• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 23:09
Hallo allemaal,

Zoals het onderwerp aangeeft, vraag ik me af of ik recht heb op een inkomen/uitkering als ik straks fulltime een masteropleiding wil gaan volgen?

Momenteel ben ik bezig met het afronden van mijn HBO opleiding en werk 4 dagen in de week. Hiervoor heb ik altijd fulltime gewerkt.

Ik vraag me dus af of ik recht op een uitkering/bijstand of iets anders. Ik heb ook geen idee bij welke instantie ik dit kan voorleggen.

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.

Groeten,
Lawkexarib

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:31
alleen als je je recht op stufi nog niet opgebruikt hebt, kan je stufi aanvragen denk ik.

Star Citizen Referral Code

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik vind het ergens altijd bijzonder... Mensen met zo'n hoge opleiding, die dan dit soort vragen serieus gaan stellen.

a. wat zegt je common sense?
b. wat zeggen de informatiepagina's op internet?

Persoonlijk: zou wel een walhalla zijn voor velen; lekker ontslag nemen, een opleiding doen van een jaar (of langer) en gratis geld trekken.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 07:26
Je hebt in totaal recht op 72 maanden lening, 60 maanden OV en 48 maanden studiefinanciering. Trek daar de maanden van af die je hebt gebruikt. Nee, je kan voor de rest niet bij de gemeente aankloppen.

[ Voor 70% gewijzigd door Termi op 13-02-2014 10:24 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
Termi schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:23:
Je hebt in totaal recht op 72 maanden lening, 60 maanden OV en 48 maanden studiefinanciering. Trek daar de maanden van af die je hebt gebruikt. Nee, je kan voor de rest niet bij de gemeente aankloppen.
Ligt er aan hoe oud de TS is.
Alleen als je voor je 31e aan de studie begint kun je stufi/lening aanvragen.

Verder kun je als je bent ontslagen op je vorige baan, met toestemming van het UWV, een opleiding gaan volgen met behoud van je WW.
Ook in de bijstand kun je toestemming krijgen om een studie te volgen in plaats van te solliciteren.
Maar die toestemming krijg je alleen als je met je huidige opleiding geen werk kan vinden, en als er een tekort is aan mensen met de opleiding die je wil volgen.

Voor de meeste volwassenen is de beste optie om een avondstudie te volgen en daarnaast (fulltime) te werken. Als het een opleiding die nuttig is dan kun je je baas vaak nog wel zover krijgen dat hij dit voor je betaalt (levert het bedrijf een flink belasting voordeel op).

Of met iemand trouwen die je wil en kan onderhouden terwijl jij verder studeert :P

TheS4ndm4n#1919

• lawkexarib
Bedankt voor jullie reactie tot zover
Helaas ben ik reeds 30 gepasseerd, waardoor ik geen recht meer heb op een studiefinanciering.

@fredkroket,
Ik zie het anders; afgelopen jaren heb ik meer dan genoeg belasting betaald en nu vind ik het meer dan logisch dat de staat mij wil helpen, opdat ik zich verder kan ontwikkelen. Het klinkt misschien lekker brutaal, maar als eens wist hoeveel anderen zijn die gratis geld en niets voor hoeven te doen. Wat dat betreft, vind ik het hier niet eerlijk geregeld

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Je vraag is dus eigenlijk, "krijg ik gratis geld als ik vrijwillig stop met werken" Het antwoord daarop is volgens mij redelijk simpel "Nee"

/(bb|[^b]{2})/

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:38

Wokschotel

Op 6 wielen

Hier past maar één smiley: :')

/edit

Okay, twee: :') en 7(8)7

[ Voor 39% gewijzigd door Wokschotel op 13-02-2014 11:16 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:51

Standeman

Prutser 1e klasse

lawkexarib schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:39:
Helaas ben ik reeds 30 gepasseerd, waardoor ik geen recht meer heb op een studiefinanciering.

@fredkroket,
Ik zie het anders; afgelopen jaren heb ik meer dan genoeg belasting betaald en nu vind ik het meer dan logisch dat de staat mij wil helpen, opdat ik zich verder kan ontwikkelen. Het klinkt misschien lekker brutaal, maar als eens wist hoeveel anderen zijn die gratis geld en niets voor hoeven te doen. Wat dat betreft, vind ik het hier niet eerlijk geregeld
Volgens mij heb jij een compleet scheef beeld van "gratis geld" en mensen die "niets doen" :/

Overigens, waar denk je waar de politie, zorg, lantaarnpalen, snelwegen, je HBO opleiding, etc van betaald worden? Juist, van jouw (en ook mijn) belastingcenten.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 20:17

itsalwaysme

Graast voor DB

nee meer 8)7
lawkexarib schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:39:

@fredkroket,
Het klinkt niet brutaal, maar eigenlijk gewoon dom. Als je een beetje logisch nagedacht had en een beetje gezocht had. Dan had je het antwoord binnen 5 minuten gevonden.

