Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 579670

Topicstarter
Hallo, ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Ik ben nieuw op deze forum en ik heb een vraag over het minimum uurloon in Horeca
Mijn werkgever is aangesloten bij Horeca Gilde

Ik ben een vrouw van 23 jaar en werk sinds september 2013 in de horeca bedrijf (5 jaar horeca ervaring)

naar aanleiding van het verhuizen heb ik deze bijbaan aangenomen met een uurloon van 6,50 NETTO incl vakantiegeld. Nu is mijn vraag.. Valt dit onder het minimumloon? Wordt ik belazerd of toch niet? Welke stappen kan ik ondernemen bij het geval dat ik bedrogen wordt?

Nog even in het kort heb ik dit uitgezocht en ik kan via horeca gilde niet het netto minimumloon vinden.
http://www.horecagilde.nl/?p=nhg

Gr.
Natasia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:18
Lijkt me dat hier alles staat wat je nodig hebt om te berekenen of je genoeg verdient: http://www.rijksoverheid....-minimumloon-per-uur.html

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:57
Geef aan wat je bruto krijgt voor hoeveel uur per week. Wat staat er op je loonstrook?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fonsoy schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 00:31:
Geef aan wat je bruto krijgt voor hoeveel uur per week. Wat staat er op je loonstrook?
Hallo Fonsoy, het grappige is op mijn loonstrook staat alleen het netto bedrag en niet bruto. Dat geld ook voor mijn contract

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dat is helemaal niet grappig .. en klinkt zwaar fout .... is het geen bruto loon uit een 2e baan oid di

edit
wtf het is geeneens verplicht .. ?
http://www.rijksoverheid....r-op-mijn-loonstrook.html

[ Voor 44% gewijzigd door Fish op 15-02-2014 00:35 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:55

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Netto zou je € 7,48 per uur moeten overhouden bruto is € 8,57

Wat je kunt doen is
http://www.rijksoverheid....inder-dan-het-minimumloon

[ Voor 35% gewijzigd door 42dpi op 15-02-2014 00:39 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 09:51
Holy crap. Ik ben zelf ook 23 maar voor 6,50 netto incl vakantiegeld ga ik liever vakkenvullen of kranten bezorgen. Verdien ik nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:57
Anoniem: 579670 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 00:33:
[...]

Hallo Fonsoy, het grappige is op mijn loonstrook staat alleen het netto bedrag en niet bruto. Dat geld ook voor mijn contract

Groetjes
Dan is je werkgever fout bezig. Voor jouw belastingzaken moet het duidelijk zijn wat je bruto en netto verdient. Bovendien kan je zien wat je afdrages zijn aan sociale verzekeringen, loonheffing, enz.

Los van dat betwijfel ik of je feitelijk een wit dienstverband hebt. In principe krijg je alleen een strook met wat de werkgever overmaakt.

Ik zou het bespreken met je werkgever (inzake bruto-loon, loonheffing tbv belastingaangifte enz). Als deze niet met je een oplossing wenst te bereiken, kun je eventueel naar andere juridische middelen grijpen. Het te weinig betaalde (minder dan minimumloon) geld is met terugwerkende kracht opeisbaar tot enkele jaren.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
als serveerster sta je ergens onderaan in rang van het bedrijf. mogelijk word je er direct uitgekieperd als je gaat klagen over het salaris. Je baas zal vinden dat je dankzij de fooienpot toch echt een prima loontje hebt. En argumenten als 'voor jou 10 anderen'.

dus als je ervoor gaat: zeker weten waar je wel recht op hebt en zorg ervoor dat enkele collega's het met je eens zijn (samen sta je sterk).

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 15:21

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het is niet verplicht om elke maand een loonstrook op te sturen of te overhandigen als die toch elke maand hetzelfde is, maar dat staat ook op die pagina: de eerste keer krijg je sowieso verplicht een loonstrook en elke keer dat er iets verandert ten opzichte van vorige maand weer. Alles behalve dat is optioneel.

