[workflow] Windows en OS X

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 20:35
Beste Tweakers,

Sinds kort ben ik in het bezit van een MBPr 15". Het is mijn eerste systeem met OS X en ik ben hier behoorlijk tevreden over! OS X is echt een heerlijk besturingsysteem.

Echter stoei ik een beetje met mijn workflow op het moment. Hieronder een korte beschrijving van mijn situatie:

Windows PC, 3570k, 16Gb ram 27" beeldscherm. Bevat al mijn multimedia en verzorgt ook het streamen naar diverse tv's in huis. Tevens gebruikte ik dit systeem altijd voor mijn foto bewerking. Eigenlijk gebruikte ik dit systeem altijd, aangezien mijn vorige laptop inmiddels 5 jaar oud en traag was, echter bevalt OS X mij zo goed dat ik veel liever op mijn Macbook zou werken, waren het niet dat dit een laptop is en daardoor minder geschikt voor langdurig werken, in mijn ogen.

Nu dus het probleem: Ik wil eigenlijk de voordelen blijven behouden van het gebruik van een desktop. Dus een lekker groot beeldscherm, alles in een oplossing voor multimedia en bestandsbeheer. Daarnaast vind ik het ook fijner om aan mijn bureau te werken dan op de bank met mijn Macbook.

Ik zie eigenlijk meerdere oplossingen voor dit probleem:
  • Desktop vervangen voor een NAS en Macbook gebruiken als workstation met extern scherm.
  • Desktop vervangen voor een iMac/Mac Mini/Mac Pro.
  • Desktop veranderen in een Hackintosh.
Nu ben ik natuurlijk opzoek naar de minst kostbare oplossing, gezien de aanschaf van de Macbook al een behoorlijk krater heeft achtergelaten :P . (De Macbook vervangen voor een desktop is geen optie, aangezien deze vaak mee gaat naar de universiteit en dergelijke)

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige Tweaker ben met die probleem, vandaar dat ik hier graag een discussie wil starten over een workflow waar zowel Windows als OS X onderdeel van zijn/waren!
Hoe lossen jullie dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik zou de MacBook gewoon aansluiten op een extern scherm en de desktop de deur uit doen. De rMBP heeft alles in huis om te fotobewerken. Een NAS zou de oplossing zijn om je media te streamen.

Dit lijkt mij de minst kostbare oplossing. Voor het geld dat je voor die PC krijgt kun je een mooie NAS aanschaffen.

[ Voor 23% gewijzigd door SquareOne op 12-02-2014 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Optie 1. Je heb namelijk dan ook nog een ruimte besparing. Ik doe dit zelfs op een 13 mbp. Nas weet ik niet het fijne ervan. Hackintosh wel. Kost in sommige gevallen veel tijd om het te laten werken

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 09:34
Ik zou ook gewoon van je mbp een workstation maken door het wanneer nodig aan je scherm in input te hangen, heeft waarschijnlijk meer dan genoeg power in huis.

En een NAS aanschaffen is nooit een loze investering. Kan je zoals gezegd eventueel doen met wat je desktop opbrengt.

[ Voor 16% gewijzigd door zwiep op 12-02-2014 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Een Mac Mini is redelijk geprijst en de performance is uitstekend. Misschien je desktop verkopen en vervangen?

Echter heb ik zelf een NAS bij de Mac Mini omdat hij niet veel opslag heeft. (hangt natuurlijk ook van je budget af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
Een mac mini lijkt me dan weer geen oplossing, het is een pak minder krachtig dan zijn desktop of zijn macbookpro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGG
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

RGG

Mac mini kun je 2 harde schijven inbouwen.
http://www.ifixit.com/Sto...-Dual-Drive-Kit/IF171-005

[ Voor 44% gewijzigd door RGG op 12-02-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

zwiep666 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:19:
Een mac mini lijkt me dan weer geen oplossing, het is een pak minder krachtig dan zijn desktop of zijn macbookpro.
Wat wil je precies draaien als ik vragen mag?
Ik ben namelijk nog niet echt tegen limitaties aangelopen op mijn Mac Mini 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
Psycho_Mantis schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:25:
[...]

