Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Intel AC7260 niet op snelheid te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• robinvanmunster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09-2014
Situatie:
Ik heb een Asus N76VZ (op W8.1) en een Linkysys EA6500 router. Omdat het toetsenbord onder garantie vervangen moest worden heb ik meteen een Intel Dual Band Wireless-AC7260 Plus Bluetooth laten plaatsen, goede service van de Asus garantie-afdeling. De router kan, zoals wellicht bekend theoretisch 1750 qua snelheid halen. De AC7260 kan theoretisch 867 halen. Er zat een Intel Centrino N2230 in. Internetabonnement KPN glasvezel 100 Mb.

Actie:
Na ontvangst heb ik de software automatisch bijgewerkt, Proset 16.7.0.0 werd geïnstalleerd.

Controle:
Speedtest.net niet hoger dan 50Mb. Meestal rond de 30.

Probleem 1:
Bluetooth staat ingeschakeld volgens hardware-info maar nergens Bluetooth te starten. Ook als ik een bestand wil verzenden lukt dat niet.

Probleem 2:
Ik zou nu toch een hogere snelheid moeten halen dan 50Mb? Of ik naast de router zit of aan tafel maakt niets uit... Met een ethernetkabel aan de router haal ik 90+.

Vragen:
1. Weet iemand wat ik moet doen om Bluetooth aan te krijgen met deze kaart?
2. Is het niet zo dat ik 2,4 en 5,2 GHz banden aan elkaar kan knopen zodat de theoretische 876 gehaald kan worden?
3. Tips? Trucs?

Alvast bedankt!!!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Veel netwerken in je buurt? 2.4GHz (300Mbs) of 5GHz (847Mbs) verbinding?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 18:22
1. Draai eerst Intel Updater en kijk of je alle juiste drivers hebt.
http://www.intel.com/p/en_US/support/detect
2. Nee. Check je router instellingen en kijk of AC is ingeschakeld en of je wel met het juiste kanaal verbinding maakt en dus niet gewoon met een N-netwerk @ 2.4 GHz

• robinvanmunster
2.4 heeft nu 16 gebruikers waarvan ik er 1 ben. 5 heeft er maar 1, ik. Nagekeken via de netwerken in W8.1 en Android app Wifi-analyzer.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

en op welke kanalen?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• robinvanmunster
Aantal sterren van de 10:
2,4:
Kan1 4
Kan2 4,5
Kan3 4,5 zit ik op.
Kan 5 6
Kan 6 8,5
Kan 7 9
Kan 10 t/m 14 10

5:
Kan 48 ik
Verder niemand

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens mij is je kaart aan switchen tussen 5GHz en 2.4GHz (normaal is dat dual band zodus geen probleem) maar probeer eens alleen 5GHz aan te zetten?

• robinvanmunster
Domme vraag, maar hoe zet ik 2,4 op de kaart uit? Ik heb in 2,4 kanaalbreedte op 20MHz staan en in 5 op Automatisch. Als dat helpt (configuratiescherm, hardware, eigenschappen netwerkadapter).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

robinvanmunster schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 16:45:
[...]

Controle:
Speedtest.net niet hoger dan 50Mb. Meestal rond de 30.
Je hebt de vraag nog niet eenduidig beantwoord: waarmee verbind je? Met 2.4GHz of met 5GHz?

Dit soort snelheid is op 2.4GHz te verwachten, op 5GHz zou je aanzienlijk meer kunnen halen (je weet hopelijk dat 802.11ac 5GHz-only is? :o)
Vragen:
1. Weet iemand wat ik moet doen om Bluetooth aan te krijgen met deze kaart?
2. Is het niet zo dat ik 2,4 en 5,2 GHz banden aan elkaar kan knopen zodat de theoretische 876 gehaald kan worden?
Nee. Je router kan simultaneous dualband aan, dat kan je NIC niet, die kan ofwel 2.4GHz danwel 5GHz maar niet beide tegelijk aan. Daar zou je sowieso ook extra antennes voor moeten hebben, wat geen enkele laptop die ik ken heeft. Oh, en dan nog zou je per TCP stream natuurlijk maar een van de twee kunnen gebruiken, net zoals teamed Ethernet verbindingen dat kunnen. Mede daarom dat niemand dit geimplementeerd heeft :o
3. Tips? Trucs?
Om te beginnen: zorg dat je op 5GHz verbindt. Zorg dat je 2.4GHz en 5GHz SSID's anders zijn en verbind dus met 5GHz. Je kunt in de AC-7260 driver aangeven dat hij 5GHz prio moet geven (is iirc per default trouwens zo).