Ontopic: het klinkt in elk geval alsof er iets goed niet in de haak is met je werkgever, natasia. Alleen nettoloon op je loonstrookje an sich is al verdacht, maar minder krijgen dan het minimumloon is al helemaal raar. Wat zegt je baas over het ontbreken van informatie over loonheffing en andere ingehouden belastingen en premies? En wat is volgens hem het minimumloon?
MrJayMan schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 00:47:
als serveerster sta je ergens onderaan in rang van het bedrijf. mogelijk word je er direct uitgekieperd als je gaat klagen over het salaris. Je baas zal vinden dat je dankzij de fooienpot toch echt een prima loontje hebt. En argumenten als 'voor jou 10 anderen'.
Dan ga je naar de rechter en haal je voor x jaar aan misgelopen loon terug. Afhankelijk van hoeveel jaar dit al gaande is, is dat een leuk zakcentje terwijl je een andere baan zoekt. Daar zou ik overigens meteen al mee beginnen, voor €6,50 netto zou ik mijn bed niet uitkomen voor fysiek werk. Ik verdiende bij de supermarkt op mijn 23e anderhalf keer zoveel...
fonsoy schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 00:47:
[...]

Ik zou het bespreken met je werkgever (inzake bruto-loon, loonheffing tbv belastingaangifte enz). Als deze niet met je een oplossing wenst te bereiken, kun je eventueel naar andere juridische middelen grijpen. Het te weinig betaalde (minder dan minimumloon) geld is met terugwerkende kracht opeisbaar tot enkele jaren.
Hou er, als dit inderdaad het geval is, wel rekening mee dat je loon dan aangevuld zal moeten worden tot het minimumloon maar dat je gedurende die periode dan ook geen belasting afgedragen hebt en je daarover dus een aanslag kan verwachten als het zo ver komt. Netto kom je dan alsnog op meer geld uit dan je nu hebt hoor, maar je wil wel even in het achterhoofd houden dat als jij bedrogen wordt door je baas de Belastingdienst dat ook wordt en dat gecorrigeerd zal moeten worden.

[ Voor 48% gewijzigd door NMe op 15-02-2014 00:54 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weetje wat jongens,

Ik post even mijn loonstrook en misschien heb ik het wel mis. Ik heb natuurlijk mijn naam en andere info wat niet relevant eruit geknipt. Ik hoop dat het wat duidelijker is.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/m7ynr.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 579670 op 15-02-2014 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zie daar vrij duidelijk staan wat je brutoloon is. ;) Je bruto uurloon is €6,50. Je hebt in deze periode 75 uur en een kwartier gewerkt. 6,50 x 75,25 = €489,13. Inclusief 8% vakantiegeld is dat €528,26. Ik weet zo niet waar die 27 euro die je dan mist ten opzichte van de €501,20 op je loonstrookje heen zijn.

Netto verdiende je over deze periode 449,12 / 75,25 = €5,97 per uur. Dat is erg weinig en ik betwijfel dat dit helemaal goed zit...

[ Voor 5% gewijzigd door NMe op 15-02-2014 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 10:47
Je baas betaalt je het minimumloon voor een 21 jarige.

Je minimumloon was €8,98/uur
https://www.khn.nl/docume...lonen+per+1+juli+2013.pdf

[ Voor 55% gewijzigd door RocketKoen op 15-02-2014 01:04 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

RocketKoen schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:02:
Je baas betaalt je het minimumloon voor een 21 jarige.
Niet eens, want ze werkt minder dan 40 uur per week en heeft dus een hoger minimum uurloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heb je niet gewoon een contract voor 12u per week?

12 * 4,3 * 8,99 * 108% = 501 euro

En dat je dan de overuren de maand erna krijgt?

[ Voor 199% gewijzigd door JvS op 15-02-2014 01:07 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik voel me echt stom nu dit betekend dat ik actie moet ondernemen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

JvS schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:05:

Dan zou je in deze maand ook overuren van de maand ervoor verwachten. Bovendien zie ik die 8,99 nergens terug op het strookje? :)
Anoniem: 579670 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:05:
ik voel me echt stom nu dit betekend dat ik actie moet ondernemen!!
Je baas is degene die stom is door zijn personeel te willen oplichten (aangenomen dat hij het bewust doet). Nogal slecht voor de werksfeer...

Mocht je verwachten dat dit gaat escaleren dan zou je trouwens lid kunnen worden van de vakbond en kijken wat zij voor je kunnen betekenen. Meer info op https://www.fnvhoreca.nl/475/juridische-hulp.html. :)

[ Voor 59% gewijzigd door NMe op 15-02-2014 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
NMe schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:03:
[...]

