Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Surround setup voor film en muziek (4.0 indien mogelijk)

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Situatie:
[list]• Gehorig appartement met houten vloeren.
• Rondlopend koter die alles wat niet vast zit (of op meer dan 1.5m hoog hangt) molesteert
• HTPC + beamer
• momenteel ouderwetse Akai (2.0) HiFi stereoversterker met 2x 85W boxen (grote lompe dingen op vloer, al dan niet omver gegooid)
• betrekkelijk kleine ruimte (3m tussen beamer en muur waarop geprojecteerd wordt, rond de 2m tussen bank en scherm

Tot kort voldeed dit, met IMHO beter beeld en geluid dan gemiddelde bioscoop, maar de mid-range conus van de rechterspeaker is stervende. Komt bij dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de kleine die speakers of de kabels erheen om zeep helpt. Kortom, alleen speaker vervangen is onvoldoende, de hele setup moet op de schop.

Nu, wat willen we bereiken?

Eisen:
[list]• geen speakers meer op vloer, of kabels erheen
• surround sound
• geluid dat geschikt is voor (klassieke) muziek. Let wel, we zijn geen audiofielen, maar het geheel moet beetje in balans zijn, geen dreunende bas zonder midrange oid.
• ueberhaupt *GEEN* dreunende bas, buren mogen er niet op achteruit gaan.
• front speakers moeten opgehangen kunnen worden op minimaal 1.5m hoogte
• speakers niet te breed, veel meer dan 15cm gaat een probleem worden
• HTPC heeft 5.1 analoog uit en SPDIF (maar Toslink zou ook geen onoverkomelijk probeel zijn - dan maar geluidskaart erin danwel transciever ertussen). Voorkeur gaat naar digitale overdracht.
• Budget is niet 1-2-3 te geven, 'zo voordelig mogelijk' is het devies, maar als er een paar tientjes meer nodig zijn om significant beter geluid te krijgen, dan is dat bespreekbaar. Laten we voor het gemak een richtbedrag van EUR 200 noemen.

Op basis hiervan neig ik meer naar 4.0 dan 4.1 of 5.x, ik vrees namelijk dat een set met subwoofer waar je de bas op uitdraait erg iel geluid geeft (heb die ervaring met 2.1 set van Logitech, voorzover dat vergelijkbaar is), bovendien zou subwoofer in een kast moeten zitten, met risco op resonanties. Probleem met 5.0 is dat ik niet echt een goede plek heb voor de center speaker, enige dat voldoet aan eis 'buiten bereik' is boven het beeld tegen het plafond, en of dat qua geluid meerwaarde biedt tov geen center speaker.

Probleem: in Pricewatch staat geen enkele 4.0-set meer, niet bij HiFi home cinemasets, niet bij computerspeakersets.

Vraag 1:
Mis ik hier iets? Is er een manier om alsnog richting 4.0 te gaan zonder een 'gat' in m'n geluid te hebben doordat ik een speaker niet gebruik?

Vervolgens de afweging computer speakerset vs home cinema set. Gezien de kleine ruimte waar we het over hebben, heb ik niet 'veel' geluid nodig. Daar staat tegenover dat gemiddeld genomen die computersets vooral veel bas hebben en balans missen. Of dat veel beter zal zijn met zo'n home cinema set is dan een tweede. Tenslotte zou ik kunnen gaan voor losse receiver en losse speakers die wel echt HiFi-kwaliteit hebben, maar dat wordt een budgettaire uitdaging, vermoed ik zo...

Vraag 2
Gezien eisen, ben ik beste af met computer speakerset, home cinema set of losse receiver + speakers?

Tenslotte de afweging nieuw/2e hands. 2e hands is uiteraard meer mogelijk voor zelfde budget. Komt bij dat ik zeker weet dat aantal jaar terug 4.0 setjes makkelijker te krijgen waren (een Cambridge Audio set was 15 jaar terug op computersetjesgebied neusje van de zalm meen ik me te herinneren). An sich ben ik totaal niet bang voor 2e hands (ik tik dit op 3-jaar oud high-end ultraportable laptop die ik recent overkocht voor zacht prijsje), wel is mijn kennis op audiogebied een stuk beperkter dan computers.

Vraag 3
Waar moet ik specifiek op letten bij 2e hands audioapparatuur? Zijn er bijv goede - en voor leken bruikbare - testjes om te checken dat speakers niet uitgeblazen zijn.

Alles bij elkaar neig ik momenteel naar een 2e hands dedicated receiver met 4 los gekochte speakers, waarbij die speakers zo slank mogelijk gaan worden (hoogte doet er niet/nauwelijks toe, het kan een 'bar' van meer dan een meter zijn voor mijn part, zolang ze niet te breed zijn).

Vraag 4
Klinkt dit als een realistische/zinnige insteek? Zo ja, suggesties voor componenten in kwestie? Zo nee, wat zou beter zijn?