En over het meer dan genoeg belasting betalen naar jou mening: Jij hebt in die jaren nooit gebruik gemaakt van iets openbaars? Of iets waar subsidie op gegeven is? Lijkt me heel erg moeilijk namelijk.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• lawkexarib
Oké het is niet mijn bedoeling om hier een politiek onderwerp van te openen.

Mijn vraag was simpel of ik ergens recht op had wanneer je fulltime studeert en 30 gepasseerd bent. Uiteraard is het logisch dat je zelf wat heb gespaard, maar laten we eerlijk zijn; het zou veel schelen als je recht hebt/had op een vergoeding, omdat je een nota bene een masteropleiding wil gaan doen. Uiteraard heb ik hier veel voordeel aan, maar de staat ook. Als ik straks meer ga verdienen, dan betaal ik ook meer belasting. Ik zie het als een win-win situatie waar beide partijen blij van worden.

Oh jah ik heb al gezocht, maar kwam niets concreet tegen. Vandaar dat ik hier een topic ging over openen.

Verwijderd

Ik denk in jou geval dat je het wel kunt krijgen, en sterker ik denk dat veel bedrijven nu al om je staan te springen, ik denk dat je meteen aan de slag kan gaan op belofte dat jou masteropleiding afrond binnen 4 jaar. Kun je gelijk gemakkelijk alle kosten dekken.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Wat je wel kan doen, is inkomen middelen. Dat kan je veel belasting schelen. Als je van een behoorlijk inkomen teruggaat naar 0, dan kan dat heel interessant zijn. Je trekt in feite inkomen uit de jaren dat je werkte fiscaal naar de jaren dat je studeert. Daardoor heb je in beide jaren minder inkomen, waarmee je (veel) minder belasting betaalt (over het eerste deel van je inkomen betaal je veel minder dan over de hogere delen). Verder trek je dan nog je studiekosten af natuurlijk.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:30
lawkexarib schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:53:
Oké het is niet mijn bedoeling om hier een politiek onderwerp van te openen.

Mijn vraag was simpel of ik ergens recht op had wanneer je fulltime studeert en 30 gepasseerd bent. Uiteraard is het logisch dat je zelf wat heb gespaard, maar laten we eerlijk zijn; het zou veel schelen als je recht hebt/had op een vergoeding, omdat je een nota bene een masteropleiding wil gaan doen. Uiteraard heb ik hier veel voordeel aan, maar de staat ook. Als ik straks meer ga verdienen, dan betaal ik ook meer belasting. Ik zie het als een win-win situatie waar beide partijen blij van worden.

Oh jah ik heb al gezocht, maar kwam niets concreet tegen. Vandaar dat ik hier een topic ging over openen.
Is dit wel echt zo?
Weet je zeker dat je dadelijk meteen na afronding aan het werk kunt?

Dat is sowieso iets wat ik altijd al raar gevonden heb.
Mensen die opleiding na opleiding volgen tot ze 30/40 jaar zijn... dat is toch geen baangarantie?
Maar al die tijd zelf niks bijdragen aan de gemeenschap*, maar wel geld willen ontvangen.

* oké, je hebt kennis... maar die heb je nog niet beschikbaar gesteld voor de buitenwereld.

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 23:31
Het duurt ook wel een hele tijd voor je die 4 jaren weer hebt goedgemaakt:
Gedurende 4 jaar lever je niks op. Misschien dat je juist meer kost.
Het loonsverschil tussen HBO en universitair is ook niet zo denderend hoog.

Laten we voor het gemak uitgaan van een HBO startersloon van 2500 en een universitair startersloon van 3000.
In 4 jaar tijd op hbo niveau had je bruto 120.000 kunnen verdienen.
stel dat je nu 4 jaar fulltime studeert en je daarna aan de bak gaat voor 3000 euro per maand.
Dan heb je: 120.000/500 = 240 maanden = 20 jaar! nodig voor je quitte speelt.

