memtest 2 sticks failen, elke appart slagen ze

Pagina: 1
Acties:

• nyboy1
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:43
Beste mede tweakers,

Enige tijd terug kreeg ik problemen met windows, blue screens en geen booth meer naar os mogelijk. Zelfs geen safe mode en dergelijke :| Na wat zoeken bleek dat wss het register corrupt en er werd ergens geopperd dat dit door failing RAM zou kunnen komen.

Ik heb dan een memtest gedraaid en idd deze gaf fouten.
Ik heb dan ook beide stickjes apart getest in slot 1 en deze gaven allebei 7 passes zonder problemen.
Ik heb er ook eens ééntje enkel in slot 3 getest en dan leek ook ok (maar wel geen 7 passes, aangezien de fout normaal binnen de minuut in memtest komt)

Om foto's te kunnen nemen heb ik gisteren nog ééns memtest gedraaid met 2 stickjes en na minder dan één minuut al de eerste fout. een 2de run (dus restart en opnieuw) af nog veel meer fouten. Zie fig 1 en 2

fig 1
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2niz80p.jpg
fig 2
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2qdtxtt.jpg

Vandaag ook bios geüpdate en settings naar standard optimized herzet en nog steeds geen verbetering in memtest.

Nu twijfel ik dus of het wel aan de RAM ligt, zou het niet het moederbord kunnen zijn? En zo ja, hoe kan ik dat checken? Ik heb geen andere vaste pc in huis dus kan de stickjes daar niet testen.

specs:
De pc is +- 2,5 jaar oud, zelfgebouwd.
moederbord: Gigabyte Z-68xp-ud3
RAM: corsair XMS3 2x4 gb kit
CPU: Intel I5 2500K
Graphics : asus hd6870 directCu

Kunnen jullie me verder helpen? Want ik weet het niet goed meer :?
Ik zou jullie alvast dankbaar zijn :D

• Xatom
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:34

Xatom

Je hebt getest met slot 1 en slot 3 zonder fouten, maar in welke slot kwamen er nou wel fouten? Was dit een andere slot dan de eerste 2 tests? In dat geval zou het ook aan je slot kunnen liggen.

• nyboy1
hey, bedankt voor de reply,

Samen werden ze in slot 1 en 3 getest (dual channel config)
elk apart zijn ze uitgebreid alléén in slot 1 getest
één van de stickjes is kort alléén in slot 3 getest.

slots 2 en 4 heb ik nog niet getest

Ik weet niet hoe ik effectief kan zien in welk slot de fout voorkomt in memtest. Ik heb wel gezien dat de fout ergens in de 6000mb zat en dus vermoed ik slot 3? Of worden de slots niet zo gekoppeld ?

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Heeft jouw HDD/SSD toevallig een paar slechte sectoren of wat errors. Dat kan je zien via S.M.A.R.T

TIME TO UPGRADE !!!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:52
rickboy333 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 13:28:
Heeft jouw HDD/SSD toevallig een paar slechte sectoren of wat errors. Dat kan je zien via S.M.A.R.T
HDD heeft hier niets mee te maken. Memtest draait in dos en gebruikt geen HDD

Probeer de geheugens eens in de andere sloten.
Dus slot 2 en slot 4.
En test ze daar ook een afzonderlijk.

Ik neem aan dat de setup 2,5 jaar lang goed heeft gewerkt ?

En om het mobo compleet uit te sluiten zal je of met een ander mobo moeten testen, of met ander geheugen.

• nyboy1
Samen failen ze ook als ze in slot 2 en 4 zitten ook na minder dan 1 minuut.
Ik zal ze nu apart testen ook in 2 en 4

msch wel ooit ééns een blue screen, maar vrijwel foutloos ja

ok, ik zal eens vragen aan vrienden van me of er nog desktop gebruikers zijn met ddr3 memory.

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:03
Wat is de gewenste spanning voor dat geheugen? En welke spanning geeft je moederbord door? Het zou kunnen komen dat het moederbord (door ouderdom) bij gebruik van een 2e reep geheugen net te weinig kan leveren. Of misschien is je bios om een of andere reden gereset geweest en daardoor zn power settings kwijt...

