Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Dag allen!

Achtergrondverhaaltje
Voor mijn werkgever ben ik op zoek naar een nieuwe compacte oplossing voor het maken van 360 graden foto's, en nee, ik zit niet in de makelaardij ;) . Op dit moment doen we het met een landmeet-statief, een Manfrotto panorama-hoofd, een Canon 1000D en een Sigma 8mm fisheye. Hiermee schieten we rondom 8 foto's (meer dan voldoende overlap in achting houdend). Dan houden we boven en onderin een klein zwart gat, maar dat is voor ons voldoende. Deze set is gebruikt voor duizenden 360 graden foto's, en voldoet voor ons zelf prima :) . Een platgeslagen panorama levert een resolutie van zo'n (grofweg) 8000 x 4000px op.

Eén van onze afnemers van dit product wil nu verbeterd zien (aka hogere resolutie en evt scherpte), en per foto vooraf kunnen bepalen wat de resolutie wordt. Mijn eerste gedachtekronkel was om een nieuwe body te nemen (1000D heeft 10MP, betere Canons gaan richting de 20MP), maar dit levert effectief niet de gewenste maximale resolutie op. Ik ga dus in een andere richting zoeken.

En dus??
Ik ben in het verleden verantwoordelijk geweest voor het maken van veel van deze foto's, maar het is toch echt de bedoeling dat iemand anders (foto-noob) met deze apparatuur gaat werken. Ik wil het proces gaan vereenvoudigen, en het instellen van alle benodigde apparatuur zoveel mogelijk uit handen van de operator nemen.
Ik ben van plan de camera op een Gigapan Epic 100 te monteren. Deze zal automatisch de camera roteren, kantelen en laten afdrukken. Deze panoramahoofd werkt hoofdzakelijk vanuit de beeldhoek van de cameralens (deze is in te stellen op de gigapan), het beestje zal vervolgens zelf bepalen hoeveel foto's genomen moet worden voor een 360 graden beeld. De te kiezen lens zal ingesteld gaan worden op de hyperfocale afstand, met bijbehorende diafragma. De camera zal vervolgens op de A-stand z'n werk doen.

Ik ben op zoek naar een ILC? camera + lens. Deze moet aan de volgende specs voldoen:
Camera:
- PASM
- ingebouwde flits
- zo'n groot mogelijke sensor met uitstekende ruisprestaties en dynamisch bereik. ik neig naar APS-C. Tenzij iemand anders me op een beter idee brengt.
Lens:
- Scherp op elk bereik, vooral in center
- mogelijkheid om AF uit te schakelen, liefst mechanisch. Waarschijnlijk ga ik de scherpstelring vast-tapen.
- vermoedelijk standaard bereik: 18-55mm??

Ik heb persoonlijk geen kaas gegeten van ILC-systemen (ik weet dat vrijwel elke fabrikant iets op de markt heeft gebracht), ik volg de ontwikkelingen binnen fotografie-land de laatste jaren niet echt meer. Met name de lenzenkeuze zou ik graag jullie mening over horen. Wat raden jullie me aan?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Het zal wel niet aan de wensen voldoen, maar het maakt 360 graden foto's kinderlijk eenvoudig binnen een seconde.

https://theta360.com/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
De Ricoh voldoet inderdaad niet aan m'n wensen ;)

Op het gebied van lenzen bedenk ik me net dat het wellicht handiger is om met primes te gaan werken, vanwege de opbouw, ik kan ze makkelijker afplakken, en wellicht iets meer scherpte. Ik zal morgen eens een test draaien met de bestaande gear (zit een 18-55 kitlensje bij), om te kijken welk bereik ik nodig heb.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:48
Vrijwel alle serieuze lenzen voor een dslr kunnen met een schakelaar op manual focus gezet worden. Om te bepalen welke lens je wilt gebruiken moet je denk ik bepalen wat de maximale resolutie is die je nodig hebt, omdat een 200 mm lens meer gegevens per foto zal bevatten dan een 10mm lens. Wat ook belangrijk is is de afstand tot hetgeen je fotografeert. Als deze constant is dan is het geen probleem om alles op manualfocus te doen, maar anders worden delen natuurlijk onscherp, tenzij je het diafragma heel klein maakt. Als sluitertijden niet uitmaken zal ieder (semi) professioneel toestel wel voldoen.

