Lullig om te lezen dat je werkgever inmiddels van je af wil, hopelijk heb je snel wat anders (en misschien is het maar beter ook dat je er niet meer zit)!
Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik zou toch graag enkele van de rekenvoorbeelden hierboven willen aanvullen / corrigeren. Je loonstrook zegt het volgende:
Uren gewerkt: 75,25
Brutoloon (incl. vakantiegeld): 501,20
Pensioenafdrage* + Loonbelasting: 12,08
Nettoloon:
489,12 (die 40 euro inhouding voor maaltijden heeft verder niets te maken met het bruto/netto verhaal, ik vind het ook wel een relatief hoog bedrag; hopelijk heb je daarvoor 13x goed gegeten!)
Je nettoloon per uur is: 489,12 / 75,25 = 6,4999 --> dat klopt tenminste met wat er in je contract is afgesproken.
Je brutoloon per uur (incl. vakantiegeld) is: 501,20 / 75,25 = 6,66 --> dat komt als (te) laag over.
Wat ik
denk dat er is gebeurd, is het volgende:
EUR 6,50 netto per uur is
ongeveer het netto minimumloon voor een 22-jarige bij een fulltime dienstverband. Als ik je startpost goed heb geïnterpreteerd, was je nog 22 toen je bij deze werkgever bent begonnen. Ik denk nu dat hij toen het minimumloon heeft vertaald naar een netto-uurloon, en toen je 23 werd is hij "vergeten" je salaris aan te passen. (hoe per ongeluk expres hij dat is "vergeten" laat ik even aan jou over).
Het is overigens als werkgever
niet slim om (alleen) een nettoloon af te spreken in je contract. Zoals eerder al genoemd in dit topic krijg je dan zoveel gedoe als de belastingregels worden aangepast, of als je als werknemer besluit om géén loonheffingskorting toe te laten passen. Maar ook dat is een keuze die aan de werkgever is.
Dan nu: wat ben je tekort gekomen? Ik vind dat altijd erg lastig in te schatten met parrtime / oproepcontracten, en misschien vergeet ik een paar speciale wettelijke afspraken (Ardana waar ben je met je post!), maar ik zie het als volgt:
De CAO van het Horeca Gilde stelt dat een fulltime werkweek uit 38 uur bestaat.
Het wettelijke minimumloon voor een 23-jarige is EUR 342.85 per week bij full time werken (per uur is niet gedefinieerd).
Dit minimunloon is exclusief vakantiegeld.
Bovenstaande punten zijn harde feiten, hoe zich dat vertaalt naar oproep / nul-urencontracten vind ik wat lastiger, maar ik dénk dat het voor jou betekent dat je bruto uurloon dus minimaal 342.85 / 38 = EUR 9.022 moet zijn,
exclusief vakantiebijslag. Als jouw werkgever er voor kiest om de vakantiebijslag per uur uit te keren ipv 1x per jaar, dan is je minimale bruto uurloon voor november 9.02 *1.08 = EUR 9.74
Over de maand november 2013 zou je dus verwachten dat je bruto 75.25 * 9.74 = 733.25 zou hebben verdiend. Netto zou daar ongeveer 625-650 van overblijven. --> beetje natte vinger werk aangezien ik niet helemaal weet hoe / of de vakantiebijslag nog in een ander tarief valt, en hoeveel hoger je pensioenpremie zou zijn (maar meer dan eur 25 zal ik er niet naast zitten). Hier gaat de 40 euro inhouding voor maaltijden nog van af om uit te komen op wat je op je rekening gestort zou krijgen, dan is de voorzichtige conclusie dat je over november een kleine 100 euro te weinig hebt gekregen.
* Wat "grappig" dat deze werkgever dan weer wél een pensioenregeling heeft.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.