• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Iedereen die wel eens met (sterk) tegenlicht gefotografeerd heeft, weet dat er vaak een sterke vermindering van contrast optreedt, zoals je in dit voorbeeld goed kunt zien.

Waar wordt dit door veroorzaakt? Ik ben wel benieuwd naar de technische/natuurkundige verklaring achter dit fenomeen. :)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Is dat niet gewoon heel simpel. Contrast is het verschil tussen je lichte en donkere partijen.

Gooi een heule grote bak licht er tegenaan, zoals tegenlicht, en je hebt heel veel licht en weinig donker. Dus weinig verschil tussen licht en donker, dus weinig contrast.

toch :?

Gabriël AM5

• mcdronkz
sapphire schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 21:26:
Is dat niet gewoon heel simpel. Contrast is het verschil tussen je lichte en donkere partijen.

Gooi een heule grote bak licht er tegenaan, zoals tegenlicht, en je hebt heel veel licht en weinig donker. Dus weinig verschil tussen licht en donker, dus weinig contrast.

toch :?
Als ik m'n hand voor de zon hou, heb ik met een identieke belichting veel meer contrast en zijn vormen in schaduwpartijen makkelijker van elkaar te onderscheiden. Wanneer ik dit niet doe, komt er dus veel meer licht op m'n sensor en verlies ik door het beperkte dynamisch bereik dus contrast? 't Is ongetwijfeld heel simpel hoor, cameratechniek is gewoon niet m'n sterkste kant. :)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-01 18:59

Deathchant

Don't intend. Do!

ik zou ook niet de verwachting hebben dat je camera alles zoals je oog kan waarnemen ;)
Volgens mij lijkt me dit een redelijk normale situatie. Het ligt volgens mij nog aan de wide angle van je lens (bij lange telelenzen waar de zon buiten het frame valt heb je natuurlijk wel nog goeie contrasten).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:04
Ik kan me voorstellen dat als de zon direct op het glas schijnt dat van invloed is. Net als de zon die op je bril schijnt, zeker als die bril niet helemaal schoon is. Daarom kan een zonnekap helpen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 20:03
Lijkt wel op contrastvermindering door flares. Als de randen van de flare niet in beeld zijn is het enige wat je er van ziet contrastvermindering.

Als de het contrast beter is als je een grotere zonnekap gebruikt of zo veelmogenlijk zon met je hand blokkeerd dan weet je zeker dat flare de oorzaak is.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Contrastvermindering=flare.
Flares worden veroorzaakt door interne reflecties in je lens. Speciale coatings op de lenzen in je objectief moeten dit zoveel mogelijk tegengaan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• mcdronkz
Aaaaah, that's makes sense. :) Dank voor de verhelderende antwoorden!

Die foto uit de startpost is niet van mij, maar ik krijg wel dergelijke resultaten wanneer ik met tegenlicht fotografeer. De filters van m'n lenzen zijn meestal vies, dat is ook niet bevorderlijk voor het voorkomen van lensflare natuurlijk.

Ben blij dat ik nu de oorzaak weet en wat ik eraan kan doen om het te voorkomen.

• Universal Creations
Filters zelf zorgen ook voor flares, dus als je UV-filters gebruikt, kun je dat beter als eerste van je camera afhalen.

• mcdronkz
Universal Creations schreef op zondag 16 februari 2014 @ 13:17:
Filters zelf zorgen ook voor flares, dus als je UV-filters gebruikt, kun je dat beter als eerste van je camera afhalen.
Gebruik een polarisatiefilter, meestal is het niet heel noodzakelijk. Wel een B+W MRC, dus indien het filter schoon is, zou het met die flares wel mee moeten vallen.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:04

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mcdronkz schreef op zondag 16 februari 2014 @ 13:26:
[...]

Gebruik een polarisatiefilter, meestal is het niet heel noodzakelijk. Wel een B+W MRC, dus indien het filter schoon is, zou het met die flares wel mee moeten vallen.
Elk extra glas element zorgt potentieel voor flares, dus een UV filter is per definitie een slecht idee voor je optische prestaties. Nu zijn er veel mensen die beweren dat een UV filter zo goed is, dat de negatieve effecten de 0 benadert, maar ik beweer dat dat niet zo is. Ga maar eens 's avonds een stad-panorama maken met allemaal lichtjes in beeld met en zonder UV filter. Wat mij betreft doet een UV filter weinig goed en helaas vaak genoeg wel dingen verkeerd.

Mijn 24-70 heb ik al jaren, gebruik ik ook veel en ben er echt niet zuinig op, maar het frontelement heeft nog geen pikje of vlekje erop zitten. Dat frontelement is flink gehard glas, een stuk harder dan die UV filters aan glas hebben. Mijn UV filters zijn dan ook allemaal voorzien van pikjes en vlekjes toen ik ze nog gebruikte.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:58

mace

Sapere Aude

UV-filters zijn met digitale camera's totaal nutteloos (optisch gezien) echter gebruik ik ze om mijn frontelement van mijn lenzen te beschermen tegen beschadigingen. :)

• mcdronkz
Dat is de reden waarom ik ook geen UV-filters gebruik. Een polarisatiefilter is soms echter onmisbaar voor het verminderen of juist versterken van gepolariseerde reflecties. :)

Dit is het soort resultaat dat ik nastreef. Tegenlicht, contrastrijk en een groot dynamisch bereik. De flare vind ik hier wel een mooi visueel element.

• Universal Creations
En in hoeverre is dat voorbeeld in 1 keer geschoten en is die flare echt? Want ik ken mensen die enorme photoshopskills bezitten (jij bent zo'n persoon ;) ) en dit plaatje gerust uit 3 plaatjes maakt en daarin ook nog wat extra elementen zoals flares toevoegd...

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:58

mace

Sapere Aude

Dat ziet er uit als een shop, ik zie het aan de pixels en ik heb veel shops gezien. :+

• mcdronkz
Universal Creations schreef op zondag 16 februari 2014 @ 15:21:
En in hoeverre is dat voorbeeld in 1 keer geschoten en is die flare echt? Want ik ken mensen die enorme photoshopskills bezitten (jij bent zo'n persoon ;) ) en dit plaatje gerust uit 3 plaatjes maakt en daarin ook nog wat extra elementen zoals flares toevoegd...
Da's altijd maar de vraag ja. Dat de flare later is toegevoegd, staat eigenlijk wel vast.

PS: Dank. ;)

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-01 06:34

TNW

Contrastvermindering zoals in de voorbeeldfoto komt volgensmij door verstrooiing van licht op het pad van het licht tot de sensor. Dat kan dus alles zijn, vuil op lenzen/elementen, verstrooiing van licht in het lensmateriaal en reflecties in de lens en camerabehuizing. Lenzen en camera's zijn intern ook altijd zwart gekleurd om het laatste te voorkomen.

Mijn gok is dat het primair door verstrooiing in het glas van de lens komt, zelfs het beste glas is nooit 100% transparant.

Weblog | Straling!

• Universal Creations
Glas hoeft ook niet 100% transparant te zijn. Als de coatings de reflecties maar voorkomen (door een coating een bepaalde dikte te geven kun je bepaalde golflengtes uitdoven).

Pagina: 1