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
toevallig al getest met de reepjes in slot 1 en 2?

wat zijn de specs van de reepjes (XMS3 zegt niet zo veel) en welke specs zijn ingesteld in het bios?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Wellicht een of twee tiende extra volt erop gooien inderdaad.

• nyboy1
Eerst en vooral, allemaal alvast bedankt voor de reacties :D

de eerste test met slot4 gaf weer geen enkele fout na 7 passes

de specs 1600MHz, 9-9-9-24, 1.65V
meer vindt je hier

ik heb ze denk ik altijd op 1333 Mhz gedraaid, voltage weet ik niet meer. De pc klokte ze altijd lager dan de 1600 op de doos ( ik vermoed dat dat met die SPD te maken heeft in de spec list?)

ik heb dan in het bios eens gekeken naar de voltages :
1 stickje slot 4:
fig 1,2
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/29c6l3r.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/28apy4o.jpg

2 stickjes slot 1,3
fig 3,4
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/90vlw4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/34zzzg5.jpg

Dus, ik zie niet echt een verschil tussen de 2...
Ik zal morgen ze eens testen in slot 1,2 (de pc staat op mijn slaapkamer, en aangezien die memtest zo lang duren...)
Moet ik dan eens proberen de voltages aan te passen en zo ja naar welke waarde?

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:03
Zoals je aangeeft is je ram op 1600MHz, 9-9-9-24 gespecificeerd bij 1.65V. Dat garandeerd echter niet dat ie dan 1333MHz doet op 1.5 volt, lijkt mij althans. Gezien de bankjes volgens de specificatie 1.65 volt aankunnen is het voor zover ik weet geen probleem het voltage wat op te hogen om te checken of ze dan wel weer stabiel draaien. (Voor je dat doet: Kan iemand wel even een licht werpen op wat dat doet voor de memory controller in de processor? Er staat me ergens vaag bij dat deze controllers niet heel vrolijk werden van 'hoog' voltage over het geheugen)

Alternatieve insteek van het probleem: heb je het slot en de bankjes gechecked op fysieke gebreken? Vuil en stof in het slot, krassen, gebogen contactpunten of andere minieme details?

• nyboy1
Wel, ik dacht dat het moederbord de sticks automatisch op een conservatieve waarde inzette, maw dat minder geen kwaad kon. Vandaar dat ik ze nooit hoger heb gezet. Maar,ik zal dan nog even mee wachten met het verhogen van de voltage.

Op zicht heb ik al eens gekeken en ik zag niets verdachts. Ik redeneerde ook dat een "fysiek" gebrek ook bij de 1 stick testjes een fout zou moeten geven (en dat gebeurt niet).

Verwijderd

nyboy1 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 20:41:
Eerst en vooral, allemaal alvast bedankt voor de reacties :D

de eerste test met slot4 gaf weer geen enkele fout na 7 passes

de specs 1600MHz, 9-9-9-24, 1.65V
meer vindt je hier

ik heb ze denk ik altijd op 1333 Mhz gedraaid, voltage weet ik niet meer. De pc klokte ze altijd lager dan de 1600 op de doos ( ik vermoed dat dat met die SPD te maken heeft in de spec list?)
Volgens de techniesche specs is de spd 1333 en is die getest tot 1600 , die 1333 is de standaard snelheid . Denk dat je sommige timings wat losser kan proberen 10-10-10-26 inplaats van 9-9-9-24 .

• nyboy1
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 19:17:
[...]

Volgens de techniesche specs is de spd 1333 en is die getest tot 1600 , die 1333 is de standaard snelheid . Denk dat je sommige timings wat losser kan proberen 10-10-10-26 inplaats van 9-9-9-24 .
Met 10-10-10-26 nog steeds dezelfde fout (weer in 6606.9 MB test 4) :-(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) staan deze reepjes wel op de QVL voor dit bord? Wil niet zeggen dat DIMMs die er wel op staan gegarandeerd nooit fouten krijgen, maar de marges zijn groter.
2) Normale SPD kan alleen timings en snelheid van een DIMM instellen, niet voltage. Voltage zal altijd defaulten naar standaard voor je geheugentype, in dit geval dus 1.5V. Je bent deze DIMMs dus feitelijk aan het undervolten. Gaat niet altijd goed.

