Toon posts:

Random BSOD tijdens IDLE en Gaming

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo dames en heren mede tweakers,

Onregelmatig verschijnen er BSOD schermen met betrekking tot verschillende onderdelen in mijn nieuw gebouwde pc. Ik zie door de bomen het bos niet meer en vraag daarom jullie voor enige tips om dit eventueel toch nog opgelost te krijgen.

Het gaat daarbij om de volgende onderdelen:

MSI GTX780 lightning
Intel core I7-4770 3400 1150 socket
Corsair rm750 voeding
TK Chaser MK-1 systeemkast
Samsung 840 Evo SSD
MSI Z87-G45 gaming
2 x 8 Gb Crucial tactical 1866 geheugenmodules.
oude wifi stick wireless G
Logitech G15 toetsenbord
Logitech standaard usb muis
Dit was voor mij de 4de keer dat ik een systeem bouwde dus alles verliep vlekkeloos en ik was diezelfde avond klaar om Windows te installeren. Heb win7 x64 en win8.1 x64 liggen.

Wat heb ik al gedaan om bepaalde hard/softwarefouten uit te sluiten:

- Geheugentest 24h met memtest86, deze gaf geen foutmeldingen dus ik vermoed dat het geheugen in orde is.
- Windows 8.1 64 bit en Windows 7 64 bit geïnstalleerd en gezorgd dat Windows update is uitgevoerd.
- In beide Windows versies gezorgd dat alle drivers up to date waren (eerst gewist met driver sweeper).
- Even alle hardware onderdelen losgehaald van het moederbord en opnieuw geconnecteerd (kan wel eens helpen)
- De SSD heeft de meest recente firmware. Deze heb ik meerdere malen een volledige format gegeven.
- Geprobeerd om het frontpannel niet te gebruiken van de systeemkast en enkel toetsenbord, muis en scherm aangesloten op de achterkant.
- Biosupdate uitgevoerd naar de meest recente versie die ik op de MSI website tegenkwam. Enkele keren default setting geladen en reboot.
- Paging geheugen bleek uit te staan in Windows (deze op automatisch door windows bepalen gezet).
- Minidumps uitgelezen met bluescreenvieuwer (slaat werkelijk op van alles en nog wat van geheugen tot videokaart van wifi stick tot hdci poort etc. Dus dat zorgt niet bepaald voor opheldering.
- Sfc /scannow uitgevoerd. Deze bleef hangen in Windows 7 nadat er updates waren uitgevoerd, bleek niet gerepareerd te kunnen worden. Kon daarna ook geen updates meer uitvoeren.

Fouten die ik krijg zijn:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Meldingen met betrekking tot ntoskrnl.exe
.sys bsod schermen heel verschillend, maar toch voornamelijk over Nvidia of geheugen.
Om het hele verhaal compleet te maken gebeurt dit in zowel IDLE als tijdens het gamen. Al kan ik het ene moment een half uurtje gamen terwijl het volgende moment de pc er na 20 seconden een bsod op terug geeft.

• Bouli
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-01 22:47

Bouli

9000 rpm

Hardware defect, wellicht door statische elektriciteit.... al een keer geprobeerd met een andere videokaart/geheugen ?

K20A daily :-)

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Tip, in je BIOS, zet het voltage op je geheugen eens vast op een hogere dan de standaardwaarde (ook al gaf memtest geen fouten).

d:)b :henk d:)b

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-01 09:57

IIsnickerII

Docent Software Dev

Naar mijn ervaring zijn BSOD's 9 van de 10 keer een probleem dat veroorzaakt wordt door het geheugen. Een andere boosdoener kan de Harde Schijf zijn. Probeer voor de lol ook eens een gewone harde schijf ipv een SSD. Hoewel de techniek nu veel beter is, is de kans nog steeds relatief hoog dat er defecte SSD's geproduceerd worden.

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

Verwijderd

Topicstarter
Bouli schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:05:
Hardware defect, wellicht door statische elektriciteit.... al een keer geprobeerd met een andere videokaart/geheugen ?
Heb nog een GTX260 liggen, zal die vanavond eens proberen. Wat geheugen betreft die heb ik allebei los laten testen 24 uurtjes elk. Toch vreemd dat er dan wel nog geheugenfoutjes komen. Zal memtest niet helemaal accuraat zijn?

Verwijderd

Topicstarter
MrJayMan schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:07:
Tip, in je BIOS, zet het voltage op je geheugen eens vast op een hogere dan de standaardwaarde (ook al gaf memtest geen fouten).
Goeie tip dankjewel, zal ik vanavond proberen. Heeft dat verder geen gevolgen?

Verwijderd

Topicstarter
IIsnickerII schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:11:
Naar mijn ervaring zijn BSOD's 9 van de 10 keer een probleem dat veroorzaakt wordt door het geheugen. Een andere boosdoener kan de Harde Schijf zijn. Probeer voor de lol ook eens een gewone harde schijf ipv een SSD. Hoewel de techniek nu veel beter is, is de kans nog steeds relatief hoog dat er defecte SSD's geproduceerd worden.
Zal gewoon in de huidige setup eens proberen met mijn sata schijf ipv de ssd eens kijken wat die doet.

• rodie83
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:17:
[...]

