Mail scannen onder Linux

Pagina: 1
Acties:

• 0cool
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06-2024
Beste tweakers..
Ik heb een mail server. Deze haalt de mail op voor een aantal win bakken. Nu wil ik deze mail server de binnengekomen mail laten controleren op virussen. Nu wil ik een app. die dat doet in combinatie met Sendmail Qmail of een ander mail pakket.

Weet iemand heir iets voor, of hoe ik dit moet aanpakken. Een pakket zoals amavis werkt dat??

alvast bedankt

You thought your secrets were safe. You were wrong

• RvdB
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-02-2025
voor qmail werkt qmail-scanner prima, zie http://qmail-scanner.sourceforge.net

Athlon 800 @ A7V133; 256MB; 40GB, GeForce2MX-GS 205/205

• 0cool
Op vrijdag 08 juni 2001 16:10 schreef RvdB het volgende:
voor qmail werkt qmail-scanner prima, zie http://qmail-scanner.sourceforge.net
Hier had ik ook al van gehoord, ander vraagje hierover. Hoe zit het met updates. Moet je elke keer handmatig een patch erovereen halen, of bestaan er scripts voor

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 22:47
Amavis - http://www.amavis.org/ roelt..hehe
Werkt goed en is zeer betrouwbaar, werkt met verschillende virusscanners en werkt ook met verschillende smtp daemons..
Zelf hebbik alleen ervaring met Sendmail en amavis met mcafee als scanner.

• RvdB
Op vrijdag 08 juni 2001 16:11 schreef 0cool het volgende:

[..]

Hier had ik ook al van gehoord, ander vraagje hierover. Hoe zit het met updates. Moet je elke keer handmatig een patch erovereen halen, of bestaan er scripts voor
Je bedoelt neem ik aan een update voor de virusscanner. Dat hangt ervan af welke scanner je gebruikt. Zit zelf bij xs4all en die geven mcafee weg bij een abonnement. Mcafee levert op zijn beurt weer een script dat je in je cron daemon kunt laten aanroepen om automatisch bijv. dagelijks te checken op virusupdates. Gaat dus automatisch.

• 0cool
Misschien een stomme vraag, maar ik snap even niet hoe Mcafee en bijv amavis samengaan. Hoe moet ik mij dat voorstellen?

• RvdB
Amavis en qmail-scanner zijn feitelijk geen virusscanners. Het zijn slechts programma's die een virusscanner oproepen en vervolgens bijvoorbeeld de mail (met virus) niet doorsturen. Stel je ontvangt een mail op een server met qmail, qmail-scanner en mcafee, dan werkt het ongeveer als volgt:

Op poort 25 komt de mail binnen, hier wacht de tcpserver. Deze stuurt de mail door naar qmail-scanner. Qmail-scanner roept een virusscanner op (bijv. mcafee) en laat deze de mail scannen. Qmail-scanner unzip, voegt desgewenst een header toe (mail scanned) en rapporteert als er een virus is gevonden. Krijgt Qmail-scanner van mcafee te horen dat de mail virusvrij is, dan stuurt qmail-scanner de mail weer door volgens het normale proces.

Qmail-scanner (en amavis) zijn dus programma's die worden opgeroepen ergens tijdens het proces van verwerken van de mail. Een extra stap dus. Op hun beurt roepen zijn weer de daadwerkelijke virusscanner op.

Duidelijk?

Verwijderd

Ik gebruik Intersacn Viruswall, werkt goed, ook voot FTP en HTTP, Interscan gebruikt eigen proxy, vanaf daaruit wordt sendmail of een andere maildeamon gestart.

• RvdB
Op zaterdag 09 juni 2001 12:42 schreef scr3am het volgende:
Ik gebruik Intersacn Viruswall, werkt goed, ook voot FTP en HTTP, Interscan gebruikt eigen proxy, vanaf daaruit wordt sendmail of een andere maildeamon gestart.
Klinkt goed, maar de de systeemvereisten zijn wat aan de te hoge kant voor ons huisservertje...

Verwijderd

Valt wel mee ik heb hem op een p1 133 Mhz draaien, maar dat nmiet alleen op die bak, ook mail(smtp en pop3), ftp, dns, dnetc, gebuik hem als proxy naar internet.
Gaat nog steeds goed....

Verwijderd

Ik bedoeld dus alles op die ene bak.... >:)
Pagina: 1