Niet eens, want ze werkt minder dan 40 uur per week en heeft dus een hoger minimum uurloon.
Volgens de horeca CAO is een fulltime dienstverband 40 uur.
Het uurloon gaat inderdaad omhoog een fulltime baan minder uren is. Maar dat is hier niet van toepassing.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

RocketKoen schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:06:
[...]

Volgens de horeca CAO is een fulltime dienstverband 40 uur.
Het uurloon gaat inderdaad omhoog een fulltime baan minder uren is. Maar dat is hier niet van toepassing.
Ze heeft geen fulltime dienstverband of in elk geval in de genoemde periode niet fulltime gewerkt. Ik zie 13 werkdagen, 75,25 uur. Dat zijn 7 dagen minder dan je verwacht bij een fulltime contract en sowieso maar 5½ à 6 uur per werkdag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NMe schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:02:
Ik zie daar vrij duidelijk staan wat je brutoloon is. ;) Je bruto uurloon is €6,50. Je hebt in deze periode 75 uur en een kwartier gewerkt. 6,50 x 75,25 = €489,13. Inclusief 8% vakantiegeld is dat €528,26. Ik weet zo niet waar die 27 euro die je dan mist ten opzichte van de €501,20 op je loonstrookje heen zijn.

Netto verdiende je over deze periode 449,12 / 75,25 = €5,97 per uur. Dat is erg weinig en ik betwijfel dat dit helemaal goed zit...
Hey NME,

In mijn contract staat overduidelijk dat het een netto uurloon is, het maakt niet toch uit want er is duidelijk toch wat mis. Ik ga maandag naar het juridisch loket. Bedankt voor het snelle antwoord iedereen en betrokkenheid

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/4t33th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JvS schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:05:

Nee, het is een 0 uren contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Heel simpel, je wordt onderbetaald. Snel regelen dat ze het veranderen. Ik help het je hopen maar vrees het ergste. Veel van dit soort (jn mijn ogen) zakkenwassende werkgevers verdienen wat mij betreft de zak. Jammer dat dan het personeel mee ten onder gaat..
Hoe lang werk je er nu? En heb je vaste uren per week?

[ Voor 29% gewijzigd door w4rguy op 15-02-2014 01:14 ]

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 579670 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:12:
[...]

Hey NME,

In mijn contract staat overduidelijk dat het een netto uurloon is, het maakt niet toch uit want er is duidelijk toch wat mis. Ik ga maandag naar het juridisch loket. Bedankt voor het snelle antwoord iedereen en betrokkenheid

[afbeelding]
Ten eerste is dat niet wat er volgt uit je loonstrookje en ten tweede is het specificeren van een nettoloon in een contract op zijn zachtst gezegd heel erg raar. Dat betekent namelijk dat er wanneer de belastingregels veranderen (zoals begin dit jaar gebeurd is voor de 42%-schaal) je contract aangepast moet worden, of dat je baas je brutoloon moet aanpassen om je nettoloon in stand te houden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:01

Speedmaster

Make my day...

Je rekeningnummer staat nog in je 2e afbeelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
NMe schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:14:
[...]

Ten eerste is dat niet wat er volgt uit je loonstrookje en ten tweede is het specificeren van een nettoloon in een contract op zijn zachtst gezegd heel erg raar. Dat betekent namelijk dat er wanneer de belastingregels veranderen (zoals begin dit jaar gebeurd is voor de 42%-schaal) je contract aangepast moet worden, of dat je baas je brutoloon moet aanpassen om je nettoloon in stand te houden. 8)7
Ik heb ook wel eens netto loon gekregen bij een uitzendbureau.
Dat was dan wel onder voorwaarde van een loonheffingskorting.

