Toon posts:

Benodigdheden voor prive (gaming) server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mede-auteur:

Verwijderd

Beste Tweakers,

Een goede vriend van mij wil een desktop aanschaffen om daar een aantal servers op te draaien.
Hij is van plan meerdere servers erop te draaien (bijvoorbeeld, ventrilo, teamspeak, cs 1.6, minecraft e.d.)
Nu heb ik een beetje verstand van computers en weet ik wel het wel samen te stellen echter heb ik zeer weinig verstand van servers. Ik heb geen idee wat juist handig of een pre is voor een server of wat juist niet nodig is voor een server.

Wat hij uiteindelijk moet kunnen, 24/7 verschillende servers draaiende houden zonder problemen.

Qua kosten is er geen beperking. Wil eerst weten wat jullie deskundig advies is op het gebied van servers, daarna gaan we pas nadenken over de kosten en het aanschaffen ervan.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Tim

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:24
Wil je de server in een datacenter gaan ophangen of gewoon thuis?

Verwijderd

Topicstarter
thuis, thanks voor snelle reactie

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:52
En wat hebben jullie zelf al gevonden of bedacht? Zie DAA beleid

Tevens is "kosten geen beperkingen" echt onmogelijk. Probeer toch een bedrag te verzinnen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? Een (gaming) server 24/7 draaien
Wat mag het systeem gaan kosten? Max 600 ballen
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model. Nee
Wat denk je allemaal nodig te hebben? moederbord, processor, voeding, kast en hardeschijf (onboard videokaart is goed genoeg, denk ik)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom? Coolermaster, voor zover ik weet is de airflow van dat merk redelijk goed waardoor ik hem niet elke week hoef schoon te maken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.) Zo geluidloos mogelijk, gezien hij thuis staat.
Ga je overklokken? Geen idee, voor/nadelen? Maar lijkt me niet verstandig gezien hij 24/7 aan staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2014 22:00 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-04 11:39
Verwijderd schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 21:41:
Beste Tweakers,

Hij is van plan meerdere servers erop te draaien (bijvoorbeeld, ventrilo, teamspeak, cs 1.6, minecraft e.d.)
Dit is in princiepe niet heel spannend en kan je op elke pc wel draaien. Mits het aantal mensen wat verbinding met de server maakt niet heel groot is (max 30 a 40 personen).

Wil je echter honderden gamers toegang verschaffen, dan word het een ander verhaal.

Dus hoeveel mensen wil je bedienen?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Op een thuis verbinding wil je niet met 30 a 40 man gaan spelen.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:52
Misschien niet als je ADSL hebt, maar een beetje vlotte kabelverbinding heeft er geen problemen mee. Je moet je dan hooguit zorgen maken om brakke routers etc.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-04 11:39
ShitHappens schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 09:54:
Misschien niet als je ADSL hebt, maar een beetje vlotte kabelverbinding heeft er geen problemen mee. Je moet je dan hooguit zorgen maken om brakke routers etc.
Dat is ook mijn ervaring. Kheb een tijd lang meerdere servers/services gedraaid (COD, TS, l4d, Killing Floor) waar regelmatig 30 man op zaten. Was goed te doen en nooit lag problemen op een Ziggo verbinding.

Overigens kan de TS dit ook makkelijk zelf testen. Richt gewoon je pc in als server en kijk of je hardware en je internet verbinding het trekt om een server te hosten.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:51

Rmg

Ventrilo, CS1.6 zijn beiden licht te noemen. CPU/Memory/hdd wise. draait wel op alles.

Minecraft server is, afhankelijk van de plugins en de grootte van je world, een mega harddrive swapper en memory hog.

pak een zuinige processor zoals dit bijvoorbeeld http://ark.intel.com/nl/p...r-4M-Cache-up-to-2_90-GHz

Een sloot ram en een snelle hdd/ssd en je hebt een prima gameserver

Verwijderd

Topicstarter
dank voor alle reacties, heb denk ik wel genoeg informatie dankzij jullie dus geen verdere reacties nodig. Maar eventuele verdere suggesties zijn altijd welkom ;)

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:03

slb

Bwoah......

Kijk eens in het zuinige esxi server topic.

Ik zou wel voor servergrade hardware kiezen, dat is tenminste robuust en geschikt om 24/7 te laten draaien.

Als je zelf wilt bouwen, kun je met servermoederborden van Supermicro de goede kant op.
Bovendien hebben deze borden IPMI, waarmee je over je LAN de hardware kunt bedienen (Aanzetten/uitzetten, monitoren, bios instellen, etc.), je hebt dan geen grafische kaart nodig, alles doe je met een willekeurige PC via je LAN. Voor een server heb je überhaupt geen videokaart of audio nodig.
De server kun je in de meterkast/kelder/op zolder zetten, daar hoef je in principe nooit meer bij te komen.

CPU: ipv de i7 zou ik kiezen voor de Xeon E3-1230V2 (Ivy Bridge, Socket 1155) of de Xeon E3-1230V3 (Haswell, Socket 1150). Vergelijk de specs eens met de duurdere i7 Qua performance zijn de V2 en V3 onderling gelijk, de Haswell is iets zuiniger. Het is een quadcore (+hyperthreading) die krachtig genoeg is om meerdere servers te draaien, maar ook nog eens zuinig in gebruik. Wat betreft de V2 vs V3; ik betwijfel of je het prijsverschil zult terugverdienen met je electriciteitsrekening. 1 Watt 24/7 kost ongeveer € 2,- per jaar, maar het prijsverschil van CPU+Mobo is al gauw € 35,-

De Xeons ondersteunen ECC geheugen en ook VTd/VTx. Virtualiseren is sowieso wijs om te doen, maar zorg er dan wel voor dat je voldoende geheugen hebt.
Bezuinig niet op RAM (gooi er minimaal 16 GB in) en kies de grootst mogelijke modules, zodat je eventueel later makkelijk uit kun breiden. Of meteen de volle 32 GB erin. ECC Ram voorkomt geheugenfoutjes.

De voeding is ook belangrijk. Aangezien je toch geen energieslurpende grafische kaart nodig hebt, kun je makkelijk een lichte voeding nemen. Goede voeding is bijvoorbeeld de Seasonic G-Series 360W die echt meer dan zwaar genoeg is en ook erg efficient.

En uiteraard een of twee SSD's en een flinke HDD afhankelijk van de spellen die je kiest.
Ook een goede aftermarket CPU-koeler erop doet wonderen met de geluidsproductie (en koeling).

Hier is dan een shop-lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 189,99€ 189,99
1Supermicro X9SCM-F€ 152,60€ 152,60
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Kingston ValueRAM KVR16E11/8€ 76,20€ 76,20
1Kingston ValueRAM KVR16E11/8EF€ 76,70€ 76,70
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 62,79€ 62,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 632,23

Kast hangt af van de persoonlijke voorkeur, dus die moet je er zelf nog bij zetten.

Opmerking: zoals je ziet, staan er twee verschillende geheugenmodules in de lijst. Dit heb ik gedaan omdat de verkrijgbaarheid nog wel eens varieert. Het is exact hetzelfde geheugen, maar de /EF is volgens de Kingston website servergeheugen. Gewoon een ervan kiezen en die dan 2x (16GB) of 4x (32GB) bestellen.

De SSD in deze lijst is een budgetkeuze, zelf zou ik eerder voor een Intel 530 SSD kiezen vanwege de 5 jaar garantie.

Succes!

[ Voor 70% gewijzigd door slb op 19-02-2014 23:49 . Reden: linkjes/uitbreiding/wishlist/puntjes op de i ]

prompt $p $g

Pagina: 1