PC met Samsung EVO ssd en 1 tb HDD start niet.

Pagina: 1
Acties:

• Terrier529
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-01 14:45
Heb nu toch wel een vreemd probleem,

Heb een PC waarin een nwe SSdD en een nwe HDD is gezet, na de windows installatie gaat alles nog goed draait als een zonnetje.

Echter na een koude start wil het systeem niet meer doorstarten, en blijft hangen bij het windows logo.

Heb echt van alles al geprobeerd, AHCI en IDE op alle manieren aangepast, nwe kabels, complete format van beide schijven, maar niets helpt.
Wanneer ik de SSD alleen laat werken gaat het goed, maar wanneer de HDD erbij komt, gaat het weer mis.
Zelf zit ik nu te denken aan een bootloader probleem, maar was nieuwsgierig of iemand hier een soortgelijk probleem heeft gehad.

Gebruikte hardware ;

Samsung EVO drive ssd 240 Gb
Seagate 1 Tb hdu
Moederbord ASUS M4A78-EM, met 8 Gb geheugen
Processor Ahtlon X4 9500
OS Windows 8.1 core 64b

• Jolke
  • Laatst online: 25-01 12:54
Zodra het Windows logo in beeld komt, is de bootloader allang voorbij - er is op dat moment al gekozen voor het booten van Windows vanaf je SSD. Welke schijf heb je er als HDD naast?

• Terrier529
Een Seagate ST1000DM003, maar heb later ook al eens een oudere maxtor 320 Gb geprobeerd, met hetzelfde resultaat. :(
Ook heb ik met die schijf een volledige nwe. install gedaan, en na de eerste coldboot zelfde resultaat

Trouwens als ik mijn eigen pc opstart ( dual Boot ) krijg ik eerst het windows logo, met draaiend rondje en daarna de keuze met welke Windows ik wil werken, dus volgens mij is hij daar nog wel bezig met de bootloader.

• Jolke
Met die schijf? Daar bedoel je mee dat je op de HDD Windows hebt geïnstalleerd - zonder SSD ernaast - en dan loopt Windows ook vast in het opstarten?

Op welke SATA poorten heb je de SSD en HDD gezet? SATA0,1,2,3...

• Terrier529
Nee. Windows staat op de SSD, en de Hdd is voor data. SSD staat op de eerste ( Sata 0 ) poort, en de Hdd op de 2e, echter heb ik de HDD, ook al op andere poorten gehad.

Vooralsnog een raadsel, maar goed ga er weer mee aan de slag.

• Terrier529
Zo, weer een avond naar de knoppen, weer van alles gedaan met de pc maar zonder bevredigend resultaat.

Inmiddels de SSD vervangen door een een Kingston.
Windows install gedaan op zowel de HDD, en de SSD beide stand alone laten draaien, maar telkens na een koude start blijft hij hangen bij het windows logo.

Ide Drive's losgekoppeld
Grafische kaart veranderd
Bios gedowngrade
Wifi kaart eruit gehad
Usb Losgekoppeld

Niets helpt.

Blijft over moederbord, en/of voeding, vreemde is wel dat het moederbord een dag voor deze installatie nog helemaal perfect heeft gewerkt met 3 harde schijven in combinatie met windows 7.
Voeding is wel al wat een ouder type, met een 20 polige voedings connector, maar wel een 350 watt, en ook die heeft tot nu toe perfect gewerkt.
Als de pc het na een warme start eenmaal doet, werkt ook alles perfect, dat is nu juist het vreemde.

Als iemand nog een suggestie heeft, graag, want na een aantal avonden begin ik hem toch wel te verwensen 8)7

• Jolke
Probeer eens een andere voeding, als die al wat ouder is - handige info voor een TS overigens :)

• Terrier529
Zoals ik al zij, zal de voeding vervangen de volgende stap zijn, natuurlijk had ik gehoopd dat hier de ultieme oplossing zou komen, maar elk klein beetje hulp is handig. ;)

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:11
Misschien je ram?
Probeer eens 1 reep

• Terrier529
Zou een optie kunnen zijn, maar vergeten te vermelden, was dus ook uitgeprobeerd,
incl memtest controle van bijna 2 uur, zonder foutmeldingen.

• BasRR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Heb je al eens een andere image van Windows geprobeerd?
Probeer bijvoorbeeld eens een simpele linux distro of haal ergens een andere Windows image vandaan.

• Terrier529
Nou dat is in ieder geval te proberen, dat gaan we vanavond maar eens doen, heb daar aan gedacht, maar niet geprobeerd.
Vreemd blijft wel dat hij het na een herstart wel steeds goed doet, maar niet geschoten is altijd mis, dus dit gaan we gewoon doen.

• Jolke
Probeer ondertussen een andere/nieuwe voeding te regelen, dan duurt het trouble shooten niet zo lang...

• Terrier529
Het wordt ook een combinatie van beide, eerst de voeding, en dan pas de herinstall.
Pagina: 1