Star Citizen Referral Code

• lawkexarib
ATS schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:12:
Wat je wel kan doen, is inkomen middelen. Dat kan je veel belasting schelen. Als je van een behoorlijk inkomen teruggaat naar 0, dan kan dat heel interessant zijn. Je trekt in feite inkomen uit de jaren dat je werkte fiscaal naar de jaren dat je studeert. Daardoor heb je in beide jaren minder inkomen, waarmee je (veel) minder belasting betaalt (over het eerste deel van je inkomen betaal je veel minder dan over de hogere delen). Verder trek je dan nog je studiekosten af natuurlijk.
Ik had ook gerekend dat ik mijn studiekosten, inclusief boeken, laptop van de belasting kan aftrekken. Maar ik denk dat je "niets" verdient, dan kun je ook niets van de belasting aftrekken toch?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Kan je niet bij je huidige werkgever door leren?

• lawkexarib
NeutraleTeun schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:17:
[...]

Is dit wel echt zo?
Weet je zeker dat je dadelijk meteen na afronding aan het werk kunt?

Dat is sowieso iets wat ik altijd al raar gevonden heb.
Mensen die opleiding na opleiding volgen tot ze 30/40 jaar zijn... dat is toch geen baangarantie?
Maar al die tijd zelf niks bijdragen aan de gemeenschap*, maar wel geld willen ontvangen.

* oké, je hebt kennis... maar die heb je nog niet beschikbaar gesteld voor de buitenwereld.
Uiteraard heb je geen garantie dat je direct aan de slag kunt, maar nooit geschoten is altijd mis zeg ik altijd
Oh dus je denkt dat die artsen en chirurgen op hun 20ste klaar zijn met hun opleiding?
Het kost misschien wat geld om zich te ontwikkelen, maar domheid kost nog veel meer. Zoals we dat nu merken in dit leven.

• lawkexarib
Brilsmurfffje schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:33:
Kan je niet bij je huidige werkgever door leren?
Jah, het is mogelijk om Microsoft certificaten halen, maar dat zegt uiteraard niets over je denkwijze en manier van werken. Ik wil graag de opleiding NSE aan de UVA volgen, omdat ik me graag verder wil ontwikkelen, en omdat deze opleiding het beste past bij mijn interesse en tot nu toe opgedane kennis en werkervaring.
BTW; deze opleiding duurt maar een jaar wanneer je het fulltime doet...

[ Voor 6% gewijzigd door lawkexarib op 13-02-2014 11:40 ]

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
lawkexarib schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:39:
[...]

Jah, het is mogelijk om Microsoft certificaten halen, maar dat zegt uiteraard niets over je denkwijze en manier van werken. Ik wil graag de opleiding NSE aan de UVA volgen, omdat ik me graag verder wil ontwikkelen, en omdat deze opleiding het beste past bij mijn interesse en tot nu toe opgedane kennis en werkervaring.
Opleiding Nationale Studentenenquete?

• lawkexarib
Lodo schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:40:
[...]

Opleiding Nationale Studentenenquete?
Hahaha nee het is System & Network Engineering :)

Link; https://www.os3.nl/

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

lawkexarib schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:32:
[...]

Ik had ook gerekend dat ik mijn studiekosten, inclusief boeken, laptop van de belasting kan aftrekken. Maar ik denk dat je "niets" verdient, dan kun je ook niets van de belasting aftrekken toch?
Nee, als je geen inkomen hebt, kan je niets aftrekken. Maar als je inkomen middelt, dan kan dat dus (AFAIK) wel en heb je 2x voordeel. Sowieso kan je zorgen dat het gros van je kosten het eerste jaar vallen in het jaar dat je ook inkomen hebt, zodat je dat wel gewoon kan aftrekken. Dus collegegeld in 1x betalen, alvast al je boeken voor het jaar inkopen, etc. Je laptop mag je niet in één keer aftrekken (moet je afschrijven), maar je komt best een eind. Daarmee ga je het natuurlijk geen vier jaar redden.

Als je een fiscaal partnerschap hebt of kan regelen met iemand anders, dan zou dat voordelig kunnen zijn voor jullie beiden. Zo trek ik de studiekosten van mijn vrouw af van mijn inkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door ATS op 13-02-2014 11:49 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:41
Laptops, computers, devices mag je tegenwoordig helemaal niet meer aftrekken. Alleen nog collegegeld, verplichte! boeken en evt andere verplichte middelen.

