• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 12:27
Ik heb 2 PCIe sloten op mijn Asus P5WDG2 WS Professional, beide in gebruik door een Intel netwerkkaart en een IBM M1015 storage controller. Momenteel geen videokaart. Omdat het soms wel praktisch is om te zien wat je doet was ik van plan om een oude PCI video controller te gebruiken, puur en alleen om beeld uit het doosje te toveren.

Dit blijkt moeilijker dan het lijkt, ik heb een kleine selectie kaarten geprobeert maar geen van alle geeft beeld. Is er een reden waarom traditionele PCI kaarten geen beeld geven een in 'modern' moederbord dat jullie weten? Ik heb het google op veel verschillende manieren geprobeert te vragen maar geen uitsluitsel.

Het enige wat ik kan vinden heeft te maken met de compatibiliteit van de sloten zelf; 3.3v vs 5v etc. Mijn bord heeft het 'nokje' in het slot niet aan de kant van de PCI brackets, dit doet mij denken (aldus de PCI wiki pagina) dat dit een 5v PCI slot betreft.

Ik heb deze sloten op mijn P5WDG2 WS Professional:

http://i.pcworld.fr/198901-975x-asus-p5wdg2-ws-pro.jpg

5v PCI sloten als ik het juist heb toch? Laatste kaart die ik heb geprobeert was een #9GXE64, te zien aan de strip pinnetjes ook een 5v kaart. Dit is de kaart:

http://www.yjfy.com/museum/video/9GXE64_Pro.htm

5v kaart in een 5v slot = win? Helaas. Ook geen beeld. Meestal kom ik er zelf wel uit maar dit is een beetje vreemd. Is er misschien een limitatie in de BIOS ofzo die alleen PCIe grafische adapters initialiseert?

Iemand een idee? Ik wil graag beeld als er iets stuk is. :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Limitatie in BIOS is onwaarschijnlijk, wel een setting om aan te geven welke display hij eerst moet initialiseren. Als dat PCIe only is, zou het dit gedrag kunnen verklaren...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-07 22:05

Rico

Wie dit leest is gek....

Ik heb hier een Matrox PCI kaart in een AM3+ moederbord gehad en dat werkte prima.
Heb dat kaartje altijd liggen voor het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:08

Nemesizz

Untouchable

Heb zelf een tijdje een TNT2 PCI gebruikt toen m'n PCI-e videokaart RMA was, dat was op een 775 moederbord. Je moet alleen wel in de BIOS vaak de init-display-first op PCI zetten (naam van dat foefje kan verschillen per BIOS en/of moederbord). Sommige borden pakken ook gewoon de PCI zo gauw er niks anders voor handen is.

Maar moet zeggen dat een S3 wel heel erg oud is. Kan misschien eens proberen bij een van m'n PC's (heb nog wel een 1+1MB S3 Trio liggen, en anders nog een 1MB Trident geloof ik). Maar driver support is er volgens mij niet voor, en met 1 of 2MB kun je ook niet veel qua resolutie of kleuren (hoger dan 800x600 gaan ze volgens mij niet met 16-bit kleuren, met 256 kleuren konden ze wel hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
Ik heb even de documentatie van het bord erop na geslagen (bij gebrek aan beeld) en de enige optie die ik kon vinden mbt VGA is "Allocate IRQ to PCI VGA" en die staat standaard op "yes"

Voor de rest staan er maar 2 PCI kaarten op de hardware compatibility list:

ATI Radeon 9200SE
ATI Radeon 7000

Doet me denken dat het wel zou moeten kunnen op dit bord, echter prioriteit PCI/PCIe is nergens te vinden.

Manual staat hier: http://dlcdnet.asus.com/p...D2%20Pro/e2861_p5wdg2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen Tempel
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Pagina 4-29
Boot Graphic Adapter Priority [PCI Express/PCI]
Allows selection of the graphics controller to use as primary boot device.
Configuration options: [PCI Express/PCI] [PCI/PCI Express]
BIOS > Advanced > Chipset > Boot Graphic Adapter Priority

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
Arjen Tempel schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:59:
Pagina 4-29

[...]

BIOS > Advanced > Chipset > Boot Graphic Adapter Priority
Dank u, dank u.. Duidelijk gevalletje van niet goed kijken. ;w

Ik ga binnenkort eens een PCIe kaartje lenen om te kijken waar deze optie nu op staat en hem eventueel aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 578838

Ik heb een jaartje of 2-3 een gelijkaardige situatie gehad met home-server die ik voor iemand in elkaar had gestoken. Hoewel alle BIOS-settings stonden ingesteld zoals het hoorde wou ie in eerste instantie geen enkele PCI kaart aanpakken. Ik heb toen een TNT1, TNT2, en S3 Trio 64 PCI geprobeerd en geen enkele wou werken. Uiteindelijk ben ik dan een PCI Voodoo Banshee (Diamond Monster Fusion 16MB) tegengekomen, en rara, die deed het wel.

Waarom al die kaarten niet en die ene wel : geen flauw idee. Maar die Banshee deed het prima. Ik heb net ook ff vlug gegoogled en blijkbaar zou de Ati Rage Pro XL PCI over het algemeen probleemloos functioneren in de meeste systemen. Ook zijn er blijkbaar PCI versies te krijgen van onder meer de GeForce FX5200, misschien dat je kan proberen daar eentje van op de kop te tikken en te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:09

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Pak anders een 8400GS PCI ofzo. Is wat moderner.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Die heeft weer soldeer problemen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:54

KneoK

Not in a million lightyears

fish schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 15:35:
Die heeft weer soldeer problemen
Dat probleem wordt veroorzaakt door het snel opwarmen en weer afkoelen van de onderdelen op de kaart. Dit lijkt mij geen systeem dat wordt gebruikt voor zwaardere grafische toepassingen dus dat zal echt niet aan de orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou ik ik heb ze ook zien sneuvelen op pc's zonder grafisch zware software. daarnaast is de kand als je een oude vind dat die wel belast geweest is vrij groot

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-07 03:06

auto660

1991 240 GL Brick

Dan moet je denk ik kijken naar een geforce gt520 pci edition of zo'n ati rage pci kaart. Zelf vond ik er laatst nog een in een kringloopwinkel (en uiteraard meegenomen :p ) dus ze zijn er nog wel.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Pagina: 1