Goeie tip dankjewel, zal ik vanavond proberen. Heeft dat verder geen gevolgen?
Zolang je met kleine stapjes (de kleinste stapjes die je moederbord aankan) het voltage verhoogd is de kans dat je iets sloopt miniem.

Overigens zie ik op de site van Crucial dat je geheugen 1,5v vraagt, terwijl hetzelfde geheugen met langzamere snelheid 1,35v vraagt. Zou zomaar kunnen dat je moederbord de spanning op die reepjes heeft gedefault naar 1,35v. Verhogen naar 1,5v zou dan best eens de oplossing kunnen zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door rodie83 op 13-02-2014 10:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
rodie83 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 10:45:
[...]

Zolang je met kleine stapjes (de kleinste stapjes die je moederbord aankan) het voltage verhoogd is de kans dat je iets sloopt miniem.

Overigens zie ik op de site van Crucial dat je geheugen 1,5v vraagt, terwijl hetzelfde geheugen met langzamere snelheid 1,35v vraagt. Zou zomaar kunnen dat je moederbord de spanning op die reepjes heeft gedefault naar 1,35v. Verhogen naar 1,5v zou dan best eens de oplossing kunnen zijn.
Dat is helemaal niet stom wat je daar zegt! ik weet van gister dat het voltage op auto stond dus die moet ik zeker even bekijken. Als het klopt krijg je limburgse vlaai van me :p

• rodie83
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:18:
[...]

Dat is helemaal niet stom wat je daar zegt! ik weet van gister dat het voltage op auto stond dus die moet ik zeker even bekijken. Als het klopt krijg je limburgse vlaai van me :p
Ik hoop inderdaad dat dat het is. Niet vanwege die vlaai (hou die maar in je zak :P), maar omdat ik je gewoon een lekker werkend systeem toewens ;)

Verwijderd

Topicstarter
rodie83 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:21:
[...]

Ik hoop inderdaad dat dat het is. Niet vanwege die vlaai (hou die maar in je zak :P), maar omdat ik je gewoon een lekker werkend systeem toewens ;)
Dat is tof om te horen. Is altijd frustrerend als je een nieuwe bak hebt en je kunt er zo weinig mee.

Ik heb in elk geval voltage gister verhoogd. En wat bleek nu, de fouten werden erger. Misschien ook wel te verklaren want de stick die erin zat heb ik nog eens op memtest86 laten lopen en vertoonde allemaal errors. Dus ik denk dat het een DOA is.

• elko1990
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
laat je weten wanneer het gemaakt is en hoe? Zeer fijn om te weten. :)

• rodie83
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 08:03:
[...]

Dat is tof om te horen. Is altijd frustrerend als je een nieuwe bak hebt en je kunt er zo weinig mee.

Ik heb in elk geval voltage gister verhoogd. En wat bleek nu, de fouten werden erger. Misschien ook wel te verklaren want de stick die erin zat heb ik nog eens op memtest86 laten lopen en vertoonde allemaal errors. Dus ik denk dat het een DOA is.
Lijkt dan inderdaad op een DOA. Jammer, maar in elk geval goed op te lossen ;)

• rick91
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-02 22:50
Welke versie van de Intel storage drivers is momenteel geïnstalleerd? Ik heb onlangs een soortgelijk probleem gehad (BSODs in idle van meestal ntoskrnl en soms ook iastor.sys/storport.sys) en die bleken uiteindelijk veroorzaakt te worden door een slechte RST driver versie.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Het kan aan je videokaart liggen. De nieuwste drivers van Nvidia geeft problemen met sommige kaarten. Maar dit zijn vooral oudere kaarten zoals de GTX560 Ti. Dus het is dan vreemd dat het met een GTX 780 gebeurt. Hier is meer informatie.

Maar ik denk niet dat het aan je videokaart ligt. Het kan je geheugen, je SSD, of mischien je Moederbord zijn.

Ik had ooit een moederbord waar ik ook zomaar random BSoDs kreeg. Na het verwisselen van de Sata aansluiting van mijn HDD was het over. Dat kan een probleem zijn.

Het kan je PCI-express zijn. Het is zeldzaam maar het kan gebeuren.
Dat zijn wat zeldzame dingetjes.

Maar ik denk dat ik je met dit artikel wel kan helpen. Zo uit mijn hoofd is ntoskrnl.exe een windows kernel bestand. Tevens is er ook een filmpje over dit probleem (of een soortgelijk probleem)

Ook systeem herstel kan wel eens werken.

(note, ik heb niet alles 100% doogelezen en doorgekeken. maar ik denk dat je er iets aan hebt)

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is een probleem met drivers of met slechte windows service. (daarom dacht ik aan de videokaart en gebuggte sata sloten)

Maar belangrijk voordat je van alles gaan aanpassen in registers beantwoord wat vragen voor jouzelf. Wanneer krijg ik BSoD, tijdens gamen, tijdens een bepaald proces or gewoon totaal random. Is het op te sporen ect. Als je weet wat precies het probleem is kan je het gaan fixen.

ow en nog 2 dingen A ik ben niet verandwoordelijk en B maak een back-up

Edit: heb er maar een wikipedia linkje bijgegooid

TIME TO UPGRADE !!!

Pagina: 1