Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het forum redelijk doorzocht maar kon geen antwoord vinden op een technische vraag en hoop dat iemand hem kan beantwoorden.

Er zijn veel moederborden met een VGA uitgang en ik vroeg mij af hoe dit werkt.

Als de VGA uitgang op het moederbord zit betekent dit dat er dus een VGA kaart aan boord zit? Zo ja , hoe kom ik er achter welke er op zit?

Als de VGA kaart aan boord zit moet ik dan een speciale processor hebben? Kost dit van de processor extra reken kracht?

Als de VGA kaart op het moederbord zit en ik een aparte video kaart neem wordt dan nog steeds de Video chipset aan boord van het moederbord aangestuurd?

:)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:17

D4NG3R

kiwi

Welke moederborden heb je het over? Want bij 99/100 moderne moederborden word de GPU op de CPU gebruikt, deze kan je vervolgens weer opzoeken bij AMD of Intel.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:51
Vooral de wat oudere bordjes, en soms de AM3+ bordjes, waar nog cputjes voor te krijgen zijn, hebben video onboard in de chipset ingebakken zitten. Tegenwoordig zit bij ongeveer alle intel cpu's op de xeon serie na zo uit mn hoofd video in de CPU ingebakken. Bij AMD is dit ook het geval, behalve bij de FX, de phenom en de athlon series. Het gaat niet af van de rekenkracht, enige nadeel van onboard video, of het nu in de chipset of in de cpu zit (APU), het maakt gebruik van je werkgeheugen, dus als je bijv 4gb ram hebt zal daar bijvoorbeeld 256mb van af gaan die door je video'kaart' wordt weggesnoept. Of de video onboard nog word aangestuurd als je een losse kaart gebruikt is volledig afhankelijk van het type moederbord / chipset / videokaart.

[ Voor 20% gewijzigd door MineTurtle op 12-02-2014 18:13 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat dit het antwoord is dat ik zocht echter heb ik nog 1 vraag.

Ik zie twee type processoren zoals jullie zelf ook al omschrijven heeft de 1 wel special rekenkracht en de anders niet.

Wat zou er gebeuren als ik een processor heb die geen GPU aan boord heeft, stuurt deze dan nog wel de video kaart op het moederbord aan?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:17

D4NG3R

kiwi

Nee.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Dank U!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat is special rekenkracht? Er is niks speciaal aan wat voor processor dan ook... Begin bij het begin...

1. Wat wil je?
2. Wat heb je nodig?
3. Wat wil je bereiken?
4. Wat is je budget?

Een voorbeeldje: budget woonkamer bak die af en toe een spelletje wil spelen:

* Typisch een gevalletje Socket FM2 AMD APU; weinig rekenkracht nodig (hoewel ze niet slecht zijn), en mid-range graphics: hoog voor een integrated chip.

Een office PC'tje wat wel wat rekenkracht nodig heeft omdat Excel met veel macro's kan slurpen:

* Typisch gevalletje Socket 1150 Intel i5 CPU. Flut integrated graphics, maar hey, wel veel rekenkracht.

Een mid-range game PC met een budget

* Socket AM3 of FM2 AMD CPU, doorgaans met zo veel mogelijk rekenkracht. Als er een GPU inzit, leuk, maar je wilt toch wat meer budget besteden aan een mooie Radeon R290 losse videokaart.

Een high-end game PC met een hoger budget

* Leuk voor wederom een Intel i5 Socket 1150 CPU, desnoods een i7, want de games die zowaar WEL van HyperThreading nut hebben komen er aan. Er zit een (flut) integrated video chip in, maar je wilt ook hier een leuke Radeon R290 kopen met fancy cooler en standaard overklok.

Zo zijn er een hoop dingen te doen.

Maar alstjeblieft, hou op met dingen zoals "special rekenkracht", en een moederbord uitzoeken puur op een aansluiting die je denkt nodig te hebben, zonder te kijken naar de rest.

1. Kies je doel
2. Kies je budget
3. Ga passen/meten: wat heb je nodig? Snelle CPU? Snelle GPU? Stil? Zuinig?
4. Kies componenten, de best-buy-guides (BBG) zijn een goed startpunt, en ze veranderen steeds.
5. Kies dingen als het moederbord het laatst. Kies je CPU, kies je GPU, kies je voeding & kast, en kies dan pas je moederbord (zolang het wel in de kast past) om bij de rest te passen. Kies dan je SSD en HDD, besturingssysteem, licenties, en uiteraard: je accesoires zoals muis/monitor/toetsenbord/speakers, en ga eventueel kijken naar "extra's" zoals een geluidskaart of een goeie DAC...
Pagina: 1