afstand centrale: sneller internet bij sneller abonnement?

Pagina: 1
Acties:

• basek
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09-2023
Dag allemaal,

Ik woon 4,7 km van mijn ADSL-centrale af en heb langzaam internet.

Ik had 20 MB internet van Telfort. Daar bleef 4,6 MB (speedtestmeting) van over.

Telfort nam contact met mij op en zei dat een nieuw modem gewenst was. Ik kon dan gelijk overstappen naar het instapabonnement van 8 MB. Dat was goedkoper en het zou voor de snelheid NIET uitmaken.

Ik baal dat ik dat gedaan heb want nu heb ik een snelheid van 3,6 MB. Dat is dus 25% lager. En op deze lage snelheid een factor.

Nu is mijn vraag. Stel ik neem een 50 MB abonnement, heb ik dan uiteindelijk meer snelheid (bijv. 6 MB)?
Met andere woorden: zakt de snelheid procentueel in? Als je bijv. 20% van je abonnementsnelheid overhoudt heb je dan uiteindelijk meer snelheid bij een heel snel abonnement?

Alvast dank voor jullie eventueel hulp!

Groet,
Bas

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik denk het niet.. Ik denk dat dit aan je nieuwe modem te wijten is. Zou me niet zo kunnnen bedenken hoe dit invloed heeft. Heb je geen mogelijkheid voor COAX of Glas?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:32
Nee, maakt niets uit.
Wanneer ben je overgestapt? Je modem traint zich eerst in (kijkt wat de max. waarde is), dat kan even duren.

Hoe test je verder precies?

x MB is geen snelheid, MB/s of Mb/s wel. Waarbij die B of b ook een factor 8 scheelt. Je snelheid met de auto is ook geen 50 kilometer, maar 50 kilometer per uur.

• basek
ShadowAS1 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:09:
Ik denk het niet.. Ik denk dat dit aan je nieuwe modem te wijten is. Zou me niet zo kunnnen bedenken hoe dit invloed heeft. Heb je geen mogelijkheid voor COAX of Glas?
@ShadowAS1 Nee, ik woon in een buitengebied. Mijn langzame telefoonlijn is helaas de enige optie.
Hopelijk wordt g4 zonder datalimiet een alternatief voor thuis.

• basek
Miyamoto schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:10:
Nee, maakt niets uit.
Wanneer ben je overgestapt? Je modem traint zich eerst in (kijkt wat de max. waarde is), dat kan even duren.

Hoe test je verder precies?

x MB is geen snelheid, MB/s of Mb/s wel. Waarbij die B of b ook een factor 8 scheelt. Je snelheid met de auto is ook geen 50 kilometer, maar 50 kilometer per uur.
@rooot Dus met andere woorden zou ik nu ook 4,6 MB moeten kunnen halen?
Ik ben helaas niet technisch maar zal eens in de handleiding van het modem duiken.
Het nieuwe abonnement loopt nu ruim 3 maanden.

• Miyamoto
Je zou nu ook 4,6 Mbps moeten halen ja. Tenzij je test niet klopt. Vandaar mijn vraag...
Je hoeft niet in je modem te duiken.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-10 20:09
Volgens mij krijg je bij een 50 (of 30) abo geen adsl maar vdsl en dan telt niet de afstand tot de centrale maar tot de wijkkast.
Je kunnt aan de hand van de max. adsl snelheid niet veel zeggen over de snelheid van je vdsl omdat die ten eerste vanaf een ander punt komt maar ook omdat vdsl een heel andere afstand - snelheid verhouding heeft.

edit> plaatje ter info, maar het belangrijkste is dus dat vdsl (2) niet vanuit de centrale maar vanuit de wijkverdeler komt waardoor de afstand over koper dus een stuk korter is.

Afbeeldingslocatie: http://eulinkonline.files.wordpress.com/2010/11/adsl-afstand-tot-centrale.jpg

Ik weet niet of telfort vdsl of vdsl2 gebruikt, dat maakt zoals je ziet nogal wat uit

[ Voor 35% gewijzigd door Rrob op 13-02-2014 13:11 ]

• basek
Miyamoto schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 12:54:
Je zou nu ook 4,6 Mbps moeten halen ja. Tenzij je test niet klopt. Vandaar mijn vraag...
Je hoeft niet in je modem te duiken.
Dank je!
Ik check het altijd met speedtest.net en ben inderdaad van 4,6 naar 3,6 Mbps gegaan.

