XFX HD7970 probleem met video's

Pagina: 1
Acties:

• timal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-11-2025
Beste Tweakers,

ik heb de laatste tijd last van een moeilijk uit te leggen probleem. Wanneer ik een video bekijk, ofwel via Youtube, ofwel via Windows Media Player, ondervind ik soms problemen met een van mijn beeldschermen. Wanneer dit voorkomt is er niets meer aan te doen, en moet ik mijn computer uitschakelen en herstarten. Dan is het probleem verholpen.
Ik heb een video van het probleem gemaakt wat hopelijk ter verduidelijking zorgt (geen geweldige kwaliteit, maar beter was volgens mij ook niet nodig. Let ook niet op die stomme kat voor het raam, ik heb hem van iemand gekregen en uit respect bewaard).

Op mijn videokaart zitten de volgende aansluitingen:
- DVI-I (scherm 1: LG W1934S)
- DVI-D (scherm 2: Philips 150P2)
- HDMI
- 2*mini-DP
Scherm 1 is mijn primaire scherm (links), aangesloten door middel van een DVI-VGA kabel. Scherm 2 is via DVI-DVI aangesloten en is mijn secundaire scherm (rechts).

Wat ik tot nu toe al heb geprobeerd:
1. Scherm 1 loskoppelen en weer aansluiten tijdens het probleem, het probleem verdwijnt niet.
2. Scherm 2 aansluiten op de DVI-I poort tijdens het probleem, ook scherm 2 krijgt het probleem. Als ik vervolgens alles weer aansluit zoals eerst hebben beide schermen hier last van.
3. Het primaire scherm secundair gemaakt en omgekeerd, het probleem bleef op scherm 1.
4. Geprobeerd te zoeken op het internet, maar ik heb geen idee hoe je een probleem als dit noemt, dus ik heb nog niets zinnigs gevonden (als iemand weet hoe dit probleem heet hoor ik het graag).

Hieruit concludeer ik dat het probleem wordt veroorzaakt door de videokaart, en omdat het alleen gebeurt wanneer ik een video start of bekijk, zowel met WMP als met Youtube, denk ik dat het softwarematig is.

Verder heb ik een XFX HD7970 DD BE als grafische kaart, met Windows 7 64bit.
Ik gebruik nu Catalyst Control Center 13.12, en ik kan me herinneren dat ik het probleem ook onder 13.9 had.
EDIT 25-02: het gebeurt ook onder AMD CCC 14.1 (bèta).

Soms zitten er 7 dagen tussen de ene keer en de daaropvolgende keer dat het probleem optreedt, en een andere keer nog geen 12 uur. Het is dus -in mijn ogen- volledig willekeurig wanneer ik er last van heb.
De laatste keer dat het gebeurde werden beide schermen zwart, en af en toe kwam er een flits van mijn bureaublad doorheen, dit resulteerde in een BSOD. Onderaan staan de gegevens die Windows heeft opgeslagen van het BSOD (dit was overigens de enige keer dat ik een BSOD kreeg).

Mijn vraag is natuurlijk of iemand enig idee heeft om dit op te lossen. Ik kan helaas niet snel nagaan of een oplossing heeft geholpen, maar ik zal alle extra dingen die ik ga proberen hieronder plaatsen en de tijd zal dan leren of het de juiste was.

Als iets nog onduidelijk is moet je het maar zeggen, dan zal ik het proberen te verduidelijken.

In ieder geval van harte bedankt voor het meedenken.

Tim

=========================| UPDATE 25 FEBRUARI |=========================
ik heb zojuist even Alternate gemaild (snelle reactie gekregen, altijd fijn), waar de kaart vandaan kwam, en zij vertelde mij dat ik het kan proberen om Windows opnieuw te installeren. Dit kost mij alleen zeer veel tijd, en ik heb niet echt (lees: echt niet) het gevoel dat dit het probleem op gaat lossen.
Hoe denken jullie hierover? Is het de moeite waard om toch Windows opnieuw te installeren (en dus ook al mijn programma's?) Ik hoor het graag en nogmaals bedankt.

=========================| Details Windows over BSOD |=========================
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/56804001/small_problem.PNG

[ Voor 17% gewijzigd door timal op 25-02-2014 16:38 . Reden: Update 25-02 ]

• timal
Excuses, te snel op "verstuur" gedrukt. Dit had ik natuurlijk aan moeten passen in bovenstaande post, bij deze gedaan.

[ Voor 81% gewijzigd door timal op 25-02-2014 13:14 ]

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Kun je misschien ook de rest van de hardware posten?

Gebeurt dit alleen bij het kijken van video in WMP/VLC/Browser? Dus niet bij gewoon desktop werk of browsen? Gebeurt het ook bij een 3D game?

Het lijkt een beetje op iets wat ik wel eens tegen ben gekomen na een overclock. Dat er toch teveel warmte word gegenereerd en hierdoor de kaart te snel te warm raakt.

