Nieuw/upgrade Game systeem

Pagina: 1
Acties:

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-04 13:03
Mijn PC is al wat ouder aan het worden (Q9550 van 6 jaar oud) en ondanks dat hij niet traag is wil ik toch weer eens wat nieuwers. Ik vind het jammer dat mijn game pc met bios en SSD trager opstart dan een htpc met uefi en USB2.0 stick. Ook zou ik graag mijn systeem wat stiller willen hebben en USB 3.0 aan de voorkant.

Wat wil ik met de computer gaan doen?
Gamen op 1080p. van alles wat, denk aan Assassins Creed, World of Tanks, Mass Effect en net waar ik zin in heb. Films/series kijken maar dat lukt nu ook al. Wat internetten, muziek luisteren.
zaken als film/muziek/foto editing doe ik niet.

Wat mag het kosten?
niet te veel...Deze vind ik lastig, systeem zit nu net over de 500 euro.

Wat heb ik al?
Rand apparatuur, Harde schijven, en onderandere onderstaande.
#ProductPrijsSubtotaal
1XFX HD7850 Core Edition 1GB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9B Blue€ 73,99€ 73,99
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 111,32€ 111,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 185,31

Wat denk ik nodig te hebben?
ik wil mijn oude PC in gaan zetten als esxi/testbak dus eigelijk zo ongeveer wat ik in mijn lijstje heb.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 179,99€ 179,99
1ASRock B85M-ITX€ 66,-€ 66,-
1Fractal Design Define Mini€ 74,98€ 74,98
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,30€ 36,30
1Seasonic M12II Evo 520W€ 59,-€ 59,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 103,04€ 103,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,31

Overklokken?
Ondanks dat ik een C0 stepping Q9550 heb heb ik hem nooit overgeklokt en zal dat vermoedelijk ook niet gaan doen met mijn nieuwe systeem, vandaar de non-K versie.

Voorkeuren
de meeste AMD CPUs zitten qua rekenkracht in de buurt van mijn huidige processor en dan zou enkel de interne GPU een voordeel zijn, aangezien ik een losse GPU gebruik lijkt dit mij zinloos. de Intel processoren scoren beter in de benchmarken, hoewel ik me afvraag of het verschil in dagelijks gebruik merkbaar zal zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
de huidige stock koeler hoor ik momenteel en dat mag toch wat stiller aangezien de pc in de woonkamer staat. vandaar de fractal design, en de CPU koeler. ik heb graag een mini-itx bord voor het geval ik niet veel meer zal gamen, dan kan ik het mooi in een klein kastje weg werken, in dat geval is een modulaire voeding ook prettig als de ruimte allemaal kleiner wordt.

Het geheugen wil ik herbruiken omdat me dat vorig jaar maar 40 euro gekost heeft, vind ik het zonde om nu nieuw geheugen te kopen voor 60 a 70 euro. het geheugen van mijn HTPC (2x2GB verdeel ik zolang over mijn HTPC en oude systeem)

Ik twijfel of ik voor een grotere SSD zal gaan zodat ik de SSD in mijn huidige pc kan laten zitten of deze te hergebuiken omdat ik het andere stysteem toch niet heel veel aan zal hebben.
Ook de voeding durf ik niet veel over te zeggen maar de seasonic m12 evo wordt vaker aangeraden.

Ik zou willen weten of het een beetje in evenwicht is en of ik geen dingen over het hoofd zie, of dat er zaken slimmer kunnen. Mochten er dingen duurder uitvallen maar wel meerwaarde hebben dan is dat ook niet erg, kan het goedkoper dan hoor ik het graag ;)

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Ziet er goed uit, enkel zou ik een gewoon m-ATX bord nemen in de Define mini: ASRock B85M Pro4
Als je een kleine kast wilt, neem je beter de Fractal Design Node 304 Zwart