• basek
Rrob schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:02:
Volgens mij krijg je bij een 50 (of 30) abo geen adsl maar vdsl en dan telt niet de afstand tot de centrale maar tot de wijkkast.
Je kunnt aan de hand van de max. adsl snelheid niet veel zeggen over de snelheid van je vdsl omdat die ten eerste vanaf een ander punt komt maar ook omdat vdsl een heel andere afstand - snelheid verhouding heeft.

edit> plaatje ter info, maar het belangrijkste is dus dat vdsl (2) niet vanuit de centrale maar vanuit de wijkverdeler komt waardoor de afstand over koper dus een stuk korter is.

[afbeelding]

Ik weet niet of telfort vdsl of vdsl2 gebruikt, dat maakt zoals je ziet nogal wat uit
Dank je wel!

Ik zit op deze wijkcentrale die nog niet geüpgrade is.
Waar wijkkasten bij mij zitten weet ik niet.

Dienst Omschrijving Snelheid (max.)
ADSL KPN ATM DSL 6Mb/1Mb
SDSL KPN ATM DSL 512kb/512kb
Wijkcentrale

Naam:Groningen-Vierverlaten
Code:Gn-Vvl
Afstand:± 4776 meter

Hopelijk gaat de snelheid in de nabije toekomst omhoog of wachten op een goed alternatief zonder datalimiet.

• Miyamoto
basek schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:29:
[...]
Dank je!
Ik check het altijd met speedtest.net en ben inderdaad van 4,6 naar 3,6 Mbps gegaan.
Kijk eens bij de speedtest van KPN: http://www.kpn.com/prive/...netsnelheid/speedtest.htm

Verder hoop ik wel dat je bedraad zit. En dat je ook getest hebt of het uitmaakt als je direct op de modem aangesloten bent. En dat je zeker weet dat alle andere (netwerk/tv/telefonie) apparatuur in huis uit staat.

• basek
Miyamoto schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:39:
[...]

Kijk eens bij de speedtest van KPN: http://www.kpn.com/prive/...netsnelheid/speedtest.htm

Verder hoop ik wel dat je bedraad zit. En dat je ook getest hebt of het uitmaakt als je direct op de modem aangesloten bent. En dat je zeker weet dat alle andere (netwerk/tv/telefonie) apparatuur in huis uit staat.
Ook 3,6 Mbps.
Ik ben bedraad aangesloten op mijn router/modem van Telfort. Verder is er nog een computer aangesloten en de printer. TV is via (het niet fijne) Digitenne.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:23
Misschien is er vdsl vanuit de straatkast mogelijk. ADSL wordt vanuit de centrale geleverd (dus 4,7km in jouw geval), maar VDSL soms van de straatkast. In dat geval kan het best zijn dat je met ADSL maar 2Mbit (bv) haalt terwijl VDSL wel 30+ haalt.

PM eens je PC/huisnr?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Rrob schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:02:
Dat is niet per definitie zo.

In het ideale geval wel, maar dan wordt dat apart gemarket. KPN market die pakketten als "glasvezel". Technisch gezien noemen we dat FttC (Fibre to the Curb). Dit in tegenstelling tot FttH (Home).

In de meeste gevallen echter doet KPN VDSL2 gewoon vanuit de CO, oftewel vanuit de centrale net als ADSL.

In Nederland wordt bij mijn weten overigens alleen VDSL2 gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 13-02-2014 14:57 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• basek
DJSmiley schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:52:
Misschien is er vdsl vanuit de straatkast mogelijk. ADSL wordt vanuit de centrale geleverd (dus 4,7km in jouw geval), maar VDSL soms van de straatkast. In dat geval kan het best zijn dat je met ADSL maar 2Mbit (bv) haalt terwijl VDSL wel 30+ haalt.

PM eens je PC/huisnr?
Ik heb hem gestuurd. Ik hoop op de juiste manier. Ben nog niet zo bekend bij Tweakers.
Alvast dank!

• Miyamoto
basek schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:48:
[...]
Ook 3,6 Mbps.
Ik ben bedraad aangesloten op mijn router/modem van Telfort. Verder is er nog een computer aangesloten en de printer. TV is via (het niet fijne) Digitenne.
Als je verder niets aan het downloaden bent, kun je de helpdesk van Telfort eens om opheldering vragen. Let dan wel op je terminologie (Megabit, Megabyte) en blijf bij de kern. Getest speedtest KPN oude modem, getest speedtest KPN nieuwe modem.

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:50

MCP cloud

Op het web sinds 1998

Beetje off topic :+ :P maar BIZAR
Opnieuw wietkwekerij ontdekt in KPN huisje langs de Zuidendijk in Dordrecht.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BgXaWv6IYAAELrR.jpg
DJSmiley schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:52:

PM eens je PC/huisnr?