Toon posts:

Flatscreen tv aan gipsplaat met muursteun

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal :P
ik heb net een nieuw huis en zou graag mijn tv willen ophangen aan een steun die uitschuifbaar is
dus deze kan draaien en van de muur komen

mijn muur is van gipsplaat 12,5mm
ik heb al wat gezocht op het internet en daar zegt men dat je de beugel vast moet maken aan balken achter de gipsplaten, maar dit gaat niet voor mij werken

iemand en beter advies?

overigens is mijn tv een 42 inch phillips tv van 14 kilo en heb ik nog geen muursteun

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Hollewandpluggen?
Weet alleen niet of 4 pluggen genoeg is voor 14 kilo..

Wear Sunscreen!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Waarom gaat aan de balken niet werken? Kwestie van kloppen waar ze zitten, en daar een schroef indraaien.
Ik denk dat een hollewandplug prima sterk genoeg is, maar op lange termijn zou ik er toch niet gerust op zijn.

Andere optie: hang hem aan het plafond als dat beton is.

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Holle wandpluggen volstaan normaal gesproken prima. Hebben een draagkracht tot 20kg setje meende ik. Echter lees ik dat het een steun is waarmee je de tv van de muur kan afwenden en bewegen.

Dit laatste baart mij meer zorgen. De kracht die dan op de pluggen komt is enorm. Voor gewoon statisch ophangen volstaan deze pluggen wel, echter dynamisch (bewegen van de steun/tv) is alleen aan te raden als je inderdaad de balken erachter opzoekt.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

of je neemt ankers: http://www.toggler.nl/plug-hollewand/hollewandanker/

Al is een beweegbare steun natuurlijk altijd "spannend" samen met een gipsmuurtje.

People as things, that’s where it starts.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het probleem is niet de pluggen, die houden 't wel. Het probleem als je zo'n beugel hebt die naar voren kan komen is de hefboomwerking waardoor de kracht op de muur zelf te groot wordt. Zo'n gipsplaatmuurtje kan niet zoveel hebben.

Ik ben bang dat je genoegen moet nemen met een platte beugel die niet beweegt, of dat je die muur moet verstevigen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-12 12:01
Ik heb met hetzelfde probleem te maken gehad, en uiteindelijk (heel netjes, al zeg ik het zelf) opgelost door een wandje voor de muur te plaatsen en daar de boel aan op te hangen. Heel kort door de bocht komt het erop neer dat je een houten raamwerk maakt van vloer tot plafond, en dit raamwerk daaraan bevestigd (immers, het zijn de enige echt stevige punten). Op dat raamwerk plaats je vervolgens weer gipsplaat + stuc, of gewoon multiplex met een likje verf. Je TV kan je dan aan het houten raamwerk dat erachter zit ophangen. Alle bekabeling kan dan netjes door de holle wand worden geleid. Ik heb er uiteindelijk nog voor gekozen om in de randen een witte lichtslang aan te brengen, maar je zou bijvoorbeeld ook voor een kleurtje kunnen nemen, of ledstrips of iets dergelijks.
Afbeeldingslocatie: https://paulvanwens.nl/fotos/WP_000150.jpg

Achteraf gezien had ik mogelijk de TV wel verzonken erin willen plaatsen, dus in plaats van een balk gebruiken waar de TV op geschroefd zit een stukje multiplex nemen, zodat het toestel een paar cm echt in het muurtje valt. Wel lijkt het me dat je dan even de koeling (afvoer van warmte) in de gaten moet houden, maar volgens mij moet dat prima kunnen.

iRacing Profiel

Verwijderd

Je kunt het gewoon ophangen met hollewandankers van toggler.
Het word uitgelegd en laten zien in 1 van hun video's.
En op hun website hebben ze ook nog allemaal toepassingen met handleidingen waar alles nog duidelijk word uitgelegd, dit heeft mij verder geholpen.
YouTube: Flatscreen TV met zwenkarm aan gipsplaat met TOGGLER Pluggen & Ankers

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Eenmaal gemonteed zijn gipsplaten zijn sterker dan je denkt. gewoon hollewandpluggen er in tetteren. bij twijfel een paar extra

Iperf

• kroegtijger
Aangezien het scherm draaibaar is, zal bij uitschuiven / draaien alle gewicht op een enkel punt komen. Dat kan niet op een groot oppervlakte worden verdeeld, en of dat dan nog op een gipsplaatje wil blijven hangen is imho best een risico nemen... Ik zou het er in ieder geval niet op wagen. Daarnaast blijf je dan nog wel met de bekabeling zitten die je niet netjes weg kan werken.

iRacing Profiel

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat bekabeling betreft is kroegtijger's oplossing ook wel een mooie inderdaad.