• skoozie
Robbedem schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 01:22:
Ziet er goed uit, enkel zou ik een gewoon m-ATX bord nemen in de Define mini: ASRock B85M Pro4
Als je een kleine kast wilt, neem je beter de Fractal Design Node 304 Zwart
Nu gebruik ik nog de hoogte van de kast om er van alles op te leggen, dus wil ik nu nog niet een kleinere kast. neem ik echter nu een mATX bord dan kakn ik later niet alsnog een kleinere kast nemen. tenzij een mini-ITX bord significant slechter is of dat het niet gaat passen met een CPU koeler en RAM?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 08:17
Mini-itx heeft door de beperkte ruimte ook minder uitbreid mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld niet 8 gb ram bijprikken, of een extra videokaart gaan draaien.
Als je voor ITX wilt gaan zou ik het meteen doen, Als je de ruimte hebt zou ik altijd een groter moederbord nemen.

• skoozie
SirKartoffel schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 09:37:
Mini-itx heeft door de beperkte ruimte ook minder uitbreid mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld niet 8 gb ram bijprikken, of een extra videokaart gaan draaien.
Als je voor ITX wilt gaan zou ik het meteen doen, Als je de ruimte hebt zou ik altijd een groter moederbord nemen.
Voor wat betreft het RAM heb je wel een goed punt, maar ik denk dat ik het risico neem om later heel het geheugen te vervangen. crossfire ga ik niet draaien, op het moment dat ik daar behoefte aan ga krijgen is het beter om één nieuwe GPU te halen dan om 2e hands een 2e er naast te zetten. Ik zag ook dat fractal node geen plaats voor wen optical heeft, welke ik wel (eens) gebruik. Voor de rest klopt het qua hardware wel? Moet er nog koelpasta bij voor de mugen, of zit dat er al bij?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16
Het geheugen wil ik herbruiken omdat me dat vorig jaar maar 40 euro gekost heeft, vind ik het zonde om nu nieuw geheugen te kopen voor 60 a 70 euro. het geheugen van mijn HTPC (2x2GB verdeel ik zolang over mijn HTPC en oude systeem)
Als ik het goed lees heb je dus een HTPC en een Q9550 systeem? En de nieuwe onderdelen worden een derde systeem?

[ Voor 55% gewijzigd door NitroX infinity op 15-02-2014 14:10 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• skoozie
Ik heb een machine met xbmc op de slaapkamer, (Intel Celeron G550 Boxed, 4G ram, hd4850 voor s-video naar kijkbuis tv) en een game pc (q9550, 8G ram, hd7850, SSD) die ook aan de tv in de woonkamer hangt. Die game pc wil ik vernieuwen en stiller. Het huidige game systeem komt dan elder te staan om wat te gaan klooien met esxi/virtuele machines.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16
Als je de SSD uit de game-pc wilt gebruiken in het nieuwe systeem zou je dit kunnen overwegen;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,89€ 149,89
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,99€ 46,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,81

Anders kun je er nog een SSD bij nemen. Zou 120GiB voldoende zijn?

Edit; ik bedenk me net, past die koeler wel in die kast?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-04 01:23
Ik zou al geen Itx nemen omdat je maar 2 geheugensloten hebt (als je ooit wil upgraden is 4 beter) En omdat je ook geen andere PCI kaarten er in kan schroeven als je dit ooit wilt (bijvoorbeeld SSD via een PCI-E poort) Daarbij heeft jouw moederbord geen ondersteuning voor front USB 3.0 (volgensmij helemaal niks qua front) USB 3.0 front ziet er zo uit Dus jouw moederbord gaat hem niet worden. De ASRock B85M Pro4 heeft wel front USB 3.0 (als ik het goed zie) Voor het AMD platform heeft de Gigabyte GA-78LMT-USB3 front USB 3,0

Dus ik zou gewoon een MATX pakken en je geen zorgen te maken als je niet gaat meer gaat gamen. MAtx kan je ook mooi wegwerken in een HTPC kast of je zet de PC op V&A.

Wil je echt intel of AMD ligt aan jouw gamen. Wil je BF enzo allemaal op Ultra en game je veel dan moet je voor een i5 gaan, game je eigenlijk heel weinig dan zou je voor een AMD kunnen gaan bijvoorbeeld een FX-4130 Boxed Maar Intel zou ik het meeste aanraden als je veel gamet.