Dan nog, zou kunnen dat er meer aan de hand is. De AC-7260 heeft een Intel 7260-chip wat iha goed met andere vendors samenwerkt. De EA6500 heet daarentegen een Broadcom 4360. Dat is de snelste eerste-generatie 802.11ac chip, maar gelijk ook verreweg de nukkigste met compatiblity issues aan alle kanten. Ik heb zelf ook een AC-7260 en thuis en op kantoor andere routers met 4360 erin. Wat bij mij vaak gebeurt (gelukkig meer op kantoor dan thuis) is dat alle 'enhanced' features van n en ac wegvallen, waardoor het presteert alsof ik met een 802.11a netwerk aan het werken was (max 24Mbps, meestal rond de 16Mbps :X ). Ik lees ook van mensen die ueberhaupt geen verbinding kunnen maken op 5GHz als 80MHz kanaalbreedte gekozen is in de router. Dit alles kom ik niet tegen met ac routers met andere chips erin (Qualcomm heeft er bijv ook een). Zou dus kunnen dat je tegen die compatibility issues van de BCM4360 aan loopt.

Maar goed, sluit eerst gewoon uit dat je niet op 2.4GHz werkt...

Oslik blyat! Oslik!

• robinvanmunster
Aha! Dat stukje heb ik gelukkig goed gedaan. Toen ik de router kocht heb ik 2 SSID's aangemaakt. Een op 2,4 en een op 5. Ik zit sinds de 7260 erin zit op SSID5. Dus als ik bovenstaande lees heb ik mogelijk de verkeerde router gekocht...

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:17
Ik heb een asus RT-AC66U, waar ook een 4360 in zit. In mijn alienware M17x R4 heb ik de killer 1103 vervangen door een intel AC7260, omdat de killer weigerde op welke 5Ghz dan ook te werken :/

Ik heb wel 867 mbps verbinding op 5ghz ac.

Ik heb de 5ghz wel op N+AC gezet, ipv auto.
Bandbreedte staat ook op auto, zodat N only spul er ook mee kan verbinden.

Heb je wel de AC versie? Er schijnt namelijk ook een N versie te zijn...

@Dion.
Wat gebeurt er eigenlijk als je een N-only en een AC apparaat op de 5Ghz verbinden?
Geeft de router dan N snelheden aan het AC apparaat, of gaat het steeds wisselen tussen ac en n?

• robinvanmunster
Ik heb de 5ghz wel op N+AC gezet, ipv auto.

Waar heb je dit kunnen doen?

• DCG909
Bij de asus ac66u staat dat in de "professional" sectie. Ik weet niet waar dat bij jouw zou staan, mogelijk staat er iets in de manual (die van asus is helaas redelijk kut, dus het is misschien makkelijker om te googlen...)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Snelheden" zijn niet de instellingen, maar het gevolg van instellingen.

WiFi is een wirwar van standaarden en (bovenal) optionele features.

Als je kijkt naar nieuwe features in ac zie je alleen 80/160MHz brede kanalen (vs 40MHz max bij n) en 256QAM modulatie (vs 64QAM max bij n). Beide verbeteren performance significant.

Wat daarnaast speelt is dat veel dingen die in n optioneel zijn in ac verplicht zijn, wat evengoed performance verbetert, maar bovenal compatibility bevordert. Dat gaat helaas in eerste generatie (BCM4360) niet altijd even goed.

Maar bottom line: los van ac of n vindt er bij aanmelden op netwerk altijd een negotiation plaats van welke features door zowel AP als station ondersteund worden.

n+ac mixen is helemaal niet zo'n punt. Elk pakket wordt verzonden met features die relevant zijn voor de ontvanger in kwestie. Dat een n-ontvanger er niets van begrijpt op moment dat pakketten naar een ac-ontvanger gestuurd worden maakt niets uit, z'n eigen pakketten krijgt het volgens de negotiated afspraken.

Waar dit soort "oh help mengen van standaarden gaat dat wel goed"-verhalen vandaan komen is het duistere verleden bij de overgang van wifi-b naar -g. b gebruikte namelijk het fysieke spectrum op totaal andere manier dan latere standaarden (direct sequence DSSS vs OFDM). OFDM is veel efficienter, maar zodra er ook maar een apparaat DSSS moest praten, moest de AP voor alle communicatie op DSSS en dus wifi-b snelheden overschakelen.

Oslik blyat! Oslik!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Let even op dat je niet TKIP als encryptie gebruikt maar AES. TKIP beperkt je snelheid. Voorts is er van de 7260 een versie die alleen N doet. Ik meen dat die te herkennen is aan BN in de naamgeving.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In de 802.11n spec staat inderdaad dat een groot deel van de snelheidsfeatures van n (zoals short guard intervals etc) enkel gebruikt mag worden icm CCMP (AES).

Mbt n-versie van de 7260, die heet N-7260 (en dus niet AC-7260). Zou vrij eenvoudig moeten zijn die twee uit elkaar te houden :z

Dan nog, het is prima mogelijk met 802.11n en 2x2:2 MiMo om >170Mbps te halen, dus de door TS gerapporteerde traagheid vlakbij de router liggen daar iig niet aan.

Oslik blyat! Oslik!

• DCG909
Waar ik op doelde was dat ik niet weet wie, of waar de 7260 chip erin is gezet.
Was dit bij de ts thuis, had hij hem gekocht en heeft de monteur het bij hem thuis erin gezet. Heeft asus deze op de ts zijn verzoek ergens vandaan gehaald, oid?