Oslik blyat! Oslik!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ben het met je eens dat je met een receiver + speakers meer kwaliteit voor je geld gaat krijgen. Denk niet dat je computer speakersetjes met klassiek wilt combineren.
Aan de andere kant is 200 euro heel minimaal. Ik zou de suggestie doen om met dat budget een T amp uit China en twee mooie speakers tweedehands te scoren. Verdeling 50 euro - 150 euro.
Herhaal wanneer je dat kunt voor 4.0.

Voor een degelijke surround receiver (Denon, Onkyo, Marantz) zit je toch al snel tegen de 100 euro aan. Onthou zwaarder = beter. In kilo's, niet in wattage dus ;)
Dan hou je alleen niks over voor 2 speakers, laat staan 4.

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
100 euro voor degelijke 2e hands receiver bedoel je :) Maar inderdaad, ik denk dat je overwegingen helder zijn en realistisch. Alleen 't budget is denk ik te laag.

Als je overigens surround wil, dan zou ik eerder voor 3.0 (of 3.1) gaan, dan voor 4.0. Omdat voor het afspelen van surround / films de center speaker een grote rol speelt! ik zelf heb geen 5.1 opstelling, maar ben begonnen met 2.0, daarna 3.0 en nu 3.1. In totaal heb ik 630 euro uitgegeven hiervoor.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Iha komt wat jullie zeggen redelijk overeen met wat ik elders lees. Enige issues zijn de ruimte:

- gaat dit nog op met minder dan 2.5m tussen bank en 'scherm' (muur), met nog geen twee m tussen de front links en rechts?
- wat zou het effect zijn van een center speaker boven hetbeeld te hangen ipv eronder? Want ivm kind gaat een center eronder sowieso niet lukken...

Oslik blyat! Oslik!

• wagenveld
  • Niet online
Zou de center lekker laten vallen, draai al jaren gewoon 2.0 (na een hele tijd 5.0) en ik mis het echt niet. Voorwaarde is wel dat je speakers een goed geluidsbeeld neer kunnen zetten.

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik heb juist een center aangeschaft en ben van mening dat dit, als je surroundgeluid wil, 1 van de belangrijkste stappen is :)

Boven tv kan wel denk ik, maar of dat optisch gezien heel mooi wordt?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:45

DjVe

Hatsaflats!

Aangezien het budget en de ruimte vrij beperkt zijn, zou ik een (2e hands) receiver aanschaffen met twee luidsprekers. Die center ga je met die afstanden echt niet missen en kan prima door een receiver over de fronts verwerkt worden. Persoonlijk vind ik het zelf erg irritant als de center hoger staat dan mijn fronts omdat het geluid dan niet mooi homogeen van links naar rechts loopt (daarnaast ziet het er meestal ook niet uit :P ). Surround is leuk, maar ik zou dat budget eerder aan een goede 2.0 set spenderen. Zeker als je veel klassiek luistert!

De eis dat het ook wat laag moet kunnen produceren en niet breder mag zijn dan 15 cm is wat moeilijker. Hoe kan je je luidsprekers plaatsen? Komen ze dan dicht op een muur/hoek te staan? Laag uit wat kleinere speakers produceren is mogelijk, maar dan moet je ze redelijk ideaal gaan opstellen, zodat bijvoorbeeld de reflexpoorten (meestal aan de achterkant) ook ademruimte hebben. Als dat niet kan, dan moet er gezocht worden naar speakers die een poort aan de voorkant hebben of ondersteund worden met een (kleine) sub.

Overigens kan je voor €200 een mooi setje bij elkaar sprokkelen hoor. Een fatsoenlijke receiver pik je via marktplaats wel op voor €50 (heb je alleen geen HDMI). En voor €150 heb je best een fatsoenlijke set speakers.

Edit: Wellicht dat ik nog wel iets voor je heb staan qua speakers, maar als je daar interesse in hebt, dan mag je me DM-en.

[ Voor 39% gewijzigd door DjVe op 17-02-2014 09:34 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Smithkj schreef op maandag 17 februari 2014 @ 08:39:
Ik heb juist een center aangeschaft en ben van mening dat dit, als je surroundgeluid wil, 1 van de belangrijkste stappen is :)

Boven tv kan wel denk ik, maar of dat optisch gezien heel mooi wordt?
Het is geen TV maar een muur waar we op projecteren met beamer.

Eisen staan in TS. Geluidskwaliteit is een eis, hoe het eruit ziet niet.
DjVe schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:23:
Aangezien het budget en de ruimte vrij beperkt zijn, zou ik een (2e hands) receiver aanschaffen met twee luidsprekers. Die center ga je met die afstanden echt niet missen en kan prima door een receiver over de fronts verwerkt worden. Persoonlijk vind ik het zelf erg irritant als de center hoger staat dan mijn fronts omdat het geluid dan niet mooi homogeen van links naar rechts loopt (daarnaast ziet het er meestal ook niet uit :P ). Surround is leuk, maar ik zou dat budget eerder aan een goede 2.0 set spenderen. Zeker als je veel klassiek luistert!
Echt veel klassiek luisteren we niet, maar af en toe Rachmaninoff (of trouwens door Gorbachev ingesproken Peter & de Wolf voor zoonlief) moet kunnen en redelijk klinken.

