Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Airport Extreme met guest netwerk achter Tomato

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Airport Extreme (in bridge mode) achter een Tomato router. De AE (6th gen, "zuiltje") heeft een wifi guest netwerk functie. Probleem is dat het guest netwerk niet lijkt te werken in bridge mode. Daarnaast is het guest netwerk VLAN tagged 1003. Iemand ervaring met zo'n setup?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2014 20:17 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Guest netwerk op airports werkt inderdaad alleen in NAT mode, en de airport werkt niet met vlan tags. Kun je niet omheen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Dubbele NAT? Die VLAN tags had ik toch echt anders begrepen, het guest netwerk werkt met VLAN tags, het reguliere netwerk niet.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja in jouw netwerk. Maar dat is niet hoe de airport werkt. Die heeft dat guest netwerk alleen intern zitten en alleen via wifi.

Airports ondersteunen geen 802.1q (tenzij ze een compleet andere weg ingeslagen zijn met de ac variant, wat afaik niet het geval is).

Wat jij wilt kun je dus niet doen met een airport.

Naar het blijkt zit er een feature in waar ik niet eens van wist (en ik zou ook zweren dat 't in de eerste instantie alleen routed werkte). Inderdaad het guest ssid gaat met vlan 1003 de lijn op. Wat je dan moet doen is dus de guest-network feature aanzetten ten eerste, en vervolgens op je switch twee vlans hebben: een voor je gewone netwerk (nummer zelf te bedenken, 1 ligt voordehand) en een voor je gastnetwerk (nummer 1003). Vervolgens moet je instellen dat de poort(en) op je switch waar je airport(s) aan zit(ten), je gewone vlan untagged hebben en dat gastnetwerk tagged. En dan zou 't moeten werken. De poort waar je tomato router op zit moet je soortgelijk instellen, en op je tomato router zelf hetzelfde.

[ Voor 54% gewijzigd door CyBeR op 15-02-2014 03:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen managed switch in m'n netwerk, alle LAN verkeer (de AE incl) komt binnen op port 1 van m'n Tomato router. De vraag is dan hoe ik het gast subnet bindt aan het gast SSID.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt een unmanaged switch dus? Dan moet je er maar net een hebben die geen probleem maakt van vlan tags. Je kunt 't gewoon proberen: poort 1 van je tomato voorzien van een vlan interface met vlan tag 1003.

Om te proberen of 't überhaubt werkt is 't wel handig om even je airport direct aan je tomato te hangen.

Pagina: 1