2 circuits, 1 1602a display

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-08 19:05
Hallo,

Ik heb hier twee verschillende circuits waarvan elk van een eigen 1602a (2-regelig) display gebruik maakt.
Nu wil ik deze twee circuits onderbrengen in 1 behuizing met maar 1 display in gebruik.

Nu de vraag:

HOE onderscheid ik het ene circuit van het andere circuit opdat het display de juiste info toont?

Is dit simpelweg op te lossen door 1 of meerdere displaydraden te schakelen of komt hier (veel) meer bij kijken?

Bvd... Porto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Omdat je hier zit met een +/- 6 draden per display (voor 4 bit modus) die van beide kanten een output is die je niet aan elkaar kan knopen kan het nog wel eens lastig worden.
Je moet dus alle display draden schakelen tussen de 2 borden.

Mijn suggestie zou zijn om het te koppelen met een switching chip zoals een 4053, 2 of 3 van die chips (3 datalijnen per chip) en je kan je datalijnen prima schakelen met een simpele schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb je nagedacht over hoe je e.e.a. wilt gebruiken? Wil je dat beide circuits tegelijkertijd info kunnen weergeven op de display? En wil je daadwerkelijk de info die het ene circuit uitspuugt, kunnen inlezen op het andere circuit (en omgekeerd)?

De meest flexibele oplossing is natuurlijk het bouwen van een derde circuit met minimaal 18 i/o poorten; 6 voor de display aansluiting van het ene circuit, 6 voor de aansluiting van het andere circuit en 6 voor de display

Overigens, die 6 display lijnen: zijn dat toevallig een R/W lijn, een Enable lijn en 4 data lijnen. Oftewel is die 1602a, HD44780 compatible?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Bedankt voor de antwoorden.

Ik was er al bang voor dat ik elke draad moet schakelen, het zijn er namelijk 12. ;)

De twee circuits moeten gescheiden blijven dus de info van de ene heb ik niet nodig voor de ander en vice versa; een schakelaar volstaat.

Hier een foto van welke draden geschakeld moeten worden:

Afbeeldingslocatie: http://www.164td.nl/pics/elek/LCD.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dat ziet er heel erg uit als een HD44780 compatible display.

Eerste vraag wordt dan: waarom koop je er geen twee? Die dingen kosten iets van 5 euro per stuk; als je goed zoekt vind je ze voor 2,95

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:11
Die LCD's moet je initialiseren en de data die weergegeven moet worden moet je in de juiste volgorde naar het display sturen. Zomaar alle draden omschakelen gaat dus niet werken, tenzij je het circuit waar je de display naartoe schakelt even reset of iig het display opnieuw laat initieren/vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Laatst online: 19:29
(Aanvulling op base_ )

HD44780 schermen zijn bedoeld voor embedded systemen met weinig rekenkracht en daarom ontworpen om statisch te zijn, dus als jij iets wil veranderen, hoeft dit maar 1 keer en kan je ook nog specificeren welk character jij veranderd wil hebben. Het kan dus best zo zijn dat als jij 1 schermpje laat schakelen tussen 2 applicaties die daar geen rekening mee houden, je allemaal zooi op het scherm krijgt op het moment dat jij gaat switchen.

OF jij moet zelf de applicaties(Lees: de software die het schermpje aanstuurt) aan kunnen passen om hiermee rekening te gaan houden OF de kans dat dit gaat slagen zie ik in als zeer klein.

[ Voor 3% gewijzigd door Vuikie op 18-02-2014 19:34 . Reden: small change... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Hallo,

Ik heb meerdere display's liggen en kan met twee schermen werken maar qua efficientie (en ruimtegebrek in de behuizing) wilde ik kijken of ik 1 display kan gebruiken.

De twee circuits zijn van elkaar gescheiden met een on/off/on schakelaar, dus als het ene circuit actief is is het andere non-actief en vice versa, ze werken niet samen. Dit betekent dus ook dat de spanning van het display af gaat tussen het omschakelen; deze wordt dan dus ook direct gereset.