Verder krijgen vanaf volgend jaar voltijdstudenten die rechtstreeks van de bachelor komen nog slechts een lening en geen stufi meer. Ik denk dusdat de enigr weg is via een betalende baas (en evt belastingvoordeel dmv het middelen van salaris)

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-10 10:10
gewoon even heel praktisch hoor, misschien dat ik dat ik dan weer raar nen.. maar wat dacht je van gewoon ouderwets sparen?

als je weet dat je nu een inkomen hebt, en je hebt al bedacht dat je op het niveau uitkering kan overleven,
waarom niet gewoon eerst elke maand sparen ? daarna je opleiding doen ?

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik vraag me af of je gezien je leeftijd na 2-3? jaar opleiding meer kansen op de arbeidsmarkt hebt, tov iemand die direct de master opleiding heeft gevolgd.

Ik zou er liever voor kiezen om een (andere) baan te zoeken waarbij de werkgever je kan ondersteunen in je studie en waar je (eventueel na je studie) cariere kansen hebt.

Everything is better with Bluetooth

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 20:13
Metaalhoofd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:28:
Het duurt ook wel een hele tijd voor je die 4 jaren weer hebt goedgemaakt:
Gedurende 4 jaar lever je niks op. Misschien dat je juist meer kost.
Het loonsverschil tussen HBO en universitair is ook niet zo denderend hoog.

Laten we voor het gemak uitgaan van een HBO startersloon van 2500 en een universitair startersloon van 3000.
In 4 jaar tijd op hbo niveau had je bruto 120.000 kunnen verdienen.
stel dat je nu 4 jaar fulltime studeert en je daarna aan de bak gaat voor 3000 euro per maand.
Dan heb je: 120.000/500 = 240 maanden = 20 jaar! nodig voor je quitte speelt.
De TS heeft het over een éénjarige masteropleiding, geen 4 jaar. Verder zul je dat verschil in kosten inderdaad niet terugverdienen door je startsalaris. Het gaat er meer om waar je over 10-15 jaar kan zitten. Erg afhankelijk van de sector kan het zijn dat je een plafond tegenkomt waar er verwacht wordt dat je een master hebt behaald.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
lawkexarib schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:39:
[...]
...
BTW; deze opleiding duurt maar een jaar wanneer je het fulltime doet...
Een heel pragmatische vraag,
deeltijdvariant geen optie?

Lijkt mij heel onpraktisch om je fulltime op een opleiding te gaan storten die maar een jaar duurt. Als het niets is dan verlies je veel meer.
Daarnaast heb je bij veel bedrijven de mogelijkheid om een sabbatical te nemen of (tijdelijk) wat minder te werken (vaak op eigen conto).

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:34

P_Tingen

omdat het KAN

lawkexarib schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 09:59:
Momenteel ben ik bezig met het afronden van mijn HBO opleiding en werk 4 dagen in de week. Hiervoor heb ik altijd fulltime gewerkt.
Wat Iblies hierboven zegt lijkt me wellicht realistischer. Blijf deeltijd werken, eventueel zelfs 3 dagen als dat kan, en financier daarmee je eigen opleiding. Andere optie is om te proberen het door je werkgever te laten betalen. Een beetje werkgever stimuleert zijn werknemers. Mijn eigen directeur gaat er prat op dat hij - zijn eigen woorden - "nog nooit een opleiding heeft geweigerd". Die route lijkt me financieel gezien wat slimmer.
Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.
Jouw plan om bij te gaan leren vind ik meer dan prima, van de reacties hier op jouw vraag vind ik vooral dat ze nogal een hoog botte-bijl gehalte hebben. Kom op jongens, vragen staat vrij, je hoeft iemand niet persé direct af te branden.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-10 13:58
RocketKoen schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:32:
[...]
die begint kun je stufi/lening aanvragen.

Verder kun je als je bent ontslagen op je vorige baan, met toestemming van het UWV, een opleiding gaan volgen met behoud van je WW.
Ook in de bijstand kun je toestemming krijgen om een studie te volgen in plaats van te solliciteren.
Maar die toestemming krijg je alleen als je met je huidige opleiding geen werk kan vinden, en als er een tekort is aan mensen met de opleiding die je wil volgen.
Eerst je bronnen checken voordat je post graag.
In de bijstand of WW krijg je GEEN uitstel op de sollicitatieplicht voor een fulltime opleiding, je moet gewoon beschikbaar blijven voor werk.

Als ik het mis heb, zie ik graag een verwijzing naar een bron.

