Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Windows 8 NAS] Homefolder geeft recycle bin fout

Pagina: 1
Acties:

• Adames
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-11 21:42
In een kleine werkomgeving (15-20 man) wordt gebruik gemaakt van een Qnap NAS en een Samba4 server. De NAS bevat alle data, inclusief de homefolders en profielen.
Op de NAS zijn hiervoor een aantal mappen aangemaakt, welke worden gemapped op de client met een logon script. Hieronder valt ook de homefolder. Deze homefolder is voor elke gebruiker hetzelfde: \\NAS\home
De home folder wordt door de NAS voor elke gebruiker uniek gemaakt, waarbij het eigenlijke UNC pad voor mij onbekend is.
In de group policy zijn redirected user folders ingesteld, die verwijzen naar H:\ waarbij dit dus de mapping is naar de home folder. Dit gaat in principe goed, alleen krijg ik elke keer bij inloggen een foutmelding dat de prullenbak beschadigd is en of ik deze wil leeg maken. Door een aantal maal op Ja te klikken (voor elke redirected folder) kan ik verder gaan met werken.
Nu las ik op het grote internet dat deze foutmelding komt, omdat windows/de gebruiker geen full control heeft over de map, wat ook klopt, want de NAS regelt deze rechten zodat de gebruikers slechts lees en schrijf rechten hierop heeft. Alleen is het raar in mijn ogen dat hij toch probeert om een prullenbak aan te maken voor een netwerkmap, dit hoort toch niet?
Is er een manier om deze foutmelding weg te krijgen? Dus ofwel door te verhinderen dat windows probeert een prullenbak aan te maken voor deze netwerkmap, ofwel door achter de UNC te komen van de eigenlijke map in de NAS en daarop alsnog full control over te geven?

Anders zal ik alsnog de mappen opnieuw moeten aanmaken volgens de conventionele manier en dus gebruik maken van \\NAS\%username%\home

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Wat is de foutmelding precies? Je zou die moeten kunnen terugvinden in de event-log, copy/paste hem vanuit daar even.

Je zou het volgende commando trouwens kunnen proberen of een pc waar het probleem zich optreedt (vanuit een elevated command prompt)
rd /s /q C:\$Recycle.bin

[ Voor 101% gewijzigd door Turdie op 13-02-2014 18:37 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\BitBucket\KnownFolder
There will be a key for each folder you redirect. Two DWord values should be present:
NukeOnDelete - Set to 1 to disable recycler for the redirected folder.
MaxCapacity - Set this to the limit you want for the redirected folder.
By default the MaxCapacity will be 10% of the space of the volume which holds the redirected folders.

Meer info

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
UNC pad zou je moeten kunnen vinden op de Qnap, echter betwijfel ik of je full control daar kan zetten. In het verleden heb ik ook wel eens nasjes geprobeerd te gebruiken voor dit soort zaken maar ben er eigenlijk door het gekloot met Linux en Windows file permissies doorelkaar vanaf gestapt (misschien dat dit in de huidige firmware versies trouwens beter is) en heb ik dit soort situaties eigenlijk altijd de NAS via ISCSI aan een windows server gehangen om daar de permissies goed op te regelen.

Synology had trouwens altijd onder de share / Windows file services een vinkje om de prullenbak aan of uit te zetten op shares, misschien dat Qnap dat ook heeft en mogelijk hier ook wat mee te maken heeft.