Het was een uitzendbureau voor studenten, en het idee was dat studenten toch niet meer werken dan de belastingvrije voet. Anders raak je namelijk je stufi kwijt.
Alleen toen de stufi flink werd beperkt zijn ze hier mee gestopt. Teveel studenten gingen meer uren werken. En dan gaan de loonkosten ineens hard omhoog.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NMe schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:14:
[...]

ik heb dit dus aangekaart bij mijn leidinggevende dat ik waarschijnlijk onder het minimumloon betaald wordt.
Hij verwees mij naar het horeca gilde, vervolgens een paar weken later heb ik vandaag na mijn werk dag een gesprek aan gevraagd om over mijn rooster te praten en ook over het uurloon, alleen kwam ik niet verder in het gesprek omdat hij mij dus vertelde dat mijn contract niet werd verlengt met een ongeldige reden naar mijn mening en daarnaast ben ik niet de enige medewerker die over het uurloon klaagt er zijn er meerdere.Dus over mijn bijbaan vrees ik niet maar wel waar mijn gewerkte uurloon geld blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Speedmaster schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:18:
Je rekeningnummer staat nog in je 2e afbeelding
Zo dankjewel, dacht dat ik alles afgeschermd had maar ben toch nog even in shock!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
w4rguy schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:14:
Heel simpel, je wordt onderbetaald. Snel regelen dat ze het veranderen. Ik help het je hopen maar vrees het ergste. Veel van dit soort (jn mijn ogen) zakkenwassende werkgevers verdienen wat mij betreft de zak. Jammer dat dan het personeel mee ten onder gaat..

[...]

Hoe lang werk je er nu? En heb je vaste uren per week?
Ik werk daar sinds september 2013 en ik heb/had geen vaste uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 579670 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:21:
[...]

ik heb dit dus aangekaart bij mijn leidinggevende dat ik waarschijnlijk onder het minimumloon betaald wordt.
Hij verwees mij naar het horeca gilde, vervolgens een paar weken later heb ik vandaag na mijn werk dag een gesprek aan gevraagd om over mijn rooster te praten en ook over het uurloon, alleen kwam ik niet verder in het gesprek omdat hij mij dus vertelde dat mijn contract niet werd verlengt met een ongeldige reden naar mijn mening en daarnaast ben ik niet de enige medewerker die over het uurloon klaagt er zijn er meerdere.Dus over mijn bijbaan vrees ik niet maar wel waar mijn gewerkte uurloon geld blijft.
Als je contract toch al niet verlengd wordt heb je des te meer reden om hier goed achteraan te gaan. Ik zou even zoals JvS al zegt checken of je niet een 12-urencontract hebt (dat is hoe 0-urencontracten in de praktijk vaak uitbetaald worden) en "overuren" in de maand erna erbij krijgt, maar als dat niet zo is krijg je domweg te weinig loon en zou ik er werk van maken. Je minimum bruto uurloon zit in elk geval dicht bij de 9 euro, niet bij de 6,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Als je een rechtsbijstand hebt lijkt het me goed om hen ook eens in te schakelen. En het juridisch loket natuurlijk. De zaak lijkt mij duidelijk. Als ik de ervaringen van juridische docenten moet geloven waar ik les van heb gehad kun je 2 paden in.

Pad 1: Je (ex)-werkgever schrikt al van de brief die hij krijgt van je advocaat en besluit snel te betalen om meer gezeur voor te zijn.

Pad 2: Je (ex)-werkgever is koppig en denkt in zijn recht te staan. Je gaat een hele procedure in en aan het einde van het liedje komt alles alsnog goed.

Het enige waar moeilijk over gedaan kan worden is of je de uren wel gewerkt hebt of niet. In principe heb jij daar je loonstroken voor om dat aan te kunnen tonen.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _js_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 22:22
Voor te laat betaald loon heb je ook recht op een boete/verhoging, 50% extra over het deel dat nog niet betaald is. Dat moet je zeker ook opeisen.
http://www.arbeidsrechter...ging-te-laat-betaald-loon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

_js_ schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:39:
Voor te laat betaald loon heb je ook recht op een boete/verhoging, 50% extra over het deel dat nog niet betaald is. Dat moet je zeker ook opeisen.
http://www.arbeidsrechter...ging-te-laat-betaald-loon
Maximaal 50% extra, maar inderdaad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt allemaal super toffe inzet van jullie,
ik ga er gelijk achter aan en ik hou jullie op de hoogte!!

trusteee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:56
NMe schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:41:
[...]

Maximaal 50% extra, maar inderdaad. ;)
En meestal wordt dit heel erg gematigd door de rechter. Been there, done that.

