Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:28
Ik wilde graag zelf verhuiskaartjes ontwerpen en opsturen, omdat we gaan verhuizen (duh). Daarnaast is het een goed excuus om eens wat met InDesign te prutsen.

Nu had ik het idee, om in een CSV/Excelbestand allerlei data/tekst afhankelijk te laten zijn van de ontvanger. Daarbij wilde ik ook het adres op de voorkant printen waar het naartoe gaat zodat het zonder envelop zou kunnen.

Eerste vraag: Kan je bij een drukker dit zo aanleveren? ik kon op veel sites niets vinden over het aanleveren op deze manier. Vooral het "ander adres/data per kaartje"
Tweede vraag: zou ik het eventueel ook zelf kunnen afdrukken thuis? wat is hiervoor het beste papier?

Heb al wat gegoogled, maar kwam er eigenlijk niet uit of je een bestand kan aanleveren van InDesign met hierin die data. Daarnaast heb ik thuis een All-in-one printer (nothing fancy), en eventueel zou ik het ook zelf kunnen afdrukken. Ik weet dat voor TNT om te versturen zonder envelop je minimaal 170-grams papier moet gebruiken. Maar welk papier blijft ook goed tijdens transport? ik heb ongeveer 40 kaartjes nodig, dus dat is eventueel ook nog wel thuis te doen lijkt me.

Om een beeld te krijgen een foto van het (draft)ontwerp op mijn scherm. Teksten en dergelijke zijn zeker nog niet definitief. Het aller-onderste wil ik aanpassen aan wie hem ontvangt namelijk:
  • Adres ontvanger
  • Reistijd volgens Google Maps
  • Afstand
  • Afhankelijk van afstand: Auto/Fiets-afbeelding
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lQNmFByl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:02
Leuk idee, mooi ontwerp, geen ervaring met aanleveren van 40 unieke PDF's. InDesign heeft wel een functie voor het verwerken van data uit spreadsheets. Ik denk dat je het beste een Masterpagina kan maken, en dan 40 losse pagina's. Er zijn online ook tools om afstand via google maps automatisch te berekenen vanuit een spreadsheet (maar fiets/auto en tijd lijkt me lastiger)

Ben je niet bang dat je zelf deze 40 kaarten in de bus krijgt wanneer je je adres vermeldt?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nu weten we allemaal waar je woont en gaat wonen :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
DennusB schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 12:54:
Nu weten we allemaal waar je woont en gaat wonen :D
Dat was al bekend hier op het forum, dankzij het forum. Daarnaast staat mijn website in mijn sig.... en met mijn naam is dat zo te googlen :P

on-topic. Dat verhaal van het invoegen van excel CSV zal ik even naar kijken vanavond. Hopelijk is dat een optie, en anders zal ik toch misschien zelf moeten printen.

Die tool vanuit de spreadsheet zal ik ook even naar kijken. Zal wel niet apart voor fiets en auto kunnen, maar kan zelf wel bedenken wat met de fiets of auto gaat. kan ik altijd nog voor de tool 2x doen. Ik was al van plan om alles gewoon 1 voor 1 in google maps te gooien kwa adres. Maar dit zou mooi wat tijd schelen thanks!

en daar ben ik dus ook een beetje bang voor... Maar wil op de voorkant aan de rechterkant eigenlijk een adreslabel maken in het wit, zodat dat adres er duidelijk uitspringt. Dan denk/hoop ik dat het wel goed zal komen. :*)

[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 14-02-2014 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 21:54

Zeror

Ik Henk 'm!

Bij de meeste drukkerijen kun je gewoon een excelbestand met je data en je indesignbestand, met daarin een voorbeeld hoe je het zou willen hebben, aanleveren. De datakoppeling met je excel bestand doet de drukkerij dan voor je.

Als het zelf wilt doen, kun je dit doen door in InDesign te gaan naar het venster gegevenssamenvoeging (meer info hier). Hierin kies je dan een tekstbestand of csv-bestand (welke je via excel geexporteerd hebt (geef de eerste rij wel de naam het soort data bijv. naam of datum)). Dan gegevensamenvoeging van je ene ontwerp een nieuwe document genereren met alle data verwerkt. Je moet wel even wat tweaken enzo met de instellingen.
Dit nieuwe document kun je dan naar de drukker sturen.

note: persoonlijk vind via een tekstbestand makkelijker

[ Voor 12% gewijzigd door Zeror op 14-02-2014 13:06 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Zeror schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:03:
Bij de meeste drukkerijen kun je gewoon een excelbestand met je data en je indesignbestand, met daarin een voorbeeld hoe je het zou willen hebben, aanleveren. De datakoppeling met je excel bestand doet de drukkerij dan voor je.