Ik heb op een breadboard eens de simpelste manier zitten testen door beide circuits naar hetzelfde display te leiden, met een schakelaar tussen de +9v draden van de circuits. Dit leek in eerste instantie te werken maar na 1x omschakelen deed het display raar, dit heb ik kunnen oplossen door een diode in de display VDD lijn van elk circuit te leggen. Het schakelen gaat nu goed maar het beeld knippert nu heel snel dus ik denk dat met name de datalijnen dit truukje niet leuk vinden. Mogelijk dat de spanningen daarop terugslaan van het ene naar het andere circuit. Ik wil nog uittesten door in elke draad, iig waarop spanning komt te staan, een diode te plaatsen maar dan zit ik nog met de dropspanning over de diode...

Het is erg amateuristisch en hopelijk blaas ik niets op maar als dit werkt ben ik al simpel geholpen.

Testen kan geen kwaad, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als ruimte een probleem is Zal een switch ertussen ook al lastig worden. Je moet bv. dan denken aan 2x een 74ls245 waarmee je 8 bit data om kan schakelen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

memphis schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 21:02:
Als ruimte een probleem is Zal een switch ertussen ook al lastig worden. Je moet bv. dan denken aan 2x een 74ls245 waarmee je 8 bit data om kan schakelen
Nee; zie de reactie van base_ en Vuikie waarom dat niet gaat werken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• memphis

memphis

Dus dan de 2 circuits niet los aan/uit schakelen maar tegelijk aan en de data van de ene serieel aan de ander aanbieden die het naar het scherm verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

memphis schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 18:57:
Dus dan de 2 circuits niet los aan/uit schakelen maar tegelijk aan en de data van de ene serieel aan de ander aanbieden die het naar het scherm verwerkt.
Of beide circuits laten uitlezen wat er op de display staat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Of een 3e controler om de data van 2 controlers naar 1 display te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
@ Porto33

Wat jij hier voorstelt heeft ook grote kans dat dat niet werkt, want de HD44780 is een generieke chipset. Dit houd in dat je de controller eerst moet initiëren voor de applicatie waar hij in zit(Instellingen van de cursor, character grote, 4bit/8bit werking,enz) voor dat ie goed gaat werken.
Op jouw'n foto zie ik dat de displays in 4bit aangestuurd worden, daar moet ie specifiek op gezet worden, standaard staat ie op 8bit.
Ik ken de applicaties niet, dus ik kan er zo vanaf afstand niks nuttigs over zeggen, maar ook met het uit en aanzetten van de displays is het geen garantie dat het goed gaat.
Er staat jou, natuurlijk, niks in de weg om het gewoon te proberen. Misschien heb je geluk en werkt het.

Ik weet niet of de applicaties op de achtergrond moeten blijven draaien of dat deze ook uit en aan schakelen met het wisselen tussen de schermen. Als de aplicaties ook uit en weer aan schakelen, dan gaat het, denk ik, wel goed.

Wat je wel kan doen, maar dit schiet mss het doel voorbij, is een apparte microcontroller 2 displays laten emuleren en dan via een keuze knop laten zien wat er op de 1 zou moeten staan of de ander. Maar dit betekend dat je eigenlijk het volledige display moet emuleren richting de applicaties, dit omdat je de HD44780 ook als een soort verkapt register kan gebruiken waar je waardes in op kan slaan, je kan namelijk characters terug lezen die op het scherm staan of je kan ook uitlezen waar de cursor op dit moment staat. Als de applicatie dingen wil teruglezen uit het scherm(Acht ik zeer onwaarschijnlijk, maar het kan) dan moet je dus alle functies van de HD44780 chipset in de uC programmeren.