Verwijderd

Iedereen heeft wettelijk recht op een uitkering op minimaal bestaansniveau (WWB), maar je moet je aan de regels houden en één vd regels is, dat je beschikbaar moet zijn voor werk (volledige werkweek), dus als jij staat ingeschreven bij een universiteit of hogeschool (en dat is allemaal gekoppeld, UWV, gemeente, DUO, belastingdienst etc.) dan ben jij automatisch niet volledig beschikbaar voor werk en heb je er dus geen recht op. Bij fraude hang je, krijg je mogelijk een boete van 300% (scheelt per gemeente) dus mag je terugdokken en het bedrag verdubbelen en terugdokken, als sanctie. Tevens heb je dan geen recht op deze voorziening voor 3-6 maanden (ook weer gemeente-afhankelijk allemaal.)

Je kunt proberen te onderhandelen over een gedeeltelijke uitkering, als jij kunt aantonen dat jij altijd >24 uur gewerkt hebt en dat nu ook kunt, zou je kunnen vragen om een aanvulling, maar als jij reeds meer dan ca. 500 euro/mnd ontvangt hieruit, dan zit je al tegen bijstandsniveau (zonder toeslag) aan en heb je er al geen recht meer op. Ik heb altijd gehoord van dit soort instanties en van kennissen met hetzelfde vraagstuk, dat een studie (anders dan deeltijd, avondstudie) een no-go is voor uitkeringen. Er staat een stuk in "De Mare" (uni-krantje uit Leiden) van vorige maand/deze maand ofzo, over promovendi die promotie-onderzoek verrichten en verzwijgen bij de gemeente dat zij eigenlijk onderzoek doen en maar een beetje raak solliciteren, om zo rond te komen. Licht informatief, maar vooral onderhoudend om te lezen! ;)

http://www.mareonline.nl/...movendi-liegen-of-betalen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2014 15:55 ]

• Ivos
Gadgeteer schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:51:
[...]

Eerst je bronnen checken voordat je post graag.
In de bijstand of WW krijg je GEEN uitstel op de sollicitatieplicht voor een fulltime opleiding, je moet gewoon beschikbaar blijven voor werk.

Als ik het mis heb, zie ik graag een verwijzing naar een bron.
Als de opleiding zorgt dat je daardoor sneller werk kunt krijgen is toestemming voor een fulltime opleiding aan de gemeente ter overweging (zie bijvoorbeeld hier en hier). Echter wordt het uit deze teksten al duidelijk dat het om uitzonderingsgevallen gaat, en zodra boven tafel komt dat je vrijwillig je vorige werk hebt verlaten en niet aan het solliciteren bent, dan ga je ook geen recht krijgen op die uitzonderingspositie.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-10 13:58
De regels in je eerste link zijn aanzienlijk genuanceerder als wat je doet lijken in je reactie.
In je tweede link wordt gewoon duidelijk aangegeven dat je werk moet aannemen (dus beschikbaar moet zijn)

Wanneer er staat de gemeente mag beslissen of er een sollicitatieplicht geld, dan geldt die gewoon. Er zijn maar heel specifieke situaties om daarvan af te wijken. Voor TS geldt echter -> Nee kan niet!

Ik heb me hier vroeger wel eens in verdiept voor iemand, toen ik nog bij het CWI werkte. De regels zijn nog niet zoveel veranderd op dat gebied zie ik.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:53:
Iedereen heeft wettelijk recht op een uitkering op minimaal bestaansniveau (WWB), maar je moet je aan de regels houden en één vd regels is, dat je beschikbaar moet zijn voor werk (volledige werkweek), dus als jij staat ingeschreven bij een universiteit of hogeschool (en dat is allemaal gekoppeld, UWV, gemeente, DUO, belastingdienst etc.) dan ben jij automatisch niet volledig beschikbaar voor werk en heb je er dus geen recht op. Bij fraude hang je, krijg je mogelijk een boete van 300% (scheelt per gemeente) dus mag je terugdokken en het bedrag verdubbelen en terugdokken, als sanctie. Tevens heb je dan geen recht op deze voorziening voor 3-6 maanden (ook weer gemeente-afhankelijk allemaal.)
Check, als jij zelf je baan opzegt krijg je sowieso geen uitkering, hooguit bijstand. En zoals hierboven staat, heb je daar geen recht op als je niet beschikbaar bent voor werk.

Kortom, een feitelijk antwoord op je vraag: nee, daar heb je geen recht op. Waar kun je dat navragen: bij de instanties die dit regelen, oftewel de gemeente (bijstand), UWV (uitkering) en DUO (studiefinanciering).

