Anoniem: 579226 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 16:17:
Ok nuttige info, ik heb al een nieuwe laptop, omdat het opsturen van de harde schijven te lang duurde en ik geen leen harddisks meer kreeg.
Wat betreft ruw omgaan met de laptop, dat kan sowieso niet zijn want na een paar keer kapotte schijf ben ik wel enorm voorzichtig geworden met mn laptop.
Maar als het aan de voeding ligt, zoals rickboy333 zegt, bedoel je dan de adapter? of de port waar je hem instopt? En hoe meet ik dat door?
CD driver gebruik ik eigenlijk haast nooit, maar nu je het zegt als ik een cd in mn pc heb maakt ie met opstarten enorm veel kabaal, omdat hij hard aan het draaien is. Ik dacht altijd dat dat gewoon een HP kwaaltje was.
Precies dan is je voeding kapot. Er zitten transformators (trafo's) voor de 12 volt (kan zijn dat die 12 volt in de adapter zit, maar meestal komt er uit een adapter voor laptops 15 volt) of 5 volt (geen idee eigenlijk waar motortjes van een HDD of CD op draaien) Doordat er vocht tussengekomen is werken de trafo's niet meer goed en gaan bij de 5 volt rail bijvoorbeeld 9 volt geven. Daardoor draait alles sneller word alles heter en gaat kapot. Dat verklaart ook je totaal random BSoD's. De HDD wil wat opslaan of uitvoeren maar omdat alles sneller draait worden er makkelijk fouten gemaakt
Het deel waar de adapter binnenkomt is de voeding bij een laptop. Meestal een printplaat met wat
ringtrafo's en wat weerstanden. Ik denk dat als je dat gedeelte vervangt je nergens last meer van hebt. Maar dat is niet zeker.
Hoe meet je het door ?
Je kan dat meten met een een multimeter de rode pen op het 5 of 12 volt vlak te doen (moet je even kijken welke dat zijn) en de zwarte (massa) op het ijzerwerk of op de massa van de voeding als je die kan vinden (bij molex is dat de zwarte kabel)Dit is in de laptop zelf (of als je geluk hebt kan je net bij het punt waar de voeding van de hdd inkomt)
Maar let op als je de rode pen te schuin houd en die komt tegen een massa punt krijg je sluiting. Dan moet je even je laptop uit de stroom halen en over 4 min weer proberen. In het ergste geval kan je zekering kapot zijn. Dan heb je pech want je moet dan een nieuwe zekering aanschaffen of het zekerpunt doorverbinden. Maar met doorverbinden kan je hele laptop kapot maken.
[
Voor 19% gewijzigd door
rickboy333 op 15-02-2014 20:07
]