840 EVO in Lian-li EX10Q USB 3.0 over-provision of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Hallo,

Eerst en vooral ik twijfel of dit topic in het opslagtechnologie of in het macs en software forum thuishoort.
Mods, voel jullie dus vrij het te verplaatsen indien verkeerd.

Situatieschets:
Ik heb een 840 EVO 750 GB en een Lian-Li EX10Q USB 3.0 behuizing in bestelling staan. De bedoeling is deze te gebruiken om meerdere VM's op te draaien dit onder osx mavericks met VMWare Fusion als VM client.

Aangezien een SSD gebruikt in combinatie met USB geen trim opdrachten ondersteund vroeg ik mij af of het nodig is deze te over-provisionen of dat het voldoende is de VM's al bij aanmaak een vaste size te geven en te zorgen dat de totale size van de VM's niet groter word dan +/- 90% van de SSD.

Ik heb ge-googelt, maar daar ik vind enkel informatie over over-provisioning in combinatie met het gebruik van een SSD als interne harde schijf en al helemaal niet als het gaat over het draaien van VM's.

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Sorry, kleine kick ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik weet het allemaal niet helemaal zeker, maar een ssd voor 90% volzetten is zowiezo geen goed idee. 80% is vol genoeg. Dan heb je ook niet echt perse overprovisioning nodig.
Wil je toch lekker vol gaan, helpt die overprov wellicht wel, maar hoe dat dan gaat met VM op een mac, geen flauw benul.
Aan de andere kant is het lood om oud ijzer: ga je 10% overprov, dan heb je wellicht 90% gebruik, 10% vrij.
Doe je die overprov niet, dan is die 10% niet "weg" en heb je maar 80% in gebruik.
Wellicht, overweeg een 1 TB schijf van crucial, zelfde prijs, en je hebt ruim 200 GB meer over, dan heb je nergens een probleem

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-01 19:22
Voila:
http://www.anandtech.com/...b-750gb-1tb-models-tested
Een uitgebreide review met daarin een test op pagina zes van wat er gebeurd als de SSD vol zit en de performance impact inclusief een aanbeveling in percentages voor een hoeveelheid vrij geheugen om de performance redelijk op pijl te houden.

while (! ( succeed = try ()));