Je baan ben je toch al kwijt, je baas is verplicht je uit te leggen hoe je loon is opgebouwd, welke premies er betaald worden etc. Gaat hij hier niet in mee kun je altijd nog lid worden van de vakbond.

[ Voor 29% gewijzigd door RedHat op 15-02-2014 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218471

Natasia, hoe staat het met je andere collega's? Zoals al gezegd: samen sta je sterk.

Je bent nu dus je baan kwijt? Ik vraag me af of dat terecht is. Je zegt zelf dat je baas een onterechte reden opgeeft. Welke reden is dat als ik vragen mag? Het is natuurlijk wel heel opvallend dat je contract opeens niet verlengd wordt wanneer je over je salaris begint te klagen. Wellicht dat je hier ook werk ban kunt maken, al weet ik niet hoe fijn het is om ergens te werken waar je eigenlijk niet gewenst bent. Die baas van je klinkt sowieso niet echt als een leuke werkgever, maar ik heb natuurlijk alleen jouw kant van het verhaal gehoord...

Ten slotte, een klein beetje off-topic, maar misschien wel interessant voor mensen die dit topic gebruiken als informatiebron, een hypothetisch geval: Wat als je weet dat je te weinig verdient, maar je wacht met dit aan te geven omdat je bang bent voor ontslag / verpesting van de sfeer op de werkvloer? Zijn daar regels aan verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-05 09:48
Sowieso klopt het niet. Ik werk zelf 16 uur in de week erbij en verdien bijna 2 x zoveel per uur (22 jaar). Als je niet veel uren maakt is je brutoloon bijna hetzelfde als je nettoloon (Scheelt misschien paar cent per uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 218471 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 09:25:
Je bent nu dus je baan kwijt? Ik vraag me af of dat terecht is. Je zegt zelf dat je baas een onterechte reden opgeeft.
Pick your battles. Je zou dit eventueel mee kunnen nemen als je voor het krijgen van het achterstallige loon naar de rechter moet om dubbel en dwars aan te tonen wat voor eikel het is, maar je ontslag aanvechten heeft toch weinig zin. Je bent daarna alsnog je baan kwijt vanwege een "verstoorde werkverhouding" en als je daar al een vergoeding voor krijgt (want je moet eerst bewijzen dat het ontslag terecht was) valt die waarschijnlijk in het niet bij wat je al krijgt aan misgelopen loon.
Ruben0s schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 12:19:
Sowieso klopt het niet. Ik werk zelf 16 uur in de week erbij en verdien bijna 2 x zoveel per uur (22 jaar). Als je niet veel uren maakt is je brutoloon bijna hetzelfde als je nettoloon (Scheelt misschien paar cent per uur).
Tenzij jij ook het minimumloon verdient zegt dat niet zo veel. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door NMe op 15-02-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ruben0s schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 12:19:
Werkgever kan je altijd meer betalen, maximum is het Balkende norm dus dat kan je niet vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

42dpi schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 14:49:
[...]

Werkgever kan je altijd meer betalen, maximum is het Balkende norm dus dat kan je niet vergelijken
Dat maximum geldt niet buiten de (semi-)overheid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

NMe schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 15:13:
[...]

Dat maximum geldt niet buiten de (semi-)overheid. ;)
Oh lol Ja true alleen bij uit publieke middelen gefinancierde topinkomens, is ook logisch doh :F

TS je kunt beter even naar de rechtswinkel gaan en daar informatie opvragen neem al je loonstroken, jaaropgave, contract mee.

[ Voor 19% gewijzigd door 42dpi op 15-02-2014 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:45
Indien je parttimer bent met 20 uur , en er zijn anderen in (vaste) dienst die 50 uur per week werken is je minimumloon € 5.74...
Hier een tooltje om mee te spelen : http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/minimumloon.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

MEN-O schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 15:46:
Indien je parttimer bent met 20 uur , en er zijn anderen in (vaste) dienst die 50 uur per week werken is je minimumloon € 5.74...
Hier een tooltje om mee te spelen : http://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/minimumloon.html
Netto. ;)

