klinkt interessant, maar die printer van mij is betaald in Guldens en dat zegt al genoeg. Ik ben destijds slecht geadviseerd op een andere forum die zei dat Print Parallel nog 10 jaar werd ondersteund door moederbord bedrijven, en hadden daar een bron van, nou het klopte voor geen kant.
Wat voor type printer heb je? Dan kunnen we kijken wat de opties precies zijn die er liggen.
over die 160 GB HDD, die kan ik niet overzetten. Die HTPC was mijn laatste Pata machine. En die bestanden moet ik echt hebben. De Deluxe 4 die ik heb is de PATA van kapot (daar wist ik van toen ik hem kocht) Het enige wat ik nog heb is een Promise ultra ATA 66 Maar dit ding is middeleeuws oud en werkt hij met een beetje geluk nog onder XP, maar ik heb geen legale versie van Win XP meer. Het kan goed zijn dat een van mijn systemen deze Promise kaart niet pakt. Dus dat is op zijn zachts gezegd lastig.
De data van de disk afpeuteren is een eenmalige actie. Er zijn wel cradles op USB die je PATA-disk moeten kunnen benaderen om je data eraf te krijgen.
Dat de onboad GPU gewoon normaal samenwerkt met een videokaart wist ik niet. Ik dacht dat dit juist elkaar tegenwerkte waarmee de weg naar FM2 is geopend. Maar daar zit nergens PATA op, dus moet ik een manier verzinnen om die Promise aan het werk te krijgen of gewoon een nieuwe PATA adapter.
Niet elke GPU wil met elke APU samen werken, en het is niet altijd interessant genoeg om op te investeren, maar de mogelijkheden zijn er wel degelijk. Lijkt me de moeite om te onderzoeken. Zeker als je met een cradle je data van je machine af weet te peuteren, waardoor je dus niet meer aan een bepaald bord gebonden bent.
Ik wil geen ITX omdat ik dat voor later niet handig vind, niet om het socket. Ik wil mijn HTPC altijd nog kunnen inzetten als bijvoorbeeld reserve PC, of later toch upgraden zodat ik er op kan gamen, steambox van maken ect.
Ook voor een steambox of game-pc kan ITX prima volstaan hoor, maar het is geen must. Er zijn prima uATX form factor bordjes te verkrijgen. Zelf ben ik ook niet fanatiek aanhanger van ITX vanwege de beperkte opties, maar voor dedicated compacte machines is het een uitkomst.
Dus dan kan ik een Gigabyte GA-F2A85XM-HD3 met een AMD A8-5600K en als PATA controller een
leuk PATA/SATA kaartje
Dat zou een prima optie zijn inderdaad. Als je op voorhand al game-ambities hebt kun je mogelijk beter naar een wat hogere APU kijken. De A8 en A10 (en dan met name de Kavari-APU's) zijn grafisch aanzienlijk sterker wat bij games je toch een behoorlijk eind al helpt. Zo komt een pricewatch: AMD A10-7850K Black Edition met een AMD Radeon R7 aan boord. In combinatie met snel geheugen kan je hier al heel behoorlijk mee gamen. Let wel dat dit eigenlijk alleen meerwaarde heeft als je er ook daadwerkelijk mee wilt gaan gamen. Voor puur HTPC-gebruik is een A6-6400 prima

iRacing Profiel

• rickboy333
kroegtijger schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:40:
[...]

Wat voor type printer heb je? Dan kunnen we kijken wat de opties precies zijn die er liggen.

[...]

De data van de disk afpeuteren is een eenmalige actie. Er zijn wel cradles op USB die je PATA-disk moeten kunnen benaderen om je data eraf te krijgen.

[...]

Niet elke GPU wil met elke APU samen werken, en het is niet altijd interessant genoeg om op te investeren, maar de mogelijkheden zijn er wel degelijk. Lijkt me de moeite om te onderzoeken. Zeker als je met een cradle je data van je machine af weet te peuteren, waardoor je dus niet meer aan een bepaald bord gebonden bent.

[...]

Ook voor een steambox of game-pc kan ITX prima volstaan hoor, maar het is geen must. Er zijn prima uATX form factor bordjes te verkrijgen. Zelf ben ik ook niet fanatiek aanhanger van ITX vanwege de beperkte opties, maar voor dedicated compacte machines is het een uitkomst.

[...]

Dat zou een prima optie zijn inderdaad. Als je op voorhand al game-ambities hebt kun je mogelijk beter naar een wat hogere APU kijken. De A8 en A10 (en dan met name de Kavari-APU's) zijn grafisch aanzienlijk sterker wat bij games je toch een behoorlijk eind al helpt. Zo komt een pricewatch: AMD A10-7850K Black Edition met een AMD Radeon R7 aan boord. In combinatie met snel geheugen kan je hier al heel behoorlijk mee gamen. Let wel dat dit eigenlijk alleen meerwaarde heeft als je er ook daadwerkelijk mee wilt gaan gamen. Voor puur HTPC-gebruik is een A6-6400 prima
Mijn Printer is een Xerox Work centre XD 102, in win 7 is daar geen ondersteuning meer voor (32 bit, 64 bit al helemaal niet). Ik heb al zo'n USB ding geprobeerd. Maar het wou net werken. Onder Xbmc werkt het wonderlijk genoeg wel.

Voor mijn HDD de Ultra ATA 66 werkt. Dat is geen issue meer, hij werkt op de Deluxe 4 dus zal ook wel werken op het nieuwe uATX bordje.

Qua GPU en CPU werken de meeste GTXen en Readons. Behalve de TI's. Tevens dit is wat ik gister ergens heb gevonden. Maar ik zat op de PC van mijn werk dus ik heb geen geschiedenis daarvan. Maar ik denk dat ik voorlopig geen videokaart wil en het later evt wil uitzoeken.

Voorlopig wil ik puur HTPC gebruiken, als ik er ooit mee wil gamen koop ik wel een andere CPU, FM2 zal wel een tijdje ondersteund blijven. En dan ben ik qua CPU weer bij.

Dan heb ik denk ik alles zo ver. Een PATA controller is niet meer nodig. Alleen zit ik nog te twijfelen met die kast. Is 4x 80mm fans wel zo stil ? Ik zet die oude CM's in de bios al sowieso lager. Die andere 2 laat ik wat harder blazen. Dat is wat ik heb.
Ik een Hoarder ? Ik heb niks meer wat PATA kan afspelen en je noemt mij een Hoarder ? :)
het enige wat ik nog aan oudheid heb is een PATA HDD, een DVD PATA, en een 5 ich floppy speler met wat floppys gewoon voor de troll en natuurlijk mijn badass Tnet Avatar :o

Nee op die PATA schijf staan bestandjes die ik moet hebben. Ze zijn ook privé want die HDD is ook helemaal versleuteld waar alleen ik in kan. Maar ik kan dat nu ook een partitie versleutelen op mijn gewone HDD.

[ Voor 9% gewijzigd door rickboy333 op 18-02-2014 23:19 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Pagina: 1