Verwijderd

Ik heb zelf ook erg getwijfeld, maar het draait vooral om de goede steun. Ik heb het zelf opgehangen met de handleiding van toggler. Ze geven ook een uitleg over de krachtenberekening wanneer het wel of niet houd.
http://www.toggler.nl/plu...onder-zwenkarm/hollewand/

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2014 16:45 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:12:
Ik heb zelf ook erg getwijfeld, maar het draait vooral om de goede steun. Ik heb het zelf opgehangen met de handleiding van toggler. Ze geven ook een uitleg over de krachtenberekening wanneer het wel of niet houd.
http://www.toggler.nl/sta...TV-Gipsplaat-zwenkarm.pdf
Ja lekker je metaalboor bot maken in het gips ...

Iperf

• kroegtijger
fish schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:14:
[...]

Dat viel mij ook inderdaad al op... Schept niet heel veel vertrouwen voor de rest van het verhaaltje in de handleiding natuurlijk.

iRacing Profiel

Verwijderd

kroegtijger schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:28:
[...]

Dat viel mij ook inderdaad al op... Schept niet heel veel vertrouwen voor de rest van het verhaaltje in de handleiding natuurlijk.
Wat is dan jullie alternatief, welke type boor raden jullie aan? Ik vond de metaalboor wel een goed advies, want dan krijg je een lekker scherp gat zonder franje. En de handleiding heeft voor de rest voor mij prima gewerkt. Je voelt dat het stevig hangt.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

fish schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:14:
[...]

Euh, met gipsplaat krijg je een scheermesje nog niet bot. Ik gebruik daar ook meestal een metaalboor voor.

Steenboren zijn gemaakt om mee te hameren ipv te boren, en dat is met gipsplaat helemaal niet handig.

Let wel: gipsplaat he. Bij gipsblokken is 't een ander verhaal.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 13-02-2014 16:01 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nee steenboren zijn niet om mee te hameren. Betonboren wel

Een steenboor heb ik iig vrij vlot aan gaas in beton :P
Kloppen/hameren whatever is zowiezo niet aan te bevelen op een gipsplaat :+

[ Voor 54% gewijzigd door Fish op 13-02-2014 16:03 ]

Iperf

• kroegtijger
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:37:
[...]

Wat is dan jullie alternatief, welke type boor raden jullie aan? Ik vond de metaalboor wel een goed advies, want dan krijg je een lekker scherp gat zonder franje. En de handleiding heeft voor de rest voor mij prima gewerkt. Je voelt dat het stevig hangt.
Ik zou zelf voor een steenboortje op een laag RPM kiezen denk ik. Tuurlijk krijg je met een metaalboor er ook prima een gat in, maar je kan daarna eigenlijk je metaalboortje wel weg gooien dan. De handleiding beschrijft verder het proces wel duidelijk, maar geeft ook duidelijk aan dat er wel de nodige voorwaarden aan kleven. Zo wordt er bijvoorbeeld uit gegaan van 12,5mm gipsplaten, maar er zijn ook volop 9mm gipsplaten in omloop (wat dus ruim 25% scheelt), en wordt er eigenlijk nog ter loops in vermeldt dat e.e.a wel erg afhankelijk is van het scherm.
Gegeven dat het scherm dat eraan komt te hangen waarschijnlijk wel een behoorlijke waarde vertegenwoordigd lijkt het me dan geen goed plan om te stellen "proberen maar en zie maar waar het schip strandt"

iRacing Profiel

• kroegtijger
CyBeR schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:59:
[...]

Euh, met gipsplaat krijg je een scheermesje nog niet bot. Ik gebruik daar ook meestal een metaalboor voor.

Steenboren zijn gemaakt om mee te hameren ipv te boren, en dat is met gipsplaat helemaal niet handig.

Ook met gips-platen krijg je een metaalboortje prima bot hoor, maar het duurt iets langer (materiaal is dan ook dunner)

iRacing Profiel

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CyBeR schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:59:
[...]