Want dan kan dat misschien ook fout gegaan zijn oid.
(Heb verhalen gelezen van mensen die dus zoiets overkwam, omdat bedrijven niet door hadden dat er meer versies zijn)

oh, over de bluetooth, zat dat niet toevallig al in de laptop?
Bij mijn alien kreeg ik conflicten door de intel en dell module... uiteindelijk de intel geen divers gegeven.

• robinvanmunster
Zo, bezoek is weg dus voor het slapie doen even reageren omdat jullie me (gelukkig!) terzijde staan.
Even per reply mijn antwoorden:
DGC909 om 20:02:
Ik heb los de Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth (zo staat het op de factuur en als Dual Band Wireless-AC 7260 in mijn apparaatbeheer) gekocht en meegeleverd bij de garantieklus om het toetsenbord te vervangen. Wifi-kaart zit onder de E- en R-toets dus heeft CSN het meteen geplaatst. Software moest ik zelf installeren maar dat is bij Intel makkie.Vorige wifikaart was Intel Centrino N2230 met BT. BT draaide ook zeker weten op die kaart, kaart ooit uitgeschakeld en weg was wifi én BT.
Omdat de printer G-wifi is, heb ik de router in 2,4 GHz op Gemengd (N en G) staan en op 5Ghz ook op gemengd (N en AC), kanaal en kanaalbeedte op automatisch.

dion_b om 20:24:
Dit is voor mij Mount Everest, niet te beklimmen... Snappie nie, sorry.

r_bleumer om 20:31:
WPA2 is toch AES? Of ben ik dan toch de ultieme leek? En zoals je hierboven ziet is het echt een AC kaart. Beveiligingsmodus van de router staat op WPA2/WPA Mixed Personal (ik kan verder kiezen uit WEP, WPA Personal, WPA Enterprise, WPA2 Personal, WPA2 Enterprise huidige en WPA2/WPA Mixed Enterprise).

dion_b om 22:59:
Inderdaad, zeker weten een AC7260. En inderdaad router op een metertje van de laptop (router staat wel op een surround speaker achter het gordijn) geeft geen hogere snelheid.

DCG909 om 23:36:
Zie boven, bij de garantie-reparateur van Asus (CSN in 's-Hertogenbosch, ze waren de kaart vergeten erin te zetten maar gelukkig haalde ik de laptop persoonlijk op, voordeel van in de buurt wonen, en hebben ze deze er meteen alsnog ingezet). Software zelf gedaan met Proset 16.7.0.0.
BT moet zoals hierboven staat via de wifikaart lopen. de Intel Centrino N2230 die erin zat ondersteunde dat prima.

Alsnog heel hartelijk dank voor jullie hulp! Als leek kan ik niet verder zonder jullie geduld.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
Bij WPA kun je bij veel routers ook nog voor TKIP kiezen. Zul je in je router moeten controleren. Je kunt het in Windows ook zien bij de eigenschappen van je draadloze netwerk.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• robinvanmunster
Nagekeken, staat op WPA2 AES

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor de hand liggende suggestie: het gaat hier om een laptop. Die kun je dus meenemen. Hoe snel is de verbinding als je bij een ander met een andere (WiFi-n of ac) router verbindt?

Op basis van wat ik lees vermoed ik compatibility issues met die BCM4360 in je router. Als je op goede snelheid verbindt met een ander netwerk wijst het daar nog sterker op.

Wat je ook kunt proberen: verbind eens op 2.4GHz. Dan omzeil je de BCM4360 (die is er alleen voor 5GHz). Als m'n vermoeden klopt zou dat zowaar sneller kunnen zijn.

Als blijkt dat het op een ander netwerk of op 2.4GHz even traag/nog trager is begin ik aan je laptop te twijfelen. De AC-7260 wordt correct gedetecteerd, dus dat zit goed. Wat je niet kunt uitlezen is of de twee antennes er goed mee verbonden zijn. Als een van de twee antennes los hangt, zou het ook dit soort symptomen kunnen veroorzaken. Laptop even openschroeven en controleren zou in dit geval verstandig zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• TotalRoef
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik ervaar precies dezelfde problemen als topic starter, situatie als volgt:
- Lenovo Thinkpad s440 met Intel AC7260
- Router: Netgear WNDR4300 max. 450 mbit/s
- ISP: Ziggo max. 100 mbit/s

- Verbonden met het 5GHz netwerk van de router haal ik max. 30mbit/s, bekabeld is dit ±90 mbit/s.
- Andere 5GHz laptops in huis halen wel netjes ±90 mbit/s draadloos.
- Aansluiten usb 3.0 HDD op router (testen throughput), geeft ook max 30 mbit/s.

Hieruit kan ik opmaken dat:
- de verbinding Ziggo -> router goed is.
- Het 5GHz netwerk goed is (uitgezonderd mijn Thinkpad).

Zaken die ik gecontroleerd heb:
- Laatste drivers Intel (17.1.0.19)
- Voorkeursband 5 GHz
- VHT modus, aan

Iemand een suggestie om mijn snelheid goed te krijgen? :?
Pagina: 1