Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zelfbouw PC start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

• Ravinez
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-11 15:07
Beste forumleden,

Ik heb een vraag.
Mijn game pc start niet meer op, de computer gaat wel aan ( Harde schijf draait, optical drive ook ) maar verder doet hij helemaal niks meer ( Zwart beeld ), moederbord piepjes hoor ik ook niet meer.
Het probleem is vorige week onstaan, ik speelde LoL ( League of Legends ) en toen liep de computer vast. Dus ik de power knop indrukken en weer aanzetten, toen lukte het nog en kon ik weer verder spelen.
Dit heeft zich 3 keer voor gedaan en na de 3e keer wilt mijn computer niet meer aangaan.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt.

• ArmouredSPony
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-11 10:46

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Mogelijk heb je hem al gespot maar ik post hem toch nog even: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Als je hem al gezien hebt zal ik alvast de logische eerste vragen vast stellen. Heb je alle kabels nog eens nagelopen? Je bent niets vergeten bij het in elkaar zetten? (is dit trouwens je eerste zelfbouw?)

Daarnaast zou je mogelijk nog wat meer informatie over het systeem dat je in elkaar gezet hebt kunnen geven.

• Ravinez
Wat ook wel misschien handig is om te weten is dat de computer nu al 6-7 jaar oud is weet even niet precies meer.
De specificaties:
Q6600
4 GB
Moederbord MSI N1996
8800GS
340 Watt voeding

[ Voor 16% gewijzigd door Ravinez op 13-02-2014 18:17 ]

• ArmouredSPony
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-11 10:46

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Ravinez schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 18:05:
Wat ook wel misschien handig is om te weten is dat de computer nu al 6-7 jaar oud is weet even niet precies meer.
De specificaties:
Q6600
4 GB
Moederbord MSI N1996
8800GS
340 Watt voeding
Ah, dat had je inderdaad wel even kunnen vermelden. :P Wellicht eens kijken naar een nieuw systeem? Met oog op evt. vervangende onderdelen die je nodig hebt die niet meer verkrijgbaar zijn.

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:12
Mijn eerste 2 gokjes zijn: 1e: Lekkende condensatoren, of bol staande. Dit gebeurd regelmatig als je pc op leeftijd is.
2e: Check je voeding, gaat die ventilator nog even draaien als je de pc aanzet?

[ Voor 13% gewijzigd door apollo13 op 14-02-2014 12:52 ]

apollo13

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:08
Draait de voeding als je de pc aanzet :? Hoogstwaarschijnlijk de voeding defect.

• TehHermit
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 18:33
Hmm als de voeding niet werkt, zouden de ventilators en sata schijven toch niet draaien?

[ Voor 6% gewijzigd door TehHermit op 14-02-2014 12:53 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:55

Quad

Doof

* Quad leest videokaart
Jep, start eens op zonder GPU?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-11 12:04
Heb je het al eens geprobeerd met 1 bankje ram / ander bankje ram / ander slot voor je ram? Ik heb zoiets eens gehad toen mijn RAM niet helemaal meer wou meewerken. (kan natuurlijk ook het bankje zelf zijn)

Wat hierboven wordt genoemd, de bolle elco's kan ook nog zo zijn. Inspecteer je mobo even goed. Ook het booten zonder extra hardware ingeprikt kan helpen te troubleshooten.

Haal je HDD, DVD-ROM, GPU en andere spullen van je pc (ook USB devices!!)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Klinkt niet goed. 3 Maal vastlopen tijdens LOL (intensief gebruik van de GPU en CPU).

Vermoeden is GPU inderdaad, voeding zou ook nog kunnen.

Haal alles eens los en sluit alleen het moederbord met CPU aan en de speaker. Als het goed is zou je moederbord melding moeten geven van geen geheugen en/of geen GPU.
Eventueel proberen met geheugen/videokaart etc.

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-11 12:04
Ik weet niet of je in de buurt van Den Haag woont, maar ik heb nog zo'n PCI kaartje liggen om error codes mee uit te lezen van je mobo. Miss dat je daarmee iets kan vinden?

• Ravinez
Oh shit ik was het topic helemaal vergeten.. druk met school.
GPU Heb ik eruit gehaald voeding gaat gewoon aan!
Als ik mijn werkgeheugen eruit haal hoor ik 1 lange piep, dit is toch normaal?
Ja ik woon toevallig in Ypenburg @TECHcrime !

• Ravinez
En anders kunnen jullie mij helpen met het samenstellen van een PC rond de 550 euro?
Ik ben zelf met dit gekomen aan de hand van de best buy guide januari
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/66lqah.png

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-11 13:48

John Doos

ClaudZaque

Bovenstaande ziet er goed uit :)
Zou je nog even de exacte CPU kunnen vermelden?

En zo te zien ben je van plan je huidige optical, hdd/ssd en behuizing te blijven gebruiken?

