Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Mijn moeder is al weer dicht bij de 75, maar gebruikt de computer voor email, Word en internet. Geen expert, maar voor iemand die pas laat begonnen is gaat het haar goed af.

Nu moet ze binnenkort waarschijnlijk onder het mes, een paar dagen in het ziekenhuis zijn en daarna revalideren. Ze begint nu toch geinteresseerd te raken in een tablet, ook nu ze gezien heeft dat een paar broers en zussen om kunnen gaan met hun iPad (soms ternauwernood ;) ).

Alhoewel ik zelf niets met Apple heb (en er dus ook weinig ervaring mee heb), lijkt een iPad me hier de beste optie voor haar. Maar dan zijn er weer meerdere opties en er zijn intussen veel keuzes. Aangezien de armen niet zo sterk meer zijn, is gewicht belangrijk. De ogen zijn nog OK, dus 7" of 8" zal wel OK zijn. Geen 3G nodig, WiFi is genoeg.

Keuzes lijken me dan:
pricewatch: Apple iPad Mini Wi-Fi 16GB Wit
pricewatch: Apple iPad 2 Wi-Fi 16GB Wit
pricewatch: Apple iPad Mini Retina WiFi 16GB Grijs

Gezien de niet supersterke armen en het in het ziekenhuis en op de bank kunnen gebruiken, lijkt me de Mini wel geschikt (308 gr vs de 601 gr van de iPad 2). Dan is de vraag meer: is de Retina met de veel hogere resolutie de meerprijs (€110 euro) waard voor moeders? Het geld is niet het probleem, maar de uitgave moet wel functioneel zijn.

Ik ga er vanuit dat alle standaard software op al deze iPads werkt? En is er een reden om niet voor een Mini te gaan?

Dank voor adviezen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
size does matter zeker bij wat oudere mensen. Heb mijn ouders ook half zeventig vorig jaar een iPad 2 gegeven en het fijne van Apple, heb zelf alleen Android, is wel dat het zo eenvoudig is dat ze het zo door hebben en je echt weinig fout kan de doen. Bedenk even waar hij voor gebruikt gaat worden, zal niet heel specs gevoelig zijn, en dat ogen nu nog goed zijn maar het ding wel een x aantal jaar mee zal gaan. Zou niet voor de mini maar voor een basic 2 gaan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:21

franssie

Save the albatross

Mini zal lichter zijn, echter door het kleinere scherm zijn alle knopjes ook kleiner, niet een probleem voor de ogen schrijf je, maar dat kan wel iets zijn om over na te denken mbt hand-oog coördinatie die bij ouderdom wel eens iets af wil nemen (niet dat dat bij jouw moeder zo is, dat weet jij beter dan wij allen hier).

edit:// en inderdaad is de iPad een goede voor senioren, ik ken er meerdere 70+ die zonder enige internetervaring er mee wegsurfen alsof ze nooit anders deden, ding is erg intuïtief!

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 16-02-2014 02:05 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Die 2 inch extra komt met de prijs van het dubbele gewicht, en daar maak ik me wel zorgen om. De spieren zijn nu al niet zo goed (deels reden voor het mes), de ogen zijn allang gebrild ;) . Maar inderdaad, beiden hebben voors en tegens.

Specs lijken me inderdaad niet het probleem, een tweedehands zal het waarschijnlijk ook goed doen, maar ik koop liever een nieuwe voor haar.

Ik denk zelf dat de hogere resolutie van de Retina niets zal uitmaken in dit specifieke geval? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

ik zou je aanraden een ipad 3 of 4 via V&A te scoren, het formaat van een mini kan net te klein zijn. Een ipad leg je toch vaak neer op je schoot/tafel wanneer je deze gebruikt.

Edit: je vorige post was net wat eerder :P
Retina display is wel fijner voor de ogen, zeker de upgrade waard.

