Anoniem: 554648

Topicstarter
In de afgelopen maanden heb ik zitten denken wat gebeurd is met het gamescafe the game syndicate(TGS). Ik kwam er een paar jaar geleden bijna wel elke week en heb daar de nodige mede gamers leren kennen en ontmoeten. 5 jaar geleden is het gesloten in Den Haag als Rotterdam terwijl rond die tijd de games voor multiplayer juist groot begonnen te worden.

Nu vroeg ik mij dus af willen wij gamers geen meeting place hebben om tegen elkaar te gamen via lan of internet onder 1 dak als gamescafe?

Mijn eigen mening is dat het gewoon moet kunnen. Het was in de tijd van TGS 1 van mijn beste tijden in gaming. Keb vrienden gemaakt om gezamenlijk cod te spelen of een raid te doen met elkaar in wow of zombies afgeslacht op lan in l4d. 4 vs 4. Maar ben ik de enige die zo denkt of hoe zien jullie het? Ik ben zeer benieuwd naar jullie menig hierover.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Internet is aartsvijand nummer 1 gebleken van dit soort kleinere LAN principes. Naast het gamescafé had je vroeger ook een zeer grote diversiteit aan kleine LAN-parties, computerhobbyclubs waar gegamed werd, etc. Tegenwoordig is dat voorbij gegane glorie.

Ik verwacht ook niet dat er een interessante markt voor is om dit soort dingen terug te laten komen. Het gemak waarmee je juist direct een match hebt, lekker vanaf de bank, geen eventueel gesleep, entreekosten, of simpelweg de extra vergane tijd. Maar enkel een druk op de knop, gamen zolang als je wilt, en weer stoppen.

Dat gehele gemak is ook waardoor multiplayer zo groot is geworden. Vanaf de introductie van kabel en ADSL zag je de vraag naar kleinschalige LANs al snel afnemen.

Anoniem: 36664

De gamecafe's zijn ten onder gegaan aan een combinatie van zaken; Het internet is inderdaad een belangrijke factor, maar ook de opkomst van programma's als Skype/teamspeak hebben ervoor gezorgd dat je ook vanuit huis makkelijk met elkaar kan communiceren. Daarnaast zijn de computers tegenwoordig een stuk goedkoper geworden, waardoor veel mensen een veel betere pc thuis hebben staan dan een gamecafe zich kan veroorloven om uit de kosten te komen.

Voor de rest heft psychodude wel gelijk goede punten, die hebben zeker ook zwaar meegewogen..

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:52
Meende dat er nog wel een Barcraft of 2 in Nederland zijn/waren?
Meende dat op Teamliquid er nog wel een paar actieve topics zijn (Internationaal dus geen idee of het daadwerkelijk hier nog in NL bestaat) weet rond de release van SCII dat het men er nog over had alleen alles was nogal zuidelijk in ik woon in het noorden van friesland. Nooit echt gelegenheid om er in te verdiepen.

Maar zou zeggen kwa E-sports lijkt het me nog wel Viable een soort E-sports café te hebben geen lan setup meer maar misschien wel even een leuk 1v1 systeem met een projector door de kroeg heen oid. Gewoon simpel vermaak.

Anoniem: 36664

Barcraft bestaat inderdaad nog steeds, maar dit zijn meer cafes/barretjes waar tijdens E-Sports events je kunt kijken naar de wedstrijden als ik me niet vergis. Onlangs hebben ze daar nog een LoL variant van opgestart.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 36664 op 13-02-2014 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:41

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Ze bestaan nog steeds hoor! Enkel heten het nu E-Sportclubs.
EC-Almelo is 1 van mijn favoriete voorbeelden ;)

https://www.facebook.com/ecalmelo

en ook heb je bijvoorbeeld EC-Twente
http://drupal.ectwente.nl/

Ook heb je een "club" in de bovenste verdieping van het Bonami game museum in Epe
http://www.spelcomputermuseum.nl/

Dit concept wordt langzamerhand ook weer breder ingezet ;)

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 554648

Topicstarter
psychodude schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:23:
Internet is aartsvijand nummer 1 gebleken van dit soort kleinere LAN principes. Naast het gamescafé had je vroeger ook een zeer grote diversiteit aan kleine LAN-parties, computerhobbyclubs waar gegamed werd, etc. Tegenwoordig is dat voorbij gegane glorie.

Ik verwacht ook niet dat er een interessante markt voor is om dit soort dingen terug te laten komen. Het gemak waarmee je juist direct een match hebt, lekker vanaf de bank, geen eventueel gesleep, entreekosten, of simpelweg de extra vergane tijd. Maar enkel een druk op de knop, gamen zolang als je wilt, en weer stoppen.

Dat gehele gemak is ook waardoor multiplayer zo groot is geworden. Vanaf de introductie van kabel en ADSL zag je de vraag naar kleinschalige LANs al snel afnemen.
Tis zeker waar dat internet de overmacht heeft genomen. Maar ikzelf had in die tijd ook een goede internet connectie en ik had zeker een goeie pc. Mijn rede was om gewoon makkelijk daar te gaan zitten zonder gezeik. Wilde ik wat drinken bestelde ik dat via mijn pc en hoefde ik geen stap te doen. Wat ook voor het eten telde. Tis maar een makkelijk makende situatie en ook best lui. Maar tis wel iets wat altijd wel relax is. Service terwijl jij aant gamen bent.

