Met mijn LAN de weg kwijt

Pagina: 1
Acties:

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 15:07
Op ons netwerk zijn ongeveer 9 apparaten aanwezig. Op enkele hiervan is een statisch IP nodig. Op mijn computer bijvoorbeeld. Hier heb ik bij de netwerkinstellingen gekozen voor "Using DHCP with manual address" en heb ik een statisch IP gekozen (192.168.1.40).

In mijn router heb ik dit adres gereserveerd in de "Client List". Het correcte MAC-address staat erbij (al is het vreemd dat de status niet groen is, al staat mijn computer op dit moment natuurlijk aan |:( )

Verder heb ik ingevuld in mijn router:
IP Pool Starting Address: 192.168.1.33
Pool Size: 32

Het probleem is dat ik niet begrijp of ik nu voor alle apparaten een statisch IP moet reserveren? Ik heb namelijk constant dat deze computer bij het actief worden gewoon 3 minuten geen verbinding heeft. Dit heb ik op meerdere apparaten, terwijl deze niet allemaal met een statisch IP zijn ingesteld. Volgens mij komt dit omdat er dan een dubbel IP gebruikt wordt, want deze melding heb ik enkele keren zien verschijnen. Ik heb ook ontzettend vaak dat een verbinding op een apparaat uitvalt als een andere actief wordt :F En dit gebeurt beide niet op alleen 1 van alle apparaten.

Nu heb ik dus ooit die client list maar opgevuld door allerlei IPs te reserveren voor actieve apparaten, maar ik heb nog steeds deze problemen. Maar ik heb het idee dat ik er nu een zooitje van maak.

Wat is nu precies die Pool? Ik dacht dat dat het bereik zou zijn waar alle statische IPs in stonden en dat de dynamische er buiten gaan, maar blijkbaar gaat dit niet zo? Ik heb het idee dat ik er gewoon niks meer van begrijp. Is er een manier voor mij om dit op een eenvoudige manier te begrijpen?

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Je vaste IP-adressen moet je buiten je DHCP pool leggen.
Je pool laat je dus starten bij bijv. 100 en onder de 100 kun je vaste ip-adressen uitdelen.

Vaste IP-adressen hoeft niet voor alle apparaten.
Alleen voor apparaten die je op een 'vaste plek' wilt hebben. Denk aan een server, printer, etc.

Wat ik niet begrijp:
FerdiV schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 19:05:
Op ons netwerk zijn ongeveer 9 apparaten aanwezig. Op enkele hiervan is een statisch IP nodig. Op mijn computer bijvoorbeeld.

[...]

Het probleem is dat ik niet begrijp of ik nu voor alle apparaten een statisch IP moet reserveren.
Waarom denk je op je computer een vast IP nodig te hebben?
Ja, dat kan zeker voordelen hebben, maar dan zou je het verschil ook begrijpen?

[ Voor 46% gewijzigd door Miyamoto op 13-02-2014 19:39 ]

Verwijderd

Wat ontbreekt aan dit verhaal?
  1. De gebruikte software
  2. Specs router, status groen???
Wat te doen?
Clients die een statisch IP adres nodig hebben, als zodanig instellen. Dus niet static DHCP en/of IP adres toewijzing via MAC adres registratie in router.

Statische IP adressen kiezen, die geen deel uitmaken van de DHCP pool. Dus als je pool begint bij 192.168.0.30 en het IP adres v/d router 192.168.0.1 is, heb je 192.168.0.2 t/m 192.168.0.29 voor netwerkapparatuur die een statisch IP nodig heeft.

Bijhouden welk statisch adres je toewijst aan welk apparaat.

En dus geen IP adressen statisch toewijzen, die deel uitmaken v/d DHCP pool.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2014 20:27 . Reden: Stukje weggeknipt dat voor verwarring kan zorgen. ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Reserveringen doe je om bepaalde apparaten een vast/bekend IP adres toe te wijzen. Als je niet weet of het nodig is, kan ik je vertellen dat je het niet nodig hebt :)

Er ontbreekt nogal veel informatie die nog wel noodzakelijk is:

- bedraad/draadloos?
- router?
- logging (Windows/router)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• FerdiV
Miyamoto schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 19:36:
Je vaste IP-adressen moet je buiten je DHCP pool leggen.
Je pool laat je dus starten bij bijv. 100 en onder de 100 kun je vaste ip-adressen uitdelen.

Vaste IP-adressen hoeft niet voor alle apparaten.
Alleen voor apparaten die je op een 'vaste plek' wilt hebben. Denk aan een server, printer, etc.

Wat ik niet begrijp:

[...]

Waarom denk je op je computer een vast IP nodig te hebben?
Ja, dat kan zeker voordelen hebben, maar dan zou je het verschil ook begrijpen?
Ah, 192.168.1.33 t/m 192.168.1.64 is dus t.b.v. DHCP en dus de dynamische adressen. Dan deed ik het precies verkeerd om. Ik zal mijn vaste IPs dus dan voor 33 doen.