[ Voor 24% gewijzigd door Fietsbel op 16-02-2014 02:07 ]

39

• franssie

franssie

Save the albatross

retina zou ik zelf al niet voor betalen, dus dat is zeker in dit geval het geld niet waard. Leg je ze naast elkaar dan zie je zeker het verschil, maar vwb functionaliteit maakt het niets uit.
// en met fietsbel, zo'n tablet leent zich uitstekend om op een kniekussen te leggen, of met een normaal kussen op schoot. Je houdt ze normaal niet de hele tijd in de lucht.

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 16-02-2014 02:07 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Ik heb al tientallen ouderen aan iPads geholpen en echt, groter is beter. Je hebt net wat meer overzicht omdat het wat ruimer is, en knopjes zijn net wat groter en dus makkelijker aan te raken. Resolutie van iPad en iPad mini is namelijk gelijk (afgezien van het retina verhaal). Ook ouderen die om wat voor reden eerst een mini hebben gebruikt (wat uiteraard wel gewoon gaat) en vervolgens zijn overgestapt, heb ik meerdere malen horen vertellen dat ze de grotere toch fijner in gebruik vinden.

Verder, als je nu een iPad 2 koopt, loop je het risico geen iOS 8 te krijgen, waardoor je de kans hebt al over een paar maanden niet meer de laatste updates van apps kan installeren (wie weet haar bank-app, Skype, of favoriete office app). Hoeft uiteraard niet zo snel te lopen, veel apps zijn gewoon nog te installeren met iOS 6 bijvoorbeeld, maar het heeft wel effect op de levensduur van het apparaat. Alleen daarom al zou ik voor die 100 euro verschil voor de Air gaan. Dat ie lichter, sneller, en een beter beeld heeft, komt er nog mooi bij.

En open maar eens de kalender-app op een iPad 2 en iPad Air in een winkel, dat verschil in scherpte van kleine tekst is niet iets wat alleen tweakers kunnen waarderen. iPad 3 en 4 zou ik basis van het gewicht (wat je zelf ook al zegt) niet kiezen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Optie vier wordt dan dus pricewatch: Apple iPad Air WiFi 16GB Grijs

Wat is die iPad 2 duur, zit maar EUR 100,- tussen met de AIR?

// wat ook niet onbelangrijk is, is natuurlijk de accuduur. Bij de air geeft apple die op (10 uur), bij de 2 kan ik het niet vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 16-02-2014 02:31 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ik ben niet zo bang voor die apps en iOS8, bankieren zal ze niet doen op de iPad ;) . Maar inderdaad, dat is dsn een vierde optie. Wel weer gelijk een flinke prijsstijging...

Ik kan me wel vinden in size >> weight, dan zijn het twee opties. Nuttig topic, ben ik blij mee :)

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 16-02-2014 02:33 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Succes voor je moeder met de operatie!
Tip: koop zo'n capacitief pennetje erbij (op ebay of argos of waar dan ook) dat werkt soms wel en soms niet fijn, verschilt per persoon - mijn tante van 70+ heb ik er ooit een gegeven en die zweert er bij.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ik moet het nog in groep gooien, dat is wat te kort dag ;)

[ Voor 28% gewijzigd door gambieter op 16-02-2014 11:42 ]

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
franssie schreef op zondag 16 februari 2014 @ 02:27:
Optie vier wordt dan dus pricewatch: Apple iPad Air WiFi 16GB Grijs

Wat is die iPad 2 duur, zit maar EUR 100,- tussen met de AIR?

// wat ook niet onbelangrijk is, is natuurlijk de accuduur. Bij de air geeft apple die op (10 uur), bij de 2 kan ik het niet vinden.
Inderdaad,
als die air twee jaar meegaat, dan heb je het over €4 euro de maand, €1,- de week.
Een kroket bij de febo :)

Die paar euro's meer zou ik wel neerleggen voor de zekerheid dat je in principe geen issue's hebt de komende twee jaar mbt compabiliteit.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 16 februari 2014 @ 11:37:
Ik moet het nog in groep gooien, dat is wat te kort dag ;)
Terugsturen kan binnen een week nog.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 16-02-2014 11:55 ]

Pagina: 1