Wat wil je precies draaien als ik vragen mag?
Ik ben namelijk nog niet echt tegen limitaties aangelopen op mijn Mac Mini 2011.
Ik ben niet de topic starter. Maar denk even na: Hij zoekt de minst kostelijke oplossing, waarom zou 600+ euro investeren om zijn huidige desktop te vervangen door een minder krachtige machine? (wetende dat hij een perfect werkend, en krachtig, osx device in huis heeft)

[ Voor 7% gewijzigd door zwiep op 12-02-2014 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Hangt natuurlijk ook wel een beetje van de config van zijn rMBP af, maar het is inderdaad de meest logische oplossing om het 27" scherm aan te sluiten en zo toch een goede desktop ervaring te hebben.
Keyboard en muis of trackpad er bij, NAS voor storage en je kan perfect werken.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

zwiep666 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:27:
[...]

Ik ben niet de topic starter. Maar denk even na: Hij zoekt de minst kostelijke oplossing, waarom zou 600+ euro investeren om zijn huidige desktop te vervangen door een minder krachtige machine? (wetende dat hij een perfect werkend, en krachtig, osx device in huis heeft)
Sorry excuus even niet gezien. Maar hij wilt OSX draaien, vandaar mijn sugestie.
Een hackintosh is ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ik werk zelf met een airport time capsule (2013, 2 tb) en een rMBP (13 inch eerste retina model) en doe hier alles mee. Voor mij werkt het perfect. Als ik een film wil kijken dan hang ik de Macbook aan mijn 40 inch TV via hdmi en als ik photoshop e.d. wil gebruiken dan ga ik naar boven en sluit ik hem aan op een 24 inch monitor.

Daarnaast heb ik een muis en trackpad in een henge dock om mijn macbook te gebruiken vanaf de bank en heb ik boven nog een muis bij mijn beeldscherm liggen.

Overigens zou ik voor optie 2 nog even wachten als je een mac mini overweegt. Ik lees steeds meer geruchten dat deze binnen nu en een paar weken een update zal krijgen. Bv.: http://motoringcrunch.com...ary-release-date/1006514/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremx
Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik neig ook het meeste ernaar om mijn desktop inderdaad te vervangen door een NAS, dit lijkt op dit moment de meest voor de hand liggende optie en ook de optie die het beste aansluit bij mijn behoeftes.

Wat betreft de programma's die ik draai. Ik gebruik vooral Office, Adobe CC, AutoCAD en Sketchup. Verder alleen wat internetten, spotify, the usual. Ik loop hiermee niet tegen beperkingen aan op mijn MBPr dus ik denk dat deze ruim voldoet.

Wat betreft dit topic, ik denk dat er veel meer Tweakers en OSX gebruikers zijn die vragen hebben over hun workflow of juist een opmerkelijke workflow hebben, dus wat mij betreft kan dit ook een discussie topic daarover zijn en hoeft het niet alleen een antwoord op mijn situatie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:11
Als je de financieel de ruimte hebt, dan denk ik weer aan een iMac 27", vanwege het heerlijke scherm om mee te werken, en de mogelijkheid om media te streamen naar je gewenste devices in huis. Kun je extra apple spul voor kopen om weer gebruik te maken van airplay.

Als je huidige monitor voldoet, dan kan een 2e hands mac-pro ook een optie zijn, maar die heeft wel een forser energie verbruik dan de iMac. Ik weet niet hoe het met het lawaai zit van een mac-pro, een imac is muisstil.

Je zou eens kunnen kijken wat je hele windows handel 2e hands opbrengt. Kan je helpen bij je keuze.

Pas op, als je eenmaal aan dit spul begint is het slecht voor je portemonnee.

Kijk ook eens of je nu continu aan je buro zit met je MB of regelmatig ook ergens anders zit. De hele handel steeds aan en af sluiten kan op een duur in de weg gaan zitten, en dan wil je toch weer een andere oplossing.