Ik heb gebruik deze volgens mij omdat ik PS3 Media Server heb op mijn iMac. En ook heb ik in het verleden een server voor Minecraft gehost. Ik denk in ieder geval dat ik dit wel vaker ga gebruiken.

Het wordt een stuk duidelijker. Morgen maar eens testen! Super bedankt.

EDIT: Ah, ik heb even gekeken. Maar die Client List is alleen t.b.v. DHCP. Ik moet toch ook mijn vaste IP adressen kunnen reserveren in de router?

EDIT 2: Iets te snel gereageerd. Het is me gelukt met een statisch IP. Had nog geen DNS ingevuld 8)7 Maar in mijn router hoef ik nu het statische IP adres niet meer vast te leggen?

[ Voor 16% gewijzigd door FerdiV op 13-02-2014 22:17 ]

Verwijderd

FerdiV schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 21:57:
EDIT: Ah, ik heb even gekeken. Maar die Client List is alleen t.b.v. DHCP. Ik moet toch ook mijn vaste IP adressen kunnen reserveren in de router?
Als je wilt dat de DHCP server v/d router steeds hetzelfde IP aan een apparaat geeft, moet je idd diens MAC adres in de router registreren.

Anders zie ik niet in waarom je de router zou moeten configgen voor iets waar ie geen rol in heeft.
EDIT 2: Iets te snel gereageerd. Het is me gelukt met een statisch IP. Had nog geen DNS ingevuld 8)7 Maar in mijn router hoef ik nu het statische IP adres niet meer vast te leggen?
Zie hierboven.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2014 14:13 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10
FerdiV schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 21:57:
[...]

Ah, 192.168.1.33 t/m 192.168.1.64 is dus t.b.v. DHCP en dus de dynamische adressen. Dan deed ik het precies verkeerd om. Ik zal mijn vaste IPs dus dan voor 33 doen.

Ik heb gebruik deze volgens mij omdat ik PS3 Media Server heb op mijn iMac. En ook heb ik in het verleden een server voor Minecraft gehost. Ik denk in ieder geval dat ik dit wel vaker ga gebruiken.

Het wordt een stuk duidelijker. Morgen maar eens testen! Super bedankt.

Je moet niet EN een vast IP op je pc configureren EN het vast zetten in je router.
Zet gewoon op je router in de Client List het mac van je pc en hang er een ip aan.
Op je pc laat je alles dan gewoon op DHCP staan en dan zal je router hem wel het correcte adres geven.

• FerdiV
Nu heb ik gekozen voor statisch IP in mijn computer instellingen. Zo kan het toch ook? Of zit er nu een verschil tussen het óf in de computer vastzetten óf in de router?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

FerdiV schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 22:59:
Of zit er nu een verschil tussen het óf in de computer vastzetten óf in de router?
Ja, als je het in de router oplost heb je alles op één plek vastgelegd. Terwijl als je elk device een vast IP adres geeft je een grote(re) kans hebt op fouten. Staat tegenover dat je in het laatste geval geen DHCP server nodig hebt.

Ben wel benieuwd of je probleem opgelost is als je gebruik maakt van reserveringen (want dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:19
Er zijn 3 standaard instellingen mogelijk.
1. Static
De PC krijgt een eigen uniek IP-adres die op de PC met de hand is ingesteld.
Handigst om te gebruiken bij: routers en andere netwerkaparatuur en netwerkafhankelijke servers
2. Dynamisch
De PC kijkt op het interne netwerk als er een DHCP-server aanwezig is krijgt daar een IP-adres van.
Handigst om te gebruiken bij: Clients
3. Dynamisch met gereserveerd IP-adres
De PC kijkt op het interne netwerk als er een DHCP-server aanwezig is krijgt daar een IP-adres van. De DHCP-server heeft d.m.v. het MAC-adres een ip-adres gereserveerd voor de PC.
Handigst om te gebruiken bij: "onbelangrijke" servers

Netwerkapparatuur en netwerkafhankelijke servers (DHCP/DNS/...) wil je altijd op een vast IP-adres hebben, dit is zeer handig wanneer je netwerk gedeeltelijk plat gaat. Kun je nog steeds bij je routers of switches komen om te kunnen kijken waar er wat fout gaat. Zorg ervoor dat vaste IP-nummers goed zijn gedocumenteerd. Kan een label op het apparaat zijn, maar ook op een stuk papier. Sla het niet alleen digitaal. Kun je niet inkijken wanneer je het waarschijnlijk juist nodig hebt. (netwerk plat)

Clients waar geen verbinding mee opgezet wordt altijd volledig dynamisch houden. Hoef je je niet druk te maken over de nummers en is meestal de standaard instelling, dus geen kost dat geen insteltijd.

Houd je nog overige servers over. Ik vind het persoonlijk fijner om ze volledig statisch te houden, heeft zijn voordelen bij gedeeltelijke netwerk uitval, maar heeft wel weer als nadeel dat je je administratie veel beter op orde moet houden t.o.v. dynamisch met gereserveerd IP-adres en als je veranderingen wilt doorvoeren is dat met statische nummers vele malen moeilijker/meer werk.

[ Voor 7% gewijzigd door FireWood op 14-02-2014 23:23 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Pagina: 1