Dat geldt trouwens alleen als vrijwel iedereen behalve jij fulltime werkt en inderdaad alleen bij die 50 uur. Als 40 uur normaal is en je werkt 20 uur is het minimumloon €8,53 bruto volgens dat tooltje. En bij zo weinig uren is bruto vrijwel gelijk aan netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:45
Klopt, maar de situatie kan dus makkelijk zo zijn, en heb het topic even doorgelezen maar de situatie is niet geheel duidelijk qua aantal medewerkers en uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik ken geen horeca-instelling waar het standaard is dat nieuwe werknemers een 50-urige werkweek krijgen op contractbasis. Alles boven de 40 uur is erg onwaarschijnlijk en daarmee heeft ze dus een minimum brutoloon van sowieso meer dan 8 euro ongeacht de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368013

Ik zou met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2014 de loonheffingskorting niet meer laten toepassen. Om dan op een netto uurloon van € 6,50 te komen moet je werkgever dan immers bruto meer betalen.

Volgens mag je in de horeca een uurloon afspreken dat onder het minimumloon is, als daarbij wordt uitgegaan van inkomsten uit de fooienpot (waarvan jij overigens verplicht bent die inkomsten op te geven bij je aangifte inkomstenbelasting). Heb nu alleen de tijd niet om het uit te zoeken, maar je zou kunnen kijken in het handboek loonheffingen 2014 van de Belastingdienst, staat daar ongetwijfeld in.

Een kijkje nemen in de voor jou geldende cao kan ook nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 368013 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 16:46:
Ik zou met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2014 de loonheffingskorting niet meer laten toepassen. Om dan op een netto uurloon van € 6,50 te komen moet je werkgever dan immers bruto meer betalen.
...want dat is effectiever dan met terugwerkende kracht vanaf september 2013 het te weinig betaalde loon opeisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 18:10
€1477 is minimum maandloon voor iedereen van 23 jaar en ouder bij een 40 urige werkweek.

Werk je met een nul-uren contract, dan kun je terugrekenen wat het minimum uurloon zou moeten zijn. Er is echter geen wettelijk minimum uurloon, dus daar kun je niet op terugvallen. Die €6,50 is wel aan de lage kant.

Waar ik wel over val is de maaltijdvergoeding, die afgedragen wordt aan de werkgever. Is dat een vast bedrag per maand of een optelsom van 8 avonden werken en €5,- per keer? Je kunt natuurlijk veel beter je eten van huis meenemen, maar dat is waarschijnlijk not-done :) Het is wel bijna 10% van je inkomsten...

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 11:17

nixan

and then?

Een paar punten.
Het minimumloon dat op je salarisstrook staat is EUR 1477
Dit zou duiden op een minimum uurloon van 1477 / 174 = 8,49
Deze bedragen zijn altijd bruto. Het is erg ongebruikelijk dat er een netto bedrag in het contract staat. Misschien is dat in de horeca anders. Dan hoor ik graag van iemand hoe dat werkt.

Het bedrijf betaalt je nu EUR 6,50 inclusief vakantiegeld.
Vakantiegeld is 8%. Dus eigenlijk betaalt het bedrijf je maar 6,50 / 1,08 = EUR 6,01 bruto per uur.
Het brutoloon inclusief vakantiegeld zou 8,49*1.08 = 9,17

Zoek hulp!
Het mooiste zou zijn, als je een rechtsbijstandverzekering hebt.
Anders ken je misschien iemand die hier verstand van heeft, die een brief voor je op kan stellen.

Ik neem aan dat je niet meer voor deze uitknijpers wilt werken. Dus waar je op aan zou moeten sturen is een schikking, waarbij ze je alle gemaakte uren x (9,17 - 6,01) = EUR 3,06 uitbetalen.
Leg dit als eis bij hun neer (uiteraard nadat je een expert hebt geraadpleegd) en hopelijk zien ze in dat een rechtzaak hun veel meer geld gaat kosten.

where is my car?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:00

Seraphin

Meep?

Lullig om te lezen dat je werkgever inmiddels van je af wil, hopelijk heb je snel wat anders (en misschien is het maar beter ook dat je er niet meer zit)!

Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik zou toch graag enkele van de rekenvoorbeelden hierboven willen aanvullen / corrigeren. Je loonstrook zegt het volgende:

Uren gewerkt: 75,25
Brutoloon (incl. vakantiegeld): 501,20
Pensioenafdrage* + Loonbelasting: 12,08

Nettoloon: 489,12 (die 40 euro inhouding voor maaltijden heeft verder niets te maken met het bruto/netto verhaal, ik vind het ook wel een relatief hoog bedrag; hopelijk heb je daarvoor 13x goed gegeten!)

Je nettoloon per uur is: 489,12 / 75,25 = 6,4999 --> dat klopt tenminste met wat er in je contract is afgesproken.
Je brutoloon per uur (incl. vakantiegeld) is: 501,20 / 75,25 = 6,66 --> dat komt als (te) laag over.

Wat ik denk dat er is gebeurd, is het volgende:
EUR 6,50 netto per uur is ongeveer het netto minimumloon voor een 22-jarige bij een fulltime dienstverband. Als ik je startpost goed heb geïnterpreteerd, was je nog 22 toen je bij deze werkgever bent begonnen. Ik denk nu dat hij toen het minimumloon heeft vertaald naar een netto-uurloon, en toen je 23 werd is hij "vergeten" je salaris aan te passen. (hoe per ongeluk expres hij dat is "vergeten" laat ik even aan jou over).

Het is overigens als werkgever niet slim om (alleen) een nettoloon af te spreken in je contract. Zoals eerder al genoemd in dit topic krijg je dan zoveel gedoe als de belastingregels worden aangepast, of als je als werknemer besluit om géén loonheffingskorting toe te laten passen. Maar ook dat is een keuze die aan de werkgever is.

Dan nu: wat ben je tekort gekomen? Ik vind dat altijd erg lastig in te schatten met parrtime / oproepcontracten, en misschien vergeet ik een paar speciale wettelijke afspraken (Ardana waar ben je met je post!), maar ik zie het als volgt:

De CAO van het Horeca Gilde stelt dat een fulltime werkweek uit 38 uur bestaat.
Het wettelijke minimumloon voor een 23-jarige is EUR 342.85 per week bij full time werken (per uur is niet gedefinieerd).
Dit minimunloon is exclusief vakantiegeld.

Bovenstaande punten zijn harde feiten, hoe zich dat vertaalt naar oproep / nul-urencontracten vind ik wat lastiger, maar ik dénk dat het voor jou betekent dat je bruto uurloon dus minimaal 342.85 / 38 = EUR 9.022 moet zijn, exclusief vakantiebijslag. Als jouw werkgever er voor kiest om de vakantiebijslag per uur uit te keren ipv 1x per jaar, dan is je minimale bruto uurloon voor november 9.02 *1.08 = EUR 9.74

Over de maand november 2013 zou je dus verwachten dat je bruto 75.25 * 9.74 = 733.25 zou hebben verdiend. Netto zou daar ongeveer 625-650 van overblijven. --> beetje natte vinger werk aangezien ik niet helemaal weet hoe / of de vakantiebijslag nog in een ander tarief valt, en hoeveel hoger je pensioenpremie zou zijn (maar meer dan eur 25 zal ik er niet naast zitten). Hier gaat de 40 euro inhouding voor maaltijden nog van af om uit te komen op wat je op je rekening gestort zou krijgen, dan is de voorzichtige conclusie dat je over november een kleine 100 euro te weinig hebt gekregen.

:(

* Wat "grappig" dat deze werkgever dan weer wél een pensioenregeling heeft. :S

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
Als je te weinig loon hebt gehad, direct juridische hulp zoeken, ze kunnen tot max 5 jaar terug het achterstallige claimen (ja ervaring..)

Je baas verwijst je naar Horeca Gilde? Wijs hem op de Horeca CAO zodat hij ook weet wat de regels zijn. Dat Gilde heb je niets mee te maken.

[ Voor 34% gewijzigd door Gadgeteer op 17-02-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-05 09:39
Nettoloon-afspraken kunnen in je voordeel werken: tegen je werkgever zeggen dat hij geen rekening mag gehouden met je heffingskortingen (bijv. omdat je nog een ander baantje hebt waar dat al gebeurt). Dan moet hij bruto meer betalen om de netto-afspraak te kunnen waarmaken. Heb ik als student behoorlijk extra mee verdiend...
Pagina: 1