Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 579226

Topicstarter
In de zomer van 2009 heb ik een HP EliteBook 8530w gekocht via mijn opleiding. Er zat toen 3 jaar garantie op. Na een half jaar is er bier over heen gevallen waardoor het moederbord is vervangen. Sinds dien kamp ik met verschillende problemen. Ik kreeg regelmatig een Bluescreen (1 per maand) en na een half jaar was mijn hard disk stuk. Maar omdat dit binnen de garantie viel en het gewoon vervangen werd vond ik het niet een heel groot probleem. Maar ik bleef de Bluescreens houden en na een paar maanden was de volgende hard disk stuk. Dit is 5x of 6x voorgekomen en ondertussen is de garantie op en begint het prijzig te worden.

Ik vroeg me af of iemand weet waar het aan ligt en of het op te lossen is? En hoe duur zal dat ongeveer zijn?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een paar vragen:

* Hoe wordt de laptop vervoerd?
* Staat de laptop nog aan tijdens vervoer?
* Schakel je de laptop uit of gaat deze op standby/hybernate tijdens vervoer?
* Wat zijn precies de problemen met betreffende hardeschijfen geweest?

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 13-02-2014 11:54 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-05 21:33
* Wat zei de TU nadat ze de hdd voor de 5e keer hadden vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De laptop werd vervoerd in een goede rugtas met laptop compartiment, meestal dus gewoon op mn rug op de fiets of in de trein. Tijdens het vervoer staat hij vrijwel altijd uit tenzij ik me verplaats op de UT. Verder staat hij altijd uit tijdens vervoer, ook omdat de accu na 2 jaar niet langer dan 5minuten zonder stroom kon. Het lijkt me ook sterk dat het door vervoer komt.Omdat ik hem vervoer net als andere mede studenten die nergens last van hebben. En dan zou 1x een kapotte schijf nog kunnen voorkomen maar 5x lijkt me wat raar.

De problemen: Ik heb een paar keer gehad dat mn schijf tijdens het werk begon te tikken. De laatste keer zei mn pc dat hij geen schijf kon vinden en 2 dagen later toch wel weer. Maar als ik in mn bios scherm een harddisk scan/check doe dan geeft hij na 20% een fout.

De UT heeft hem 3 of 4x vervangen en die keken de laatste keer ook wel vreemd, maar ze zeiden verder weinig zinnigs. De laatste 2x heb ik het zelf vervangen omdat de garantie verlopen was.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 579226 op 15-02-2014 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Aangezien het een laptop uit 2009 is, zou ik een nieuwe laptop overwegen.
De garantie op de laptop is verlopen, maar als je harde schijf koopt, zit op die schijf toch ook weer 2 jaar garantie? Desondanks lastig en ik zou er geen nieuwe hd meer aan spenderen. Of probeer eens een ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Het kan van alles zijn.

Misschien wordt de HDD erg heet.
Een monitor tooltje installen en bijhouden hoe heet die HDD wordt misschien. Verder houdt een HDD bepaalde statistieken -SMART data- bij. Met een tool die de SMART data van een drive kan tonen weet je misschien meer. Of het apparaat heeft een defect dat op lange termijn HDD's kapot maakt.
enz..

Maar 5x een nieuwe HDD dan ben ik geneigd te denken dat jij er misschien een beetje ruw mee omgaat, ook al vind je zelf van niet. En wat Reepje aangeeft, een SSD. SSD's zijn hork-proof ;)
Wel prijzig een SSD en klein.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Er is bier overgegaan maar het moederbord is vervangen. Maar is ook de rest vervangen ? Misschien geeft de voeding de HDD wel te veel stroom omdat er een ringtrafo niet goed meer werkt.

Probeer anders eens je HDD te underklokken (ik neem aan dat, dat nog gaat tegenwoordig) Of meet eens de warmte van je HDD. Maar ik denk dat het aan je voeding ligt als deze niet vervangen is. Die geeft dan 2 volt meer en daarmee gaat je HDD sneller draaien die vervolgens te heet word. Meet de spanningen een keer door.

Als dat het probleem is vind ik het raar dat alleen je HDD naar de klote gaat. Doet je CD driver enzo het nog wel goed ?