Al met al een uitdaging >:)

[ Voor 2% gewijzigd door Vuikie op 21-02-2014 11:33 . Reden: Een halve ochtend doen over een reactie 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
@Vuikie,

Ik schakel niet de + van het display maar de + van de circuits, dus zowel van het display als van het laatst actieve circuit gaat de spanning eraf. Op zich werkt het zaakje al redelijk maar ik moet nog wat spannings/stroomlekken oplossen; ik heb nu rare problemen zoals bv snel knipperend beeld en half oplichtende karakters. Omdat de draden komend van de twee circuits parallel met elkaar verbonden zijn vermoed ik dat er niet alleen spanning/stroom gaat naar het display maar ook naar het andere circuit. Zonder een massa doet deze het dan wel niet maar het lekt toch weg. Ik moet daarom nog met diodes gaan bekijken of ik dit weglekken kan blokkeren.

Ik hoef dus niets terug te kunnen lezen, het is gewoon botweg ene circuit aan, klik uit, andere circuit aan. Display wordt met de klik uit direct gereset.

[ Voor 7% gewijzigd door porto33 op 21-02-2014 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ok, dan snap ik wat je probeerd te berijken. Dit gaat idd wel werken.

Half op lichtende en knipperende characters klinkt idd als iets electrisch wat niet helemaal 100 werkt...

Misschien is het een idee om toch ook de + van het display te schakelen(Als dit nog kan) Een display zou wel tegen meerdere keren initialiseren moeten kunnen, maar helemaal beginnen vanaf 0 is ook voor het display wel beter. Dit zou voor de rest niets uit mogen maken, daar je het circuit ook helemaal vanaf 0 laat beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Botweg diodes ertussen zetten gaat toch niet werken. Op het breadboard dacht ik dat ik eea al voor elkaar had maar ik had de realistische opzet niet 100% aangesloten; nu heb ik dat wel gedaan en het blijkt dat ik op beide circuits geen data op het scherm krijg, alleen een backlight die aangaat. Dus waarschijnlijk dat de diodes de doorvoer van de lijnen beinvloeden, ik weet niet waardoor dit komt maar ik ga het verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je met diodes aan de slag gaat moet je ook pull down of up weerstanden gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Hallo Memphis,

Ik ga dat eens proberen, niet aan gedacht ook maar het is waarschijnlijk dat de diodes de spanning/stroom naar het display cruciaal beinvloedt.

Moet ik dit dan doen op elke lijn naar het display of alleen de spanningstoevoer?
Las wel dat ze normaliter een 10Kohm weerstand ervoor gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door porto33 op 26-02-2014 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik neem aan dat de impedantie hoog ligt dus 10k moet zeker lukken. Probleem van een diode is dat die in 1 richting doorlaat in de andere richting niet en afhankelijk hoe je de diode hebt staan moet je dus een pull up/down weerstand bij hebben om zeker te zijn dat de "1" en "0" goed doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Waarom niet gewoon een stapeltje or poorten ?
En de +van de display via 2 diodes op de respectievelijke schakelingen ?idem voor de achtergrondverlichting

en mss is het wijsheid om de zwevende ingangen aan massa te hangen

[ Voor 32% gewijzigd door Fish op 26-02-2014 19:04 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Het is inmiddels al gelukt, nog simpeler dan ik had kunnen denken.

de basis is dat alle draden 1 op 1 parallel bij elkaar liggen, maar met dit onderscheid:

- circuit 1 zit met alle draden direct op het display... De VDD en Led+ van circuit 2 zitten ieder met een 1N5819 diode afgeschermd op het display (tegen lekspanning... vice versa hoeft kennelijk niet). De rest v/d draden van circuit 2 zitten 1 op 1 op het display.

- als circuit 1 actief is moet van circuit 2 de RS en E (p4 en p6) ontkoppeld worden, als circuit 2 actief is hoeft van circuit 1 niets ontkoppeld te worden (vreemd genoeg). Dit ontkoppelen doe ik middels een TPDT on/off/on schakelaar die dus de RS en E ontkoppelt als circuit 1 wordt geschakeld; deze schakelaar regelt ook direct de stroomtoevoer tussen de beide circuits.

Ik ga hiermee nog verder testen en evt nog een pull up/down resistor tussen zetten mocht dat nodig zijn. de zwevende ingangen zal ik aan de massa hangen.
Pagina: 1