En is gamen in je kleine kamertje niet iets van vroeger? Kijkende naar de visie van jaren geleden wat het dat wij gamers aangekeken werden als nerds die de hele dag in onze slaapkamer zitten te gamen en contactgestoord genoemd werden en volgens mij is dat voor deze tijd toch wel heel anders. Zoals RedHornet ook aangeeft Teamspeak, Ventrilo of Skype hebben we tegenwoordig ook. Maar waarom zou je alleen via die media contact willen maken en niet gewoon met elkaar gezellig met een drankje erbij in een gamescafe. Tis misschien ietsjes duurder maar tis ook socialer. Ikzelf heb uit ervaring meegemaakt dat je na 1 match gewoon met vrienden of zelfs mensen die je niet kent een hele conversatie gaat houden van hoe die match ging. Het zijn maar die kleine extra dingen. Waarin zou dan een gamescafe ten dode opgeschreven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbassie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 12:58
TGS, dat is een tijd geleden! :D Heb daar toentertijd nog aardig wat Counter-Strike potjes gespeeld met wat vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 406530

Voorheen was er ook een WZZRD gamecafé aan de Oudegracht in Utrecht bijvoorbeeld Playz2B in Apeldoorn, maar volgens mij zijn deze er allebei niet meer. Het is leuk als uitje om met vrienden door het hele land verspreid af te spreken, maar het lijkt me dat er weinig behoefte aan bestaat als je mensen ook thuis kunt uitnodigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:45
Het is natuurlijk ook heel lastig om zoiets rendabel te maken. Als je een café hebt is het makkelijker om de hele vloer vrij te maken en harde muziek op te zetten en iedereen naar binnen te stampen. Vervolgens is er niks te doen behalve zuipen, dus je kunt genoeg afzetten.
Een gamecafé kan veel minder mensen huisvesten, omdat de gamers toch wel willen zitten. Niet bij Kinect bijvoorbeeld, maar dan ben je nog meer ruimte kwijt, omdat er wel bewegingsvrijheid moet zijn. Verder worden de plekken waar normaal gesproken betalende klanten staan ingenomen door dure moderne apparatuur dat constant moet worden bijgehouden en de hardware moet ook up to date blijven.
En in een gamecafé kom je om te gamen of andere mensen te zien gamen, dus de snelheid van de alcoholconsumptie zal ook dalen.

Toen ik begon met het lezen van het topic leek het me wel leuk om het concept eens verder te gaan onderzoeken, maar het klinkt niet erg rendabel :P

Wat misschien wel leuk is, is het focussen op 16-jarigen die nu niet meer mogen drinken. Daar zijn nog geen alternatieven voor. Wat dan wel jammer is dat ze veel minder te besteden hebben dan mensen van 18+. Ze hebben echter wel meer tijd en kunnen doordeweeks ook wel komen gamen. Zit je alleen nog met het verdienmodel, want entree vragen schrikt af en van 3 fristi's op een avond wordt je ook niet rijk :+
Maar misschien dat ouders en omwonenden mee willen helpen, aangezien de parkjes in het dorp en de bankjes in de buurt van de supermarkt sinds het alcoholverbod vol zitten met zuipende jongeren.

Ik ben zelf nooit in een gamecafé geweest. Aangezien jullie wel ervaring hebben, waar betaalden jullie voor? Zitplaatsen? Gametijd? Inleg voor competities?

[ Voor 4% gewijzigd door Ample Energy op 14-02-2014 15:19 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomaszD
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 13:26
Anoniem: 406530 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 12:02:
Voorheen was er ook een WZZRD gamecafé aan de Oudegracht in Utrecht bijvoorbeeld Playz2B in Apeldoorn, maar volgens mij zijn deze er allebei niet meer. Het is leuk als uitje om met vrienden door het hele land verspreid af te spreken, maar het lijkt me dat er weinig behoefte aan bestaat als je mensen ook thuis kunt uitnodigen.
In Enschede bestaat dat concept nog wel:

http://wzzrd.nl/cafe/hetcafe/gaming

Leuke kroeg, jammer dat het redelijk ver van het centrum zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 20:26

Rmg

Siempie schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 15:17:

Ik ben zelf nooit in een gamecafé geweest. Aangezien jullie wel ervaring hebben, waar betaalden jullie voor? Zitplaatsen? Gametijd? Inleg voor competities?
Vroegah, denk alweer een jaar of 12 geleden kwam ik nog wel eens met vrienden in een tussenuur bij de The Mad processor in Amsterdam. Paar euro kon je een middag gamen. Waarom? voordeel omdat iedereen op lan zit, we konden met 4 / 5 man met dezelfde lage ping en met elkaar meekijkend gewoon een counterstrike server domineren. O-)

verder was het leuk om samen in 1 ruimte te zitten en te kunnen spelen. Competities deden wij nooit aan mee, weet ook niet of die intern gehouden werden. Weet wel dat 1 van de dingen waar TMP aan ten onder gegaan is het gejat van gamekeys is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 406530

ThomaszD schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 15:18:
[...]

In Enschede bestaat dat concept nog wel:

http://wzzrd.nl/cafe/hetcafe/gaming

Leuke kroeg, jammer dat het redelijk ver van het centrum zit..
Ik kwam het ook tegen dankzij vriend Google, maar dat is veel verder dan Utrecht (voor mij dan :P).

Er geldt eigenlijk hetzelfde als arcadehallen in Nederland. Het is nooit echt aangeslagen, terwijl het in Japan een sociale aangelegenheid is.
Pagina: 1