Als je AMD neemt moet je natuurlijk een ander moederbord kopen zie boven.

Processor koeler heb je je niet nodig als je niet overklokt. Als je het wel wilt zou ik niet die koeler pakken. Maar bijvoorbeeld een Gelid Solutions Siberian Niet geschikt voor grootverbruik maar een processor van 84 Watt niet overgeklokt is het denk ik prima hij is ook erg stil. Maar ik denk dat de stock koeler beter is.

Voor de duidelijkheid je krijgt een gratis koeler als je een boxed CPU neemt. Tegenwoordig zijn die wel stil genoeg.

Wat je verder nog kan doen is eventueel een fan controller kopen.

Verder heb je al een SSD waarom dan 2 SSD's ? Zet anders die 128 GB op V&A en van dat geld + wat meer koop je een 256 GB modelletje.

[ Voor 10% gewijzigd door rickboy333 op 15-02-2014 16:25 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• skoozie
Goed dat je het zegt van de USB 3.0 header, daar had ik niet opgelet. gelukkig zit er wel een op (in het verlengde van de 24 pins ATX-voeding. de laatste keer dat ik een PCI kaart gebruikte was dat er nog geen onboard audio of onboard ethernet opzat, die verwacht ik niet nodig te hebben. De nieuwe SSD laat ik nu wel zitten, kan later alsnog gehaald worden.
die fx-4130 is zelfs trager dan de processor die ik nu heb... dan zou een nieuwe cpu koeler voor stilte plus een pcie-usb3.0 controller hetzelfde effect hebben.

Die gelid Tranquillo Rev.2 is misschien wel een optie!

dan zou ik dus op dit komen
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,92

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• rickboy333
skoozie schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 17:18:
[...]

Goed dat je het zegt van de USB 3.0 header, daar had ik niet opgelet. gelukkig zit er wel een op (in het verlengde van de 24 pins ATX-voeding. de laatste keer dat ik een PCI kaart gebruikte was dat er nog geen onboard audio of onboard ethernet opzat, die verwacht ik niet nodig te hebben. De nieuwe SSD laat ik nu wel zitten, kan later alsnog gehaald worden.
die fx-4130 is zelfs trager dan de processor die ik nu heb... dan zou een nieuwe cpu koeler voor stilte plus een pcie-usb3.0 controller hetzelfde effect hebben.

Die gelid Tranquillo Rev.2 is misschien wel een optie!

dan zou ik dus op dit komen
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,92
Oke, ik dacht dat het voor front USB 2.0 of COM was. Ik kan tevens net niet zien of er front audio en USB 2.0 opzit, maar ik neem aan van wel (USB 2.0 stekkers werken niet met USB 2.0 dus als die er niet meer zit heb je USB poorten waar je niks mee kan) Maar dan nog zou ik een mATX aanraden. Niet zo zeer voor de PCI kaarten maar ook voor het Ram geheugen en de chipset. De Intel B85 is gebouwd voor office PC's en wat simpele moederborden. Maar niet zo zeer voor gamen. Ook is Itx slomer dan mATX of ATX (anders was al lang iedereen die maar 1 videokaart gebruikt overgestapt naar Itx) Het boot heel snel maar ik weet niet hoe het zit qua game performece. Daarnaast het is toch altijd handig om een PCI of PCI-E aansluiting te hebben. Want stel nou dat je ethernet adapter het begeeft.

Ik zie trouwens ook geen speciale features op dat moederbord waar jij iets aan hebt. En met jouw moederbord kan je nooit meer een i5 K installeren als je dat ooit zou willen.

Voor de processor. Ik dacht dat je meer een internet gebruiker was, vandaar die FX4130. Die is sneller bij grotere taken. Maar als je AMD zou willen kan je kijken naar AMD FX-6300 Black Edition of een AMD A8-5600K Black Edition. Maar let op die A8 is een FM 2 en geen AM3. Of ze beter zijn dan de duo quad quwa tread weet ik niet. Wat bij de FX6300 het probleem is, is dat niet alle 6 de cores worden ondersteund bij gamen en meestal maar 4 core's worden benut.