Weet je wat .....

Geef mij je scheermes. haal ik em ff langs een gipsplaat en dan mag jij je morgen scheren

Iperf

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10 13:18
kroegtijger schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 16:02:
[...]
Zo wordt er bijvoorbeeld uit gegaan van 12,5mm gipsplaten, maar er zijn ook volop 9mm gipsplaten in omloop (wat dus ruim 25% scheelt),
[...]
9,5mm platen zijn voor plafonds bedoeld. Deze worden dus doorgaans niet voor wanden gebruikt tenzij er echt een (slechte) beun aan het werk is geweest.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 16:06:
[...]

9,5mm platen zijn voor plafonds bedoeld. Deze worden dus doorgaans niet voor wanden gebruikt tenzij er echt een (slechte) beun aan het werk is geweest.
Zat kantoren met 9.5mm gipsplaat als wand. Goed idee? Nope. Goedkoper dan 12.5? Yup. Geinstalleerd door Polen die daar verder ook niet om malen? Inderdaad.

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-12 16:09
Metaalboor gebruiken heeft een reden.
De metaalboor is scherper maar wat belangrijker is dat de metaalboor zichzelf
door het materiaal trekt in gipsplaat.
Ga je met een steenboor aan de gang dan loop je het risico dat wanneer je bijna door de plaat
heen bent je het laatste stukje eruit drukt en dan is de bevestiging op die plaats minder stevig.
Vandaar het advies om een metaalboor te gebruiken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Klinkt zinnig, ook reden dat ik zei dat kloppen niet handig is.
maar is nog steed slecht voor je boor

any cheap ass boor will do in dit geval

Iperf

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja je moet niet je duurste cobaltboortjes gaan gebruiken om een gaatje in een gipswandje te boren natuurlijk. Gewoon het goedkoopste huismerkboortje van de gamma.

• kroegtijger
SlowDown schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 16:13:
Metaalboor gebruiken heeft een reden.
De metaalboor is scherper maar wat belangrijker is dat de metaalboor zichzelf
door het materiaal trekt in gipsplaat.
Ga je met een steenboor aan de gang dan loop je het risico dat wanneer je bijna door de plaat
heen bent je het laatste stukje eruit drukt en dan is de bevestiging op die plaats minder stevig.
Vandaar het advies om een metaalboor te gebruiken.
Er valt ook wel iets voor te zeggen, maar een kleine kanttekening erbij dat het beter met een oud boortje kan worden gedaan was wel leuk geweest natuurlijk.

iRacing Profiel

• kroegtijger
CyBeR schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 16:08:
[...]

Zat kantoren met 9.5mm gipsplaat als wand. Goed idee? Nope. Goedkoper dan 12.5? Yup. Geinstalleerd door Polen die daar verder ook niet om malen? Inderdaad.
Inderdaad helaas. Overigens zie je het soms ook nog wel eens in huizen gebruikt worden, maar is dat vaak weer bovenop hout (dus houten frame / metal stud met daarop een plaat OSB, en daarop gipsplaten en stucwerk) om extra stevigheid in de wand te krijgen. In dat geval zijn hollewand-pluggen overigens weer niet nodig en kan je gewoon direct op de OSB-platen schroeven door het gips heen.

iRacing Profiel

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-12 16:09
Als het gaat om 4 gaatjes zal je HSS boor er geen probleem mee hebben.
Maar het klopt dit type boor zal zich minder prettig voelen in gipsplaat.

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-12 18:06
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:52:
hallo allemaal :P
ik heb net een nieuw huis en zou graag mijn tv willen ophangen aan een steun die uitschuifbaar is
dus deze kan draaien en van de muur komen

mijn muur is van gipsplaat 12,5mm
ik heb al wat gezocht op het internet en daar zegt men dat je de beugel vast moet maken aan balken achter de gipsplaten, maar dit gaat niet voor mij werken

iemand en beter advies?

overigens is mijn tv een 42 inch phillips tv van 14 kilo en heb ik nog geen muursteun
is dit nog gelukt?
Ik wil een 32-40 inch TV op een gipsplaat-wand plaatsen met draai-beugel.
Maar weet niet of de gipsplaat dit zal houden..
Pagina: 1