De keuze tussen een aps-c of ilc of full frame kan je denk ik alleen bepalen als je wat meer weet over de eisen die je aan het geheel stelt. ilc is klein en licht, en de sensor is vaak ook kleiner. Dit betekent minder scherpte diepte, maar dat wil je wellicht juist. aps-c is een compromis tussen prijs en kwaliteit wat betreft gevoeligheid bij hogere ISO waarden. Full frame zal waarschijnlijk te duur worden maar kan weer beter overweg met bijvoorbeeld minder licht. Gezien die gigapan zal de boel al snel te zwaar worden gok ik.

Ingebouwde flitser? Dat hebben de meeste camera's wel. Kwalitatief stelt het niet veel voor maar als het voldoet...

Interessant om te weten is welke kwaliteit je verwacht, wat de snelheid moet zijn van de hele opname, of er ook bewegende delen zijn die op de foto komen en wat het budget ongeveer is.
Zelf zou ik denk ik (om lekker snel klaar te zijn) iets samenstellen als een Eos 70D (want veel megapixels, en schijnbaar is dat nodig) samen met een 10-22 mm EF-S lens van Canon. Deze lens heeft een brede groothoek en is toch goed scherp van hoek tot hoek. Door de grote hoek die je kan nemen heb je al aan 4 foto's genoeg...Als er meer nodig is kan je hem op de 22mm stand zetten en ben je iets langer bezig.
Als lager budget zou je ook wel de 700D kunnen nemen of even wachten op de net aangekondigde 1200D. Deze hebben iets minder megapixels. Op een goede lens zou ik niet besparen, die bepaalt de eindkwaliteit namelijk meer dan de camera.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Anoniem: 30965

Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 15:29:
De te kiezen lens zal ingesteld gaan worden op de hyperfocale afstand, met bijbehorende diafragma. De camera zal vervolgens op de A-stand z'n werk doen.
Bij panorama's wil je geen afwijkende belichting dus ik vraag me af of de A-stand hier wel zo'n goed idee is. Kleurbalans (achteraf corrigeerbaar mits raw) en ISO zou ik ook vastzetten en ik vergeet nu vast nog wel iets dat je niet op automatische stand kan laten doen ivm de consistentie van de ongestitchte foto's.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:14

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 15:29:
Lens:
- Scherp op elk bereik, vooral in center
- mogelijkheid om AF uit te schakelen, liefst mechanisch. Waarschijnlijk ga ik de scherpstelring vast-tapen.
- vermoedelijk standaard bereik: 18-55mm??
tape staat zo... onprofessioneel. bij vrijwel iedere camera heb je de optie om AF uit te schakelen via:
1. op de lens zelf, of
2. knopje op de camera,of
3. ergens bij een menutje van de camera

en als je echt voor scherpte gaat, neem geen kitlens, liever een goede zoom, of nog beter een vast brandpunt.

ora et labora

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:47
Voor landschappen en panorama's is de canon ef-s 10-22 eigenlijk een no-brainer. Erg scherp, weinig vervorming en heerlijke kleuren/contrast. manual focus is gewoon knopje op de lens en met de 1000D moet je een heel eind komen (langere brandpuntafstand = meer foto's voor 360 graden uiteraard, en portrait levert 10mm nog meer dekking verticaal als de 8mm fisheye). Tijd/diafragma en witbalans altijd handmatig voor panorama/stitchen, daardoor heb je minder verschillen tussen de deelfoto's, zeker niet auto mode gebruiken! (wat bedoel je met a-mode?). Als je even door de lens kijkt heb je die gigapan meestal ook niet nodig, die is vooral handig als je erg veel panorama's in korte tijd moet maken, zo'n panorama/balhoofd heeft daarnaast niet voor niets een graden indeling, 2 foto's en je weet de hoek per foto ;)

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Waarschijnlijk heb je ondertussen al wat, maar ik kwam vandaag een review tegen van de Cinetics Axis360. Ziet er ook wel interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:10
Voor een hoge resolutie is het meest logische om meer in het tele-bereik te fotograferen.

Waar je nu 8 foto's rondom neemt, zou je bv. op een zoombereik van 85mm of zelfs 200mm kunnen gaan zitten en verticaal meerdere 'ringen' fotograferen. De 1000D voldoet dan nog prima en je hoeft dan alleen maar een andere lens te kopen.

Dus juist geen groothoeklens, maar een telelens, dat is de truc om hoge kwaliteit high-res panorama's te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door RobbieB op 26-02-2014 20:24 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Pagina: 1