Als het zelf wilt doen, kun je dit doen door in InDesign te gaan naar het venster gegevenssamenvoeging (meer info hier). Hierin kies je dan een tekstbestand (welke via excel geexporteerd hebt (geef de eerste rij wel de naam het soort data bijv. naam of datum)). Dan gegevensamenvoeging van je ene ontwerp een nieuwe document genereren met alle data verwerkt. Je moet wel even wat tweaken enzo met de instellingen.
Dit nieuwe document kun je dan naar de drukker sturen.
ah duidelijk verhaal! ik wist dat het gegevenssamenvoegen bestond. Maar wist niet of drukkerijen hier iets mee konden. Ga ik vanavond zoeken naar een drukkerij! als het ontwerp dan af is kan die gelijk geprint. ik heb nog alle tijd gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Je kunt het beste natuurlijk eerst even contact opnemen met je drukkerij om te vragen of zij dit willen doen (al dan niet tegen een meerprijs). Maar ze kunnen het wel. ;)

* Zeror heeft zelf in een drukkerij gewerkt en weet er (bijna) alles vanaf :P

[ Voor 31% gewijzigd door Zeror op 14-02-2014 13:08 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als het alleen voor het maken van adresetiketten/vakken is, kan Word het ook (verzendlijsten - afdruk samenvoegen starten - etiketten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:50

Osxy

Holy crap on a cracker

Aangezien ik bij een data en communicatie bureau werk met eigen mailinghuis heb ik enige ervaring met selfmailers.

170gram is minimum echter raad ik je aan richting 300 gram te denken als je wilt dat het mooi bij de ontvanger aankomt.

Je kan met een gepersonaliseerde PDF wel bij een copyshop terecht, dit snappen ze wel als je het uitlegt ;)

mocht je met de personalisatie er niet uit komen kan ik je eventueel wel hier mee assisteren/PDF voor je genereren. DM me dan maar even.

[ Voor 18% gewijzigd door Osxy op 14-02-2014 13:11 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

gwystyl schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:09:
Als het alleen voor het maken van adresetiketten/vakken is, kan Word het ook (verzendlijsten - afdruk samenvoegen starten - etiketten)
Bij InDesign heb je er iets meer controle over als bij Word. Eigenlijk kan Word bijna hetzelfde als InDesign trouwens, maar werkt Word veel omslachtiger met basisfuncties en al helemaal met dit soort geavanceerde features.
Osxy schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:10:
Aangezien ik bij een data en communicatie bureau werk met eigen mailinghuis heb ik enige ervaring met selfmailers.

170gram is minimum echter raad ik je aan richting 300 gram te denken als je wilt dat het mooi bij de ontvanger aankomt.

Je kan met een gepersonaliseerde PDF wel bij een copyshop terecht, dit snappen ze wel als je het uitlegt ;)
Als het ontwerp dubbelgevouwen wordt kan je best een iets dunnere papier pakken (dun + dun = dik). Als het niet gevouwen wordt is een dikker papier wel prettiger.

[ Voor 42% gewijzigd door Zeror op 14-02-2014 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:50

Osxy

Holy crap on a cracker

Zeror schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:11:
[...]

Bij InDesign heb je er iets meer controle over als bij Word. Eigenlijk kan Word bijna hetzelfde als InDesign trouwens, maar werkt Word veel omslachtiger met basisfuncties en al helemaal met dit soort geavanceerde features.

[...]
Als het ontwerp dubbelgevouwen wordt kan je best een iets dunnere papier pakken (dun + dun = dik). Als het niet gevouwen wordt is een dikker papier wel prettiger.
De hoekjes van het dunne papier blijven gevoelig. Ook als je het vouwt.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Osxy schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:15:
[...]

De hoekjes van het dunne papier blijven gevoelig. Ook als je het vouwt.
Ja, maar dat probleem heb je met dik papier ook. Maar je hebt wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
gwystyl schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:09:
Helaas gaat het niet alleen om de adressen. zie onderkant van het voorbeeld. adres links onderin is van de ontvangers, afstand is van ontvanger tot ons huis etc.

Ik zal zeker dan voor 300 grams papier kijken in dat geval. Verstuur dit kaartje vast niet vaak. (hopelijk de komende jaren niet) Mocht ik er met het genereren van de PDF niet uitkomen dan krijg je zeker een DM maar mag het graag eerst zelf even teste. Maar als ik twijfel stuur ik je het pdf'je wel even toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Een drukkerij kan jouw trouwens ook adviseren welke papier het beste is hoor. Je hebt vaak heel erg veel keus bij een drukkerij. Bij een copyshop is de keus iets kleiner omdat zij ook moeten letten op wat compatible is met hun printers. Maar printen is dan wel weer goedkoper dan echt laten drukken. Maar het resultaat is bij drukken dan ook vele malen mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Heb nu een mailtje gestuurd naar drukzo.nl (een drukkerij) maar deze konden niet elk kaartje apart drukken. Dan moet ik ze 1 voor 1 bestellen..... Weet iemand waar dit wel kan? op A5? en hoe lever ik dat dan aan?
Pagina: 1