De gelid Tranquillo Rev.2 is ook een goede keus. als je per see een processor koeler wilt. Maar je zegt wel de hele tijd dat je per see die ITX wil omdat je hem dan nog in een klein kastje kan stoppen, maar wel een hoge koeler wilt :), als je toch ooit een betere PC wilt zou ik die koeler dan pas kopen want je weet niet hoelang Intel socket 1150 gaat ondersteunen. En als Intel hen niet meer ondersteund gaan de koelers van dat socket ook weg. Hoewel je tegenwoordig wel veel modulaire intel bevesteging heb kan het over een jaar of 4 kan het weer helemaal anders zijn. En dan heb je niks meer aan die koeler. Ik zou gewoon de stock koeler pakken en als het problemen oplevert kan je altijd nog een leuk koelertje bestellen.

TIME TO UPGRADE !!!

• skoozie
Je hebt inderdaad wel gelijk wanneer er iets kapot gaat of nieuwe technologie komt dat een uitbreidings slot handig kan zijn, en dat een hoge koeler niet in een kleine kast past. Misschien toch maar voor de mATX b85 pro4 gaan

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• rickboy333
Lijkt me het beste, maar het is jouw keus, een ethernet adapter zal niet zo snel kapot gaan. Maar stel je wil beter geluid en dus een geluidskaart kopen, stel de PC is oud en je wil er een server van maken maar UTP is zomaar ineens ouderwets, is het gewoon altijd fijn. Er zijn wel ITX game moederborden maar die zijn duur. En het moederbord die jij hebt gekozen heeft een chipset die niet voor gamen gemaakt is. (en je kan er nooit meer een i5K in doen daar geen bios update voor uitkomt)

Verder zit het denk ik wel snor. je zou nog kunnen nadenken over een grotere SSD en die je nou hebt verkopen. €320 SSD is een mooie winst. Maar thats up to you.

De gelid Tranquillo Rev.2 kan je doen, maar is gewoon een grote koeler die ver de hoogte ingaat. Het is verder een prima koeler. Maar bijvoorbeeld een DeepCool GammaXX 300 is ook een prima koeler. Vergeet niet dat je je kast ook dichtdoet wat het geluid ook zal dempen. Maar dat is ook up to you.

TIME TO UPGRADE !!!

• skoozie
De voordelen van z87 boven b85 zijn zover ik kan zien:
- overklokken
- pcie lanes splitsen
- raid
- SSD caching
Zaken die ik niet zal gebruiken. Dus een goedkoop b85 bordje lijkt me goed genoeg. Dankzij het mATX formaat ook nog eens 2 extra sata2 poorten voor makkelijkere toekomstige HDD groei.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• rickboy333
skoozie schreef op zondag 16 februari 2014 @ 00:03:
De voordelen van z87 boven b85 zijn zover ik kan zien:
- overklokken
- pcie lanes splitsen
- raid
- SSD caching
Zaken die ik niet zal gebruiken. Dus een goedkoop b85 bordje lijkt me goed genoeg. Dankzij het mATX formaat ook nog eens 2 extra sata2 poorten voor makkelijkere toekomstige HDD groei.
Die pro die ik voorstelde is ook een B85, maar het is ook een stukje snelheid wat het verscheel maakt tussen een Z87 of een B85, maar met de pro die ik voorstelde heeft iets meer features en kan je altijd op uitbreiden. En is volgensmij qua communicatie ook sneller. (weet ik niet zeker maar ik denk van wel)

Het probleem is bij jouw dat ik niet ze zeer goed kan inshatten wat je wensen zijn, je wil gamen maar ook internetten. Er is niet echt een goede middenmoot, (misschien een AMD systeem) Doe je meer internetten dan gamen dan is een B85 prima. Boot ook lekker snel op.

Maar ik zou wel voor mATX gaan ipv ITX. Als je niet meer gaat gamen kan je altijd je pc verkopen. en van dat geld weer een leuk ITX systeempje maken.

TIME TO UPGRADE !!!

Pagina: 1