Nee

• Quad

Quad

Doof

Gezien je huidige moederbord vermoed ik dat je een OEM PC hebt (zoals Medion, Qmotion, HP etc), en ik vermoed daarom ook dat je een mATX behuizing hebt.

Hieronder even een aangepast lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,86€ 154,86
1Gigabyte GA-Z87M-D3H€ 92,80€ 92,80
1MSI Radeon R9 270X GAMING 2G€ 173,-€ 173,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,94€ 60,94
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,99€ 46,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,59

Heb een andere voeding gekozen, helaas niet modulair, zijn broertje met 520W wel maar is niet goed verkrijgbaar meer spijtig genoeg.
Ook een Intel setje en een ander type geheugen wat prima genoeg is maar iets goedkoper.

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Ravinez
De cpu die ik nu heb is de intel Q6600 Quad-core 2,4 Ghz, ik heb er verder niet aangezeten dus hij is helemaal standaard.
De PC was toen der tijd gekocht bij de computerland maar had zelf alle onderdelen uitgekozen. De kast is redelijk groot moet ik zeggen (Maar hier heb ik geen verdere verstand van)
En ja de HDD neem ik mee naar mijn nieuwe systeem!
Fotootje!
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2uemtj9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/sq2fih.jpg

• Quad

Quad

Doof

Vervang de optical drives ook maar door een enkele sata ODD.
Er kan een ATX moederbord in mocht je dat perse willen. Zo te zien heb je daar geen afstandbuisjes voor nodig.

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Ravinez
Oke top welke raad je me aan?
Ik twijfel alleen nog over een Intel of AMD. De pc gaat voornamelijk gebruikt worden om op te gamen en verder het produceren van muziek.

• Quad

Quad

Doof

Als je geen Blu-ray nodig hebt neem je de goedkoopste optical drive (+- 16,-)
Verder ben ik voor dergelijke zaken meer gecharmeerd van Intel, AMD is alleen aantrekkelijk met de APU's.

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Ravinez
Ik heb nu dit lijstje met onderdelen gekocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,86€ 154,86
1Gigabyte GA-Z87M-D3H€ 92,80€ 92,80
1MSI Radeon R9 270X GAMING 2G€ 173,-€ 173,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,94€ 60,94
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,99€ 46,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,59

Moederbord + CPU + bios laten doen door azerty, maar nu is het probleem dat hij niet wilt booten vanaf mijn oude HDD, hij leest de schijf wel maar blijft maar opnieuw opstarten. Kan iemand mij helpen?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:37

FreakNL

Well do ya punk?

Windows opnieuw installeren.

• Quad

Quad

Doof

Idd, altijd doen.

PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Punt 1:

Je geeft aan dat je een 8800GS hebt/had. Met deze serie (8xxx serie) zijn er heel veel problemen met betrekking tot het gebruikte soldeer. Sommige kaarten hebben er eerder last van dan anderen. Dat die van jou het 6 jaar volgehouden heeft is best netjes.
Ik durf er eigenlijk bijna mijn hand voor in het vuur te steken dat de 8800GS de boosdoener was en wel door het bekende soldeerprobleem.

Punt 2:

Je hebt een leuke config gekocht hoor, maar Quad had je wat geld kunnen besparen. Het moederbord bevat namelijk een Z87 chipset en deze chipsets bieden veel leuke extra ten opzichte van de goedkopere chipsets. De belangrijkste feature: overclocken.
Laat je nu net voor een CPU gekozen hebben waarvan de multiplier gelocked is en dus eigenlijk niet niet overclockbaar is.
Alternatief: pricewatch: ASRock H87M Pro4

Punt 3:

Vervang a.u.b. je oude hardeschijf!
Je koopt nu mooie nieuwe onderdelen en je combineert die met de grootste bottleneck in elke PC.
Ook al zou je een splinternieuwe hardeschijf halen, heck, van mij part een super snelle SSD, je storage blijft de grootste bottleneck.

Daarnaast; een 6 jaar oude hardeschijf is niet echt meer betrouwbaar en zal ook niet meer fluisterstil zijn.

www.ping-win.nl

• Ravinez
Ja ik had het eerst met een bootable USB geprobeerd maar toen liep hij heel de tijd vast dus ouderwets met de DVD gedaan. Alles doet het nu goed, als ik wil meer te besteden heb zal ik zeker een nieuwe HDD/SSD kopen!
Het leuke is ik heb de videokaart nog niet binnen, maar mijn 8800GS doet het nog prima :p

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Wauw, Oké, dat had ik niet verwacht :p
Als je een nieuwe HDD/SSD hebt; kijk even naar een UEFI installatie van windows :)
Je kan met Rufus (programma'tje) heel gemakkelijk een bootable USB-stick maken die een UEFI installatie doet.
Start over het algemeen iets sneller als je een moederbord hebt met UEFI (nieuwer soort bios).

www.ping-win.nl

Pagina: 1