Een nas? Ik weet het niet. Ik heb er een maar die staat bijna niet meer aan, of het is voor het backuppen van foto's. De meeste films en/of muziek wordt indien gewenst op een stikkie gezet en afgespeeld via de blue-ray speler, of door het aansluiten van een ipod of iphone op de stereo. Ik kom steeds meer mensen tegen die zelfs bijna volledig gestopt zijn met downloaden nadat ze netflix in huis hebben.

Hackingtosh ben ik ook mee bezig geweest, maar het is het toch net niet, maar de lol van het proberen en experimenteren wel waard.

sc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremx
Ik moet inderdaad bekennen dat ik er ook aan heb getwijfeld wat in mijn workflow de meerwaarde van een NAS zou zijn boven een aantal externe harde schijven.
Een voordeel wat ik zou kunnen bedenken is dat ik een aantal taken van mijn systemen kan verhuizen van de laptop of desktop naar de NAS, zoals het downloaden, repareren en uitpakken van bestanden.

Ik denk dat ik de komende tijd ga proberen het gebruik van mijn desktop te vermijden, om vervolgens te kijken tegen welke problemen/gemis ik aan loop in mijn workflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:32

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Het is altijd persoonlijk natuurlijk, maar ik zou met een rMBP 15" gewoon een extern scherm eraan hangen en een NAS erbij doen. Het voordeel is dat je in principe altijd alles bij je hebt en niet dingen hoeft te syncen tussen 2 systemen. Je hebt altijd je main systeem bij je.
De NAS kan, zoals je zelf ook al aangeeft, dingen downloaden, repairen en uitpakken en, afhankelijk van je hardware, ook als streaming server dienen.

Ik heb zelf ook wel tijdje gewerkt op zowel een iMac 27" als een MacBook maar sinds mijn rMBP werk ik eigenlijk alleen nog maar op mijn MacBook en is mijn iMac een dure download / streamingbak geworden.
Het is dat ik hem als backup computer wil hebben mocht er wat met mijn rMBP zijn maar anders had ik hem verkocht. Ik denk dat je wel zal zien dat je weinig zult missen als je alleen op je rMBP werkt met een extern scherm en muis/tobo.

• Kremx
Het valt me op dat de meeste adviesen hier neerkomen op het vervangen of verwijderen van de desktop uit mijn workflow. Nu denk ik ook wel dat dit de beste optie is, maar ik vraag me toch de volgende dingen af:

Zijn er ook tweakers waarvoor zowel een desktop als een portable essentieel is voor hun workflow? En zo ja, hoe ziet die workflow er dan uit?

Zijn er ook tweakers die zowel Windows als OSX gebruiken in hun workflow? En zo ja, hoe ziet die workflow er uit en waarom heb je de twee OSen nodig?

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Jaartje geleden zelf ook m'n iMac de deur uit gebonjourd omdat ik alles wat ik op de iMac deed ook wel op mijn MBP kon (en de specs van m'n MBP zijn stuk beter dan m'n oude iMac). Extern scherm eraan, MBP op een stand en een los toetsenbord/muis/trackpad en ik merk het verschil niet eens. Voordeel is dat als je wel op pad moet en je MBP los nodig hebt, je deze ook zo even los haalt (zijn maar paar stekkertjes die los hoeven).

Daarnaast heb ik dan nog een NAS draaien voor opslag, streamen, downloaden, etc.

Mijn advies (en zoals ik al zag van meerdere):
- PC weg (eventueel zou je harde schijven daarvan kunnen bewaren)
- NAS erin (waar je PC HDD's dan weer van pas komen)
- Scherm van je PC op je MBPr
- losse toetsenbord/muis er aan en klaar

Overigens kun je gewoon windows op je macbook installeren (bootcamp), dus mocht je in een enkel geval toch windows nodig hebben heb je die er ook zo voor staan. Overigens is mijn ervaring eigenlijk geen windows meer nodig te hebben, voor vrijwel alles is wel een OSX versie of een alternatief.

[ Voor 16% gewijzigd door ViolatoR op 13-02-2014 09:35 ]

fotoblog

Pagina: 1