Advies:
Stel de DIMMs handmatig in volgens hun specificatie, inclusief voltage. Als het dan werkt: prima, dat is ook waar ze voor gemaakt zijn. Zo niet en wel op QVL: gare DIMM(s). Zo niet en niet op QVL: probeer eens met andere DIMMs te testen die wel op QVL staan en kijk wat dan gebeurt.

Wat je trouwens met dat laatste uit kunt sluiten is een probleem op moederbord of CPU (waar de geheugencontroller tegenwoordig zit), want gare geheugencontroller kan uiteraard ook geheugenfouten opleveren :o

Oslik blyat! Oslik!

• nyboy1
dion_b schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 00:17:
1) staan deze reepjes wel op de QVL voor dit bord? Wil niet zeggen dat DIMMs die er wel op staan gegarandeerd nooit fouten krijgen, maar de marges zijn groter.
2) Normale SPD kan alleen timings en snelheid van een DIMM instellen, niet voltage. Voltage zal altijd defaulten naar standaard voor je geheugentype, in dit geval dus 1.5V. Je bent deze DIMMs dus feitelijk aan het undervolten. Gaat niet altijd goed.

Advies:
Stel de DIMMs handmatig in volgens hun specificatie, inclusief voltage. Als het dan werkt: prima, dat is ook waar ze voor gemaakt zijn. Zo niet en wel op QVL: gare DIMM(s). Zo niet en niet op QVL: probeer eens met andere DIMMs te testen die wel op QVL staan en kijk wat dan gebeurt.

Wat je trouwens met dat laatste uit kunt sluiten is een probleem op moederbord of CPU (waar de geheugencontroller tegenwoordig zit), want gare geheugencontroller kan uiteraard ook geheugenfouten opleveren :o
1) Neen, deze exacte kit staat er niet in de QVL, zijn kleine broer (3x 2gb kit) staat er wel in

2) ik heb ze nu maneel op 1600 en 1,65V gedraaid. Nog steeds dezelfde fouten, ik heb ook nog 1,65V bij 1333 geprobeerd eveneens fouten.

wat ik nog zal proberen:
-in slots 1 en 2 samen (dus geen dual channel), mss morgen of overmorgen als hij kan klaar geraken voor slapengaan ;)
-andere stickjes zoeken om te testen, of mijn stickjes in een andere pc testen.

nog tips?

Alvast allemaal al bedankt voor de hulp :D

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nyboy1 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 20:27:
[...]

1) Neen, deze exacte kit staat er niet in de QVL, zijn kleine broer (3x 2gb kit) staat er wel in
Zegt helaas weinig. Corsair maakt zelf geen geheugenchips maar koopt ze bij derden (de echte chipbakkers zoals Samsung, Hynix, Infineon, Elpida, Nanya etc) in. Het zou zomaar kunnen dat een vergeljikbaar ogende DIMM van Corsair totaal andere chips van een ander merk heeft dan wat jij hebt. IMHO goede reden om DIMMs alleen bij de chipbakkers zelf te kopen - maar dat is in NL bijna onmogelijk aangezien men hier marketinggeil is en alleen DIMMs verkoopt van wederverkopers die hun eigen sticker en meestal ook een onzinnig grote heatsink op andermans chips plakt :(

Enig alternatief is om strak aan QVL te houde, maar ook dat is niet altijd een sinecure. Ik moet bekennen zelf ook vaak zat af te wijken als ik geen zin heb om meer moeite of kosten erin te steken. Meestal gaat het goed, maar soms ook niet... gelukkig heb ik doorgaans meerdere PCs in huis dus kan ik in die gevallen nog wat uitwisselen tussen PCs.
2) ik heb ze nu maneel op 1600 en 1,65V gedraaid. Nog steeds dezelfde fouten, ik heb ook nog 1,65V bij 1333 geprobeerd eveneens fouten.

wat ik nog zal proberen:
-in slots 1 en 2 samen (dus geen dual channel), mss morgen of overmorgen als hij kan klaar geraken voor slapengaan ;)

nog tips?

