WiFi bridging en subnets

Pagina: 1
Acties:

• kinderpindakaas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik heb de volgende wifi constructie wat volgens mij wel wat verbetering kan gebruiken.
Het gaat om een boerderij met woonhuis en schuur die los van elkaar staan.

In het woonhuis heb ik een standaard linksys wrt54g aan WAN hangen en hem SSID "boer1" gegeven.
DHCP staat daarop aan en subnet is 192.168.1.*

In de schuur heb ik ook een linksys wrt54g staan, maar deze heeft sterkere antennes gekregen.
Verder wel gewoon standaard firmware etc.
Deze router staat in bridge mode. Heeft ook DHCP aan staan. Subnet daar is 192.168.2.* en SSID daar is "boer2"

Beide routers zijn goed gescheiden wat kanalen betreft, channel 6 en 11 geloof ik.

Voorheen waren er nooit zoveel problemen.
Zolang je in je laptop/smartphone beide SSID's er eenmaal een keer in had staan, kon je gewoon met smarthone van woonhuis naar de schuur lopen, dan switched hij zelf van SSID.

Nu is de situatie inmiddels wat complexer geworden.
Op de schuur staan zonnepanelen die naar een ethernet logger gaan en om de geboorte van lammetjes in de gaten te houden hangen er nu IP camera's te streamen.

Dat is natuurlijk allemaal functionaliteit die je vanuit huis zou willen benaderen.
Nu is SSID "boer2" van de schuur ook nog net in het woonhuis te ontvangen, dus wil je de zonnepanelen uitlezen, dan is nu even de workaround: loop naar het raam met de laptop, connect manueel met "boer2" en benader de solarlogger op 192.168.2.100
Het werkt :p

Maar nu wil je bijvoorbeeld ook beeld van de IP camera's op je tablet op de bank hebben.
Die tablet pakt net SSID "boer2" niet, dus geen beelden :(

Kan ik niet gewoon 1 subnet maken?
En dan "boer1" lekker laten DHCPen.
Geen idee of dat werkt, wat zou ik dan als gateway en dns instellen?

Verwijderd

Hoe maakt de router van boer2 verbinding met de router van boer1? via een netwerkkabel?

Met een laptop/smartphone die draadloos verbinding heeft met boer2 heb je toegang tot internet?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2014 21:57 ]

• kinderpindakaas
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 21:50:
Hoe maakt de router van boer2 verbinding met de router van boer1? via een netwerkkabel?

Met een laptop/smartphone die verbinding heeft met boer2 heb je toegang tot internet?
boer2 staat in bridge mode, dus dat is zeg maar de draadloze brug naar boer1.
Enkel boer1 hangt dus aan het internet.

Verwijderd

Niet meer relevant.

[ Voor 162% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2014 22:33 ]

• kinderpindakaas
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 22:25:
ja, maar dat was niet mijn vraag.

heb je internet toegang met boer2?

zo ja, op welke manier?
Ok, euhm dit is even verwarrend.
Ik heb geen physieke internet kabel daar liggen.
Maar ik kan wel gewoon internetten vanaf boer2 inderdaad.

Dus mijn internet loopt dan over de wireless bridge naar boer1.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Je hebt meerdere opties.

1. Schuur in hetzelfde subnet zetten als boer1. Je bridge dus niet laten natten maar gewoon alleen als wds-client (repeater)
2. Schuur in het aparte subnet zoals nu. Alleen dan niet natten maar routeren. Subnet voor boer2 routeer je statisch op de router van boer1 naar het 'bridge'-ip van boer2. Beide netwerken zitten dan gewoon aan elkaar zonder nat.
3. Verbinding upgraden en de WRT54's uitfaseren:
3a boer 2 als los AP in hetzelfde subnet van boer1, en de uplink tussen de schuur en woonhuis dmv powerline of (mooier) moca/glasvezel doen.
3b boer 2 als los ap en een wifi link tussen woonhuis en schuur dmv een (bij voorkeur) 5Ghz bridge zoals bv een 2tal pricewatch: EnGenius ENH500 of (goedkoper) een vergelijkbare oplossing van Mikrotik/Ubiquiti
3c Gebruik maken van (meerdere) losse AP's en 1 groot wireless netwerk creeeren. Je hebt dan geen omschakeling meer als je loopt tussen de schuur en het woonhuis en overal goed bereik.

In geval 3c zou ik kiezen voor Ubiquiti Unifi: In woonhuis een los AP, in de schuur een los AP, en buiten tegen de muur van woonhuis richting de schuur een outdoor AP. Kost je totaal 2x AP + outdoor AP, kost je ongeveer 180 eur aan hardware. Je hebt alleen een controller nodig voor seamless-handover, maar dat kan in principe ook elders draaien, een RPI, Nas, of whatever zijn..

Mijn voorkeur zou 3c zijn, dan heb je het in 1x goed voor elkaar en goede performance. De WRT54s zijn leuk maar wel aardig outdated. 54Mbit wifi, max zo'n 25Mbit routeren, en als je dat ook nog gaat koppelen in WDS blijft er weinig (serieuze) bandbreedte over. Een nieuwe oplossing bied een stuk meer doorvoer en toekomstgerichtheid.

Maar goed, als het puur om camerastreampje gaat en je internetlijn toch al traag is zal de WRT54G het nog wel redden ;)

• kinderpindakaas
Ok ik heb nu beide routers ff voorzien van DD-WRT.
En degene in de schuur heb ik in repeater bridge mode gezet op hetzelfde subnet.
Het werkt nu allemaal prima.
De router binnen doet dan DHCP, DNS, WAN etc

Of het stabiel is moet nog blijken :)
Pagina: 1