Probeer het probleem eens te forceren terwijl je kijkt naar wat de temperaturen/load doen met bijvoorbeeld HWiNFO (link)

• timal
Beste henwy,

hartelijk dank voor je snelle reactie!
De rest van mijn hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8120 Black Edition€ 124,94€ 124,94
1MSI 760GA-P43 (FX)€ 51,63€ 51,63
1XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 71,50€ 71,50
1Sharkoon T9 Value Blue edition€ 57,90€ 57,90
1Asus PCI-N10€ 12,10€ 12,10
1LG Flatron W1934S-BN Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,-€ 37,-
1Xigmatek Mono Cool Fan Controller (3fans)€ 5,51€ 5,51
1Sharkoon Skiller€ 12,95€ 12,95
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 42,50€ 85,-
1Lepa N-series N500-SA-EU 500W€ 37,-€ 37,-
1Adata Premier Pro SP900 128GB€ 72,84€ 72,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 568,37

Het probleem gebeurt inderdaad alleen bij het kijken van Video's in WMP/VLC/Browser. Bij normaal desktopwerk en gamen heb ik het nog nooit meegemaakt, ook nog nooit bij video's in een game zelf.
Ik ben mijn kaart verder nog nooit wezen overklokken, en de temperaturen luiden als volgt:
GPU idle (desktop/mail/internet, gemiddeld): circa 60°C
GPU load (gamen, maximaal): 80°C
CPU: 13-55°C (had ik al niet voor waar aangenomen)
Temperaturen moederbord:
Normaal gebruik (verschillende sensoren): 43°C | 47°C | 57°C
Videobestanden exporteren: 78°C | 82°C | 99°C
Kamertemperatuur van 17-21°C.
Ik weet niet in hoeverre die temperaturen kloppen, maar ik vermeld ze toch maar even.
Ik ga proberen het probleem op te roepen, zodra ik dat voor elkaar heb gekregen zal ik de temperatuur in de gaten houden en hier posten.
EDIT: temperaturen veranderen niet tijdens het probleem.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

GPU idle lijkt me aan de warme kant. Ik heb zelf een Gigabyte 7970 en die is idle +/- 40 graden. Max temp is 65-70 graden.

Heb je al geprobeerd om de driver te herinstalleren of een nieuwe versie ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• timal
De temperaturen zijn inderdaad aan de hoge kant (ik had hiervoor een XFX HD7870 ook met 55°C idle en >100°C load. Toen teruggestuurd en mijn huidige model gekocht). Ik heb deze temperaturen al sinds het begin, dus ook met alle drivers hiervoor.
Een nieuwere driver van AMD is een bètadriver (14.1), deze ga ik even proberen. De resultaten zal ik hier posten. Bedankt voor je reactie.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Het kan aan mij liggen maar ik denk dat je voeding prut is. Ik heb namelijk nog nooit van t merk gehoord.
overigens zijn die temps wel hoog ja, hoe hoog is de snelheis van je fans op het moment dat hij zo heet wordt?

edit: lepa lijkt me wel okee. [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

[ Voor 22% gewijzigd door Frozen op 25-02-2014 15:31 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• timal
Voeding werd mij destijds (ongeveer een jaar geleden) aangeraden omdat hij qua prijs/prestatie goed zou zijn. Na wat positieve reviews en tests te hebben gelezen/gezien had ik hem dus gekocht, het is inderdaad een vrij onbekend merk, dus je zou gelijk kunnen hebben.
Na het installeren van de 14.1 driver is mijn idle temperatuur voor mijn gevoel iets hoger, zo'n 61-63°C waarbij de fans op 33% draaien. Volgens mij draaien ze bij 80°C rond de 60 à 65% (duidelijk hoorbaar), maar ik zal het even nakijken.
EDIT: Zodra de kaart tegen de 80°C komt (100% utilization), draaien de fans op circa 72%

EDIT2: Net weer het probleem tegen gekomen (nu met AMD CCC 14.1) tijdens het bekijken van een Youtube video. Dit keer werd alles alleen wel verholpen door het tabblad te sluiten, maar het begon weer toen ik een andere video startte en toen hield het dus niet op. Op verzoek van henwy heb ik HWiNFO64 bekeken tijdens dit fenomeen, maar de temperaturen bleven gelijk en er gebeurde ook niets interessants met load, gemiddeld 3% met enkele uitschieters tot de 12%. Ook liep CamStudio tijdens het probleem, als ik de beelden terugkijk blijft het linkerscherm wat voor mij "blauw" werd gewoon normaal op de video, dus gewoon mijn desktop.

[ Voor 43% gewijzigd door timal op 25-02-2014 16:58 . Reden: typfouten en toevoegingen ]

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

Dit klinkt toch meer en meer als een defecte videokaart, blijft wel vreemd dat het soms 7 dagen duurt voor het probleem optreed.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• timal
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga de kaart retourneren naar Alternate en zij gaan hem onderzoeken (en herstellen mag ik hopen).
De 7 dagen heb ik trouwens slechts 1 keer meegemaakt, maar omdat het de langste termijn was heb ik dit toch vermeld.
Iedereen in ieder geval van harte bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1