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
lawkexarib schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 09:59:
. Ik heb ook geen idee bij welke instantie ik dit kan voorleggen.
Als jij wil investeren in je toekomst om later (veel) meer te gaan verdienen, zou je een kapitaalverstrekker (in de volksmond bank genoemd) dit kunnen uitleggen en vragen of zij jou een lening willen verstrekken, die je uiteraard later met rente terugbetaalt.
Niet bij alle problemen gelijk de oplossing bij het collectief cq de overheid zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 13-02-2014 16:21 ]

• Ivos
Gadgeteer schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 16:11:
De regels in je eerste link zijn aanzienlijk genuanceerder als wat je doet lijken in je reactie.
In je tweede link wordt gewoon duidelijk aangegeven dat je werk moet aannemen (dus beschikbaar moet zijn)

Wanneer er staat de gemeente mag beslissen of er een sollicitatieplicht geld, dan geldt die gewoon. Er zijn maar heel specifieke situaties om daarvan af te wijken. Voor TS geldt echter -> Nee kan niet!
Ik gaf in mijn reacties niet alle voorwaarden zoals na de eerste link genoemd nee, ik vatte het volgens mij toch best aardig samen met daarbij de noemer dat slechts in uitzonderingsgevallen (waar TS dus niet onder valt) de mogelijkheid door de gemeente toegekend kan worden. Afijn, verder niet heel relevant, antwoord voor lawkexarib is wel duidelijk denk ik.

Verwijderd

Wilke schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 16:11:
[...]

Check, als jij zelf je baan opzegt krijg je sowieso geen uitkering, hooguit bijstand. En zoals hierboven staat, heb je daar geen recht op als je niet beschikbaar bent voor werk.

Kortom, een feitelijk antwoord op je vraag: nee, daar heb je geen recht op. Waar kun je dat navragen: bij de instanties die dit regelen, oftewel de gemeente (bijstand), UWV (uitkering) en DUO (studiefinanciering).
Ik snap even niet waarom je mij nu quote, want dit is exact wat ik zeg en WWB=bijstand.
Of is reactie gericht op de TS?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
Ivos schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 16:00:
[...]

Als de opleiding zorgt dat je daardoor sneller werk kunt krijgen is toestemming voor een fulltime opleiding aan de gemeente ter overweging (zie bijvoorbeeld hier en hier). Echter wordt het uit deze teksten al duidelijk dat het om uitzonderingsgevallen gaat, en zodra boven tafel komt dat je vrijwillig je vorige werk hebt verlaten en niet aan het solliciteren bent, dan ga je ook geen recht krijgen op die uitzonderingspositie.
Het gaat hier inderdaad vooral over herintreders waarvan het diploma niks meer waard is omdat ze er al 20 jaar niks mee hebben gedaan, en geen recente werkervaring hebben.

Je kan dan aangenomen worden voor een baan, onder voorbehoud dat je eerst het vereiste diploma haalt (bijvoorbeeld een groot rijbewijs). Dan mag je gaan studeren met behoud van je uitkering.

Maar dat gebeurt wel alleen bij mensen die geen kans hebben op een fatsoenlijke baan zonder een nieuwe opleiding.

TheS4ndm4n#1919

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb zo de schurft aan mensen die menen dat ze, omdat belasting betalen, récht zouden hebben op iets. Belasting betaal je zodat de maatschappij een beetje fatsoenlijk wordt ingericht. Het is geen spaarpotje dat je denkt aan te kunnen spreken als het je uitkomt. Het is geen "wat ik geef, wil ik ook terug". Als je het goed doet, als je bij de gelukkigen hoort, hóef je nooit een beroep te doen op de overheid voor ondersteuning.

Want dat is wat het sociaal stelsel is: ondersteuning bij onvoorziene en onvrijwillige zaken: werkloosheid, ziekte, dingen die je niet hebt kunnen overzien. Bijv. bij de aardbevingen in Groningen - maar niet bij een brand, want daarvoor kun je je gemakkelijk en goedkoop verzekeren. En gaan studeren is géén onvoorziene zaak. Dat is gewoon bewust en opzettelijk iets doen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het is duidelijk dat het recht op een inkomen fel bevochten is. Omdat deze strijd mogelijkerwijs het behalen van een master in de weg staat, sluit ik dit topic. Zo kan de TS zo snel mogelijk -zonder bijstand- zijn master halen en daarna weer netjes geld verdienen. Eind goed, al goed.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.