Alvast allemaal al bedankt voor de hulp :D
Niet echt, denk dat dit de volgende stap moet zijn:
Als het compatibility is kun je misschien ook ruilen met een ander als ze bij hem wel goed werken.

Anekdote:
Iets meer dan 10 jaar terug had ik een huisgenoot die ook redelijk geek was. We kochten vrijwel tegelijk nieuwe computers. Toen was Socket A nog de beste keuze, en de nForce2-Ultra400 chipset de snelste chipset ervoor. Hij koos een Asus (A7N8X-E Deluxe), ik een Gigabyte (GA-7N400-L). Op papier erg vergelijkbaar, de zijne met iets meer toeters en bellen, maar de geheugenconfiguratie was identiel. Ik had 2x 256MB Samsung DIMMs gekocht, hij 2x 256MB Kingston. Kingston is ook al zo'n wederverkoper, maar wel eentje met doorgaans erg hoge kwaliteit. Helaas was de A7N8X-E zelfs voor Asus-begrippen notoir kieskeurig en lustte hij deze DIMMs totaal niet - maar wel mijn Samsungs. Mijn GA-7N400-L had daarentegen totaal geen moeite met beide sets DIMMs (ondanks identieke chipset/geheugencontroller...). Dus heb ik zijn Kingstons maar genomen en hij mijn Samsungs. En we leefden nog lang en gelukkig tot ik hem het huis uit moest werken om met m'n vriendin samen te wonen >:)

Oslik blyat! Oslik!

• nyboy1
De test met de 2 stickjes in slot 1 en 2 gaf weer een fout, zelfde geheugenwaarde. Ik ben ondertussen eens aan het rondvragen bij vrienden of ze nog een desktop pc hebben( tegenwoordig niet evident).

Ik zal in het vervolg meer op de qvl lijst proberen letten. Bedankt voor de tips! ( en het verhaaltje ;) )

Ik post nog iets hier als ik nog de oorzaak zou vinden.

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Heb je wellicht al geprobeerd de bios naar default te zetten en dan X.M.P. profiel 1 of 2 kiezen? Dan hoef je als het goed is niet alle waarders apart in te vullen, incl. voltage. Misschien makkelijker om even te proberen.

(In het reekse plaatjes de 3e van boven, bovenaan)

[ Voor 10% gewijzigd door henwy op 21-02-2014 16:26 ]

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Altijd effe kijken in de handleiding van je moederbord of althans in plaats daarvan de specs lezen van het moederbord meestal staan daar ook de type ram van je moederbords erin.
Als je geheugen hebt die op 1600 mhz draait dan zou je dus een optie hebben in de bios dat die inderdaad op 1600 mhz moeten draaien settings veranderen van 1333 naar 1600mhz.
Als je het gopede type geheugen hebt dan zou alles normaal moeten draaien.
Haperingen van je moederbord hardwarematig of software matig (bios) komt meestal of bijna altijd door het oc en.
Als er zig een fout voordoet en je bios moet gereset moeten worden dan zou je de batterij eruit moeten halen alles settings worden dan naar fabrieks instellingen ingesteld (de meeste fouten moeten dan verholpen zijn)Meestal is het zo en vooral als je wat ouder spul hebt zo dat je de settings van het geheugen op hogere mhz wilt instellen niet meer toegankelijk zijn voor het moederbord, meestal helpt een bios update je daar verder mee.

Wees extra voorzichtig als je zoiets gaat doen , doe het alleen uit noodzaak.
Verder is het zo dat je bus bijna altijd op 1333 mhz draait van je geheugen , als je dan een reepje van 1600 mhz erin stopt en je hebt de bios settings niet goed staan dan zouden deze 1600 mhz reepjes automatisch teruggesakeld worden naar 1333 mhz.
Tenzij je in de bios een setting hebt of een keuze op 1600 mhz.
Apart de settings invullen is ook een mogelijkheid maar wees voorzichtig ze worden snel warm.
Dan zou je dus de maximale haalbare megaherts moeten weten van deze reepjes. :)
Dus effe kijken naar specs van het moederbord , of effe op internet kijken bij de officiele kanalen.
Meestal kan een pdf bestand je dan verder helpen. :)
handleiding gevonden.

http://www.manualowl.com/...A-Z68XP-UD3/Manual/210496

maximaal installeerbaar geheugen 32 gb bij windows x64
ddr3 geheugen type ondersteuning bijna alle type verschillende mhz ondersteuningAls je twee bankjes hebt dan zou je dus volgens de dual channel de bankjes moeten plaatsen want je hebt vier banken.
Gewoon plaatsen op dezelfde kleur op je moederbord.
Bankje 1 en 3 of 2 en 4.

veel plezier.