Iig was dit het soort info waar ik naar op zoek was, was al bang voor dergelijk issue met hooggeplaatste center speaker.
De eis dat het ook wat laag moet kunnen produceren en niet breder mag zijn dan 15 cm is wat moeilijker. Hoe kan je je luidsprekers plaatsen? Komen ze dan dicht op een muur/hoek te staan? Laag uit wat kleinere speakers produceren is mogelijk, maar dan moet je ze redelijk ideaal gaan opstellen, zodat bijvoorbeeld de reflexpoorten (meestal aan de achterkant) ook ademruimte hebben. Als dat niet kan, dan moet er gezocht worden naar speakers die een poort aan de voorkant hebben of ondersteund worden met een (kleine) sub.

Overigens kan je voor €200 een mooi setje bij elkaar sprokkelen hoor. Een fatsoenlijke receiver pik je via marktplaats wel op voor €50 (heb je alleen geen HDMI). En voor €150 heb je best een fatsoenlijke set speakers.
HDMI geen eis (HDMI poort op beamer sowieso doorgebrand door aardelus :X ). Dat waren inderdaad soort prijzen waar ik naar keek.
Edit: Wellicht dat ik nog wel iets voor je heb staan qua speakers, maar als je daar interesse in hebt, dan mag je me DM-en.
Hmm, verleidelijk.

Voor de zekerheid even paar tekeningen van situatie:

Boven
Bovenaanzicht. Het gaat dus om boven links. "B" is de bank, daarachter boekenkast waar beamer in staat en rear speakers in/aan zouden kunnen. Muur (eigenlijk achterkant kast waarmee we open keuken afgesloten hebben) waar we op projecteren is rechts te zien op ongeveer 2.5m afstand. En ja, is krap allemaal, maar dat heb je als je in oudbouw appartement in grote stad woont met kind (en ruim ontspannen koken een hogere prio vindt dan media kijken :z ). Speaker links zit dus in een hoek, rechts heeft rechts ervan open ruimte.

Muur
Vooraanzicht van de muur waarop geprojecteerd wordt. Onderste 1.5m is afgezet, daar gaan we niets hangen/plaatsen ivm kinderhandjes. Links en rechts waar speakers wel zouden kunnen, en evt ruimte boven voor een center (maar op basis van wat ik hierboven lees gaat dat het zeker niet worden).

Op zich begrijpelijk dat een subwoofer in een of andere vorm wel nodig is als de speakers klein moeten blijven. Dat zou echter *in* een Ikea Ivar kast moeten zitten. Is dat een totale no-no, of is het - gezien bescheiden eisen mbt low-end nog te doen? Ik maak me meer zorgen om goede definitie onderin als de woofer ergens achter de bank verstopt is dan puur vermogen - we willen toch niet dreunen (ook niet als ik Motorhead opzet ipv Mozart ).

Oslik blyat! Oslik!

• wagenveld
  • Niet online
Dus ter verduidelijking, die 15cm max breedte is voor of achter of beide? Wat DjVe ook al zegt, dat formaat krijg je weinig bas en zit je vaak al tegen de surround setjes aan te kijken. Wat overigens prima is voor de achter speakers, maar als je wat breder kan met de voor speakers dan heb je geen sub nodig.
Sub in een kast is een no no idd, je krijgt alleen maar boem dan.

Voor achter?
pricewatch: Q-Acoustics 7000LR Hoogglans (Zwart)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Voor speakers zijn juist het probleem, daar geldt de breedtebeperking, aangezien het a) op te hangen moet zijn op een niet bijzonder stevige 'wand' en b) als het significant meer wordt dan 15cm breed, dan gaat het ten koste van het beeld.

Achter is veel flexibeler, daar heb ik die kast met veel ruimte om iets op/aan te bevestigen.

Overigens, huidige situatie (twee vrij lomp zware Akai boxen (3 conussen) op de grond aan weerszijde naast de bank, naar voren gericht) levert aanzienlijk beter geluid dan ik verwacht had. Totdat die rechter midconus dood ging.

Geluid hoeft niet perfect (daarvoor is de ruimte gewoon niet optimaal genoeg), maar zo goed als haalbaar is gegeven de locatie en geen enorm budget, en een beetje in balans - dus geen fantastische speakers voor maar een *boem* uit de kast achter me :z

Oslik blyat! Oslik!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:45

DjVe

Hatsaflats!

Dat maakt het een stuk duidelijker. Ik zou dan toch gaan zoeken naar een stel speakers met een reflexpoort aan de voorkant of een systeem met een ondersteunende subwoofer. Ik heb nog een set Mirage Omni 150 met S8 subwoofer staan, die ik eigenlijk iets te groot vind voor op mijn bureau. Die zullen in deze opstelling wel goed op zijn plek staan. Je zou dit geheel overigens prima op de "oude"versterker aan kunnen sluiten.
Pagina: 1