Kwa SSD heeft het denk ik geen zin omdat die ook kapot zullen gaan als het inderdaad aan het voltage ligt. De SSD's zullen langzaam een pijnlijke dood sterven omdat 1 voor 1 de ships kapot gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door rickboy333 op 15-02-2014 20:02 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stardusk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04-2021
Het kan echt van alles zijn. Misschien is het nieuwe moederbord wat er in is gekomen wel brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok nuttige info, ik heb al een nieuwe laptop, omdat het opsturen van de harde schijven te lang duurde en ik geen leen harddisks meer kreeg.
Wat betreft ruw omgaan met de laptop, dat kan sowieso niet zijn want na een paar keer kapotte schijf ben ik wel enorm voorzichtig geworden met mn laptop.

Maar als het aan de voeding ligt, zoals rickboy333 zegt, bedoel je dan de adapter? of de port waar je hem instopt? En hoe meet ik dat door?

CD driver gebruik ik eigenlijk haast nooit, maar nu je het zegt als ik een cd in mn pc heb maakt ie met opstarten enorm veel kabaal, omdat hij hard aan het draaien is. Ik dacht altijd dat dat gewoon een HP kwaaltje was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Uit ervaring kan ik zeggen dat laptops die waterschade hebben gekregen meestal afgeschreven worden en werd reparatie niet geadviseerd.
De laptops die toch gerepareerd werden, gingen meestal later weer kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Anoniem: 579226 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 16:17:
Ok nuttige info, ik heb al een nieuwe laptop, omdat het opsturen van de harde schijven te lang duurde en ik geen leen harddisks meer kreeg.
Wat betreft ruw omgaan met de laptop, dat kan sowieso niet zijn want na een paar keer kapotte schijf ben ik wel enorm voorzichtig geworden met mn laptop.

Maar als het aan de voeding ligt, zoals rickboy333 zegt, bedoel je dan de adapter? of de port waar je hem instopt? En hoe meet ik dat door?

CD driver gebruik ik eigenlijk haast nooit, maar nu je het zegt als ik een cd in mn pc heb maakt ie met opstarten enorm veel kabaal, omdat hij hard aan het draaien is. Ik dacht altijd dat dat gewoon een HP kwaaltje was.
Precies dan is je voeding kapot. Er zitten transformators (trafo's) voor de 12 volt (kan zijn dat die 12 volt in de adapter zit, maar meestal komt er uit een adapter voor laptops 15 volt) of 5 volt (geen idee eigenlijk waar motortjes van een HDD of CD op draaien) Doordat er vocht tussengekomen is werken de trafo's niet meer goed en gaan bij de 5 volt rail bijvoorbeeld 9 volt geven. Daardoor draait alles sneller word alles heter en gaat kapot. Dat verklaart ook je totaal random BSoD's. De HDD wil wat opslaan of uitvoeren maar omdat alles sneller draait worden er makkelijk fouten gemaakt

Het deel waar de adapter binnenkomt is de voeding bij een laptop. Meestal een printplaat met wat ringtrafo's en wat weerstanden. Ik denk dat als je dat gedeelte vervangt je nergens last meer van hebt. Maar dat is niet zeker.

Hoe meet je het door ?

Je kan dat meten met een een multimeter de rode pen op het 5 of 12 volt vlak te doen (moet je even kijken welke dat zijn) en de zwarte (massa) op het ijzerwerk of op de massa van de voeding als je die kan vinden (bij molex is dat de zwarte kabel)Dit is in de laptop zelf (of als je geluk hebt kan je net bij het punt waar de voeding van de hdd inkomt)

Maar let op als je de rode pen te schuin houd en die komt tegen een massa punt krijg je sluiting. Dan moet je even je laptop uit de stroom halen en over 4 min weer proberen. In het ergste geval kan je zekering kapot zijn. Dan heb je pech want je moet dan een nieuwe zekering aanschaffen of het zekerpunt doorverbinden. Maar met doorverbinden kan je hele laptop kapot maken.

[ Voor 19% gewijzigd door rickboy333 op 15-02-2014 20:07 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Pagina: 1