[ Voor 10% gewijzigd door rjmno1 op 22-02-2014 02:02 ]

• nyboy1
henwy schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 16:26:
Heb je wellicht al geprobeerd de bios naar default te zetten en dan X.M.P. profiel 1 of 2 kiezen? Dan hoef je als het goed is niet alle waarders apart in te vullen, incl. voltage. Misschien makkelijker om even te proberen.

(In het reekse plaatjes de 3e van boven, bovenaan)
Ik heb dit inderdaad al geprobeerd, gaf nog steeds problemen. Ik kon wel enkel profile 1 kiezen meen ik...
rjmno1 schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 01:40:
Altijd effe kijken in de handleiding van je moederbord of althans in plaats daarvan de specs lezen van het moederbord meestal staan daar ook de type ram van je moederbords erin.
Als je geheugen hebt die op 1600 mhz draait dan zou je dus een optie hebben in de bios dat die inderdaad op 1600 mhz moeten draaien settings veranderen van 1333 naar 1600mhz.
Als je het gopede type geheugen hebt dan zou alles normaal moeten draaien.
Haperingen van je moederbord hardwarematig of software matig (bios) komt meestal of bijna altijd door het oc en.
Als er zig een fout voordoet en je bios moet gereset moeten worden dan zou je de batterij eruit moeten halen alles settings worden dan naar fabrieks instellingen ingesteld (de meeste fouten moeten dan verholpen zijn)Meestal is het zo en vooral als je wat ouder spul hebt zo dat je de settings van het geheugen op hogere mhz wilt instellen niet meer toegankelijk zijn voor het moederbord, meestal helpt een bios update je daar verder mee.

Wees extra voorzichtig als je zoiets gaat doen , doe het alleen uit noodzaak.
Verder is het zo dat je bus bijna altijd op 1333 mhz draait van je geheugen , als je dan een reepje van 1600 mhz erin stopt en je hebt de bios settings niet goed staan dan zouden deze 1600 mhz reepjes automatisch teruggesakeld worden naar 1333 mhz.
Tenzij je in de bios een setting hebt of een keuze op 1600 mhz.
Apart de settings invullen is ook een mogelijkheid maar wees voorzichtig ze worden snel warm.
Dan zou je dus de maximale haalbare megaherts moeten weten van deze reepjes. :)
Dus effe kijken naar specs van het moederbord , of effe op internet kijken bij de officiele kanalen.
Meestal kan een pdf bestand je dan verder helpen. :)
handleiding gevonden.

http://www.manualowl.com/...A-Z68XP-UD3/Manual/210496

maximaal installeerbaar geheugen 32 gb bij windows x64
ddr3 geheugen type ondersteuning bijna alle type verschillende mhz ondersteuningAls je twee bankjes hebt dan zou je dus volgens de dual channel de bankjes moeten plaatsen want je hebt vier banken.
Gewoon plaatsen op dezelfde kleur op je moederbord.
Bankje 1 en 3 of 2 en 4.

veel plezier.
Ik heb het bios al geherflashed, en achteraf ook naar standaardinstellingen herzet. Dit gaf ook geen beterschap. Het moederbord is nooit overklokt geweest. Zowel de sticks als het moederbord ondersteunen 1600Mhz. Maar zoals hierboven al vermeld brengt een hogere kloksnelheid geen beterschap.

alvast bedankt, en nog maals ik probeer iets te laten weten eens ik de stickjes op een andere pc getest heb. ;)

• nyboy1
Hey,

Een test op een ander systeem heeft uitgewezen dat het aan de stickjes lag, en zijn ze zij. Nu. Terug opweg naar de fabrikant.

Bedankt voor de hulp allemaal :)
Pagina: 1